Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  fyrhjulsdriften vill inte "hoppa" ur  (läst 5397 gånger)

eriks

  • Inlägg: 253
    • -
    • www.sundmansmide.se
fyrhjulsdriften vill inte "hoppa" ur
« skrivet: 11 jan-14 kl 16:26 »
Hej.

jag har en gammal opel frontera med fyrhjulsdrift.
det är sällan jag behöver använda fyrhjulsdriften, men när jag har gjort det vill den inte hoppa ur.

det är av typen trycka en knapp så visas/ blinkar 4 hjul på "skärmen"

har provat att backa men det hjälper inte, den hoppar ju ur tillslut men ibland efter flera km, vad jag förstår är det inte helt bra att köra på torr asfalt med fyrhjulsdriften inkopplad?
lite störigt då man ibland bara behöver komma ur något lerhål för att sedan köra ut på asfalt.

tips?

Skogsvilde

  • Inlägg: 17502
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: fyrhjulsdriften vill inte "hoppa" ur
« Svar #1 skrivet: 11 jan-14 kl 16:57 »
Kan tyvärr inte den bilen alls så jag kan bara ge dig ett allmänt svar som grundar sig på hur jag skulle gå till väga för att se vad som är fel.m
Om det är en spak som går ner till fördelningslådan så går den ur och det är givaren som kärvar. Inget ovanligt alls.
Har du en knapp som du trycker på så kan det vara ett rent elsystem med en spole som flyttar kolven. Inte trovärdigt att du har det.
Sedan kan du ha ett vacumstyrt system det kännetecknas med knapp i bilen och slangar som går ner. Har du en läcka på någon slangarna så går kolven inte över.

Man jag tror mest på att det är en givare som kärvar.
Gör då så att när du slagit av och backar och kört fram så lyfter du på ena framhjulet med domkraft.
Och snurrar på kardanen för hand, snurrar hjulet då så är den urkopplad, kan du inte rubba så är det dax att felsöka.

Om du kollar in på 4x4sweden.se och reggar dig och tittar in i europeiska fordonstavlan så kan du söka där eller ställa frågan.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14952
    • Östergötland
SV: fyrhjulsdriften vill inte "hoppa" ur
« Svar #2 skrivet: 11 jan-14 kl 16:59 »
En kille som skruvar mycket fyrhjulsdrivet sade åt mig att ett vanligt problem med fyrhjulsdrivna bilar som mest används i tvåhjuls-läge är att fettet i frihjulsdelen blir stelt och segt, och fungerar dåligt, mer som tjockt klister, när den kopplas i. Tror du behöver byta fett. Själv har jag inte några problem ;D

En varning för att låta frihjulet hoppa ur i högre farter, något kan gå sönder. På förra bilen, en Kingcab, så stod det att man skulle backa en meter för att få ur det. Vid ett tillfälle så backade jag bara några dm och åkte vidare. När bilen kommit upp i ca 50 knyck så kopplades det ur med en smäll så jag trodde något stort gick av. Allt höll men jag gör inte om det.

Skogsvilde

  • Inlägg: 17502
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: fyrhjulsdriften vill inte "hoppa" ur
« Svar #3 skrivet: 11 jan-14 kl 17:26 »
En kille som skruvar mycket fyrhjulsdrivet sade åt mig att ett vanligt problem med fyrhjulsdrivna bilar som mest används i tvåhjuls-läge är att fettet i frihjulsdelen blir stelt och segt, och fungerar dåligt, mer som tjockt klister, när den kopplas i. Tror du behöver byta fett. Själv har jag inte några problem ;D

En varning för att låta frihjulet hoppa ur i högre farter, något kan gå sönder. På förra bilen, en Kingcab, så stod det att man skulle backa en meter för att få ur det. Vid ett tillfälle så backade jag bara några dm och åkte vidare. När bilen kommit upp i ca 50 knyck så kopplades det ur med en smäll så jag trodde något stort gick av. Allt höll men jag gör inte om det.

Stämmer väldigt bra det..   Dock tänker jag sällan på den problematiken då jag bara har syssla med manuella nav
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

torbjorn

  • Medlemsadmin
  • Inlägg: 14067
    • Medelpad
SV: fyrhjulsdriften vill inte "hoppa" ur
« Svar #4 skrivet: 11 jan-14 kl 17:59 »
En bra början är ju att läsa på i verkstadshandbok (eller i bästa fall kanske det även står litegrann i bilens instruktionsbok) om hur fyrhjulsdriften och dess manövrering är konstruerad. Då slipper man lägga en massa tid på gissningar och spekulationer.

Hörs några ljud (klickande, surrande, pysande ljud etc) när du försöker slå till och från fyrhjulsdriften? Det kan ju ge en ledtråd om vilka delar i systemet som fungerar och om manövreringen är rent elektrisk eller vakuumstyrd. Prova med tändningen på och stillastående motor omedelbart efter att du har stängt av motorn, så det fortfarande finns vakuum kvar.
Finns det några andra funktioner som kan tänkas vara vakuumstyrda, som krånglar?

eriks

  • Inlägg: 253
    • -
    • www.sundmansmide.se
SV: fyrhjulsdriften vill inte "hoppa" ur
« Svar #5 skrivet: 11 jan-14 kl 18:38 »
det knäpper till lite när fyrhjulsdriften kopplas in, men den kopplas in direkt.


ursäkta för en rörig förklaring, men är ny på ämnet :-[
det är en knapp på instrumentbrädan som man trycker på, när man trycker på den börjar en lampa med fyra hjul blinka, sedan direkt slutar den blinka för att istället lysa helt. .....när man sedan ska få ur fyrhjulsdriften så trycker man på knappen igen- då börjar lampan blinka (jag tolkar det som att den letar läge för att koppla ur fyrhjulsdriften?)ibland direkt och ibland efter en stund slutar lampan blinka (jag uppfattar detta som att fyrhjulsdriften hittat läge och är urkopplad?)

problem finns det många med bilen ;) men tror inte dom har med vakum att göra.

hans

  • Inlägg: 327
    • Dalsland
SV: fyrhjulsdriften vill inte "hoppa" ur
« Svar #6 skrivet: 11 jan-14 kl 19:00 »
Hej det kanske är så enkelt att du måste "motionera"systemet lite använd ofta i och urkopplingen så kanske den blir lite bättre känner igen problemet på äldre fyrhjulsdrivna bilar jag haft där det gått att få igång det så.Jag hade definitivt gått till en duktig mek och försökt felsöka problemet mycket möjligt att det kärvar pga tex smuts skulle det paja pga eftersatt service blir det dyrt det vet jag. hej

eriks

  • Inlägg: 253
    • -
    • www.sundmansmide.se
SV: fyrhjulsdriften vill inte "hoppa" ur
« Svar #7 skrivet: 12 jan-14 kl 15:16 »
hittade en text om systemet, google hjälpe mig översätta,

här är en knapp på instrumentpanelen som aktiverar 4wd med användning av ett system med vakuumrören och väsentligen pneumatiska cylindrar , som styrs av en liten styrenhet inbyggd i instrumentbrädan under askkoppen . Ingen center diff samt ( som finns på Land Rover ) . Transfer box bultas fast i baksidan av växellådan , har det en stötta till fronten diff och sedan dina axlar till naven . Den främre sidans drivaxel är delad och när 4wd är inkopplad ett ställdon ansluts överförings rutan till växellådan , och ett annat manöverdon förenar de två halvorna av närmast vägkanten drivaxel tillsammans ger dig 4WD. Främre nav på B-serien är fasta , även om folk ofta ersätta naven med manuell låsning som möjliggör mer off road kontroll och bättre ekonomi eftersom hjulen är effectivly frigång nu . Rekommenderas att inte angage 4wd på asfalt eller greppytoroch bara använda den när det behövs , eftersom 4wd systemet på detta är låst och alla fyra hjulen snurrar med samma hastighet . Det innebär att du kan få vridande vind upp i systemet när i 4wd och går runda hörn som nu de yttre hjulen kan inte vända snabbare än innerhjulen. Betyder inte att du inte får förlust av enheten när du verkligen behöver 4wd dock.

så ett vakuum system är det alltså.
ska prova att det där med stillastående och motionera, se om det hjälper.


 

torbjorn

  • Medlemsadmin
  • Inlägg: 14067
    • Medelpad
SV: fyrhjulsdriften vill inte "hoppa" ur
« Svar #8 skrivet: 12 jan-14 kl 20:34 »
Det är också lämpligt att leta efter trasiga vakuumslangar och sånt. Förmodligen sitter manöverdonet för fyrhjulsdriften någonstans på fördelningslådan och dit bör en vakuumslang gå från en magnetventil. Denna magnetventil ska ha totalt tre anslutningar, de övriga två går dels till ytterluften för ventilation (förhoppningsvis till ett rent och torrt ställe, så den tar luft t ex från motorns luftfilter eller inifrån kupén) och dels till ett ställe där det ständigt finns vakuum, dvs insugningsröret om det är en bensinmotor alternativt vakuumpumpen för bromsservot om det är en diesel.
Om det skulle ha kommit in fukt i vakuumsystemet så kan det ställa till mycket besvär, dels genom isbildning i kyla och dels genom invändiga rostskador i magnetventiler, vakuumdosor mm.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

517 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har tappat räkning på alla år vi läst denna. En av FÅ vettiga skrifter/guider till ett roligare o uthålligare liv. Aldrig tråkig. En idealisk present till alla som "vill själv" Tack Petter. (Behåll tian :-) )
/Allan o Kajsa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser