Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Chevrolet. lättmekat?  (läst 5916 gånger)

John Rambo

  • Gäst
Chevrolet. lättmekat?
« skrivet: 02 jan-14 kl 21:36 »
Finns väldigt många modeller med det märket runt om i världen, förutom dom som säljs i Sverige.
Det jag undrar över är om dom över lag är lättmekade gör det självare, eller som många bilar idag inte är.
Så man nästan behöver åka till verkstad för att ställa in backspegeln.
Den chevrolet jag undrar främst över är nog matiz.
Märket har gott rykte genom tiderna.

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Chevrolet. lättmekat?
« Svar #1 skrivet: 02 jan-14 kl 21:39 »
Matiz är egentligen en Daewoo som de bara satt ett annat emblem på. De är antagligen ungefär lika lättmekade som andra koreanska småbilar. Allt annat är stela bakaxlar och smallblock alltså

John Rambo

  • Gäst
SV: Chevrolet. lättmekat?
« Svar #2 skrivet: 02 jan-14 kl 21:51 »
Motor och axlar sitter inte på andra chevrolet?
Annars brukar man försöka unificiera så mycket som möjligt för att hålla tillverkningskostnaderna nere.
Vad jag fått för mig om chevy niva är inte allt från den gamla nivan, utan gm har även slängt dit eget.

babbage

  • Inlägg: 54
    • Uppland
    • spela-folkmusik
SV: Chevrolet. lättmekat?
« Svar #3 skrivet: 02 jan-14 kl 21:52 »
Daewoo är en sydkoreansk bil, vilket inte nödvändigtvis behöver betyda att den är dålig. T.ex Hyundai är sydkoreanskt och har arbetat upp ett hyffsat rykte.

Daewoo är under GM paraplyet och budget Chevrolet-bilar  som Matiz och Nubira är rebrandade Daewoo. Den Daewoo Nubira jag har bygger i princip på Opel-delar från någon tidigare generation. Så det är ofta rätt enkla, men även de har en massa datorstyrning av motorn men inte så mycket annan elektronik. Jag ser det bara som en fördel att den inte har antisladd och sånt.

GM kommer från nästa år att sluta marknadsföra Chevrolet som varumärke i Europa vilket kanske kan påverka andrahandsvärdet om det nu kan sjunka ännu mer. Begagnade kan man få mycket bil för pengarna, pga av det låga priset, inte för  att det är mycket bil  :P

John Rambo

  • Gäst
SV: Chevrolet. lättmekat?
« Svar #4 skrivet: 02 jan-14 kl 22:14 »
Vill man ha mycket bil ska man nog skaffa en volvo.
Frågan om det är värt pengarna.
Ja undrar vad det blir av europa, utan chevrolet, om det är som du säger.
Inte tror jag ett så stort märke försvinner.
Man har fått höra från onda tungor, amerikanskt skräp och så vidare.
Andra gillar amerikanskt.
Har aldrig förstått meningen med stora bilar, och titta inte åt det hållet för än matiz och chevy niva dök upp.
Daewoo i all ära, men jag har hellre chevrolet märket på bilen.
Heder går alltid före ära, så att säga.
Och GM finns överallt.
Har länge tittat på matiz, och funderar på att köpa begagnat.
Men har inte sett någon till ett bra pris ännu, folk vill inte sälja dom helt enkelt som jag förstår.

John Rambo

  • Gäst
SV: Chevrolet. lättmekat?
« Svar #5 skrivet: 02 jan-14 kl 23:00 »
Med tanke på att dom flesta krocktester görs i 50 km/t, och matizen gör 150 km/t.
Så är säkerheten av mindre betydelse, projektil som projektil.

Skogsvilde

  • Inlägg: 17506
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Chevrolet. lättmekat?
« Svar #6 skrivet: 02 jan-14 kl 23:12 »
för att återgå till ämnet om lättmekat eller ej.   

Det är lika svårt att svara på den frågan som att få ett vettigt svar på hur långt ett snöre är.
det beror helt och hållet på ens förkunskaper, förmågor att lösa problem och tolka det som tillverkaren gjort.
Sedan beror det på vilka verktyg man har tillgång till.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Che Guevara

  • Gäst
SV: Chevrolet. lättmekat?
« Svar #7 skrivet: 03 jan-14 kl 04:39 »
Vad ja mins så är väll inte Cheva svår mekade än vare sig Ford eller Chrysler .Tycker nog alla gamla jänkare är lika stenålders mesiga.

John Rambo

  • Gäst
SV: Chevrolet. lättmekat?
« Svar #8 skrivet: 03 jan-14 kl 08:22 »
Vad ja mins så är väll inte Cheva svår mekade än vare sig Ford eller Chrysler .Tycker nog alla gamla jänkare är lika stenålders mesiga.

Principiella säger nog jag, inte mesiga.
Fård kan jag inte rekommendera, då man måste vara knep och knåpare för att kunna byta lampa i strålkastaren.
På väldigt många punkter kan man säga att bilar har blivit sämre, tack vare sådant tänk.
Tror tillverkarna börja smyga in knep och knåp redan 1988.
Så påstår man att utveklingen har gått frammåt, ljuger man lika mycket som man talar sanning.
Enda framsteg är elektroniken, resten har nog gått åt fel håll.
Och även matrial får ses som framsteg, alu i stället för plåt.
Hade nog även vilja sett en bil i rostfritt, men inte med dagens design.
Det är matrialet för dyrbart för.

Tror nog att chevy niva bör vara rätt lättmekad, men av någon anledning säljs den inte i europa, till skillnad mot lada 4x4, som i princip är samma bil med annan kaross, och tre i stället för fem dörrar.

John Rambo

  • Gäst
SV: Chevrolet. lättmekat?
« Svar #9 skrivet: 03 jan-14 kl 08:28 »
för att återgå till ämnet om lättmekat eller ej.   

Det är lika svårt att svara på den frågan som att få ett vettigt svar på hur långt ett snöre är.
det beror helt och hållet på ens förkunskaper, förmågor att lösa problem och tolka det som tillverkaren gjort.
Sedan beror det på vilka verktyg man har tillgång till.


Givetvis har man tillgång till standardverktyg. (inte bara flintyxan)
Och frågeställningen ställs utifrån detta.
Givetvis ska man inte behöva lägga ner tid för att klura ut var man ska sätta skruvmejseln.

Che Guevara

  • Gäst
SV: Chevrolet. lättmekat?
« Svar #10 skrivet: 03 jan-14 kl 08:36 »
Principiella säger nog jag, inte mesiga.
Fård kan jag inte rekommendera, då man måste vara knep och knåpare för att kunna byta lampa i strålkastaren.
På väldigt många punkter kan man säga att bilar har blivit sämre, tack vare sådant tänk.
Tror tillverkarna börja smyga in knep och knåp redan 1988.
Så påstår man att utveklingen har gått frammåt, ljuger man lika mycket som man talar sanning.
Enda framsteg är elektroniken, resten har nog gått åt fel håll.
Och även matrial får ses som framsteg, alu i stället för plåt.
Hade nog även vilja sett en bil i rostfritt, men inte med dagens design.
Det är matrialet för dyrbart för.

Tror nog att chevy niva bör vara rätt lättmekad, men av någon anledning säljs den inte i europa, till skillnad mot lada 4x4, som i princip är samma bil med annan kaross, och tre i stället för fem dörrar.
Ok men så ny biler har ja aldrig ägt den nyaste var en cheva65ss ht  Och en Pontiac  cattalina också 65 år modell

John Rambo

  • Gäst
SV: Chevrolet. lättmekat?
« Svar #11 skrivet: 03 jan-14 kl 09:53 »
Ja det var annan kaliber på dom bilarna.
Som gjorda för landsväg.
På motorväg måste till något annat.

kung-sune

  • Inlägg: 4
    • Västmanland
SV: Chevrolet. lättmekat?
« Svar #12 skrivet: 03 jan-14 kl 13:19 »
Den är inte mer "lättmekad" än någon annan modern  småbil där man redan från konstruktions stadiet sett till att dom egna märkesverkstäderna ska ha säkra intäkter många år framöver, inte minst via den så kallade garantin som för att den ska gälla snarast gör bilköparna livegna till märkesverkstaden via kostsamma servicar för tiotusetals kronor.

Du kan vara helt övertygad om att denna koreanska daewo är konstruerad enbart med kortast möjliga monteringstid  i fabriken som ledstjärna, något som gäller alla biltillvekare i dag-
om du får hålla på i timmar för att byta en glödlampa eller plocka ur motorn för att byta kamrem  struntar dom fullständigt i.

torbjorn

  • Medlemsadmin
  • Inlägg: 14070
    • Medelpad
SV: Chevrolet. lättmekat?
« Svar #13 skrivet: 03 jan-14 kl 21:39 »
Om man frågar sig om en bil ska vara lättmekad eller inte så bör man ju också ta sig en funderare på vilka slags reparationer som rimligtvis kommer att behövas och hur ofta det kommer att ske.
Min känsla är att det kan vara mycket stora skillnader mellan olika bilmodeller av samma märke eller till och med mellan olika motortyper i samma bilmodell när det gäller hur lätt det går att komma åt saker, om vissa jobb överhuvudtaget går att göra utan specialverktyg osv.

Vill man få något lättmekat och problemfritt tror jag att det är bäst att satsa på en relativt stor bil med ett av de minsta och minst avancerade motoralternativ som förekommer i den karossen, helst också någon av de vanligaste motorerna som tillverkas i stora serier och redan har använts i flera år.
Det finns ju en hel del avskräckande exempel med för stora motorer i för små motorrum, vilket exempelvis kan leda till flera dagars jobb med att riva och sätta ihop fronten i samband med ett kamremsbyte, eller att man måste lyfta ur motor + växellåda för att komma åt startmotorn. Medan däremot samma bilmodell med en mindre motor är föredömlig ur åtkomlighetssynpunkt.
Man bör också passa sig för udda och misslyckade motortyper som bara finns på en enda årsmodell och sedan ersätts av något annat.

Saker jag tycker man bör kolla noga är följande:
-Hur lätt är det att komma över biltillverkarens originalverkstadshandböcker, programvaror och utrustning för olika slags diagnostik mm? Verkar tillverkaren hålla hårt på sådant eller sprider sig allt snabbt på nätet? Finns det kloner av diagnosterminaler och sånt att köpa på eBay?
-Hur är det med filter av mer udda slag (t ex bränslefilter, oljefilter i automatlåda, filter för servostyrning och andra hydraulsystem), går de att byta separat vid behov eller är de hopbyggda en gång för alla med andra dyra enheter (typ tankarmatur, bränslepump, servopump)?
-Föreskriver biltillverkaren dyra specialoljor för t ex motor, växellåda, servostyrning, eller är det allmänt accepterade industristandardoljor som gäller?
-Är det entydigt hur det går till att säkra motorns axlar i rätt lägen i samband med kamremsbyte eller krävs det en massa jiggar och specialverktyg för att få motorn i rätt referensläge, justera spännrullar korrekt mm? Om motorn inte har kamrem utan kedja (vilket iofs är underhållsfriare men dyrare att åtgärda när det väl behövs), vad finns det för erfarenheter av kamkedjorna på tidigare modeller från samma märke?
-Slitdelar som t ex filter, bromsbelägg, tändstift, avgassystem, lambdasond, ABS-givare, är de unika för bara en enda bilmodell eller har samma koncern använt samma standardkomponenter i många modeller i många år?
-Hur går biltillverkarens affärer? Finns det risk att hela koncernen går omkull inom de närmaste åren?
-Hur bra är rostskyddet gjort från fabrik? Gäller tillverkarens rostskyddsgaranti även om man kompletterar rostskyddsbehandlingen själv?

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Chevrolet. lättmekat?
« Svar #14 skrivet: 03 jan-14 kl 21:52 »
Det finns ju en hel del avskräckande exempel med för stora motorer i för små motorrum, vilket exempelvis kan leda till flera dagars jobb med att riva och sätta ihop fronten i samband med ett kamremsbyte, eller att man måste lyfta ur motor + växellåda för att komma åt startmotorn. Medan däremot samma bilmodell med en mindre motor är föredömlig ur åtkomlighetssynpunkt.
Som den audi 80 2,6 V6 som jag råkade komma över nu, termostaten behöver bytas och det borde vara enkelt trodde jag. Men man bör tydligen plocka lös kamremen för att komma åt ordentligt, så det blev plötsligt ett betydligt större ingrepp. Synd det inte var en vanlig fyrcylindrig  :P

 

hans

  • Inlägg: 327
    • Dalsland
SV: Chevrolet. lättmekat?
« Svar #15 skrivet: 11 jan-14 kl 21:20 »
Mycket bra inlägg Torbjörn och glöm inte dessa jävla partikelfilter som på vissa bilar kan kosta 15000.....Själv vill jag inget annat än ha en stor ....jättestor v8 men vem fasen har råd med det så det får bli en Dacia duster.....visserligen kamrem men inget partikelfilter som skall bytas.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

553 gäster, 2 användare (1 dolda)
Toothpaste

* Forum

* Om tidningen Åter



- Superbra tidning, väldigt intressanta artiklar.
/ Jimmy

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser