Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Startproblem på citronen c25  (läst 2516 gånger)

Snowy

  • Inlägg: 329
    • -
Startproblem på citronen c25
« skrivet: 03 dec-13 kl 18:26 »
Hej har ett litet startproblem med min citroen c25- årsmodell 1986. Det som händer ibland är att när jag vrider på nyckeln så gör inte bilen ett försök till start. Jag får då vrida om den flera gånger om och sedan drar startmotorn igång och bilen går att köra. Två gånger har nu hänt att den inte vill starta ens efter att jag försökt flera gånger på rad. Utan då fått vänta en 30 minuter och sedan har den startat.  ??? Jag har inga problem med att slå på bilen till tändningsläge- ( så att alla lampor, fläkt osv lyser)  men nästa läge (start) sker ingenting. Vi kan utesluta batteriproblem för de funkar klockrent. Och vid en av gångerna försökte jag starta bilen med startkablar- men inget hände- utan det är sista läget ( start) som krånglar.

Vad är nu då detta fel?

Huggorm

  • Gäst
SV: Startproblem på citronen c25
« Svar #1 skrivet: 03 dec-13 kl 18:36 »
När det krånglar nästa gång, gå ut och knacka lite på startmotorn med exempelvis en liten hammare. Du kan även prova att lägga i ettans växel och sedan putta bilen lite framåt eller bakåt så att motorn rör lite på sig

Det kan även vara själva tändningslåset som krånglar, i sådana fall kan du prova att koppla ström direkt på solenoiden, men det är lite dumt att försöka om man inte vet exakt var det är

torbjorn

  • Medlemsadmin
  • Inlägg: 14081
    • Medelpad
SV: Startproblem på citronen c25
« Svar #2 skrivet: 03 dec-13 kl 21:31 »
Om problemet ligger i startmotorn så brukar man ofta höra att det klickar i den vid misslyckade startförsök. Gör det inte det så kan det finnas anledning att misstänka problem med tändningslåset eller kablarna.

En vanlig orsak till sådana startproblem är om bilen en gång i tiden har haft ett efterhandsmonterat larm med startspärr, som kanske slutat fungera men sitter kvar ändå. I så fall är det lämpligt att rensa bort allt som har med larminstallationerna att göra och skarva ihop ledningen från tändningslås till startmotorsolenoid noga.

På bilar med automatlåda finns det en säkerhetsbrytare för att det inte ska gå att starta motorn annat än i N eller P-läge på växelväljaren, den kan också ställa till med sådana här problem. Och på bilar med manuell växellåda finns det ofta en bygling/kortslutningsplugg istället för den där säkerhetsbrytaren, även denna kan ställa till bekymmer.

Snowy

  • Inlägg: 329
    • -
SV: Startproblem på citronen c25
« Svar #3 skrivet: 04 dec-13 kl 14:31 »
Om problemet ligger i startmotorn så brukar man ofta höra att det klickar i den vid misslyckade startförsök. Gör det inte det så kan det finnas anledning att misstänka problem med tändningslåset eller kablarna.
Misstänker nog snarare problem med tändningslåset eller kablarna än startmotorn, då den inte ens kickar igång. Låter inte något alls...
Det har 2 gånger på kanse 4 månader att den inte startat alls utan då väntat en halvtimme och sen har den startat.
Men det är sällan den startar i vanliga fall på första omvridningen av nyckeln utan gärna typ 2-3 omgången.

Är det dyrt att ta in på verkstad för att få ordnat? Hittills har den ju som sagt efter många om och men alltid startat men finns det risk att den lägger av helt när den håller på som den gör?
« Senast ändrad: 04 dec-13 kl 19:35 av Snowy »

torbjorn

  • Medlemsadmin
  • Inlägg: 14081
    • Medelpad
SV: Startproblem på citronen c25
« Svar #4 skrivet: 04 dec-13 kl 21:34 »
Det finns helt klart risk att det blir värre med tiden. Hur dyrt det blir beror såklart på om verkstaden tar lång tid på sig för felsökningen eller inte, och det är ganska oförutsägbart. Den där typen av fel är det alltid bättre att se till att kunna ordna själv än att anlita verkstad för.

Om det gäller att bara byta strömbrytardelen i tändningslåset så bör det vara lätt och snabbt gjort, men skulle det vara frågan om en massa sönderärgade kabelskarvar mm som måste göras om, larminstallationer som ska rensas bort mm så kan det ta längre tid.

Själv är jag ganska misstänksam mot tändningslås där startmotorfunktionen har börjat krångla, det finns alltid en viss risk för krypströmmar och värmeutveckling som i värsta fall kan sluta med en brand. Var misstänksam om det blir varmt vid tändningslåset eller luktar bränt om det, likaså om det skulle höras konstiga ljud som tyder på överslag eller krypströmmar därifrån.

Ibland kan det gå att plocka isär tändningslåset för att putsa upp brända kontakter mm, och det kan också löna sig att sätta dit ett mellanrelä så att ett halvdåligt tändningslås inte behöver belastas med den höga ström (kring 20-30 A) som startmotorsolenoiden drar.

Om en fransk 80-talsstartmotor aldrig har fått något underhåll tidigare så kan det i vilket fall vara lämpligt att göra en översyn på den (plocka isär, rengöra, byta ev slitna kol eller lagerbussningar, smörja på rätt ställen, sätta ihop).

Snowy

  • Inlägg: 329
    • -
SV: Startproblem på citronen c25
« Svar #5 skrivet: 06 dec-13 kl 16:46 »
Jag vet ju inte hur länge det har varit så här heller....men kollat nu och det verkar som att det är tändningslåset eller startmotorn enligt verkstäder jag pratat med. Undersökning skulle kosta strax över 500 kronor- startmotor ca 2000 och är det tändningslåset billigare. Med arbete max 4000 totalt..
Får överväga och se om när och hur jag fixar det.



Det finns helt klart risk att det blir värre med tiden. Hur dyrt det blir beror såklart på om verkstaden tar lång tid på sig för felsökningen eller inte, och det är ganska oförutsägbart. Den där typen av fel är det alltid bättre att se till att kunna ordna själv än att anlita verkstad för.

Om det gäller att bara byta strömbrytardelen i tändningslåset så bör det vara lätt och snabbt gjort, men skulle det vara frågan om en massa sönderärgade kabelskarvar mm som måste göras om, larminstallationer som ska rensas bort mm så kan det ta längre tid.

Själv är jag ganska misstänksam mot tändningslås där startmotorfunktionen har börjat krångla, det finns alltid en viss risk för krypströmmar och värmeutveckling som i värsta fall kan sluta med en brand. Var misstänksam om det blir varmt vid tändningslåset eller luktar bränt om det, likaså om det skulle höras konstiga ljud som tyder på överslag eller krypströmmar därifrån.

Ibland kan det gå att plocka isär tändningslåset för att putsa upp brända kontakter mm, och det kan också löna sig att sätta dit ett mellanrelä så att ett halvdåligt tändningslås inte behöver belastas med den höga ström (kring 20-30 A) som startmotorsolenoiden drar.

Om en fransk 80-talsstartmotor aldrig har fått något underhåll tidigare så kan det i vilket fall vara lämpligt att göra en översyn på den (plocka isär, rengöra, byta ev slitna kol eller lagerbussningar, smörja på rätt ställen, sätta ihop).

torbjorn

  • Medlemsadmin
  • Inlägg: 14081
    • Medelpad
SV: Startproblem på citronen c25
« Svar #6 skrivet: 06 dec-13 kl 22:11 »
Om din verkstad pratar om att byta startmotor, så prata med en annan verkstad istället. Någotsånär kompetenta verkstäder klarar av att plocka isär och reparera startmotorer. Jag har mycket dåliga erfarenheter av s k fabriksrenoverade startmotorer som är det man oftast får när en bilverkstad köper in en startmotor för att byta till, de är alltid snygga och nymålade utanpå men invändigt är det ofta nätt och jämnt de fungerar från början. Ännu värre blir det av att de där fabriksrenoverade startmotorerna ofta har fått originalnumren bortslipade och ersatta av en beteckning från renoveringsfirman, det gör det svårt, för att inte säga omöjligt, att senare få fram reservdelar till en sådan startmotor.

Snowy

  • Inlägg: 329
    • -
SV: Startproblem på citronen c25
« Svar #7 skrivet: 07 dec-13 kl 11:51 »
Det kändes som att det lutade mer mot att det var tändningslåset. Det är ju en gammal bil och finns säkert hur mycket som helst att fixa på den. Så jag tror jag avvaktar ett tag till iallafall. Nu under vintern kommer jag ju inte köra så mycket med den. Och oftast startar den på en gång. I morse gjorde den det tex trots att den stått ett par dagar i kyla. På en verkstad pratade dom också om att det gick att renovera befintlig startmotor om det skulle vara den som är problemet.

 

kung-sune

  • Inlägg: 4
    • Västmanland
SV: Startproblem på citronen c25
« Svar #8 skrivet: 03 jan-14 kl 12:48 »
man kan enkelt testa startmotorn genom att dra en kabel direkt till solenoiden på startmotorn, fungerar den då kan du antingen montera en startknapp eller börja leta efter felet på vägen dit
jag skulle ha satt dit en särskild startknapp


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

415 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Dessa välarbetade tidningar ger stor inspiration till att klara sig själv.!
/Inspiration

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser