Det finns helt klart risk att det blir värre med tiden. Hur dyrt det blir beror såklart på om verkstaden tar lång tid på sig för felsökningen eller inte, och det är ganska oförutsägbart. Den där typen av fel är det alltid bättre att se till att kunna ordna själv än att anlita verkstad för.
Om det gäller att bara byta strömbrytardelen i tändningslåset så bör det vara lätt och snabbt gjort, men skulle det vara frågan om en massa sönderärgade kabelskarvar mm som måste göras om, larminstallationer som ska rensas bort mm så kan det ta längre tid.
Själv är jag ganska misstänksam mot tändningslås där startmotorfunktionen har börjat krångla, det finns alltid en viss risk för krypströmmar och värmeutveckling som i värsta fall kan sluta med en brand. Var misstänksam om det blir varmt vid tändningslåset eller luktar bränt om det, likaså om det skulle höras konstiga ljud som tyder på överslag eller krypströmmar därifrån.
Ibland kan det gå att plocka isär tändningslåset för att putsa upp brända kontakter mm, och det kan också löna sig att sätta dit ett mellanrelä så att ett halvdåligt tändningslås inte behöver belastas med den höga ström (kring 20-30 A) som startmotorsolenoiden drar.
Om en fransk 80-talsstartmotor aldrig har fått något underhåll tidigare så kan det i vilket fall vara lämpligt att göra en översyn på den (plocka isär, rengöra, byta ev slitna kol eller lagerbussningar, smörja på rätt ställen, sätta ihop).