Men moderna bilar tål i alla fall utomhusbruk mycket bättre än vad 70-talets och det tidiga 80-talets bilar gjorde. I slutet av 70-talet var det inte ovanligt att 3-4 år gamla bilar skrotades pga rost, Christer Glenning slet ju t ex loss båda framskärmarna från en 3 år gammal Golf med bara händerna. Avgassystemen håller som regel minst 10 år numera (kanske lite kortare tid på västkusten eller på bilar som bara går i småkörningar), på 70-talet var det inget ovanligt att man fick byta allt utom främre avgasröret vartannat år.
En annan sak som dagens bilägare slipper är tveksamma bromsar som ständigt rostar ihop och kräver en rejäl renovering inför varje besiktning om man inte ska få 2:or för anliggande broms, ojämn bromsverkan eller svag handbroms.
Den stora förbättringen när det gäller rostskydd av karossen skedde under 80-talet när de flesta biltillverkare tog över den saken själva istället för att, som tidigare, låta importören eller bilhandlaren göra rostskyddsbehandling om det ansågs behövas i det land där bilen skulle säljas. De där importrostskyddsbehandlingarna blev ofta rätt slarvigt gjorda. På senare år är det i stort sett bara amerikanska bilar som har sålts helt utan fabriksrostskydd i Sverige.