Kan man komma åt armen mellan kopplingsslavcylindern och urtrampningslagret för att känna efter om det finns spel där?
Och det spel som du känner i kopplingspedalen, är det bara frigången innan pedalen börjar trycka på huvudcylinderns kolv?
Jag skulle nog gissa att om kopplingen slirar trots ny lamell så är det mest troligt fråga om ett fel på tryckplattan eller att slavcylindern av någon anledning inte går tillbaks hela vägen. Det kan naturligtvis också röra sig om en felmontering, att du har fått fel reservdelar eller något sånt.
När man köper en ny kopplingslamell bör man inte ta för givet att den kommer att passa. Jämför noga med den gamla lamellen, mät tjockleken och jämför med uppgifterna i verkstadshandbok för bilen. Om den gamla slitna lamellen är tjockare än förslitningsgränsen men ändå har slirat så finns nog felet någon annanstans. Och den nya bör såklart ligga inom toleranserna för en ny lamell.
Några saker du kan kolla:
-Går kopplingshuvudcylindern tillbaks hela vägen?
-Finns det tryck i hydrauliken om du nyss har trampat ner kopplingen och sedan släppt? Det ska det inte göra. Kolla detta genom att öppna luftnippeln som bör finnas på slavcylindern.
-Om det är mycket länge sen det byttes bromsvätska så kan det vara läge att göra detta, både i bromssystemet och kopplingshydrauliken.
-Ett tecken på att något inte är friskt i huvudcylindern är om vätskeytan i bromsvätskebehållaren rör på sig när du trampar ner eller släpper kopplingspedalen. Det syns tydligast om man suger upp vätska så att nivån är ganska låg.