Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Inredning och besiktning  (läst 3261 gånger)

krikav

  • Inlägg: 449
    • Hälsingland
Inredning och besiktning
« skrivet: 31 maj-13 kl 08:20 »
Jag hade en rolig afton i garaget igår, då jag slet ut inredning som jag tyckte var onödig.
Har lyckats minska bilens vikt med 40kg nu.

Men jag är lite fundersam på vad besiktningsmannen kommer säga.
Finns det några regler för hur inredningen måste se ut, förutom att bältena måste finnas där och fungera?

JohnA

  • Inlägg: 1090
  • Snål nord-vallentunisk skrotfyndande återanvändare
    • Uppland
    • EM34
SV: Inredning och besiktning
« Svar #1 skrivet: 31 maj-13 kl 22:22 »
Det är nog uppemot 20 år sedan jag härjade som värst med bilar, utmanade regelverket och läste SFRO Bygghandbok som fan läser bibeln. På den tiden kunde det bli knorr över att man bytt ratt och stolar om det ville sig illa, även om det oftast gick bra. Breddning utåt var i stort sett no-no. Mycket är slappare idag men med tanke på vad jag gjorde med min Saab då det begav sig vågar jag nästan lova att man kan riva ut det mesta av inredningen nuförtiden.

Det som förr var mot reglerna kan idag ryckas på axlarna åt och kallas "brukarfråga" och en ren sak för polisen. Så sade man bl.a. när jag satte ett lastförskjutningsskydd bakom framstolarna i min Fiat 127 för bara ett par år sedan. Detta utan att vare sig regga om till lastbil eller ens ta bort baksätet. Det fanns t.o.m. vassa kanter som en teoretisk baksätespassagerare hade kunnat skada sig på.

Eftersom jag ofta kombinerar små bilar och stora hundar har jag ibland tagit bort främre passagerarsätet och inte heller är det något som bilprovningen ska gnälla över. Om det sedan är ok att också ta bort säkerhetsbältena där stolarna saknas vågar jag inte säga säkert men det låter absolut som en "brukarfråga" för polisen. Finns däremot bälten måste de sannolikt fungera.

Allt för vassa och utstickande inredningsdetaljer kan det säkert också knorras över. Tänk trafikolyckor och fundera på var knän och huvud kan slå emot. Såga bort, täck med plåt, bocka till eller vad som nu krävs för att få bort spjutspetsar och osthyvlar. Åtminstone vid förarplatsen och de övriga ställen där stolar finns kvar.

Om det sedan är helt uppenbart att bilen måste ha bantats ner en verkligen betydande grad tror jag man är skyldig att registreringsbesiktiga med vägning. Om så sker kommer garanterat saknade sittplatser att räknas bort från bilens ursprungliga passagerarantal.
Skitless på översittare med attityden "köp en xxx istället så funkar det bättre". -Inte mitt fel att jag har gott om egna idéer medan de måste låna andras. Kör min 40 år gamla Saab V4 på drygt fyra deciliter milen till vardags. http://ecomodder.com/forum/em-fuel-log.php?vehicleid=847

krikav

  • Inlägg: 449
    • Hälsingland
SV: Inredning och besiktning
« Svar #2 skrivet: 01 jun-13 kl 01:08 »
Jag passade på att vänta med att starta det här projektet tills lyckad besiktning, så även om jag får nedslag så kan jag njuta av frukterna ett år i alla fall. :)
Gött att höra dina erfarenheter!

Fått ut 55kg hitentills nu. (då är alla 4 sätena kvar)

malarmaster

  • Inlägg: 5264
    • Småland
SV: Inredning och besiktning
« Svar #3 skrivet: 01 jun-13 kl 19:28 »
jag har en fiat punto som arbetsbil (har en bamsetransit också om jag behöver transportera stooora grejor).
punton har jag plockat ut baksätet samt passagerarstol för att få plats med verktygslådor o färgpytsar.
däremot finns övrig inredning kvar då ljudet blir högt annars.
avseende besiktning kräver bilprovningen att bältena måste gå att kolla,det går alltså inte att plocka ut bältena då bilen är regad för 5 och bälten måste finnas för alla.dock behöver alltså säten inte vara monterade såvida inte någon del av bältet är fästad i detsamma.för min del innebär det att passagerarstolen måste monteras inför besiktning då ena bältdelen är fastsatt i detsamma.baksätet behöver inte finnas,bara bältena går att koppla ihop o testas.
i min tidigare bil,en fiat uno,plockade jag ut i stort all inredning förutom dörrklädseln fram ( för min egen skull då jag inte gillar vassa kanter intill armbågar m.m) av samma orsak som du,för att få ner vikt o därmed driftskostnaden.
men ljudnivån blir för hög med vägbuller o annat så jag har avstått det på punton,man måste ju ha lite komfort ändå.
i unons fall sa besiktningen inte heller något förutom att bälten måste finnas till lika många platser som bilen är godkänd för. Ulf

JohnA

  • Inlägg: 1090
  • Snål nord-vallentunisk skrotfyndande återanvändare
    • Uppland
    • EM34
SV: Inredning och besiktning
« Svar #4 skrivet: 06 jun-13 kl 20:23 »
Bra rensat Krikav! Vad är det för bil?

Själv håller jag (sakta med sporadiska insatser) på att bygga mig en Saab 96, en replika av en -64 av karossen till en 75:a. Eftersom resultatet blir ett pengamässigt värdelöst fulbygge är jag fri att busa bäst jag vill och det första blir att återmontera så lite delar som möjligt. Det tråkiga med mer extrem bilbantning antar jag är att man får kämpa ganska hårt efter att ha slängt ut några få lite tyngre saker.

Jag hade t.ex. tänkt strunta i passagerarsidans yttre dörrhandtag och på det spara kanske två hekto. -En ganska obetydlig besparing i förhållande till den nytta som går förlorad. Solskydden är inte heller många hekto, men många bäckar små... borde rimligen gälla. En tom Saab 96-kaross väger under 200 kg och ska man minska något av den vikten får man nog låta hålsågen går varm och lägga många timmar på att spara fyra kilo...

Den stora frågan är på vilken nivå man ska lägga ribban, och dessutom är jag tveksam till vilken nytta man egentligen har av att minska vikten 10% på en bil. Under mina år med motorsvaga bilar har jag kommit fram till att det ibland kan vara fördelaktigt med en HÖG vikt, åtminstone vid landsvägskörning i kuperad natur.

En effektiv metod att spara bränsle är att köra som om bromsarna var trasiga, d.v.s. planera körningen noga så att rullfarten precis räcker till och man slipper bromsa. Frihjulet hos en saabgurka underlättar fint. Är bilen allt för lätt blir cyklerna irriterande korta och man måste ständigt knuffa på med extra energi. Är motorn överdimmensionerad får den tillbringa mer tid på ineffektiv halvfart.
Skitless på översittare med attityden "köp en xxx istället så funkar det bättre". -Inte mitt fel att jag har gott om egna idéer medan de måste låna andras. Kör min 40 år gamla Saab V4 på drygt fyra deciliter milen till vardags. http://ecomodder.com/forum/em-fuel-log.php?vehicleid=847

 

krikav

  • Inlägg: 449
    • Hälsingland
SV: Inredning och besiktning
« Svar #5 skrivet: 10 jun-13 kl 15:14 »
Det är en skoda felicia kombi, -98.

Har precis stannat projektet att banta ned den, eftersom den nu inte startar pga krånglade startskydd...
Ställde av den idag, eftersom jag misstänker att det blir ett stort projekt att få ordning på elekroniken igen.

Men får jag igång det, så kan jag stryka några hekto i onödig elektronik. :)

Bränsleförbrukningen blir ju mindre vid acceleration, så i mitt fall då jag kör mycket landsvägskörning så blir effekten inte lika stor. Tror jag skulle ha mer nytta av att göra aerodynamiska förbättringar, men där är ju problemet att det blir krångel direkt.
Det krävs inte så mycket skicklighet för att riva ut lite grejor liksom... Man får göra det man kan! :D
En annan poäng som jag personligen tycker är rätt viktig, är att allt jag river ut, blir tillgängligt för återvinning.


Att memorera vägen man kör, tycker jag är riktigt bra, har satt ut lite checkpoints av typen "Kör ut på stora vägen, gasa upp till 80km/h när du passerar skylten, frihjula sedan in i rondellen."




 


Dela detta:

* Inloggade just nu

401 gäster, 2 användare (1 dolda)
Galaxie

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har tappat räkning på alla år vi läst denna. En av FÅ vettiga skrifter/guider till ett roligare o uthålligare liv. Aldrig tråkig. En idealisk present till alla som "vill själv" Tack Petter. (Behåll tian :-) )
/Allan o Kajsa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser