Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Gammal snöskoter som går kasst  (läst 7209 gånger)

blizzard

  • Inlägg: 661
SV: Gammal snöskoter som går kasst
« Svar #20 skrivet: 22 feb-13 kl 20:53 »
Lycka till  :)

vindensbonig

  • Gäst
SV: Gammal snöskoter som går kasst
« Svar #21 skrivet: 22 feb-13 kl 20:58 »
För min del är det avklarat. . Det var en kabel från brytarspetsarna son skavts av mot tändspolen.
Ska bara fp en polare att hjälpa mig få cylindern över kolven igen så ska det nog bara vara att ge sig ut och gasa
Funkar med en plåtbiten och en slagklämma typ ölburk .
« Senast ändrad: 22 feb-13 kl 22:42 av mummrick »

blizzard

  • Inlägg: 661
SV: Gammal snöskoter som går kasst
« Svar #22 skrivet: 22 feb-13 kl 21:32 »
För min del är det avklarat. . Det var en kabel från brytarspetsarna son skavts av mot tändspolen.
Ska bara fp en polare att hjälpa mig få cylindern över kolven igen så ska det nog bara vara att ge sig ut och gasa
Att ta bort cylindern var nog inte nödvändigt eller ens önskvärt egentligen.Men den var ju bra att du hittat felet med den skadade kabeln.

Som mummrick skriver kan du använda matrialet från en läskburk och sedan en slangklamma för att simulera en kolvringskompressor,men är du och din kompis ovana så låna hellre en riktig kolvringskompressor och olja ordentligt när ni monterar cylindern igen.Kom ihåg också att kolla om kolvringarna har begränsare ,dvs bestämda lägen som de ska monteras på.Är kolvringarna flytande så ska du förskjuta skarven mellan ringarna.Sätt inte heller skarverna mot insug eller utblås,utan sätt dem på bägge på tex varsin sida.
Fixera kolven mot blocket med två stycken träbitar,en på var sida om vevstaken när du monterar cylindern så motverkar du skadliga spänningar på vevstake och vevsläng mm. ;)
Bensinproblemet som jag beskrev tidigare är nog fortfarande högst aktuellt för dig och du kan komma att behöva byta ut bensinen.
Hoppas att allt går bra och lycka till  :)

Halte

  • Gäst
SV: Gammal snöskoter som går kasst
« Svar #23 skrivet: 22 feb-13 kl 22:29 »
Att ta bort cylindern var nog inte nödvändigt eller ens önskvärt egentligen.Men den var ju bra att du hittat felet med den skadade kabeln.

Som mummrick skriver kan du använda matrialet från en läskburk och sedan en slangklamma för att simulera en kolvringskompressor,men är du och din kompis ovana så låna hellre en riktig kolvringskompressor och olja ordentligt när ni monterar cylindern igen.Kom ihåg också att kolla om kolvringarna har begränsare ,dvs bestämda lägen som de ska monteras på.Är kolvringarna flytande så ska du förskjuta skarven mellan ringarna.Sätt inte heller skarverna mot insug eller utblås,utan sätt dem på bägge på tex varsin sida.
Fixera kolven mot blocket med två stycken träbitar,en på var sida om vevstaken när du monterar cylindern så motverkar du skadliga spänningar på vevstake och vevsläng mm. ;)
Bensinproblemet som jag beskrev tidigare är nog fortfarande högst aktuellt för dig och du kan komma att behöva byta ut bensinen.
Hoppas att allt går bra och lycka till  :)

Jag passade på att byta lite allt möjligt på den när jag ändå hade motorn borta från skotern..

Jag har försökt med diverse lösningar för att få på cylindern över kolven igen, kolvringskompressorn funkade inte, inte den jag lånade iaf för den krävde att vevstaken var lös för att kunna få loss kolvringskompressorn igen efter att cylindern var på.. Sedan försökte jag med plåt från en ölburk och en klämma, gick inte det heller.. 2 kolvringar sabbade och nu har jag inga mer i reserv så nu får det inte pajja någon mer.. ':)

Därav kallar jag in experthjälpen.. Ska se om jag kan skjutsa över motorn till honom i nästa vecka så får vi se,.

blizzard

  • Inlägg: 661
SV: Gammal snöskoter som går kasst
« Svar #24 skrivet: 22 feb-13 kl 23:05 »
Ok! Du har nog missförstått hur du ska använda kolvringskompressorn.
Du monterar stake och kolv uppifrån,på med ringarna, justera ringarna ,montera kolvringskompressorn runt kolven och knacka ned kolven försiktigt med ett hammarskaft i trä.Tar det det minsta stop så stanna och gör om... :P
Kolvringskompressorn används aldrig under cylindern utan ovanför.

Monterar du cylindern på en monterad vevstake? ok !  inga problem  ,då använder du cylindern som en kolvringskompressor som jag föreslog tidigare.Fixera kolven mot blocket och för sedan ner cylindern försiktigt över översta ringen då du håller denna på plats med fingrarna.Du behöver ingen kolvringskompressor då! När sedan första ringen är på plats tar du nästa...Cylindern fungerar som en kolvringskompressor  ;)

statustrött

  • Inlägg: 160
SV: Gammal snöskoter som går kasst
« Svar #25 skrivet: 22 feb-13 kl 23:13 »
 Det är länge sedan jag mixtrade med encylidriga sachs, men om jag minns rätt så brukade jag lägga cylindern upp och ner på arbetsbänken och montera kolven med hjälp av fingrar och lite olja.
 Sedan när kolvtoppen med ringar är på plats så behöver man hjälp med att passa in kolvbulten i vevstaken och skruva fast cyliindern.

 Och som någon nämnt tidigare så ska man se till att kolvringarna passar med styrstiften i kolvringspåret och att det inte sitter någon kanal där skarven är.
 Jag tror att styrstiften sitter med ungefär 90 graders förskjutning mot varandra och att skarven på kolvringarna ska sitta mot avgasporten

blizzard

  • Inlägg: 661
SV: Gammal snöskoter som går kasst
« Svar #26 skrivet: 22 feb-13 kl 23:46 »
 :)Har man gjort detta några gånger så sitter greppen där.Jag rekommenderar dock att montera kolv/stake uppifrån med kolvringskompressor om man är ovan.
Man känner ev felaktigheter tydligt då och har chans att fixa till dessa,dessutom så slipper man slita på fingertopparna så väldigt  ;)

 

vindensbonig

  • Gäst
SV: Gammal snöskoter som går kasst
« Svar #27 skrivet: 23 feb-13 kl 00:00 »
Det är länge sedan jag mixtrade med encylidriga sachs, men om jag minns rätt så brukade jag lägga cylindern upp och ner på arbetsbänken och montera kolven med hjälp av fingrar och lite olja.
 Sedan när kolvtoppen med ringar är på plats så behöver man hjälp med att passa in kolvbulten i vevstaken och skruva fast cyliindern.

 Och som någon nämnt tidigare så ska man se till att kolvringarna passar med styrstiften i kolvringspåret och att det inte sitter någon kanal där skarven är.
 Jag tror att styrstiften sitter med ungefär 90 graders förskjutning mot varandra och att skarven på kolvringarna ska sitta mot avgasporten
Sant det  du skriver  men tro att man kan det är något annat  fotfarande efter mer än 40 år så måste ja lära mig  nytt  till å med  med stavning .


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

452 gäster, 2 användare (1 dolda)
javill

* Forum

* Om tidningen Åter



- Dessa välarbetade tidningar ger stor inspiration till att klara sig själv.!
/Inspiration

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser