Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vad innebär: CHECK ENGINE på en gammal SAAB 9000???  (läst 5914 gånger)

mig

  • Gäst
Vad innebär: CHECK ENGINE på en gammal SAAB 9000???
« skrivet: 08 maj-12 kl 18:12 »
Nu har kontrollampan börjat lysa. Varför? Vad bör göras?

klarre

  • Inlägg: 557
    • Södermanland

Rödskägg

  • Inlägg: 789
    • Småland
SV: Vad innebär: CHECK ENGINE på en gammal SAAB 9000???
« Svar #2 skrivet: 08 maj-12 kl 18:26 »
Att lampan funkar?
"Varje generation skrattar åt gamla moden, men följer rättroget de nya"

Henry David Thoreau

Tjalve

  • Inlägg: 3214
    • Blekinge
SV: Vad innebär: CHECK ENGINE på en gammal SAAB 9000???
« Svar #3 skrivet: 08 maj-12 kl 18:39 »
Det betyder att något är fel med motorn. Kan vara precis vad som helst. Du får åka till en verkstad och be de koppla in datorn och läsa av felkoderna. Behöver inte vara märkesverkstad utan alla har sådana instrument numera. Kan kosta någon hundralapp men oftast gratis att läsa av.
Socialism is a philosophy of failure, the creed of ignorance, and the gospel of envy, its inherent virtue is the equal sharing of misery.

mig

  • Gäst
SV: Vad innebär: CHECK ENGINE på en gammal SAAB 9000???
« Svar #4 skrivet: 08 maj-12 kl 21:03 »
Bra länk:

http://forum.saabturboclub.com/viewtopic.php?f=30&t=80314

Ååh TACK!!! Då får jag testa att felsöka själv :) Fixar jag det blir jag riktigt mallig  :P

Det betyder att något är fel med motorn. Kan vara precis vad som helst. Du får åka till en verkstad och be de koppla in datorn och läsa av felkoderna. Behöver inte vara märkesverkstad utan alla har sådana instrument numera. Kan kosta någon hundralapp men oftast gratis att läsa av.


Ska fundera på det. Hade hoppats den skulle hålla ett par månader till innan den behöver verkstadsomsorg.. TAck :)

torbjorn

  • Medlemsadmin
  • Inlägg: 14056
    • Medelpad
SV: Vad innebär: CHECK ENGINE på en gammal SAAB 9000???
« Svar #5 skrivet: 08 maj-12 kl 23:11 »
Förmodligen behöver du inte åka till verkstad för att läsa av felkoderna. På äldre 9000 finns en diagnoskontakt under höger framstol, genom att bygla rätt pinnar i den med ett gem eller liknande får man Check Engine-lampan att blinka fram felkoderna. Anvisningar för detta går säkert att hitta på nätet eller i verkstadshandbok/gördetsjälvhandbok. Tänk på att det finns två styrenheter (för tändning respektive insprutning) som var för sig kan tända varningslampan vid fel, och man måste läsa av felkoder för dem en i taget. På riktigt gamla 9000 har styrenheten för tändning inget minne för felkoder, så om ett fel har uppstått glömmer den allting när man stänger av motorn. Där måste man alltså köra tills varningslampan tänds och sedan läsa av felkoder innan man stänger av.

Nyare 9000 har en standardiserad OBD-kontakt, och då går det att läsa av felkoder med en standardiserad felkodläsare (eller OBD-kabel + dator med lämplig gratisprogramvara). Det är saker som på sin höjd kostar några hundra kronor att köpa på t ex eBay eller Biltema, och som finns hos de flesta hemmamekare och småverkstäder vid det här laget.

mig

  • Gäst
SV: Vad innebär: CHECK ENGINE på en gammal SAAB 9000???
« Svar #6 skrivet: 08 maj-12 kl 23:13 »
Förmodligen behöver du inte åka till verkstad för att läsa av felkoderna. På äldre 9000 finns en diagnoskontakt under höger framstol, genom att bygla rätt pinnar i den med ett gem eller liknande får man Check Engine-lampan att blinka fram felkoderna. Anvisningar för detta går säkert att hitta på nätet eller i verkstadshandbok/gördetsjälvhandbok. Tänk på att det finns två styrenheter (för tändning respektive insprutning) som var för sig kan tända varningslampan vid fel, och man måste läsa av felkoder för dem en i taget. På riktigt gamla 9000 har styrenheten för tändning inget minne för felkoder, så om ett fel har uppstått glömmer den allting när man stänger av motorn. Där måste man alltså köra tills varningslampan tänds och sedan läsa av felkoder innan man stänger av.

Nyare 9000 har en standardiserad OBD-kontakt, och då går det att läsa av felkoder med en standardiserad felkodläsare (eller OBD-kabel + dator med lämplig gratisprogramvara). Det är saker som på sin höjd kostar några hundra kronor att köpa på t ex eBay eller Biltema, och som finns hos de flesta hemmamekare och småverkstäder vid det här laget.

HUr gamla då? min är -88

 

torbjorn

  • Medlemsadmin
  • Inlägg: 14056
    • Medelpad
SV: Vad innebär: CHECK ENGINE på en gammal SAAB 9000???
« Svar #7 skrivet: 08 maj-12 kl 23:18 »
HUr gamla då? min är -88

Då är det diagnoskontakt under stolen och gem som gäller.  De nya OBD-kontakterna kom någon gång i mitten av 90-talet (det blev lagkrav i USA från 1996 och i Europa från ca 2001).


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

436 gäster, 6 användare (2 dolda)
javill, limma, addebadde, Tångräkan

* Forum

* Om tidningen Åter



- Bästa tidning jag någonsin har läst!
/Jeya M

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser