Förmodligen behöver du inte åka till verkstad för att läsa av felkoderna. På äldre 9000 finns en diagnoskontakt under höger framstol, genom att bygla rätt pinnar i den med ett gem eller liknande får man Check Engine-lampan att blinka fram felkoderna. Anvisningar för detta går säkert att hitta på nätet eller i verkstadshandbok/gördetsjälvhandbok. Tänk på att det finns två styrenheter (för tändning respektive insprutning) som var för sig kan tända varningslampan vid fel, och man måste läsa av felkoder för dem en i taget. På riktigt gamla 9000 har styrenheten för tändning inget minne för felkoder, så om ett fel har uppstått glömmer den allting när man stänger av motorn. Där måste man alltså köra tills varningslampan tänds och sedan läsa av felkoder innan man stänger av.
Nyare 9000 har en standardiserad OBD-kontakt, och då går det att läsa av felkoder med en standardiserad felkodläsare (eller OBD-kabel + dator med lämplig gratisprogramvara). Det är saker som på sin höjd kostar några hundra kronor att köpa på t ex eBay eller Biltema, och som finns hos de flesta hemmamekare och småverkstäder vid det här laget.