Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Duett EPA traktor Motorbyte Diesel?  (läst 14503 gånger)

torbjorn

  • Medlemsadmin
  • Inlägg: 14059
    • Medelpad
SV: Duett EPA traktor Motorbyte Diesel?
« Svar #20 skrivet: 26 mar-12 kl 23:18 »
Dieselmotorn har väl ett betydligt lägre varvtal.

Inte om man jämför med en bensinmotor med ungefär samma cylindervolym och cylinderantal. Men det är klart att en stor dieselmotor för t ex långtradare eller lok går med lägre varvtal än en bensinmotor avsedd för t ex personbil eller motorcykel.

Brasa

  • Inlägg: 140
    • Västmanland
SV: Duett EPA traktor Motorbyte Diesel?
« Svar #21 skrivet: 26 mar-12 kl 23:24 »
Så tänker vi också när vi började leta efter lösningar till grabbens Porsche.
Och det var då som vi hittade adaptern för att skarva ihop Golf dieselmotorn med Volvo växellåda.
Så kanske kommer vi att ha världens enda dieselporsche. ;D

Sorry en på 4x4sweden har hunnit före
Ja vad ska vi börja?

mantajohan

  • Inlägg: 36
    • Skåne
SV: Duett EPA traktor Motorbyte Diesel?
« Svar #22 skrivet: 02 apr-12 kl 18:21 »
Inte om man jämför med en bensinmotor med ungefär samma cylindervolym och cylinderantal. Men det är klart att en stor dieselmotor för t ex långtradare eller lok går med lägre varvtal än en bensinmotor avsedd för t ex personbil eller motorcykel.


exakt, en normal personbilsdiesel med førkammare från tidigt o sent 80 tal har oftast varsstopp på ca 5000rpm

exempelvis mercedes 190 diesel 1983-92 har varvstopp på ca 5200rpm
vw golf 1975-90  varstopp ca 5300rpm

och det går at skruva fram till ca 6000rpm på dessa motorer utan større proplem (men oftast ingen  mening + det sliter på motor)

måste barra stoppa in en link på en førkammardiesel som varvar 7000rpm  ;D
c250td 385bhp going nuts


mercedes diesel o snart flera tusen mil med veggiolja

andtol

  • Gäst
SV: Duett EPA traktor Motorbyte Diesel?
« Svar #23 skrivet: 03 apr-12 kl 14:30 »

måste barra stoppa in en link på en førkammardiesel som varvar 7000rpm  ;D

Den hade bra avgasrening! :)

torbjorn

  • Medlemsadmin
  • Inlägg: 14059
    • Medelpad
SV: Duett EPA traktor Motorbyte Diesel?
« Svar #24 skrivet: 03 apr-12 kl 18:40 »
Den hade bra avgasrening! :)

Om man prioriterar att hålla ner kväveoxidutsläppen så får man väl finna sig i att det kommer ut desto mer partiklar och oförbrända kolväten istället :)

 

torbjorn

  • Medlemsadmin
  • Inlägg: 14059
    • Medelpad
SV: Duett EPA traktor Motorbyte Diesel?
« Svar #25 skrivet: 03 apr-12 kl 18:59 »
Exempel på vridmoment- och effektkurva för en personbilsdiesel från 80-talet.  XUD9 / 162 - motorn som satt i bl a Citroën BX och många Peugeotmodeller från ca 1984 och framåt. Det syns mycket tydligt på kurvan när varvtalsbegräsningen sätter in.

Cylindervolym 1,9 liter, max effekt 47 kW (65 hk) vid 4600 varv/min, max vridmoment 118 Nm (12,2 kpm) vid 2000 varv/min.
1987 höjdes maxvarvtalet till 5100 varv/min men effekten ändrades inte.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

455 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Åter är en tidsskrift som är tidlös. Ett 5 år gammalt nummer är lika användbart nu som när den kom ut.
Jag har haft väldigt mycket nytta och har fortfarande av tidningen.
/Per

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser