MF 65 är en bra traktor men brukar sakna servostyrning ibland. Frontlastare utan servostyrning är en plåga...... om du inte är en 120 kilos tyngdlyfterska som slår knut på en karl i min storlek på under 4 sekunder samtidigt som hon bär hem en isbjörn som hon har brutit nacken av......
![Wink ;)](https://www.alternativ.nu/Smileys/classic/wink.gif)
Du hittar knappast någon traktor som det är lättare att få delar till än MF 65an. Det kan jag lova. Min MF 165 är tekniskt sett samma traktor sånär som på motorn och delar av lyftsystemet och bromsarna så jag känner modellen någorlunda.
Grundkonstruktionen verkar bra. Perkinsmotorn i MF 65 har väldigt gott rykte utom vad det gäller kallstart. Jag tvivlar på att de gamla Perkins fyrcylindriga motorerna gick att kallstarta i minusgrader ens då de kom ut från fabriken. Motorn har torra cylinderfoder som går bra att byta. Bromsarna är litet knepiga att serva.
Kraftuttagskopplingen brukar krångla då okunniga har kört och slirat på kopplingen så kontrollera den extra noga. Kopplingen har två steg. Först frikopplas framdrivningen. Då man trycker kopplingen ännu djupare går pedalen ännu tyngre och då skall hydraulpumpen och kraftuttaget frikopplas. Skumma säljare brukar spänna en utsliten kraftuttagskoppling så att den aldrig kopplar ur. Då snurrar hydraulpumpen fastän kopplingen är kaputt. Den går bra att reparera men det är en del arbete och kräver litet kunnande.
Styrsystemet är aningen klent så kontrollera att den lodräta styraxeln framför motorn inte glappar. Den går bra att byta och delarna kostar inte hela världen men det är en del arbete.
Har den multipower? Multipowern är en hydrauliskt styrd snabbväxel som styrs med en liten spak på instrumentbrädan. Lastare utan multipower är knepigt att köra med för i så fall har traktorn bara en hydraulpump. Det betyder att då du kopplar över oljeflödet från lyften till frontlastaren med den lilla spaken ovanpå traktorkroppen framför sitsen så blir lyften utan olja och då sjunker lyften snabbt. Då faller motvikten i backen och utan motvikt bakpå gör man inte mycket med en frontlastare. Gamla MF traktorer har nämligen en kolvring av järn i stället för gummitätning kring kolven i cylindern på luften. Det betyder att lyften behöver ett litet oljeflöde hela tiden för att inte sjunka.
Om traktorn har multipower han man köra lyften på huvudpumpen och lastaren på multipowerpumpen (oljeröret kommer ut till vänster på traktorkroppen under sitsen). Då kan man både hålla motvikten uppe och manövrera frontlastaren samtidigt.
Om lyftsystemet är i skick kontrollerar du med att lyfta upp ett tyngre redskap på lyften. Sedan ställer du dig längst bak på redskapet. Då skall du känna en liten darrning i fötterna ungefär var tredje eller femte sekund då lyftcylindern får tillskottsolja för att kompensera för det tryck som förloras vid skarvet i kolvringen. Sedan stannar man motorn och ser hur fort redskapet sjunker. Det får inte sjunka så att du ser rörelsen men efter några minuter skall ett tungt redskap vara nere.
Kontrollera framaxeln och styrspindlarna. En frontlastare känner hårt på framaxeln och den var som sagt aningen klen enligt vissa experters åsikt. Känn efter om styrspindlarna glappar. I så fall måste lagren i spindlarna bytas. Kontrollera också att spindlarna inte är svetsade bakom framnaven. Skumma säljare brukar svetsa framspindlar som har gått av bakom framnavet där det är en svag punkt. Kontrollera också så att själva framaxelbalken inte har gått av någon gång och blivit hopsvetsad.
Startproblemet på 65an låter harmlöst. Det är billigt att reparera. På samma gång lönar det sig att sätta in en huvudbrytare.
Hur mycket är den körd? Fungerar timräknaren?
Ryker den på tomgång? Det får den inte. Bara litet värmedallringar skall synas och kanske litet litet vit rök i någon sekund vid kallstart. Vid hård belastning skall det komma en del svart rök men aldrig vit.
Puffar det i vevhusventilationen? Ett rör från topplockskåpan som går ned längs sidan på motorn. I skarpt solljus från sidan skall man kunna se nätt och jämt märkbara ångliknande puffar vid rörändan men ALDRIG mer än så.
Håller den oljetrycket på tomgång med varm motor? Det måste den göra.
Lycka till