Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  David Brown bra eller dålig idé?  (läst 15204 gånger)

tittut

  • Inlägg: 21
    • Skåne
David Brown bra eller dålig idé?
« skrivet: 26 mar-12 kl 22:11 »
Hej!
Är på jakt efter en traktor med lastare, har funnit en David Brown från 75 med trima lastare som inte startar när det är kallt. Har svårt att avgöra om det är en bra eller dålig affär?
Är David Brown en bra eller dålig traktor?
Lätt eller svårt med reservdelar? Lätt eller svår att meka med?
Vad innebär det att den inte startar när det är kallt? (mer än att den inte startar när det är kallt) har fått höra allt från att det bara är att koppla in en motorvärmare till att motorn är utsliten och har gjort sitt?
Behöver besluta mig snart och är tacksam för goda råd / erfarenheter

TW

  • Inlägg: 2688
    • Finland
SV: David Brown bra eller dålig idé?
« Svar #1 skrivet: 27 mar-12 kl 10:13 »
Vilken modell?

David Brown är ett märke där det är knepigt med reservdelar. Allt beror på modellen. Till vissa modeller är det lätt att få tag i delar och delarna är relativt billiga medan vissa modeller är nästan omöjligt att hitta ens de vanligaste slitdelarna till. För några år sedan var det nästan omöjligt att hitta delar till nästan alla modeller men på senare tid har piratdelstillverkarna vaknat till liv så läget har förbättrats betydligt.
Dessutom hade vissa modeller cylinderloppen borrade direkt i cylinderblocket. Det innebär att då man motorrenoverar måste man borra upp cylinderloppen någonting enormt och pressa ned torra cylinderfoder. Det är både komplicerat och dyrt.

Därför har David Brown kommit i vanrykte riktigt rejält och brukar vara väldigt billiga.
Trots det kan den där traktorn vara ett bra köp om den är en modell som det finns delar åt och som har utbytbara cylinderfoder i motorn. Jag har inte så mycket egen erfarenhet av David Brown men de har gott rykte vad det gäller funktion och hållbarhet.

För övrigt blir en traktormotor aldrig utsliten. Man byter cylinderfoder och kolvar och ventilstyrningar och lager och packningar och sedan knallar den på 5000 timmar till. Jag vet många traktorer som är inne på sin tredje eller fjärde omgång kolvar i motorn. Det gäller bara att man hittar reservdelar och har råd med mekanikerlönen.
« Senast ändrad: 27 mar-12 kl 10:31 av TW »
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

torpjens

  • Inlägg: 2372
  • Vi lever på naturens villkor
    • Södermanland
SV: David Brown bra eller dålig idé?
« Svar #2 skrivet: 27 mar-12 kl 11:17 »
Vad innebär det att den inte startar när det är kallt? (mer än att den inte startar när det är kallt) har fått höra allt från att det bara är att koppla in en motorvärmare till att motorn är utsliten och har gjort sitt?


Hej!


Den första tanke som kommer för mig är dåliga glödstift och/eller svagt batteri. En idé är väl att ringa din lokale DavidBrown-säljare och se vad han tar för en uppsättning glödstift, så kan du ju passa på att kolla lite hur det är med delar till traktorn samtidigt.


Motorvärmare är alltid bra för alla motorer i minusgrader!


Vänligen
Jens

Problemet är inte att makt korrumperar, det är att de korrumperbara söker makten.

tittut

  • Inlägg: 21
    • Skåne
SV: David Brown bra eller dålig idé?
« Svar #3 skrivet: 28 mar-12 kl 13:53 »
Låter betryggande med att en traktormotor aldrig blir utsliten  :)
Det är en 995 är det utbytbara cylinderfoder på den?
Startbatteriet är nytt så det är det knappast har jag tur är det så enkelt så att det bara är att byta glödstift?
Måste betala den ikväll, om det blir affär eller inte beror nog på det där med cylinderfoder känns det som. Någon som har en 995 och kan säga något om den?

TW

  • Inlägg: 2688
    • Finland
SV: David Brown bra eller dålig idé?
« Svar #4 skrivet: 28 mar-12 kl 16:58 »
Fråga på www.dvtk.dk

På en av neddragsmenyerna hittar man deras forum. Ett av skandinaviens bästa.

Jag skall titta om jag får fram hur det är med cylinderfodren.

Mera David Brown fakta:http://www.dbtc.co.uk/index.php
« Senast ändrad: 28 mar-12 kl 17:10 av TW »
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

Gute-96

  • Inlägg: 17
    • Västergötland
SV: David Brown bra eller dålig idé?
« Svar #5 skrivet: 28 mar-12 kl 21:39 »
Jag har en 995:a med den röda hytten, den du har tittat på är väl lite högre vit hytt.
Tycker att det är en bra traktor, smidig och bränslesnål och gott om växlar.  DB bru-
kar vara rätt så lättstartade, det är inga glödstift till varje cylinder utan en värmare i
insuget, el-diesel, som det brukar vara på en gammal traktor. Det finns mycket ny-
tillverkade delar.

Temeriaire

  • Inlägg: 1522
  • Allt kan göras, men det omöjliga tar längre tid.
    • Småland
SV: David Brown bra eller dålig idé?
« Svar #6 skrivet: 30 mar-12 kl 21:30 »
Lite sent, du har nog redan gjort affär? Men jag blev uppmanad av en gemensam bekant att titta på den här tråden.
Jag är inte hemma på DB, och det är svårt att svara generellt på frågor om kallstart mm, men ett bra tips ang traktorfrågor är att ställa dem på  www.maskinisten.net, där finns en massa traktornördar väldigt kunniga snubbar. Hjälpsamma brukar de också vara.
Ibland kommer äventyret och suddar ut det jag skrivit i kalendern.

tittut

  • Inlägg: 21
    • Skåne
SV: David Brown bra eller dålig idé?
« Svar #7 skrivet: 31 mar-12 kl 10:54 »
Ingen affär än... Säljaren skulle åka bort och kunde ge mig betänketid tills han kommer hem igen då läger han ut annons om jag inte står med pengarna i näven.
Efter att själv ha tittat på den upptäckte jag att inga mätare fungerar och att lyftarmarna inte går att sänka hm en del fix till utöver det man inte upptäckt och det man redan visste  :P
Har istället hittat en MF 65 som fungerar! om man bara får igång den vill säga, tjuvkopplar man den går den som en klocka men det går inte att starta med nyckeln.

kbh

  • Gäst
SV: David Brown bra eller dålig idé?
« Svar #8 skrivet: 31 mar-12 kl 11:00 »
Ingen affär än... Säljaren skulle åka bort och kunde ge mig betänketid tills han kommer hem igen då läger han ut annons om jag inte står med pengarna i näven.
Efter att själv ha tittat på den upptäckte jag att inga mätare fungerar och att lyftarmarna inte går att sänka hm en del fix till utöver det man inte upptäckt och det man redan visste  :P
Har istället hittat en MF 65 som fungerar! om man bara får igång den vill säga, tjuvkopplar man den går den som en klocka men det går inte att starta med nyckeln.
Är lyftarms låset ur lagt då ? 

torpjens

  • Inlägg: 2372
  • Vi lever på naturens villkor
    • Södermanland
SV: David Brown bra eller dålig idé?
« Svar #9 skrivet: 31 mar-12 kl 11:09 »
Ingen affär än... Säljaren skulle åka bort och kunde ge mig betänketid tills han kommer hem igen då läger han ut annons om jag inte står med pengarna i näven.
Efter att själv ha tittat på den upptäckte jag att inga mätare fungerar och att lyftarmarna inte går att sänka hm en del fix till utöver det man inte upptäckt och det man redan visste  :P
Har istället hittat en MF 65 som fungerar! om man bara får igång den vill säga, tjuvkopplar man den går den som en klocka men det går inte att starta med nyckeln.


I verkligheten har du ju betänketid tills någon annan står där med pengar i näven...


Om inga mätare fungerar och lyftarmarna inte går att sänka skulle jag dra öronen åt mig.


Att tändningslåset på en gammal traktor är ur funktion är rätt vanligt. Bara att byta till en strömbrytare = litet jobb.


Satsa på den som behöver minst jobb för att fungera ok om du inte har gott om tid och prisskillnaden täcker ev. reservdelar. Gamla MF brukar det gå bra att få tag i delar till också.


Vänligen
Jens
Problemet är inte att makt korrumperar, det är att de korrumperbara söker makten.

Temeriaire

  • Inlägg: 1522
  • Allt kan göras, men det omöjliga tar längre tid.
    • Småland
SV: David Brown bra eller dålig idé?
« Svar #10 skrivet: 31 mar-12 kl 11:13 »
Som Dbs säger så kan det finnas ett lås som håller armarna i toppläge. Om det vore ett hydraulikfel så borde det vara problem att lyfta istället.
Att mätarna inte funkar kan vara ett elfel, tom så enkelt som en gången säkring, men också ett helt brunnet elsystem :-X
Men 65:an är väl en bra traktor det också, borde finnas bra tillgång på delar till den. Lillebror 35:an finns ju i princip att köpa ny i delar.
Fast det låter som om den behöver nytt tändningslås/startknapp.


Ibland kommer äventyret och suddar ut det jag skrivit i kalendern.

TW

  • Inlägg: 2688
    • Finland
SV: David Brown bra eller dålig idé?
« Svar #11 skrivet: 31 mar-12 kl 21:43 »
MF 65 är en bra traktor men brukar sakna servostyrning ibland. Frontlastare utan servostyrning är en plåga...... om du inte är en 120 kilos tyngdlyfterska som slår knut på en karl i min storlek på under 4 sekunder samtidigt som hon bär hem en isbjörn som hon har brutit nacken av...... ;)

Du hittar knappast någon traktor som det är lättare att få delar till än MF 65an. Det kan jag lova. Min MF 165 är tekniskt sett samma traktor sånär som på motorn och delar av lyftsystemet och bromsarna så jag känner modellen någorlunda.
Grundkonstruktionen verkar bra. Perkinsmotorn i MF 65 har väldigt gott rykte utom vad det gäller kallstart. Jag tvivlar på att de gamla Perkins fyrcylindriga motorerna gick att kallstarta i minusgrader ens då de kom ut från fabriken. Motorn har torra cylinderfoder som går bra att byta. Bromsarna är litet knepiga att serva.

Kraftuttagskopplingen brukar krångla då okunniga har kört och slirat på kopplingen så kontrollera den extra noga. Kopplingen har två steg. Först frikopplas framdrivningen. Då man trycker kopplingen ännu djupare går pedalen ännu tyngre och då skall hydraulpumpen och kraftuttaget frikopplas. Skumma säljare brukar spänna en utsliten kraftuttagskoppling så att den aldrig kopplar ur. Då snurrar hydraulpumpen fastän kopplingen är kaputt. Den går bra att reparera men det är en del arbete och kräver litet kunnande.

Styrsystemet är aningen klent så kontrollera att den lodräta styraxeln framför motorn inte glappar. Den går bra att byta och delarna kostar inte hela världen men det är en del arbete.

Har den multipower? Multipowern är en hydrauliskt styrd snabbväxel som styrs med en liten spak på instrumentbrädan. Lastare utan multipower är knepigt att köra med för i så fall har traktorn bara en hydraulpump. Det betyder att då du kopplar över oljeflödet från lyften till frontlastaren med den lilla spaken ovanpå traktorkroppen framför sitsen så blir lyften utan olja och då sjunker lyften snabbt. Då faller motvikten i backen och utan motvikt bakpå gör man inte mycket med en frontlastare. Gamla MF traktorer har nämligen en kolvring av järn i stället för gummitätning kring kolven i cylindern på luften. Det betyder att lyften behöver ett litet oljeflöde hela tiden för att inte sjunka.
Om traktorn har multipower han man köra lyften på huvudpumpen och lastaren på multipowerpumpen (oljeröret kommer ut till vänster på traktorkroppen under sitsen). Då kan man både hålla motvikten uppe och manövrera frontlastaren samtidigt.

Om lyftsystemet är i skick kontrollerar du med att lyfta upp ett tyngre redskap på lyften. Sedan ställer du dig längst bak på redskapet. Då skall du känna en liten darrning i fötterna ungefär var tredje eller femte sekund då lyftcylindern får tillskottsolja för att kompensera för det tryck som förloras vid skarvet i kolvringen. Sedan stannar man motorn och ser hur fort redskapet sjunker. Det får inte sjunka så att du ser rörelsen men efter några minuter skall ett tungt redskap vara nere.

Kontrollera framaxeln och styrspindlarna. En frontlastare känner hårt på framaxeln och den var som sagt aningen klen enligt vissa experters åsikt. Känn efter om styrspindlarna glappar. I så fall måste lagren i spindlarna bytas. Kontrollera också att spindlarna inte är svetsade bakom framnaven. Skumma säljare brukar svetsa framspindlar som har gått av bakom framnavet där det är en svag punkt. Kontrollera också så att själva framaxelbalken inte har gått av någon gång och blivit hopsvetsad.

Startproblemet på 65an låter harmlöst. Det är billigt att reparera. På samma gång lönar det sig att sätta in en huvudbrytare.

Hur mycket är den körd? Fungerar timräknaren?

Ryker den på tomgång? Det får den inte. Bara litet värmedallringar skall synas och kanske litet litet vit rök i någon sekund vid kallstart. Vid hård belastning skall det komma en del svart rök men aldrig vit.

Puffar det i vevhusventilationen? Ett rör från topplockskåpan som går ned längs sidan på motorn. I skarpt solljus från sidan skall man kunna se nätt och jämt märkbara ångliknande puffar vid rörändan men ALDRIG mer än så.

Håller den oljetrycket på tomgång med varm motor? Det måste den göra.

Lycka till

Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

 

tittut

  • Inlägg: 21
    • Skåne
SV: David Brown bra eller dålig idé?
« Svar #12 skrivet: 01 apr-12 kl 22:21 »
Tackar för alla tips!

Ser ut som om jag snart kommer bli en mycket lycklig ägare till en MF  :)
Oj vad det kommer köras bajs här


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

361 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Förvånansvärt väl sammansatt och innehållsrik tidning! Kanske är det just för att den är skriven av entusiaster, inte professionella skribenter, som den andas så mycket glädje och inspiration.
/Jeuce

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser