Alternativ.nu
Djur => Biodling => Ämnet startat av: Michailov skrivet 12 okt-10 kl 23:05
-
Jag har diverse ritningar på skattlådor och skulle vilja ha tips på enklaste, snabbaste sättet att göra urtaget för rambärarlisten. Jag har inte tillgång till byggsåg, snickarbänk eller andra fräcka saker. Dessutom har jag svårt att såga rakt för hand :D. Finns det hopp?
Jag har en enklare cirkelsåg och en sticksåg modell proffs (inköpt i ett tillstånd av vansinne tror jag).
/Michailov
-
Två plywoodskivor som du limmar? Den ena lägre.
-
Hej!
Där jag köper mina plywoodskivor hjälpte mig att kapa till dem efter mina måttanvisningar, sedan var det bara att limma och skjuta ihop delarna :)
Använder 5-skiktad 12 mm.
Beekeepern.
-
Jag har diverse ritningar på skattlådor och skulle vilja ha tips på enklaste, snabbaste sättet att göra urtaget för rambärarlisten. Jag har inte tillgång till byggsåg, snickarbänk eller andra fräcka saker. Dessutom har jag svårt att såga rakt för hand :D. Finns det hopp?
Jag har en enklare cirkelsåg och en sticksåg modell proffs (inköpt i ett tillstånd av vansinne tror jag).
/Michailov
Har du ställbart sågdjup på cirkelsågen gör du det enklast med den, ett djupare snitt på högkant och ett grundare med lådsidan liggande, klart! Prova på en spillbräda tills du är nöjd. Annars kan du få låna min såg, Pm:a i så fall!
-
Dessutom har jag svårt att såga rakt för hand :D. Finns det hopp?/Michailov
Om du har ett par tvingar och en rätt skiva/bräda , så kan du tvinga fast rätt skiva/bräda i det du ska kapa med sticksågen eller klingan så får du ett raksnitt.
Hoppas att det var till hjälp! " kan inte heller såg rakt utan hjälpmedel"
mvh edward :P
-
Tack för förslagen- två lager plywood verkar enklast tycker jag.
Tack också för erbjudandet om lån av såg, Moell!
/Michailov
-
Hej!
Du ska inte ha två lager med plywood, för då saknas det fortfarande bärhandtag.
Såga till 40 mm breda lister/skivbitar som användes till gavel/bärhandtag, till bottenlist använder jag en 25mm bred plywood. Tänk även på att över o underlisterna ska vara 12 mm längre på varje sida för bättre stabilitet/passning.
På långsidans överkant använder jag en 25 mm list/skiva, med 12mm överskjut på den också. Hoppas du förstår hur jag menar, annars så kan du köpa bin av mig till våren så ser du hur jag byggt lådorna/sargerna.
Beekeepern.
-
Har man två lager plywood skulle man väl kunna:
1. Göra uttag i den yttre skivan så blir det handtag.
2. Göra handtag med beslag eller list.
-
Mitt bidrag i genren, om det kan vara till nytta.
http://www.facebook.com/album.php?aid=197159&id=619214598 (http://www.facebook.com/album.php?aid=197159&id=619214598)
Som påpekas i bildkommentarerna har osb en tendens att fransa upp sig, något man slipper med plywood.
-
Bra lådor!!
Jag skulle bara haft kortare horisontalribb och längre på vertikalen i stället.
-
Ska man behöva skaffa facebook nu också för att kunna snickra... :o
-
Mäh, jag trodde Everyone betydde att alla fick se bilderna. Men då gör vi så här:
-
Mera.
-
Inga problem med att de drar åt sig fukt? Gjorde skyltar med sådana skivor och efter 2 månader var de betydligt tyngre. Eller får du till det med allt "ändträ" så det håller tätt?
Tack för bildlänkarna! Låg fogsvansen där för att vi ska tro att du inte använder cirkelsåg eller? ;)
-
Har man två lager plywood skulle man väl kunna:
1. Göra uttag i den yttre skivan så blir det handtag.
2. Göra handtag med beslag eller list.
Hej!
Du måste tänka på vikten också, själva lådan ska ju inte väga mer än honungen ;)
Beekeepern.
-
Tack för bildlänkarna! Låg fogsvansen där för att vi ska tro att du inte använder cirkelsåg eller? ;)
Haha! Fogsvansen användes faktiskt för att den ger finare snitt än cirkelsågen, och att såga osb med fogsvans går nog så lätt ändå.
Att osb skulle dra åt sig fukt är inget jag känner igen. Jag har byggt allt möjligt av osb, inklusive kaninburar som är betydligt mer utsatta än bikupor.
-
Bra bilder !
Tack för att du delar med dig
Vad beräknar du att varje låda kostar ?
-
Vad beräknar du att varje låda kostar ?
Ungefär 30 kronor.
-
...
Att osb skulle dra åt sig fukt är inget jag känner igen. Jag har byggt allt möjligt av osb, inklusive kaninburar som är betydligt mer utsatta än bikupor.
Jag håller med, men det kanske finns olika kvalitetsnormer?
Även bitar som legat direkt mot marken ett år har hos oss varit precis som nya förutom att de mörknat i färgen.
-
Hej!
Du ska inte ha två lager med plywood, för då saknas det fortfarande bärhandtag.
Såga till 40 mm breda lister/skivbitar som användes till gavel/bärhandtag, till bottenlist använder jag en 25mm bred plywood. Tänk även på att över o underlisterna ska vara 12 mm längre på varje sida för bättre stabilitet/passning.
På långsidans överkant använder jag en 25 mm list/skiva, med 12mm överskjut på den också. Hoppas du förstår hur jag menar, annars så kan du köpa bin av mig till våren så ser du hur jag byggt lådorna/sargerna.
Beekeepern.
Kan du lägga ut en bild du också, så att man kan ta godbitar ..
-
Finns det någon bra häftpistol som klarar hårda material och upp till (12 x 2) 24 mm klammer?
-
Har en sån här:
http://www.jula.se/search-result/?q=spikpistol&all=KLAMMERPISTOL (http://www.jula.se/search-result/?q=spikpistol&all=KLAMMERPISTOL)
Den funkar fint att skuta fast en eller två OSB/Plyfa i reglar men klarar inte att skuta igenom MDF, Är till för T-Dyckert..
Så om MDF är vad du avser med hårda material så rekomenderas den inte !
Har haft den i tre-fyra år nu utan problem går perfekt.
-
Jag hade tänkt något sladdlöst som inte för mera oväsen än nödvändigt och som orkar slå två plywood med list.
-
Jag skall provbygga en skiva lådor för 3/4 Langstroth (skattlådor) fast i Plywood (P30).
Enkel ritning - trött efter jobbet! Men ni förstår ändå, en liten variant av Ulric lådan.
-
Kan du lägga ut en bild du också, så att man kan ta godbitar ..
Brukar ta hjälp när det gäller bilder och datorn, så för stunden blir det ingen bild.
Men om du PM:ar mobilnummer så kan det bli bilder framöver.
Beekeepern.
-
Man skall använda den som skattlåda. Man kan göra den så pass bred att den precis klarar 11 st ramar men bara använda 10 st och få dessa mera fyllda än normalt.
3/4 Langstroth
Höjd: ca 165 mm
Invändigt bredd: ca 374 mm
Invändig längd: ca 463 mm
Utvändig bredd: ca 450 mm
Utvändig längd: ca 540 mm
Skivmaterial: 12 mm, List ca 45 x 23 mm. Långsida (463 + 2 x 12 + 2 x 23) = 533 mm minst, Kortsida 374 mm, Vertikal list = 165 - 2 x 45 = 75 mm. (+/- 1 mm).
-
Ulric-lådan ser väldigt fin ut men vad väger den??
-
En 3/4 Låda EPS väger ca 1.2-1.3 kg, en LN borde väga i samma härad.
Om nu en 3/4 i trä blir dubbel vikt så borde även en LN bli det, runt 3 kg. (en gissning).
-
Jag tror att jag ska göra några provlådor till nästa säsong.
-
Här kommer bilder på Beekeperns låda.
-
Ser man till plastramen i de mått jag angivit så har plastramen måtten.
Max längd: 482 mm
Innermått: 450 mm
Höjd: 159 mm
Lådans längd inkl rambärarlist 463 + 2 x 12 = 463 + 24 = 487 mm (+ 5 mm).
Lådans innermått 463 mm (+13 mm). Obs! Bigång på båda sidor.
Allt passar! Bifogar ritning på en plastram.
-
En 3/4 Låda EPS väger ca 1.2-1.3 kg, en LN borde väga i samma härad.
Om nu en 3/4 i trä blir dubbel vikt så borde även en LN bli det, runt 3 kg. (en gissning).
En LN skattlåda i 10 mm plywood med 50x12 mm list upptill och nedtill väger 2950 gram.
-
Här kommer bilder på Beekeperns låda.
Puh! Dessa bilder räcker ... :)
-
Här kommer bilder på Beekeperns låda.
Hej!
Vikten på mina 12 mm plywoodlådor är, 2550 gram
Beekeepern.
-
Vax och ramar i en 10 r LN väger knappt 3 kg. Det är inte mycket vikt att tjäna på olika modeller av lådor med tanke på att honungen väger ca 20 kg. Det intressanta är hur många lådor man gör i timman. Om man har en cirkelsåg med höj och sänkbar klinga, så är det snabbaste sättet att använda brädor i rätt tjocklek. Lyftgreppet integrerar man i sidorna genom att borra och stämma. Lådorna blir släta på utsidan, dvs inga lister.
-
Den sortens lådor av fyra brädor gjorde jag förra året. Jag tycker virket gärna vill slå sig trots att jag gjorde dem i hls-format.
-
Nu finns det gamla ritningar på nätet, några nya här och lite andra idéer vilket är bra. Alla får sin låda som den vill ha den!
Det intressanta är priset oavsett vilket man väljer, runt 30 sek/låda.
För egen del skall den vara enkel att bygga, det skall gå undan och man skall kunna använda rationella verktyg.
Klammerpistol, spikpistol, byggsåg etc.
3 st EPS till yngel och övervintring, 4 st nya skattlådor (hembygge) till samma pris som 1 st EPS = totalt sett hel kupa.
-
Nu finns det gamla ritningar på nätet, några nya här och lite andra idéer vilket är bra. Alla får sin låda som den vill ha den!
Det intressanta är priset oavsett vilket man väljer, runt 30 sek/låda.
För egen del skall den vara enkel att bygga, det skall gå undan och man skall kunna använda rationella verktyg.
Klammerpistol, spikpistol, byggsåg etc.
3 st EPS till yngel och övervintring, 4 st nya skattlådor (hembygge) till samma pris som 1 st EPS = totalt sett hel kupa.
Om man har tiden och inte räknar sin egna arbetskostnad, utan bara ska betala materialet så får man en trevlig vintersyssla.
Beekeepern :)
-
Expandrar man enligt plan blir det till slut ett låd & ram issue. Ramarna kan man inte ändra på, det blir plastramar. Men skattlådan kan man pruta på.
Disponerar man om sina EPS lådor så att de plötsligt skall räcka till +100 kupor blir behovet +400 skattlådor till våren.
Hur många gör man per kväll? Man kanske kan avsätta någon dag på en helg för lådsnickeri och de dagarna får det gå undan.
Problemet är att jag har i alla fall inte oändligt tid. Man kan köpa sig tid genom att fortsätta köpa EPS eller hitta på någon kompromiss med egna lådor.
-
Det intressanta vore här en samordning med att beställa legosågning för att öka tempot och rationalisera tiden.
En duktig legosågare gör nog en duktig mängd på en arbetsdag, slår man sen ut det på antalet så kan nog priset fortafarande var överkomligt, säg att du anlitar en legosågare 8 timmar och denne sågar till 300 lådor, personen ska ha 300 spänn i timmen x 8 = 2400 delat med 200 lådor = 8 kr lådan ???
Kan det vara troligt??, jag väljer då legosågningen och löser resten med en militärövningsliknande limma o spika ihop helg tillsammans med lämpliga intressenter.
-
Jag har bra byggsåg, om det bara tar ett antal timmar att såga till materialet från skivor och regel kan man lika gärna göra det själv också.
De flesta timmar går ändå åt till montering, man får göra en monterings-GIG och använda klammerpistol. Att göra alla gavlar först, sedan montera långsidorna.
Du hade själv aktiverat någon tonåring, jag håller på - med lite tur får jag hjälp.
-
Sätt några utstämplade i arbete och du får 229 kr per dag dessutom... :o
-
Så där enkelt är det inte rakt av.Det är en fördel om du kan vara seriös.
-
Sten åke !
Har du räknat in med att släpa hem ett gäng skivor = timmar o bränslekost
Själv sonderar jag för stunden med att hitta fram till där de har personer som behöver arbetsterapi
ett sånt här uppdrag är rena medicinen för dem.
För mig är det en belastning
I en ekologisk biodling är trä ett måste jag hoppas alla har läst jordbruksverket riktlinjer för ekologisk biodling = ekologisk honung (men det kanske är en ny tråd ?
Då passar trä väldigt bra
En fördel med trälådor är också att honungen blir klar snabbare dvs bina täcker fortare, har ni märkt samma sak ? Jag har det iaf
-
Om du bildar en ekonomisk förening tillsammans med två kompisar kan du kanske ro skutan i land med lite bra ideer.Förakt om terapisnack kommer ingenstans.
-
Vi värderar olika "besvär" olika helt enkelt, för mig är det en körning på nära håll. Jag kan såga flera 12 mm skivor i taget, inga större problem.
Om trä är ett måste och jordbruksverket riktlinjer för ekologisk biodling = ekologisk honung bara tillåter trä så är de ute och cyklar med nya super/duper krav om att vrida tiden tillbaka.
-
OBS! Gör inte lådan för lätt, den måste väga mera än 10 plastramar!!! Man undrar vad det är för töntar som skapat reglerna? Honungen blir inte mer eller mindre ekologisk av EPS materialet, det är bara löjligt. KRAV har haft sjuka krav som fler och fler lämnar, varför fortsätta med andra sjuka krav?
Naturligt material i bikuporna
Bikupor och material som används inom biodling ska huvudsakligen bestå av naturmaterial. En kupa där halva vikten, utan honung, utgörs av naturliga material anses bestå av huvudsakligen naturligt material. Det är bara naturliga produkter som får användas inne i kuporna som till exempel propolis, vax och vegetabiliska oljor. Vax till nya mellanväggar ska komma från enheter med ekologisk produktion.
-
Det finns så mycket motstånd som BARA är konservatism-nytänkade verkar vara en dödssynd och Krav är ju nästan omöjliga!
Så är min erfarenhet!
-
En fördel med trälådor är också att honungen blir klar snabbare dvs bina täcker fortare, har ni märkt samma sak ? Jag har det iaf
Är det någon som vet varför det blir så ?
-
Det finns så mycket motstånd som BARA är konservatism-nytänkade verkar vara en dödssynd och Krav är ju nästan omöjliga!
Så är min erfarenhet!
Sigil är kanske ett alternativ. ::)
-
Det finns så mycket motstånd som BARA är konservatism-nytänkade verkar vara en dödssynd och Krav är ju nästan omöjliga!
Så är min erfarenhet!
Det kanske är dags med en ny skala med certifikat...
Exempel:
Klass A Honung = 100% Naturliga material i kupan
Klass B Honung = 50 % Naturliga material i kupan
Klass C Honung = 0 % Naturliga material i kupan
Ekologisk eller ej borde inte handla om kupmaterialet utan vart bina hämtar sin näktar enligt min mening.
Min erfarenhet är att alla stävar efter att alltid erhålla det bästa certifikaten eller klassen och klaga på att reglerna är för hårda om man inte klara kraven. Men om det fanns fler steg kund alla lägga sig där dom vill/kan med sina egna förutsättningar och mål.
/ Jonas
-
På Bauhouse har dom (Här i Uppsala) sågservice kostar ca 10-20 Kr snittet och dom klarar fem skivor, om det finns på flera ställen kanske det är värt att räkna på ?
Kanske inte alla snitt men alla dom långa lite besvärligare kanske är en ide och sen såga dom enkla kortare hemma...
Hoppas ni fårstår vad jag menar..
/ Jonas
-
Förkasta inte jordbruksverkets riktlinjer för dessa kommer nämligen från EU
alternativet är KRAV eller SIGILL med allehanda kontroller och diverse danssteg inna man med glädje betalar årliga avgifter elle socker från andra sidan klotet
Ekologisk biodling blir enklare för dem som vill bedriva dylik verksamhet sen kan vi ju alltid tycka att klockan går bakåt när inte plast detaöjer får förtur, men så e det.
I min värld skulle jag satsa på trä i yngelrum o bötten resterande i plast = ekologiskt ??
I denna tråd diskuterar vi trälådor ovanför , varför ? Jo den snåle biodlaren har hittat ett billigare alternativ till plast lådor och kan acceptera den ev viktökningen, hänger ni med .... vi är på väg samtidigt till en kupa i förstadiet som duger till ekologisk biodling !!!! Bra va?
-
En viktig detalj för att utvinna trälådan är att få till ett sågschema från en skiva så att den utnyttjas till max.
-
Har lite funderingar kring om man skall använda OSB eller plywood i liknande konstruktioner som diskuterats ovan...
Ni som byggt och har erfarenheter vad är för och nackdelar med resp ?
Prisskilnaden är ca 35 % till OSB fördel men har den några nackdelar ?
Om man bygger 400 lådor blir 35 % materialkostnad endel...
Tankar ideér kring detta...
/ Jonas
-
Jag har OSB ute och de har slagit sig och rent "fuktmässigt" ger jag OSB sämre odds än P30 (vanlig plywood). Men här tycker man olika, tur är väl det.
En OSB är 11 x 2440 x 1197 mm och en P30 är 12 x 1200 x 2440 mm. Man vill ha så lite spill som möjligt.
10 skivor OSB kostar 1290:-, medan 10 skivor P30 kostar 1990:- (skillnad 700 sek).
-
Jag skulle då satsa på plast i yngelrum och sedan trä i tunga skattlådor fast med plastramar så att kravet merparten (vikten) är trä. = ekologiskt men ack så ologiskt!
En fundering om kravet med 50 % naturligt.
Om du har bara plast i yngelrum och "kontroll" sker på vintern så uppfylls inte kravet med 50 % då du inte har skattlådor har försökt få svar från myndigheterna och svaret är varierande, tankar ?
Senaste svaret var att minst 50 % alltid skall vara naturligt material.
Håller med om att reglerna är lite knepiga i sin nuvarande utformning.
/ Jonas
-
Prisskilnaden är ca 35 % till OSB fördel men har den några nackdelar ?
Snittytorna blir skrovliga och när bina kittar ihop lådorna och man bänder isär dem med kniven eroderar skivorna lite.
Med min modell går det sex lådor på en skiva (sju tror jag om man optimerar snitten lite). Då skiljer det 12 kronor per låda till plywoodens nackdel. Det kan det kanske vara värt. Jag har en massa osb-skivor liggande och kommer att bygga av sådana, men inte 400.
-
Reglerna gäller honungsproduktion!
När på året skall man enligt din tolkning räkna viktförhålanden ?
Reglerna gäller väll hela kupan eller bara skattdelen ?
En EPS låda väger 1,2 Kg 12 plastramar 1,2 Kg = 2,4 Kg
En Trälåda väger 2,4 Kg 12 Plastramar 1,2 Kg = 3,6 Kg
Tre plastlådor = 7,2 Kg
Tre Trälådor = 10,8 Kg
Summa Natuligt = 7,2 Kg
Summa "ONaturligt" = 10,8 Kg (Vilket är för mycket eller)
Då har jag inte räknat den "Onaturliga" vikten på tak o Botten !
Tacksam för förklaring, då jag planerar att använda EPS i yngelrum och då går min matte inte ihop...
/ Jonas
-
En viktig detalj för att utvinna trälådan är att få till ett sågschema från en skiva så att den utnyttjas till max.
Instämmer...
Med dina mått får man ut 91 lådor från 10 skivor med 2,5 % spill om man sågar "rätt"...
Det är nog här man kan tjäna pengar om man är noggran !
/ Jonas
-
Mina vänner! Ni får inte glömma att skivmaterial består av trä och lim. Plywood består av trä och fenolhartslim.
En annan tanke, Ett godkänt utrymme för honungshantering får inte ha ytor av obehandlat trä. För binas honungsbehandling krävs obehandlat trä ???
-
Behandlat trä i detta fall kan vara terpentin + linolja.
-
Puh! Nu har jag fått mat & energi igen ...
Har lekt lite med skivmaterialet (en snabbis) och kom fram till följande:
10 skivor. 6 skivor långsidor + 4 skivor kortsidor => 180 lång och 184 kort = ca 90 lådor.
Man får kanske ut 30 långsidor ELLER 46 kortsidor ur en skiva.
6 x 30 = 180 st
4 x 46 = 184 st
På ett ungefär, snabbt handlagt. Med 90 lådor blir det 9 lådor per 129 sek i OSB fallet i skivmaterial. => 129 / 9 = 15 sek/låda.
En regel kostar 9 sek/m och man får ut 4 meter list från en sådan. Vi hamnar under 30 sek/låda. (priser från byggmax).
Kortsidorna kan man såga alla från samma håll, man vinner inget på att vända de sista. Det bara blev så i farten ...
-
Mina vänner! Ni får inte glömma att skivmaterial består av trä och lim. Plywood består av trä och fenolhartslim.
En annan tanke, Ett godkänt utrymme för honungshantering får inte ha ytor av obehandlat trä. För binas honungsbehandling krävs obehandlat trä ???
Man har inte listat limträ som icke godkänt!
-
Mina mer än 10 år gamla kupor doppade i parafin vid 160 grader ser ut idag exakt som för 10 år sedan. Fördel - vid eventuellt yngelröteangrepp går lådor att sanera genom en ny doppning utan att de behöver brännas.
Jag flammar mina lådor. Dom äldsta är ca 30 år. Är det inte väl kladdigt med paraffin?
-
Man har inte listat limträ som icke godkänt!
Det behövs inga listor på godkända material. Det är helt upp till din insikt och egenkontroll.
-
Svaret på hela den här frågan är att jag fortsätter med EPS och bygger ut stort.
-
Men paraffin är väl en oljebaserad produkt?
Är det så bra det då att använda?
-
Man kan leka med utsågning hur länge som helst.
Här är ett alternativ som passar bättre till två skivor (jämnare antal fördelat). Räcker till 18 lådor.
-
Man kan leka med utsågning hur länge som helst.
Här är ett alternativ som passar bättre till två skivor (jämnare antal fördelat). Räcker till 18 lådor.
Kunde inte låta bli att starta CADen jag med...
2 Skiva enligt SågSchema A + 8 SågSchema B ger 91 lådor...
/ Jonas
-
Jag fick detsamma i en annan 3:e variant.
Notera att alla mått måste kontrolleras mot en befintlig EPS låda samt att 160 mm måttet ev måste justeras. Men alla mått är inom "felmarginalen" ... allt får plats.
-
I Nässjö sa dom att det bara var yngelrummet som räknades när det gäller 50% naturligt material. I skattlådorna skulle man kunna ha vad man ville... Men plastramar var det lite diskussioner om, jag fick känslan att jordbruksverket inte hade klart för sig hur en plastram ser ut och fungerar??
-
Jag fick detsamma i en annan 3:e variant.
Notera att alla mått måste kontrolleras mot en befintlig EPS låda samt att 160 mm måttet ev måste justeras. Men alla mått är inom "felmarginalen" ... allt får plats.
Ja, extrakontroll är alltid nödvändigt, har själv märkt att olika modeller av ramar och lådor skiljer sig lite åt trotts att det skall vara samma format, så det är att rekommenderat att man provbygger en eller två och testar så att allt funkar innan man tillverkar 100+ !!
Måste säga att jag tycker att man får ut flera lådor ur en skiva än jag först trodde 9,1 stycken är mycket bra, det blir endast ca 2,5 % spill och det är bra till och med i Industriella mått mätt !!
/ Jonas
-
Mina mer än 10 år gamla kupor doppade i parafin vid 160 grader ser ut idag exakt som för 10 år sedan. Fördel - vid eventuellt yngelröteangrepp går lådor att sanera genom en ny doppning utan att de behöver brännas.
Skulle man inte kunna doppa lådorna i smält bivax, eller gnags lådorna av bina då? Bivax och paraffin är ganska likartat och går utmärkt att blanda, 30 % paraffin i bivax går knappast att upptäcka med blotta ögat. Kallt paraffin är något hårdare och sprödare än bivax, men när temperaturen stiger blir det snabbare segt och mjukt på ett annorlunda sätt än vaxet.
-
Bivax har flampunkt någonstans runt 60 grader. Den börjar degraderas ganska snabbt vid ganska låga temperaturer. Parafin (beror på sorten) långt över 150. Vid eventuell yngelrötesannering måste man tänka på att sporer tål 120 grader. Bivax åldras. Bivax påverkas av UV strålning.
Bivax liksom raffinerat paraffin har en smältpunkt runt 63 grader, då kan inte flampunkten vara runt 60 grader? utan borde vara liknande som stearin och paraffin (över180) som används till ljus på samma sätt som bivax. I övrigt får jag lita på dina uppgifter även om jag inte känner mej helt övertygad om att det är så stora skillnader gentemot paraffin.
-
Om ni vill doppa era lådor i något kan jag tipsa om rå linolja
av god kvalitet. Jag penslar själv mina nya lådor med rå linolja som
jag värmt i fritös till 150 grader ( enligt fritösen).
Lärde mig av fönsterhantverkare som doppar sina trädetaljer i stora
kar med uppvärmd linolja som impregnering.
Nackdelen är att det blir lite svarta fläckar runt järndetaljerna
av nån sorts oxidation men behandlingen är miljövänlig och enkel.
Men man får se till att det är bra kvalitet på den råa linoljan eftersom
sämre linolja kan flamma tidigt och ge total sanering.
-
Jag fick detsamma i en annan 3:e variant.
Notera att alla mått måste kontrolleras mot en befintlig EPS låda samt att 160 mm måttet ev måste justeras. Men alla mått är inom "felmarginalen" ... allt får plats.
Det krävs en revidering av måtten till 3/4 Langstroth som det här är frågan om!
-
Nu har jag skivor fixade ... här är några. Ekologisk byggplywood.
-
Nu har jag skivor fixade ... här är några. Ekologisk byggplywood.
Är plywooden EKO certifierat !!
Vart fick du tag på den ?
Har aldrig sätt att byggvaror klassas som EKO !!
Bra att byggbranschen börjar tänka så...
/ Jonas
-
Då behöver ju inte biodlaren fixa det ekologiska
utan då blir honung producerad med ekologiskt material
Tänk en ny variant på etiketten !
-
Då behöver ju inte biodlaren fixa det ekologiska
utan då blir honung producerad med ekologiskt material
Tänk en ny variant på etiketten !
"Producerad med 100 % ekologiskt material"
Låter ganska bra i marknadsföringen tycker jag !
/ Jonas
-
det är lite lagom subtilt...100%
-
Nu har jag skivor fixade ... här är några. Ekologisk byggplywood.
Strålande! Använd nu ekologisk spik/klammer också, gärna islagen för hand eller med spikpistol driven med grön el, så är du i mål !
Jag visste väl att du skulle skåda ljuset ! ;) ;D
/Michailov
-
Om hamburgare kan innehålla 100% nötkätt + massa E-nummer kan en bilådor innehålla 100 % Ekologiska material + lite spik eller ? ;D
Någon som vet om det finns några juridiska hinder att skriva så här på burkarna om man verkligen har bara Trä + Vax i hela kupan ?
Ekologisk Honung
Producerad med 100% Naturligt & Ekologiska Material.
Man kanske skall skriva en egen standar och registrera !....
/ Jonas
-
Det är två krav du skall uppfylla för att få skriva sådär:
1) Du skall producera honungen enligt SJVs direktiv för ekologisk biodling-inte vad DU tycker är ekologiskt.
2) Att du uppfyller 1) skall kontrolleras av ett oberoende kontrollorgan.
I praktiken är väl frågan - vem skulle anmäla dig? En gniden konkurrent möjligen.
/Michailov
-
Det är två krav du skall uppfylla för att få skriva sådär:
1) Du skall producera honungen enligt SJVs direktiv för ekologisk biodling-inte vad DU tycker är ekologiskt.
2) Att du uppfyller 1) skall kontrolleras av ett oberoende kontrollorgan.
I praktiken är väl frågan - vem skulle anmäla dig? En gniden konkurrent möjligen.
/Michailov
Ekologisk Honung
Kräver SJV kontroll mm OK...
Producerad med 100% Naturligt & Ekologiska Material.
Kräver den raden något tror du ?
/ Jonas
-
Om mina låder är av ek och logiskt placerad då måste jag kunna marknads föra min honung som ekologiskt ??? eller ::) mvh edward :P
-
Strålande! Använd nu ekologisk spik/klammer också, gärna islagen för hand eller med spikpistol driven med grön el, så är du i mål !
Jag visste väl att du skulle skåda ljuset ! ;) ;D
/Michailov
Vilket j*a ljus? Många har tydligen inte fattat att handläggare på SJV är något av det värsta som finns, de kan hitta på vad som helst.
Det är ju därför vi har en "mörk" situation och allt som är möjligt blir omöjligt i händerna på galningar!
-
I och med "övervintring i trälådor" tråden och den deja vu´jag då fick om huvsystemet infinner sig en ny tanke om kup/ramval - puh, att man aldrig kan bestämma sig ;)
Förutsättningar är att jag sannolikt aldrig kommer upp i mer än absolut max 50 samhällen och därmed inte räknar med att leva på detta. Det största jag kan tänka mig att investera i skulle vara, efter tid, en självvändande slunga för 6 ramar, rotationssil, kanske någon form av bättre omrörare, enklare tappmaskin. Det är absolut max.
I ljuset av det tänkte jag att man kanske skulle bygga över de tre LN samhällen jag nu har till våren, då jag skall dela till avläggare, på 3/4 Langstroth rakt igenom, a´la Sten-Åke med 3 yngellådor etc.
Kunde då spika de lådorna enligt beskrivning i denna tråd och investera i plastramar hela vägen. Dessutom kunde man använda huvsystemet så den täcker 2 st lådor för invintring. Bottnar enligt Bi-Alive modellen, "låda" löstagbar/vändbar nätbotten för sommar/vinterläge.
Borde kunna bli ett billigt, enkelt, robust, flam-vänligt etc system som dessutom skulle kunna kvala in som ekologiskt enligt nu gällande (mer eller mindre vettlösa regler) eller vad tror ni ? Tänk på att huven väger en del och består av trä ;)
/Michailov
-
Producerad med 100% Naturligt & Ekologiska Material.
Kräver den raden något tror du ?
/ Jonas
Om jag satt på SJV och ville jävlas (verkar vara del av arbetsuppgifterna enligt andra här) eller var konkurrent skulle jag möjligen avkräva dig att verkligen visa, inte vad du tycker, att alla använda material i hela processen är ekologiska. Kunde bli lite jobbigt om någon iddes.
Kanske kan man skriva. "Producerad enligt SJVs regler för ekologisk honung. Dock är verksamheten ej certifierad varför kostnaden för detta ej heller lagts på priset till kund." ? ;)
/Michailov
-
I och med "övervintring i trälådor" tråden och den deja vu´jag då fick om huvsystemet infinner sig en ny tanke om kup/ramval - puh, att man aldrig kan bestämma sig ;)
Förutsättningar är att jag sannolikt aldrig kommer upp i mer än absolut max 50 samhällen och därmed inte räknar med att leva på detta. Det största jag kan tänka mig att investera i skulle vara, efter tid, en självvändande slunga för 6 ramar, rotationssil, kanske någon form av bättre omrörare, enklare tappmaskin. Det är absolut max.
I ljuset av det tänkte jag att man kanske skulle bygga över de tre LN samhällen jag nu har till våren, då jag skall dela till avläggare, på 3/4 Langstroth rakt igenom, a´la Sten-Åke med 3 yngellådor etc.
Kunde då spika de lådorna enligt beskrivning i denna tråd och investera i plastramar hela vägen. Dessutom kunde man använda huvsystemet så den täcker 2 st lådor för invintring. Bottnar enligt Bi-Alive modellen, "låda" löstagbar/vändbar nätbotten för sommar/vinterläge.
Borde kunna bli ett billigt, enkelt, robust, flam-vänligt etc system som dessutom skulle kunna kvala in som ekologiskt enligt nu gällande (mer eller mindre vettlösa regler) eller vad tror ni ? Tänk på att huven väger en del och består av trä ;)
/Michailov
Måste berömma dig lite, du gör precis som jag tycker att man skall göra ;D
Du läser en massa inlägg och skapar dig en egen uppfattning, sen väljer du verkligen dom guldkorn som du tycker passar DIN verksamhet och dina förutsättningar utifrån dina krav och förväntningar !! Perfekt !!
Liten fundering:
Varför tänker du välja plastramar istället för Trä/Vax ?
Vad ser du för fördelar i DIN verksamhet med det ?
Om kraven skärps till att inte tillåta plast, byter du då till Trä/Vax eller kommer du välja att inte certifiera dig då ?
Lite nyfiken hur du tänker på punkten ovan eftersom jag tycker den avviker lite från det andra materialet du valt...
Ingen kritik eller så utan funderar bara lite...
/ Jonas
-
Tackar :-[ ;)
Jag tror inte jag kommer certifiera mig, i alla fall inte de närmsta åren. Har inte direkt sett vitsen med det för honung eftersom det lilla jag hittills gjort i form av kundundersökningar tyder på att i mina trakter ligger fokus mer på att det skall vara lokalproducerat, känna till trakten där nektaren är insamlad, kanske känna till biodlaren etc. Honung verkar uppfattas som såpass nyttigt, sunt, ursprungligt mm så folk verkar inte tänka att den dessutom skall vara ekologisk. Men ändrar det sig får jag väl tänka om.
Plastramar tilltalar mig för att man får sin egen vaxhantering (köp bra vax i starten sedan använder du ditt eget och kan då slippa t.ex Apistanrester) där jag slipper rensning, skicka ramar för ursmältning mm. De är robusta och tål ljungslungning, jag slipper sitta och tråda, sätta i vaxkakor etc. Och det blir billigt i längden-håller mig med eget vax som jag rollar med. Farrar kostar ca 12:-. En plywoodlåda med ramar blir då ca 160:-. Motsvarande EPS skulle bli ca 280:-. Trälåda med träramar uppskattar jag till ca 140:- (40:- låda+50:- ramar+50:- vaxkakor). På sista alternativet tillkommer en rörlig kostnad för nya vaxkakor, omtrådning och utbyte av slitna ramar. År 2 borde plastramarna gå plus.
Jag har inga betänkligheter angående plasten i kontakt med honungen.
Så tänker jag (tills jag ser något lämpligare eller inser något feltänk). :)
/Michailov
-
Har nu byggt en ullric-låda i 3/4 langstroth mycket bra och billig låda.
Genom att sätta i 2st gavelväggar till så fick jag en perfekt foderlåda
för endast ca 35:-.
En bottenskiva med ett spår i för bina att vandra upp i limmas och skruvas fast.
Vips så blev det en foderlåda.
-
Lådan rymmer 23,6 liter foder det är tillräckligt för hela vintern.
-
Prova med att använda parrafin på insidan och i alla skarvar. Vilket avstånd har du i "kappilären" och under den? Så att bina inte kan krypa ut i lådan innifrån.
-
Min tanke var att låta bina komma in i lådan och städa rent.
Då slipper jag det extra jobbet,bina är ju bara att skaka ur lådan när det är städat o klart.
-
Hmm borde det inte funka att rolla varmt bivax på insidan,istället för parafin?????
-
Paraffin är ju en oljebaserad produkt som det kan vara bra att komma ifrån.
-
Men linolja och terpentin går bra, men inte parrafin ... jag börjar förstå ...
-
Inte tror jag Du förstår mig i alla fall!
-
Min tanke var att låta bina komma in i lådan och städa rent.
Då slipper jag det extra jobbet,bina är ju bara att skaka ur lådan när det är städat o klart.
Om bierna kommer i lådan drunknar de väl?
eller ska du fylla lådan med leca ?
mvh edward :P
-
Om bierna kommer i lådan drunknar de väl?
eller ska du fylla lådan med leca ?
mvh edward :P
Hej Edward!
Jag utgår från att du vet hur en foderlåda ser ut och fungerar,
Naturligtvis så kan dom inte drunkna när lådan är tom på foderlösning.
När dom har dragit ner allt foder så är tanken att dom kan vandra ut till foderkammaren och städa rent det som finnskvar.
normalt så är det bara ca 3mm mellan skivan och botten då kommer inte bina under,jag har ett glapp på 5-6mm i min variant så att bina kommer igenom när den är tom och på några timmar så har dom städat så fint att jag kan ställa den i förådet,och slipper då diskkladdet.
-
Det krävs en revidering av måtten till 3/4 Langstroth som det här är frågan om!
Vad är det som behöver revideras?
-
160 mm måttet på kortsidan stämmer alltså inte. Det stämmer från ramens överkant. (Mitt vanliga ID går inte att logga in med pga databas strul).
-
Vad är det som behöver revideras?
Om man använder hoffmanram till 3/4 langstroth så måste man justera måttet så att det finns fri bi gång över ramarna.
-
Efter lite inspirerande tips i tråden (tack till er alla), funderar jag på att bygga
lådor till 2 samhällen nu till sommaren. Hoppas att mina köpta och invintrade avläggare
växer sig starka under våren och att två avläggare kan göras (köper nog 1-2 samhällen annars).
Funderar på att bygga i playwood med 25x36 lister där kantlisten blir 36mm+12mm på 2 sidor och endast 12mm på motsvarande sidor.
(kanske skulle ha regel som list runt om, får nog rita på en sådan också...)
Innemåtten är från Flexikupan/LN, dvs 38cm*38cm
Ritningen gjord i Sketchup.
(https://dl.dropboxusercontent.com/u/13603793/bina/2013-12-26%2020_39_52-kupa%20-%20plywood%20-%202013-12-26%20%20%20st%C3%A5ende%203625%20-%20SketchUp%20Make.png)
Hade DU förändrat något, vad isåfall?
Någon som invintrar på liknande lådor(oisolerade) med gott resultat?
-
Jag hade vänt 25x36-regeln så att utsticket bara var 25 mm. Anledningen är belastningen vid lyft av full låda, jag hade varit rädd att 36 mm bräcks loss. Jag har själv bara begränsad erfarenhet av att använda plywood i lådor.
-
Tack för din synpunkt. :)
Hade utsticket på anda hållet men ändrade då jag "trodde" att de extra 11mm:arna skulle göra att lådorna stod stabilare på varandra.
(Är nojjig när det gäller sånt). Någon som har erfarenhet gällandes detta med hållbarheten? Tänkte limma alla ytor och skruva inifrån med syrafast
rostfra skruvar isåfall.
Jag hade vänt 25x36-regeln så att utsticket bara var 25 mm. Anledningen är belastningen vid lyft av full låda, jag hade varit rädd att 36 mm bräcks loss. Jag har själv bara begränsad erfarenhet av att använda plywood i lådor.
-
Jag använder mycket plyfalådor och de fungerar bra. Men jag arbetar med ytterkupor typ huv eller pallramskupor. Jag använder 12 millimeters plyfa det är den vanliga som används inom byggindustrin. När det gäller regeln så skulle jag vara tveksam. Visst det blir bekvämt att bära men det ökar tyngden ganska så mycket. Själv har jag 10 till 12 millimeters regel och det är lite lite för då bär man med fingertopparna och det blir inte helt hundra. När det gäller sammanfogningen så skjuter jag ihop lådorna med spikpistol o 32 millimeters klammer. och det fungerar. Det händer att gamla lådor skevar lite men då får de en extra klammer.
-
...att de extra 11mm:arna skulle göra att lådorna stod stabilare på varandra...
Bina kittar ihop dem så lådor står alltid stabilt utom när man precis satt till en tom skattlåda. En tyngd eller spännband behövs.