Alternativ.nu

Övriga ämnen => Energi => Fordonsdrift => Ämnet startat av: Palleman skrivet 25 jan-08 kl 07:13

Titel: Den förbjuda etanolen
Skrivet av: Palleman skrivet 25 jan-08 kl 07:13
 ;D Lyckan är total.. Nu är Forden värdig att kalla sig miljöbil tycker jag. Etanolen flödar i slangarna, märket på och allt funkar utmärkt.

Nån mer som kör okonverterad eller konverterat helt?
Titel: Re:Den förbjuda etanolen
Skrivet av: ollebolle skrivet 26 jan-08 kl 18:08
Jag kör 30 % i min Mazda 626. Det blir c:a 7 % större förbrukning. Märks ingen skillnad i effekt.
Titel: Re:Den förbjuda etanolen
Skrivet av: Misse skrivet 26 jan-08 kl 20:05
 :(Har ett 39000mila 2-liters 16v sierracombi-lik från -92 som jag har ungefär 2/3delar etanol i.
Lite pillrad för bättre andning, förbrukning, och effekt.

ca 20% utspädda trans-oljor, för att oljan inte ska vara så trögflytande.
Hade haft i det i motoroljan också om det inte vore för att jag lånar ut den ganska mycket, och då varvas 6500 till varvstoppet av dom som brukat låna den och då är jag rädd att det blir för dålig marginal på oljan om den är utspädd med diesel..

Största möjliga bakhjul för 10% högre utväxling och 5 kg luft i däcken så har jag kommit ner i 0,66 liter per mil, på långkörning i 85 km/h.

Är slöare med så mycket etanol i utan bränsletryckhöjning gjord.
Toppfart på plan väg med originalhjulstorlek enligt mätaren som säkert visar massa fel är ca 205-210 på bensin, nu ca 185. Rätt oväsentligt på en så trist skithög..
 
Förbrukningsskillnaden verkar vara ca 10% mot att köra på enbart bensin. Men har kört så lite på enbart bensin så jag kan inte säga mer exakt än så..

Trögstartad vid lägre temp än 2-3 grader utan motorvärmare, om jag inte manipulerar insprutet.

Går annars helt normalt. En antydning av småryckighet pga för mager blandning anar jag ibland.
Titel: SV: Den förbjuda etanolen
Skrivet av: Palleman skrivet 02 feb-08 kl 10:33
Är supernöjd.. under 2 grader får man ge kanske 3 startförsök o lite seg dom första 3 minutrarna.. men sen så.. går hon som en klocka.. *klappar om henne*  ;D
Titel: SV: Den förbjuda etanolen
Skrivet av: KALLEIBON skrivet 22 feb-08 kl 18:51
Ska etanolen ersätta allt fossilbränsle idag så får vi nog sluta äta omgående,

Just nu så konsumerar vi här på Jorden ca 87 milijoner fat olja / dygn, produktionen ligger på - + 85 miljoner fat/dygn,

för att få fram 50 liter etanol så går det åt ca 2500 kg potatis, då är det inräknat att de maskiner som använts för odling & skörd & transporter av dessa 2500 kg potatis har körts på etanol,

 i dagens beräkningar så räknar man inte på det sättet, låt oss säga att allt det vete som idag odlas för att göra etanol av så måste också traktorer och skördetröskorna samt långtradarna köras på etanol, samt att konstgödningen som skall göra så att det blir nåt vete också framställs via etanol så blir det nog tämligen svårt att få den ekvationen att gå ihop........
Titel: SV: Den förbjuda etanolen
Skrivet av: Nytta före utseende skrivet 22 feb-08 kl 20:07
Jepp, etanolen är en politiskt baserad slakt av allt vad miljövänlighet heter.

Det var det sämsta av möjligheter utom på två punkter.
-Det är inte skadligt att få på huden.
-Det är billigt att konvertera bensinmackar till etanol.

Så miljövänlighet vägdes inte ens in i min mening.
Titel: SV: Den förbjuda etanolen
Skrivet av: ChristinaR skrivet 23 feb-08 kl 14:15
Är supernöjd.. under 2 grader får man ge kanske 3 startförsök o lite seg dom första 3 minutrarna.. men sen så.. går hon som en klocka.. *klappar om henne*  ;D

Motorvärmare gör underverk!

Etanol kan ju såklart inte ersätta alla fossila bränslen, det är bara ett av många alternativ. Men förnuftigt framställd etanol är i alla fall förnyelsebart och förbränningen ger inga extra CO2-utsläpp.

Slösa med etanolen ska man såklart inte göra!
Titel: SV: Den förbjuda etanolen
Skrivet av: K.A.J skrivet 09 mar-08 kl 08:26
Etanol ÄR ingen lösning! Det är Ebberöds bank. En återvändsgränd. Varför satsa på något sådant? Slösa tankekraft, resurser mm på något helt meningslöst!

Använd hjärnkraft o resurser på hållbara projekt och lösningar!

K.A.J
Titel: SV: Den förbjuda etanolen
Skrivet av: timmertomten skrivet 11 mar-08 kl 13:28
Jag har en volvo 240  årsmodell 88 (insprut). Kan man hälla i typ 50% etanol i den helt orginal, eller måste man göra nåt? kan nåt hända mer än att den går lite dåligt tills man häller i mer bensin om man provar?

Ja, jag håller med om att etanolen är dålig, och att det måste finnas mycket bättre alternativ, t.ex biogas, disel gjord på skogsavfall och sånt. Men nu måste det vara bättre att hälla i den när den ändå finns än att köra på ren besin.
Titel: SV: Den förbjuda etanolen
Skrivet av: Ulric Eriksson skrivet 11 mar-08 kl 13:47
För miljöns skull är det ingen mening med etanolen: det går åt lika mycket olja ändå, man förbrukar den bara så att säga via ombud.

Jag provade att tanka min gamla Escort med en blandning av bensin och etanol för att se om det var någon ekonomisk vits med det, men kom fram till att förbrukningen ökade så mycket att det inte lönade sig. Sedan dess har etanolen stigit mer än bensinen, så affären är ännu sämre nu.
Titel: SV: Den förbjuda etanolen
Skrivet av: timmertomten skrivet 11 mar-08 kl 14:14
Okay, skall testa ändå.
Fan man blir så himla frustrerad av att dom bestämmande har vetat om växhusproblemet i flera år och ändå så har det inte hänt något vettigt, dom kommer med nån sorts lösning som inte är annat än en jävla dekoj.
Titel: SV: Den förbjuda etanolen
Skrivet av: Filip Skräplund skrivet 11 mar-08 kl 14:19
Okay, skall testa ändå.
Fan man blir så himla frustrerad av att dom bestämmande har vetat om växhusproblemet i flera år och ändå så har det inte hänt något vettigt, dom kommer med nån sorts lösning som inte är annat än en jävla dekoj.

Ställ bilen ibland och cykla istället, så gör du nån skillnad i praktiken.
Titel: SV: Den förbjuda etanolen
Skrivet av: timmertomten skrivet 11 mar-08 kl 14:34
Jaman, jag brukar oftast inte använda bilen varje dag. Har funderat på att ha nån sorts kvot för mig själv, att jag får max köra 750 mil per år eller nåt sånt, å är man t.ex 2 i bilen räknar man bara hälften av milen, är man fyra 1/4 av milen, men men man kämpar ju för att "överleva" också.  :-\
Titel: SV: Den förbjuda etanolen
Skrivet av: Filip Skräplund skrivet 11 mar-08 kl 14:57
Bra att du försöker dra ner på åkandet, då blir livet lättare för de som inte har lika lätt att minska förbrukningen.  :)

http://www.youtube.com/watch?v=NLrm03soPHg&NR=1 (http://www.youtube.com/watch?v=NLrm03soPHg&NR=1)
Titel: SV: Den förbjuda etanolen
Skrivet av: timmertomten skrivet 11 mar-08 kl 16:51
ja, vissa "sporter" är ju så ädla.... ;)
Borde ställa upp med 245:an, då jävlar hade dom fått se på rök 8)
Titel: SV: Den förbjuda etanolen
Skrivet av: Misse skrivet 13 mar-08 kl 02:06
Jag har en volvo 240  årsmodell 88 (insprut). Kan man hälla i typ 50% etanol i den helt orginal, eller måste man göra nåt? kan nåt hända mer än att den går lite dåligt tills man häller i mer bensin om man provar?

Ja, jag håller med om att etanolen är dålig, och att det måste finnas mycket bättre alternativ, t.ex biogas, disel gjord på skogsavfall och sånt. Men nu måste det vara bättre att hälla i den när den ändå finns än att köra på ren besin.


Dom 240-insprutsvolvo med lamdasond som jag använt har gått helt ok med över hälften e85.
Har en kompis med helt omodifierad 245:a -88-89nånting som åker på ca hälften e85.
Händer inget om man har i för mycket e85, annat än att den blir 'ryckig'.
Har ngn enstaka gång fått byta bränslefilter, verkar som om etanolen kan lösa upp gamla avlagringar? Vill du vara säker så byt bränslefilter efter typ 100-200 mils körning med mycket e85-inblandning.

Alternativet till e85 är bensin med dess långa komplicerade svår-renade molekylkedjor, är det verkligen bättre ????

Och hjääälp, vad får det för konsekvenser att vi pumpar upp skit som ligger inkapslat i jordens inre, som sen i förändrad form så småningom hamnar i atmosfären ????
Tanken är svindlande när det gäller konsekvenserna av mitt och andras handlande tycker jag, mycket svårt att överblicka för en novis som jag.. :(  :'(:P :P

Bäst är givetvis cykeln eller fötterna :)
Tur för min egenrättfärdighet att jag bara åker bil när jag transporterar saker pga arbete eller när jag transporterar folk ;) ;)       cyklar normalt annars...
Titel: SV: Den förbjuda etanolen
Skrivet av: Misse skrivet 13 mar-08 kl 02:27
Heja Palleman ;D ;D

Den sierracombi-skrothögen som jag skrev om tidigare i denna tråden kör jag numera på enbart e85, utan bränsletryckshöjning.
Har däremot gjort så att den enbart suger in rätt varm luft från grenröret, går bättre nu, och en aning snålare också.
En broms ligger just nu på lite grann, och ändå blev förbrukningen bara ca 0,94 liter e85/mil i tisdags när jag körde 60 mil blandad körning, varav ca hälften med andra bilar på släp, på dollykärra bakom=TUNGT.

Körde å andra sidan inte mer än ca 80 när jag inte hade bil efter på släp. Men hade ca 250-300 kg last inne i bilen..
Rätt ok förbrukning tycker jag.


Vad har ni andra här på forumet för erfarenheter, måste väl vara fler som blandar, eller kör helt på e85 ?????
Titel: SV: Den förbjuda etanolen
Skrivet av: ollebolle skrivet 13 mar-08 kl 12:38
Jag tankar ibland E85 när jag har plats för 30 l i tanken. Den rymmer 65 l så det blir nästan 50% E85. Det fungerar utan annat problem än att bränslefrbrukningen ökar c:a 10%. Jag försöker kompensera det lite extra med rullning där det går.

Hamnar på 7-8 l/10 mil. Ungefär samma på motorväg och i stan. Lite mindre på landsväg i 80-90 km/tim.

Mazda 626 2001 årsmodell.
Titel: SV: Den förbjuda etanolen
Skrivet av: Tapio skrivet 13 mar-08 kl 13:10
Har ngn enstaka gång fått byta bränslefilter, verkar som om etanolen kan lösa upp gamla avlagringar? Vill du vara säker så byt bränslefilter efter typ 100-200 mils körning med mycket e85-inblandning.

Halaj!

Alkoholer löser upp vissa polymerer (plaster) och elastomerer (konstgummi).

Olika alkoholer olika mycket. Jag tror att etanol är ganska snällt.

Det är något att tänka på. Bränslesystemet innehåller mycket plast och gummi.
Det kan ha med saken att göra.

//T
Titel: SV: Den förbjuda etanolen
Skrivet av: Palleman skrivet 13 mar-08 kl 21:28
Heja Palleman ;D ;D

Den sierracombi-skrothögen som jag skrev om tidigare i denna tråden kör jag numera på enbart e85, utan bränsletryckshöjning.
Har däremot gjort så att den enbart suger in rätt varm luft från grenröret, går bättre nu, och en aning snålare också.
En broms ligger just nu på lite grann, och ändå blev förbrukningen bara ca 0,94 liter e85/mil i tisdags när jag körde 60 mil blandad körning, varav ca hälften med andra bilar på släp, på dollykärra bakom=TUNGT.

Körde å andra sidan inte mer än ca 80 när jag inte hade bil efter på släp. Men hade ca 250-300 kg last inne i bilen..
Rätt ok förbrukning tycker jag.


Vad har ni andra här på forumet för erfarenheter, måste väl vara fler som blandar, eller kör helt på e85 ?????

Bravo!! Kör nu min på 100%.. men kan ju ställa om den te bensin med en knapp.. men kallstartsproblemet har jag löst tillfälligt med startgas.. (finns ej motorvärmare på den)

Men förbrukningen liggerpå 1,2 l / mil inne i stan.. och kanske 0.85 l / mil på motorväg i 150 km/h  ::)
Titel: SV: Den förbjuda etanolen
Skrivet av: Misse skrivet 14 mar-08 kl 11:53


                    Jag tror att etanol är ganska snällt.



Har blandat etanol, sen -92 tror jag, då jag hittade första etanolpumpen i göteborg.
Min erfarenhet är att e85 är snällare än bensin mot gummislangar och liknande.
Titel: SV: Den förbjuda etanolen
Skrivet av: Acleja skrivet 17 apr-08 kl 23:02
Jag skulle vilja ha en bil som går på biogas - men här finns ju ingenstans att tanka.  Jag undrar varför det satsas så enormt mycket på etanolen. Borde inte alla tycka att det vore bra om bilar kunde drivas med olika sorters avfall istället?  Är det enklare för bilindustrin att ställa om till etanol eller har bilindustrin intressen i etanoltillverkningen, eller vad?
Acleja
Titel: SV: Den förbjuda etanolen
Skrivet av: Nytta före utseende skrivet 18 apr-08 kl 17:54
Väldigt mycket billigare och enklare (läs: väl utvecklad) teknik med etanol, som kanske märks på alla hemmapulare.
Titel: SV: Den förbjuda etanolen
Skrivet av: kallstrom_74 skrivet 21 maj-08 kl 22:26
Väldigt mycket billigare och enklare (läs: väl utvecklad) teknik med etanol, som kanske märks på alla hemmapulare.

jag är nyfiken på vad du menar :)

och...kan man göra etanol själv? på något billigt sätt?
Titel: SV: Den förbjuda etanolen
Skrivet av: Filip Skräplund skrivet 22 maj-08 kl 04:32
Börja odla sockerbetor och kopiera denna maskin:

http://www.efuel100.com/t-technology.aspx (http://www.efuel100.com/t-technology.aspx)
Titel: SV: Den förbjuda etanolen
Skrivet av: Ekub skrivet 19 jun-08 kl 23:59
Jag kör en röd gammal cykel :) billigt som skräp och ganska så miljövänligt ;) Kanske inte fungerar för den stora barnfamiljen långt ut till skogs eller när man storhandlar men annars funkar det fiiint ;D

...Kanske skulle fixa till den stora "slangbulan" som sticker ut utanför däcket så skulle den fungera ännu bättre ;D
Titel: att tanka etanol, eller inte...
Skrivet av: NORPAN skrivet 22 jun-08 kl 22:12
Jag äger en Opel Kadett, 91 vilken jag kan tanka i hälften bensin, hälften etanol. Tanken rymmer 50l. Jag har hört och läst ytterst lite om ämnet så jag skulle vilja veta mer.

Det jag vet hittills är att etanolen är mer lättantändlig än bensin, kan det få någon påverkan för bilen på något vis och kan man göra något åt det?

Slangarna kan ta skada, kan man byta?

miljöpåverkan/ energiförbrukning?

Är det svårt att köra på etanol på vintern och varför, om man får ställa en dum fråga?

Så finns det någon vänlig själ som sitter på kunskap om etanol, plita ner några rader!
Titel: SV: Den förbjuda etanolen
Skrivet av: chpe21 skrivet 22 jun-08 kl 23:41
Här får du lite lästips..

http://www.e85.webb.se/
http://www.roadster.se/etanol.html
http://www.etanol-i-tanken.nu/
http://www.etanol.nu/
http://www.etanolexperten.se/

Titel: SV: Den förbjuda etanolen
Skrivet av: JohnA skrivet 25 jun-08 kl 13:18
Jag är fortfarande mycket fundersam kring det miljömässiga såväl som det politiskt korrekta i att köra med brasiliansk etanol framställd genom svedjebruk av arbetare som arbetar nästan som slavar. Med rådande bensinpris är det svårt att inte bli snål och egoistisk och låta detta fälla avgörandet! E85 kostar idag ca 65% av ren bensin medan skillnaden i bränsleförbrukning sägs vara ca 30% vad jag hört. Om slarvberäkningen inte är helt uppåt väggarna finns ca 15% att tjäna vilket är en vacker slant om man åker mycket. 

Om man inte har en insprutningsbil med lambdasond blir var jag förstått och erfarit största problemet att motorn går för magert. Jag provade nyligen ca 30% E85 till min Volvo B20 med förgasare och bilen gick allt för ryckigt för att det skulle kännas intressant. Hur skulle det då fungera med ett relativt fult "vedbodmeck" i form av dubbla förgasare, optimerade för var sitt bränsle? Till B18/B20 finns redan insugsrör för dubbla förgasare av typen SU/Stromberg som vad jag förstått är relativt enkla att justera blandningsförhållandet på.

Allt som borde behövas sedan är en mindre tank med elpump för bensin som startbränsle och något slags fiffigt länkage så att man kan välja spjäll till gaspedalen. Kör man sedan motorn varm på bensin borde man också slippa ifrån kallstartsproblemen med etanol. Att ordna extra förvärming till etanolförgasaren är också en struntsak.

Någon som ser problem i detta koncept? (förutom då det miljömässiga och socialpolitiska...)
Titel: SV: Den förbjuda etanolen
Skrivet av: Tapio skrivet 25 jun-08 kl 19:16
Halaj!

Jag tycker att din ide är fiffig.
Jag kan bara se ett problem: kombinationen 5 pers i bilen/fullt i skuffen/ lång uppförsbacke. Om du bara kan alternera mellan förgasarna så blir vagnen hopplöst trött.
Det borde gå att avhjälpa det genom en exta chokevajer som drar bensingasarens reglage till fullt fast du kör i etanolmode.

//T

Titel: SV: att tanka etanol, eller inte...
Skrivet av: torbjorn skrivet 22 jun-09 kl 01:09
Jag äger en Opel Kadett, 91 vilken jag kan tanka i hälften bensin, hälften etanol. Tanken rymmer 50l. Jag har hört och läst ytterst lite om ämnet så jag skulle vilja veta mer.

Det jag vet hittills är att etanolen är mer lättantändlig än bensin, kan det få någon påverkan för bilen på något vis och kan man göra något åt det?

Slangarna kan ta skada, kan man byta?

miljöpåverkan/ energiförbrukning?

Är det svårt att köra på etanol på vintern och varför, om man får ställa en dum fråga?

Så finns det någon vänlig själ som sitter på kunskap om etanol, plita ner några rader!

Generellt brukar Opel från början av 90-talet ha mycket goda egenskaper när det gäller etanolkonvertering. Men för att kunna säga något bestämt måste man veta lite mer om vad det är för motortyp och för typ av insprutningssystem i ditt exemplar. Det finns mycket information om saken på diskussionsforumet på www.etanol.nu .

Men för att ta dina frågor en efter en:

1) Lättantändlighet? Det är ingen större skillnad jämfört med bensin, men bränslena har ju lite olika egenskaper när det gäller ångtryck och sådant. Ingenting att bry sig om i praktiken.

2) Nej. Alla gummimaterial som tål bensin, klarar etanol minst lika bra. Dock gäller inte motsatsen, det finns slangar som tål etanol men inte bensin. Anledningen till rykten om att bränsleslangarna inte skulle tåla etanol är att om en gummislang är mycket porös och söndervittrad så kan den ändå hålla någotsånär tätt tack vare hartsavlagringar från bensinen som fyller ut porerna. Om en sådan slang utsätts för etanol så tvättas hartsen bort ganska snart och då ser man plötsligt hur dålig slangen egentligen har varit hela tiden. På en Opel från '91 är originalbränsleslangarna ökända för att vara av mycket dålig kvalitet, och troligen är allesammans redan bytta för många år sedan. För säkerhets skull bör du kolla igenom att det inte finns några tygomspunna gummislangar någonstans, och inte heller några "pirat"-bränsleslangar av dålig kvalitet. Se speciellt upp för märket ILO, som bl a Mekonomen och Biltema har sålt. De slangarna tål inte ens tre veckor i ett motorrum innan gummit på utsidan börjar spricka sönder.

3) Motorns energieffektivitet blir vanligtvis något bättre när man kör på E85, tack vare förbränningsgasernas större halt av vattenånga (som ju expanderar mer vid uppvärmning än vad koldioxid gör). Beträffande miljöpåverkan så blir bilen bättre i alla avseenden, under förutsättning att motorstyrsystemet klarar av att reglera till korrekt bränsleblandning. Om det inte gör det utan vidare utan motorn går med för mager blandning under vissa driftförhållanden, så blir följden onödigt höga kväveoxid (NOx)-utsläpp, fast hur illa det än blir med den saken från en mer eller mindre konverterad bensinmotor så är ändå de utsläppen alltid mindre än från en dieselmotor, och det hur modern och miljöklassad dieseln än är! Tänk på att den sura eller klorliknande lukt man ibland känner från avgaserna från en modern dieselbil, beror på kväveoxider!

4) Körningen vintertid är inga som helst problem, det som möjligen kan vara ett bekymmer är kallstarter. Om du använder motorvärmare så behöver du inte bekymra dig alls, annars kan det vara nödvändigt att antingen använda startgas eller lura bilens motorstyrsystem till att ge mer kallstartanrikning. Den klassiska lösningen för detta kallas "kallstartmotstånd".

Att konvertera motorn för etanoldrift kan göras på flera olika sätt. Det bästa för din Opel är förmodligen ett enkelt s k piggybacksystem, alltså en elektronikbox som man kopplar in mellan bilens insprutningsstyrdon och spridaren/spridarna. De billigaste sådana systemen kostar under 500 kr och säljs i byggsats, de fungerar fullt tillfredställande. Andra lösningar som dock brukar föra med sig diverse nackdelar är t ex att höja bränsletrycket eller byta till större spridare.

Innan du börjar köra på E85 så bör du se till att allt som har med motor och motorstyrsystem att göra verkligen är i perfekt skick. Några viktiga punkter:
-Kylvattentermostaten måste vara i ordning, så att motorn blir varm snabbt efter en kallstart.
-Eventuell luftförvärmning (sitter på alla Opel med centralinsprutning, mindre vanligt på motorer med multipointinsprutning) måste fungera bra - alla slangar hela och rätt kopplade, spjäll, vakuumdosor, termostater och sånt i ordning.
-All elektronik i ordning - läs av felkoder och kolla att det inte finns några sådana lagrade. Felkodsavläsning görs på Opel genom att jorda en pinne i ett testuttag och sedan läsa av blinkningar på motorelektronikvarningslampan. För mer detaljerad information kan man koppla testuttaget till en dator via en kabel som går att tillverka själv och köra ett gratisprogram som heter Winaldl.
-Räkna med att bränslefiltret eventuellt kan sättas igen av hartsavlagringar från gammal bensin som etanolen löser upp med tiden. Den risken är störst på bilar som någon gång har stått länge med gammal bensin i tanken, den är mindre på bilar som alltid har varit i daglig drift. Vill man hålla sig underrättad om vad som händer kan man koppla in en amperemeter för att läsa av hur mycket ström bränslepumpen drar, om strömförbrukningen ökar tydligt vet man att man kommer att bli stående pga igensatt filter inom något tiotal mil. Vanligtvis är det lämpligt att byta filter några veckor eller någon månad efter konverteringen, och i svåra fall kanske en gång till efter ytterligare någon månad.
Titel: SV: Den förbjuda etanolen
Skrivet av: torbjorn skrivet 22 jun-09 kl 01:14
Jag är fortfarande mycket fundersam kring det miljömässiga såväl som det politiskt korrekta i att köra med brasiliansk etanol framställd genom svedjebruk av arbetare som arbetar nästan som slavar. Med rådande bensinpris är det svårt att inte bli snål och egoistisk och låta detta fälla avgörandet! E85 kostar idag ca 65% av ren bensin medan skillnaden i bränsleförbrukning sägs vara ca 30% vad jag hört. Om slarvberäkningen inte är helt uppåt väggarna finns ca 15% att tjäna vilket är en vacker slant om man åker mycket. 

Om man inte har en insprutningsbil med lambdasond blir var jag förstått och erfarit största problemet att motorn går för magert. Jag provade nyligen ca 30% E85 till min Volvo B20 med förgasare och bilen gick allt för ryckigt för att det skulle kännas intressant. Hur skulle det då fungera med ett relativt fult "vedbodmeck" i form av dubbla förgasare, optimerade för var sitt bränsle? Till B18/B20 finns redan insugsrör för dubbla förgasare av typen SU/Stromberg som vad jag förstått är relativt enkla att justera blandningsförhållandet på.

Allt som borde behövas sedan är en mindre tank med elpump för bensin som startbränsle och något slags fiffigt länkage så att man kan välja spjäll till gaspedalen. Kör man sedan motorn varm på bensin borde man också slippa ifrån kallstartsproblemen med etanol. Att ordna extra förvärming till etanolförgasaren är också en struntsak.

Någon som ser problem i detta koncept? (förutom då det miljömässiga och socialpolitiska...)


En konverteringslösning som det har pratats mycket om kring SU/Stromberg-förgasare men som jag inte vet om någon har provat än, är att styra trycket i utrymmet under membranet/vakuumkolven. I originalutförande är ju det utrymmet förbundet med luftrenaren, men antag att man istället ansluter det via en linjärt reglerbar trevägsventil så att man kan få valfri bråkdel av tryckskillnaden mellan före och efter trotteln där. Sådana trevägsventiler/vakuumregulatorer kan man hitta på bilar som använder vakuum för andra linjära styrfunktioner (t ex höjdjustering av strålkastare eller spjäll/kranar i värmesystemet). Exempelvis MB 123/124/201-serie och Saab OG900.
Titel: SV: Den förbjuda etanolen
Skrivet av: JohanMossfeldt skrivet 24 aug-09 kl 10:37
Jag kör en Opel Astra 93a på ren E85. Konverterad med en FlexiTune Auto X4.
Efter konvertering går den kanonbra på precis vilken blandning som helst. Installationen gjordes på två-tre timmar, inga andra ingrepp.

Även min gräsklippare, en några år gammal Major, (billig maskin från Coop) går på ren E85, endast munstycket är borrat. Arbete, kanske 30 minuter.