Alternativ.nu
Övriga ämnen => Meka => Ämnet startat av: Huggorm skrivet 15 nov-13 kl 20:19
-
Förra vintern köpte jag den här minitraktorn, jag fick den för 1500kr tillsammans med en vagn som jag sedan sålde för 1000kr så man kan säga att jag fick den för 500kr. Sedan har jag kört med den i nästan ett år, och vet nu vad som skall fixas och byggas om för att den skall gå från genial till perfekt.
Den är inte stor, bara en meter bred, men det är också det fina. Bättre skogstraktor finns inte, man kommer fram överallt. Jag har en kärra för fyrhjulingar och med den får jag hem en kubik ved per lass även i kuperad terräng. Snökedjor på och den går hyfsat på vintern också. Men det är inget man plöjer sin leråker med.
Drivlinan består av opel kadett ca. 1970 motor och låda på 50hk och sedan bakaxel från bubbla så man får extra nedväxling och dessutom lite extra tyngd över bakhjulen.
Den skall enligt uppgift vara byggd av underhållsmekanikerna på Ringhals under lediga stunder. Kan mycket väl stämma, bågen är byggd av rostfria vattenledningsrör som nog är vanligare i industrin än hemma hos folk.
Det som behövs är att hela elsystemet skall göras om, nu funkar det mesta men det är inte bra. Vidare skall jag ha något slags bromsar, troligtvis en handbromsspak som påverkar bakaxeln, just nu finns inga bromsar alls. Sedan skall jag försöka få tag på en bättre växellåda, den nuvarande låter inget kul inuti. En vanlig oljeservice skall det bli, vem vet när den fick det senast. Och så är det en mängd småsaker att fixa som jag skall ta efterhand.
-
Fint bygge.
En växellåda till en Opel Kadett C skall väl inte vara så svår att hitta på skroten. Motorn är svår att få tag i delar till bara så du vet. Det mesta går att få tag på men det kan vara krångligt ibland. Så när som på kolvar och topplock och förgasare var det i stort sett samma motor som hängde med på Opel Kadett fram till 1986 men vissa smådetaljer skiljer.
-
Fint bygge.
En växellåda till en Opel Kadett C skall väl inte vara så svår att hitta på skroten. Motorn är svår att få tag i delar till bara så du vet. Det mesta går att få tag på men det kan vara krångligt ibland. Så när som på kolvar och topplock och förgasare var det i stort sett samma motor som hängde med på Opel Kadett fram till 1986 men vissa smådetaljer skiljer.
Nja, det här är den äldre motorn med stötstänger.
-
Spontant: bygg halvbandare! ;D
Undrar vad den väger? Motorn gör ju att vikten sticker iväg ganska bra.
-
Cool grej!
-
Spontant: bygg halvbandare! ;D
Undrar vad den väger? Motorn gör ju att vikten sticker iväg ganska bra.
Några få hundra kilo. Bak lyfter man den för hand om man tar i, fram lyfter man den lätt med en planka som hävstång. Jag har ett gäng snygga nostyngder skurna ur 50mm plåt som skall sitta i fram, men jag tog ur dem medan jag monterade winschen (som jag fick gratis av brorsan). Den är ändå relativt lätt fram och kan stegra lite om man gasa bra på tvåan
-
Ett par bilder till. Någon som kan identifiera kopplingscylindern som skymtar nere i hörnet? Har ingen aning om var den kommer från. Man kan även se handgasen framför tändspolen, den består av ett växelreglage från en cykel. Enkelt och funktionellt. Chokereglage måste jag dock bygga ett, nu får man sträcka sig fram direkt till förgasaren
-
Cool. En kompis hade en liknande, men på en B20-motor. Fast han hade ingen fin störtbåge.
-
Den gamla stötstångsmotorn hängde med i de billigaste utförandena av framhjulsdrivna Kadetter också. Jag har själv skruvat med en '84 där det satt en sådan motor. Ett litet frågetecken för vad ventilsätena tycker om blyfri bensin i längden, jag antar att de är bearbetade direkt i gjutjärnstoppen precis som på Opels större CIH-motorer från samma tid? Förmodligen minskar risken för brända ventiler om man skulle borra upp huvudmunstycket i förgasaren och köra på E85 istället för bensin.
Kopplingshuvudcylindern ser engelsk ut och jag undrar om inte något liknande har förekommit på Saab V4 och/eller äldre 99.
Finns det kanske någon instansad logga eller nummer på pedalarmen som kan ge ledtrådar?
-
Kan kopplingscylindern vara från mini? Jag misstänker att framhjulsnaven är från det. De är i alla fall 12" och har haft drift.
Intressant med motorn. Den här går som den skall ännu, men vem vet vad som händer i framtiden. Den är i alla fall väldigt liten och smidig, jag vet inte vilken annan motor som kunde ha rymts där.
-
Förra vintern köpte jag den här minitraktorn, jag fick den för 1500kr tillsammans med en vagn som jag sedan sålde för 1000kr så man kan säga att jag fick den för 500kr. Sedan har jag kört med den i nästan ett år, och vet nu vad som skall fixas och byggas om för att den skall gå från genial till perfekt.
Den är inte stor, bara en meter bred, men det är också det fina. Bättre skogstraktor finns inte, man kommer fram överallt. Jag har en kärra för fyrhjulingar och med den får jag hem en kubik ved per lass även i kuperad terräng. Snökedjor på och den går hyfsat på vintern också. Men det är inget man plöjer sin leråker med.
Drivlinan består av opel kadett ca. 1970 motor och låda på 50hk och sedan bakaxel från bubbla så man får extra nedväxling och dessutom lite extra tyngd över bakhjulen.
Den skall enligt uppgift vara byggd av underhållsmekanikerna på Ringhals under lediga stunder. Kan mycket väl stämma, bågen är byggd av rostfria vattenledningsrör som nog är vanligare i industrin än hemma hos folk.
Det som behövs är att hela elsystemet skall göras om, nu funkar det mesta men det är inte bra. Vidare skall jag ha något slags bromsar, troligtvis en handbromsspak som påverkar bakaxeln, just nu finns inga bromsar alls. Sedan skall jag försöka få tag på en bättre växellåda, den nuvarande låter inget kul inuti. En vanlig oljeservice skall det bli, vem vet när den fick det senast. Och så är det en mängd småsaker att fixa som jag skall ta efterhand.
Skullw ja VIL
Förra vintern köpte jag den här minitraktorn, jag fick den för 1500kr tillsammans med en vagn som jag sedan sålde för 1000kr så man kan säga att jag fick den för 500kr. Sedan har jag kört med den i nästan ett år, och vet nu vad som skall fixas och byggas om för att den skall gå från genial till perfekt.
Den är inte stor, bara en meter bred, men det är också det fina. Bättre skogstraktor finns inte, man kommer fram överallt. Jag har en kärra för fyrhjulingar och med den får jag hem en kubik ved per lass även i kuperad terräng. Snökedjor på och den går hyfsat på vintern också. Men det är inget man plöjer sin leråker med.
Drivlinan består av opel kadett ca. 1970 motor och låda på 50hk och sedan bakaxel från bubbla så man får extra nedväxling och dessutom lite extra tyngd över bakhjulen.
Den skall enligt uppgift vara byggd av underhållsmekanikerna på Ringhals under lediga stunder. Kan mycket väl stämma, bågen är byggd av rostfria vattenledningsrör som nog är vanligare i industrin än hemma hos folk.
Det som behövs är att hela elsystemet skall göras om, nu funkar det mesta men det är inte bra. Vidare skall jag ha något slags bromsar, troligtvis en handbromsspak som påverkar bakaxeln, just nu finns inga bromsar alls. Sedan skall jag försöka få tag på en bättre växellåda, den nuvarande låter inget kul inuti. En vanlig oljeservice skall det bli, vem vet när den fick det senast. Och så är det en mängd småsaker att fixa som jag skall ta efterhand.
Skulle ja vilja se här i blad bergen här. Men trevlig ser den ut att vara.
-
Nja, det här är den äldre motorn med stötstänger.
Samma grundmotor med stötstänger hängde med från 1963 till 1986 i litet olika utföranden. Den motorn har jag i min Opel Kadett E från -84 så jag känner igen bilderna dina.
Först var den 1,0 liter i Kadett A och senare borrades den upp till 1,1 liter i Kadett B och i mitten på 70-talet till 1,2 liter i Kadett C. I framhjulsdrivna Kadett D försågs den med ny växellåda och blev tvärställd. Samtidigt fick den ett nytt topplock med större ventiler och så tror jag att varvtalsområdet sänktes en aning i den vevan men grundmotorn är den samma. På slutet fanns den med en nyare förgasare i Kadett E. Den fanns också i somliga Opel Corsa i början på 80-talet och i en del brittiska Vauxhall Astra.
-
Vid en närmare titt tror jag fortfarande att du har en Kadett C motor men det finns en liten möjlighet att den är från en Kadett B.
Slangen som sticker ut ovanpå ventilkåpan skall anslutas till en anslutning under luftfiltret! Man vill ju inte få in damm bakvägen i vevhusventilationen.
I instruktionsboken till min Kadett står det att den får köras på blyfri bensin men i ärlighetens namn var ventilsätena kaputt och krävde renovering vid 220 000 km. Hur det var med det äldre topplocket i Kadett B och C vet jag inte.
-
Det står "10B" på toppen bak ovanför bakersta avgasporten, kan det betyda att den är på 1,0l? Toppen har art. nr. 2888112 vilket ger lite tvetydiga svar när man googlar. I tillägg är växellådan av den typ som hade ett rör som kardanen gick i, men det är ju inte garanterat att den kommer från samma bil som motorn.
Jo, jag vet inte riktigt vad jag skall göra med vevhusventilationen, den går inte att få in i nuvarande luftfilter i alla fall. Det skall visserligen bytas, men jag vet inte om man kan få tag på något som passar. Funderar på att bara skaffa ett pyttelitet filter och sätta på den där slangen. Men det är ju inte optimalt.
För övrigt har jag ägnat dagen åt att riva bort hela det gamla elsystemet, kablarna till generatorn hade brunnit så det är inte märkligt att den inte laddat. Sedan har jag flyttat bak tändspolen till motorrummet, den behöver inte sitta ute i "kupén". Och så har jag flyttat fram instrumentpanelen så man lätt ser mätarna och kommer åt tändlåset. Slutligen har jag bytt ett mycket buckligt oljefilter och hällt på ny olja. Skall bygga nytt elsystem men måste ha tag på en del grejer först. Tror jag skall köpa en arbetslampa av de där nya med LED.
-
Tror jag skall köpa en arbetslampa av de där nya med LED.
De lär gå att hitta på eBay för ungefär en tredjedel av det pris Biltema tar för dem.
-
Perfekt!
-
De lär gå att hitta på eBay för ungefär en tredjedel av det pris Biltema tar för dem.
Har du en länk till en bra?
-
Har du en länk till en bra?
Inte just nu, men det kommer en...
-
"Kablarna till startmotorn har brunnit"......hmmm...... nu vet jag ingenting om bilelektricitet men vad händer till exempel om man kopplar ett 12 volts elsystem till en 6 volts startmotor?
Kadett A hade 6 volts elsystem om jag minns rätt. Alla nyare modeller har samma 12 volts startmotor.
Jag kontrollerade fakta och det visade sig att uppborrningarna från 1,0-1,1-1,2 liter skedde vid andra tillfällen än de jag sade tidigare. Jag redigerar mitt tidigare inlägg och rättar faktafelen. Ursäkta misstaget.
-
Nu var det ju kablarna till generatorn som hade brunnit.
Om man kör en 6 V startmotor på 12 V så brukar det oftast gå ganska bra, åtminstone om motorn är lättstartad så man aldrig behöver köra länge på startmotorn. Men det finns viss risk att solenoiden blir överhettad om man inte är försiktig och låter startmotorn svalna en stund mellan långdragna startförsök.
-
Hoppas verkligen att det är gjort för 12V, annars är det ingenting som stämmer :P
Ja, det var kablarna till generatorn. Framför allt kabeln som tidigare gått till en amperemeter, men ingenting har nog fungerat på många år. Både generatorn och laddningsreläet ser ganska medfaret ut så jag får se om det går att få liv i.
-
Är det likströms- eller växelströmsgenerator?
-
Det ser ut som en vanlig växelströmmare
-
Då är det med största sannolikhet 12 V. 6 V växelströmmare är MYCKET sällsynta, men har faktiskt förekommit.
-
Har du en länk till en bra?
En länk till fyra bra: http://r.ebay.com/nQWdP6 (http://r.ebay.com/nQWdP6)
-
Grattis till en fin traktor och billig dessutom :)
Ser välbyggd ut,bågen är både snyggt gjord och väldigt bra att ha.
Det är en växelströmsgenerator.
Hur praktisk är utväxlingen?Går den lite för fort på lägsta växeln? Skulle det ha varit 2växellådor om man byggde något liknande idag?
Det skulle vara roligt att se en filmsnutt när du kör lite :D
-
Grattis till en fin traktor och billig dessutom :)
Ser välbyggd ut,bågen är både snyggt gjord och väldigt bra att ha.
Det är en växelströmsgenerator.
Hur praktisk är utväxlingen?Går den lite för fort på lägsta växeln? Skulle det ha varit 2växellådor om man byggde något liknande idag?
Det skulle vara roligt att se en filmsnutt när du kör lite :D
Det är ju två växellådor, dels den vanliga, dels den från folkvagnen. Den är råstark på ettan.
Filmsnutt kan nog ordnas så småningom.
-
En länk till fyra bra: [url]http://r.ebay.com/nQWdP6[/url] ([url]http://r.ebay.com/nQWdP6[/url])
Aha, jag trodde det var en handlampa som var laddningsbar ni pratade om. :)
-
Ett intressant projekt du kommer med "svarta fåret". Hoppas du har bättre möjligheter än mig att jobba med det, så vi får snabbare resultat.
Hur är kraftöverföringen löst och är någon av lådorna spärrad?
-
Kraftöverföringen består av en hemmagjord metallkoppling mellan utgående axeln på växellådan och ingående axel på folkvagnslådan, sedan verkar de ha kortat ner drivaxlarna på bakaxeln för att göra den smalare. Stumsvetsat då, ingen fjädring alls. Sedan är folkvagnlådan ställd på backen, för att få nedväxling och rätt rotationsriktning. Jag antar att det går att ställa om på någon annan växel om man vill, men då går det för fort baklänges :)
Det går inte så fort för mig heller. Jag har ägnat helgen åt att skruva dit en handbromsspak och försökt få lös hjulbultarna bak men de sitter som berget. Hoppas att det bara skall vara att stoppa i bromsbackar, en monteringssats och få dit handbromsvajrar för att få fungerande bromsar. Sedan håller jag på att sätta ihop elsystemet igen, men saknar kabelskor. Dessutom behöver jag pressa på stora kabelskor på den grova ledningen mellan batteriet och starten, jag skall ha en huvudbrytare där emellan.
-
Ja just det. Folkalådan är ju naturligtvis vänd på.
Det verkar vara för många år sedan jag skruvade "bubbla" :-[
Annars vore det grejer att kunna växla på båda. En massa växlar skulle det bli. :P
-
En extrem lågväxel kanske hade varit bra. Det skall väll gå att vända på kronhjulet i bubblalådor, men jag tror inte ettan är mycket lägre än backen. Man skulle få fler högväxlar, men jag använder inte ens fyran i dagsläget
-
Den är inte helt glad i snö, men tar sig ändå fram med hyggliga lass på. Styr dåligt dock, trots extra frontvikter på 70-80 kilo. Lasset är på drygt en kubik, kanske en och en halv. Har mycket mer som skall hämtas, det var en hel del som blåste ner i höstas och det går bara en stig dit som är för smal för vanliga traktorer.
-
Kanske går att fixa styrbroms?
-
Det är inga problem att styra men framhjulen bara kanar i snön. Större och smalare hjul kanske hade funkat, eller mer tyngd fram eller snökedjor där också
-
Eller skidor...
-
Flytta ner draget 20 cm hade inte varit fel..
-
Flytta ner draget 20 cm hade inte varit fel..
Ja, det ger väll lite mer marktryck på framhjulen när man drar då? Men det är egentligen inte något stort problem, oftast kan man backa lite och svänga en gång till
-
Ja, det ger väll lite mer marktryck på framhjulen när man drar då? Men det är egentligen inte något stort problem, oftast kan man backa lite och svänga en gång till
Som sagt sänk draget så ökar trycket fram. Nackdelen är att du tappar tryck på drivhjulen.
Jag tror att du får bäst effekt med kedjor på framhjulen.
-
Svårt att få tag på kedjor till smala 12" hjul, särskilt inom tight budget. De till bakhjulen kostade 199kr på biltema men är lite för små så de är ett helvete att få på, man måste nästan ta lös hjulen för att lyckas. Igår var jag lite väl positiv och tog en tur i skogen utan dem på, blev ju sittande i en backe och fick göra det hela på plats i snön. Kom iväg i alla fall, men den ena lossnade på vägen hem så jag fick göra om det. Skitkul ;D
-
Eller som Pentti föreslog, styrbroms. Då kan draget sitta kvar och det ger max tryck på draghjulen. Med en liten 2-hjulsdriven traktor med skogskedjor och många ton bakom är det enda chansen ibland.
-
Ja, man kanske skulle satsa på det ändå
-
Jag köpte ett par med piggar på biltema till bilen. De var egentligen till en atv men gick att få på med en extralänk. Mycket bättre grepp än de vanliga till bil. 245/75-15 däck på bilen
-
Svårt att få tag på kedjor till smala 12" hjul, särskilt inom tight budget. De till bakhjulen kostade 199kr på biltema men är lite för små så de är ett helvete att få på, man måste nästan ta lös hjulen för att lyckas. Igår var jag lite väl positiv och tog en tur i skogen utan dem på, blev ju sittande i en backe och fick göra det hela på plats i snön. Kom iväg i alla fall, men den ena lossnade på vägen hem så jag fick göra om det. Skitkul ;D
Jag köpte kortlänkad kätting på Biltema och kompletterade mina kedjor med den.
Enklast är att såga en länk, vrida upp den och trä fast den på snökedjorna, samt svetsa igen länken.
Har funkat perfekt och driver som bara den.
Dom gånger som jag inte har haft svets i närheten så har jag fäst extrakedjorna med hjälp av wirelås.
http://biltema.se/sv/Bat/Monteringsdetaljer/Schackel/Wirelas-251120/ (http://biltema.se/sv/Bat/Monteringsdetaljer/Schackel/Wirelas-251120/)
-
Du har inga mera bilder på bakaxel och hur man gjort där?
Letar själv efter något starkare med lika smal som min BM mini
-
Det är väll grovsmide som funkar på en trädgårdstraktor men som jag aldrig skulle göra på något fordon som går i motorvägsfart. Första bilden visar drivaxeln, jag vet inte exakt hur de gjort kortningen där men jag antar att det är kapat innanför damasken. Andra bilden visar kopplingen mellan växellåda och bubblans transaxel. Bilen som växellådan kom från hade kardanen gående inuti ett rör, det är därför det inte är någon vanlig medbringare. Hade antagligen varit bättre med en vanlig växellåda med en hardyskiva av gummi. Man kan också se att bubblans sprängkåpa blivit kapad en bit för att bli kortare.
-
Det är väll grovsmide som funkar på en trädgårdstraktor men som jag aldrig skulle göra på något fordon som går i motorvägsfart. Första bilden visar drivaxeln, jag vet inte exakt hur de gjort kortningen där men jag antar att det är kapat innanför damasken. Andra bilden visar kopplingen mellan växellåda och bubblans transaxel. Bilen som växellådan kom från hade kardanen gående inuti ett rör, det är därför det inte är någon vanlig medbringare. Hade antagligen varit bättre med en vanlig växellåda med en hardyskiva av gummi. Man kan också se att bubblans sprängkåpa blivit kapad en bit för att bli kortare.
Jösses vad tankar jag har i huvudet nu. ;D
-
man kan ju lika gärna ta en transaxel från audi eller passat med motorn monterad i längsled för bubblalådorna börjar väll bli dyrare och dyrare nu. Kanske det finns någon som har sprängkåpan löstagbar, då blir det ju ännu smidigare
-
Det finns ju också liknande växellådor på Renault (t ex R18, Trafic, äldre R5). Eventuellt kan man också räkna växellådorna på Saab 99 och äldre 900 dit.
-
Porsche 924/944 skulle också funka.
Kostar inte så mycket på skroten.
Enklast är nog att korta en vanlig bakaxel.
Fast den blir kanske för snabb då.
-
Ja, grejen med en transaxel är ju att man får dubbel nedväxling
-
Alternativet är dubbla lådor som på A-traktorer.
Fast vad skall man ta för motor?
Känns som det är en större fråga.
Idag så finns det knappt några bakhjulsdrivna småbilar kvar.
Så man blir nog tvungen att bygga en egen sprängkåpa till någon framhjulsdriven bil.
Funderar på diesel-caddy med volvolåda.
-
Hittade en 4wd traktor
http://www.maskinisten.net/viewtopic.php?t=10510 (http://www.maskinisten.net/viewtopic.php?t=10510)
-
Alternativet är dubbla lådor som på A-traktorer.
Fast vad skall man ta för motor?
Känns som det är en större fråga.
Idag så finns det knappt några bakhjulsdrivna småbilar kvar.
Så man blir nog tvungen att bygga en egen sprängkåpa till någon framhjulsdriven bil.
Funderar på diesel-caddy med volvolåda.
Eller så kan man ta caddy-dieseln, dess vanliga framhjulsdrivna växellåda och en vanlig bakaxel. Sedan monterar man motorn rakt, svetsar diffen och sätter kardanden där drivaxeln normalt sitter. Andra drivaxeln kan användas till något slags kraftuttag framåt, en vinsch kanske. Eller drift fram också.
-
Hittade en 4wd traktor
[url]http://www.maskinisten.net/viewtopic.php?t=10510[/url] ([url]http://www.maskinisten.net/viewtopic.php?t=10510[/url])
Ja, precis som de hade gjort där alltså...
-
Ännu mera tankar. Snart är det nog dags att dricka lite alkohol. ;D
Hittade denna 4wd. Byggd med Passat LS motor.
Borde inte vara allt för krångligt att bygga på en Suzuki jeep eller liknade.
(http://www.maskinisten.net/userpix/3643_6871617248_1.jpg)
-
Den var häftig. Och mycket annat kul var det där den fanns ;D
http://www.maskinisten.net/viewtopic.php?t=8751 (http://www.maskinisten.net/viewtopic.php?t=8751)
-
Den var häftig. Och mycket annat kul var det där den fanns ;D
[url]http://www.maskinisten.net/viewtopic.php?t=8751[/url] ([url]http://www.maskinisten.net/viewtopic.php?t=8751[/url])
Killen som skriver inlägget heter Jon Anders Olsson. Om du är medlem så kan du klicka på hans namn och sedan klicka på "trådar startade av honom".
Han verkar älska hembyggda eller udda maskiner. Så han har startat massor av liknade trådar. Med hur mycket roliga hembyggen/udda/konstiga fordon som helst.
Har du inget för dig i natt så kan jag lova att dom kommer hitta massor av roliga byggen. ;D
Här finns det en del gamla och roliga fordon.
http://www.maskinisten.net/viewtopic.php?f=58&t=5999 (http://www.maskinisten.net/viewtopic.php?f=58&t=5999)
-
Porsche 924/944 skulle också funka.
Kostar inte så mycket på skroten.
Enklast är nog att korta en vanlig bakaxel.
Fast den blir kanske för snabb då.
Ännu en växellådsmöjlighet, som bör vara så gott som kostnadsfri på skroten eller i närmaste dike: Volvo 340/360 ! På sådana som har manuell växellåda är den hopbyggd med bakaxeln. Eftersom bilen var gjord för variomatic från början fanns det inte plats för någon riktig växellåda framtill i kardantunneln.
-
Härliga projekt som man blir glad av att se och läsa om!
-
Alternativare än vanliga traktorer :D
-
Svårt att hitta en 4wd traktor som är ca 1 meter bred och tar sig fram i trädgårdar utan att förstöra gräsmattor.
-
Växellådan rasade äntligen, den har ju låtit illa hela tiden och nu sitter den fast. Öppnade locket och möttes av denna syn. Är det bara vatten i oljan eller är det banan/sågspån eller annan tillsats för att dämpa missljud?
Jag har redan fått kapa lös en svetsad plåt för att komma åt de bakre skruvarna och nu måste jag lyfta ur motorn för växellådan måste tas ut framåt. Dum konstruktion.
-
Växellådan rasade äntligen, den har ju låtit illa hela tiden och nu sitter den fast. Öppnade locket och möttes av denna syn. Är det bara vatten i oljan eller är det banan/sågspån eller annan tillsats för att dämpa missljud?
Jag har redan fått kapa lös en svetsad plåt för att komma åt de bakre skruvarna och nu måste jag lyfta ur motorn för växellådan måste tas ut framåt. Dum konstruktion.
Oj. Det var illa...
-
Nu har jag äntligen fått lös växellådan. För att få lös den var jag alltså tvungen att lyfta ur motorn, och för att få lös den fick jag nästan riva den helt. Generatorn, fördelaren, bensinpumpen, grenröret, elsystemet, fläkten, oljefiltret, motorfästena och startmotorn fick lossas. Förgasaren är i princip det enda som satt kvar.
Det visade sig att geggan i växellådan var en blandning av smörjfett, vatten och något till som jag inte lyckats identifiera men det är sannolikt inte växellådsolja i alla fall. Dessutom hittade jag en tuss av något som såg ut som grov stålull. Jag misstänker att det har varit en packbox en gång i tiden.
-
Ett par bilder till. Någon som kan identifiera kopplingscylindern som skymtar nere i hörnet? Har ingen aning om var den kommer från. Man kan även se handgasen framför tändspolen, den består av ett växelreglage från en cykel. Enkelt och funktionellt. Chokereglage måste jag dock bygga ett, nu får man sträcka sig fram direkt till förgasaren
Haha...från treväxlad cykel. Fort...Fortare...FORT
Nu är inte jag så bilmekaniskt lagd men hade det inte varit smutt med en väldigt mekanisk automatlåda?
-
Jo, en automatlåda hade suttit fint. Gäller att hitta en i miniformat bara, och så måste man göra plats för oljekylen.
-
Det är ju inte så vanligt med småbilar med traditionell kardanaxeldrift och automatlåda. Men det kanske har funnits en användbar liten automat på någon japansk 70-talsbil? Eller kanske något i stil med 70-tals Opel Kadett, Fiat 131, BMW 3-serie?
Jag känner till åtminstone en automatlåda som klarar sig utan oljekylare, och det är den som sitter på VW-bussar av generation T2 (alltså 70-talet). Den har istället kraftiga kylflänsar på momentomvandlaren och en sprängkåpa som är utformad som ett fläkthus.
-
Fast en traktor ger noll fartvind. Kanske skulle funka ändå...
-
Blir för mycket krångel, antingen blir det en likadan manuell låda eller så får jag hitta på något helt annat. Skulle vilja ha en hyfsat modern pytteliten diesel med variator eller 125cc scootermotor eller liknande.
-
Du kan ta motor och låda från en framhjulsdriven småbil.
Svetsa diffen och du har kraftuttag framåt oxå.
-
Du kan ta motor och låda från en framhjulsdriven småbil. Svetsa diffen och du har kraftuttag framåt oxå.
Jag är inne på det, helst en trecylindrig diesel från lupo eller motsvarande. Men centrerar man motorn blir det väldigt mycket vinkel på kardanaxeln.