Alternativ.nu

Övriga ämnen => Meka => Ämnet startat av: krikav skrivet 17 aug-13 kl 22:15

Titel: Traktorn "Majorn"
Skrivet av: krikav skrivet 17 aug-13 kl 22:15
Efter inrådan från tråden:
http://www.alternativ.nu/index.php?topic=158033.0 (http://www.alternativ.nu/index.php?topic=158033.0)
Så har jag nu skaffat mig en traktor.

(http://i.imgur.com/RKChjp8.jpg)
MF35:a, inköpt ifrån militärt överskott för ungefär 30 år sedan. Agerat plogmaskin efter det.
För att ära dess förfluta i det militära, så tycker vi att namnet "Majorn" passar bra.

Gått 2500 timmar och verkar vara i hyfsat skick.
Årsmodell 1962, trecylindrig diesel.
Däcken ser ok ut, högra kanske är lite mer slitet.

18 tusen fick jag ge, kanske lite i högsta laget, men då var den rätt nära... Fick slingra mig hemmåt över 15km grusväg. :)
Titel: SV: Traktorn "Majorn"
Skrivet av: krikav skrivet 17 aug-13 kl 22:22
Majorn gick inte igång av egen maskin då den skulle köras hem, utan behöver startkablar.
Efter att jag kört hem så såg jag att batteriet var satt så att + polen gick mot jord, vilket känns galet. Jag vände på det så att - polen går till jord istället.
Batteriet i sig verkar korrekt laddat, så att rött mot pluss och svart mot minus resulterar i +12.6, medan rött mot - och svart mot + resulterar i -12.6v.
Är elektroniken bakvänd i denna, eller hade personen som monterade in batteriet för dåliga glasögon på sig? :)


Sedan majorn fått ladda batterierna i 6 timmar och volten mättes upp till 12.6 så prövade jag igen.
Startar fortfarande inte! Motorn går runt lite, men inte nog för att tända till.

Kan det vara så att Majorn har strömfall innan startmotor?
Är batteritet i dåligt skick, och 12.6 inte tillräckligt?

Vad annars kan vara galet?
Titel: SV: Traktorn "Majorn"
Skrivet av: Hönsmamman skrivet 17 aug-13 kl 22:35
Jag tror att du får flytta tillbaka +kabeln till jord,det var så på vissa traktorer.
Sen vad felet är har jag ingen aning om kanske kassa batterier.
Mvh anders
Grattis till traktor köpet förövrigt.
Titel: SV: Traktorn "Majorn"
Skrivet av: Själv är bäste dräng skrivet 17 aug-13 kl 22:46
Snart får du nog svar från någon som kan 35:an, men grållen (föregångaren) har plus till chassit. 12,6 volt är bara halvfullt batteri, men det borde räcka. Men har du kastat om kablarna så går det inte ;)

Batteriet är nog inte det bästa, eller så reagerar den på namnet. Den kanske inte vill förknippas med Fordson Major...
Titel: SV: Traktorn "Majorn"
Skrivet av: torbjorn skrivet 17 aug-13 kl 22:56
Plusjordade elsystem är mycket vanliga på äldre engelska fordon, i personbilar gick den engelska bilindustrin över till minusjord omkring 1970, dvs ungefär samtidigt som man började använda växelströmsgeneratorer.

12,6 V är helt normalt för ett fulladdat 12 V-batteri som har stått orört någon vecka efter laddning (eller lätt urladdat genom att man t ex har haft lyset på en stund). Men mät spänningen medan du gör ett startförsök, om spänningen över batteriet då sjunker under ca 9-10 V så är det antingen i dåligt skick eller fortfarande inte tillräckligt laddat.
Ska man ladda ett batteri på plats i ett fordon så bör man räkna med minst ett dygns sammanhängande körning innan det är fulladdat, det är mycket mer effektivt att använda en vanlig batteriladdare.

I och med att traktorn har plusjordat elsystem så gissar jag att den har likströmsgenerator och mekanisk laddningsregulator (en bakelitlåda med två eller tre reläer i). En sådan ger inte riktigt lika stabil spänning som man kan vänta sig i elsystemet på en modern bil med elektronisk laddningsregulator, och moderna batterier tål ofta inte den varierande spänningen i längden. Framför allt finns det risk att man måste fylla på vatten ofta i batteriet om laddspänningen är för hög långa perioder. Den dag du bestämmer dig för att byta batteri, så köp ett batteri som har löstagbara cellproppar så det går att fylla vatten. Det är en fördel om batterikärlet är vitt eller genomskinligt så man kan kolla vätskenivån från sidan. S k marin- eller fritidsbatterier brukar tåla opålitlig spänningsreglering bättre än vad moderna bilbatterier gör, men de har å andra sidan sämre köldstartegenskaper.
Titel: SV: Traktorn "Majorn"
Skrivet av: Edgar skrivet 17 aug-13 kl 23:04
Snart får du nog svar från någon som kan 35:an, men grållen (föregångaren) har plus till chassit. 12,6 volt är bara halvfullt batteri, men det borde räcka. Men har du kastat om kablarna så går det inte ;)

Batteriet är nog inte det bästa, eller så reagerar den på namnet. Den kanske inte vill förknippas med Fordson Major...

Jag hade en grålle med minusjord.
Titel: SV: Traktorn "Majorn"
Skrivet av: krikav skrivet 18 aug-13 kl 02:12
Jag tror att du får flytta tillbaka +kabeln till jord,det var så på vissa traktorer.
Sen vad felet är har jag ingen aning om kanske kassa batterier.
Mvh anders
Grattis till traktor köpet förövrigt.

Jag har flyttat tillbaka det nu. Lustigt att man är så snabb att tänka "dom har säkert gjort fel" som första reaktion då man ser något som man tycker verkar helt tokigt!
Titel: SV: Traktorn "Majorn"
Skrivet av: krikav skrivet 18 aug-13 kl 02:17
12,6 V är helt normalt för ett fulladdat 12 V-batteri som har stått orört någon vecka efter laddning (eller lätt urladdat genom att man t ex har haft lyset på en stund). Men mät spänningen medan du gör ett startförsök, om spänningen över batteriet då sjunker under ca 9-10 V så är det antingen i dåligt skick eller fortfarande inte tillräckligt laddat.
Ska man ladda ett batteri på plats i ett fordon så bör man räkna med minst ett dygns sammanhängande körning innan det är fulladdat, det är mycket mer effektivt att använda en vanlig batteriladdare.
Ska lämna laddarn på över natten nu. Har ingen assistent vaken längre så kan inte kolla spänningen under startförsök. :)

I och med att traktorn har plusjordat elsystem så gissar jag att den har likströmsgenerator och mekanisk laddningsregulator (en bakelitlåda med två eller tre reläer i). En sådan ger inte riktigt lika stabil spänning som man kan vänta sig i elsystemet på en modern bil med elektronisk laddningsregulator, och moderna batterier tål ofta inte den varierande spänningen i längden. Framför allt finns det risk att man måste fylla på vatten ofta i batteriet om laddspänningen är för hög långa perioder. Den dag du bestämmer dig för att byta batteri, så köp ett batteri som har löstagbara cellproppar så det går att fylla vatten. Det är en fördel om batterikärlet är vitt eller genomskinligt så man kan kolla vätskenivån från sidan. S k marin- eller fritidsbatterier brukar tåla opålitlig spänningsreglering bättre än vad moderna bilbatterier gör, men de har å andra sidan sämre köldstartegenskaper.
Jag ser en bakelitlåda till höger om ratten,
Det är ett marinbatteri som sitter i! Går att fylla på vatten det via de löstagbara cellpropparna.
Batteriet är tyvärr inte genomskinligt, men det är någon slang som går ut ifrån det, kan det vara till för att se nivå tro. Eller är det bara för luftning?
Titel: SV: Traktorn "Majorn"
Skrivet av: Själv är bäste dräng skrivet 18 aug-13 kl 09:05
Slangen är för avgasning, altså för att få ut gasen som bildas om man laddar för hårt. Tippar du batteriet så kommer batterisyran att läcka där. Gör inte så.

Ta en längre sladd från batteriets minuspol och dra in tillfälligt i hytten så du ser mätaren själv när du startar.
Titel: SV: Traktorn "Majorn"
Skrivet av: besk skrivet 18 aug-13 kl 09:18
Precis, luftning av knallgasen.
Titel: SV: Traktorn "Majorn"
Skrivet av: krikav skrivet 18 aug-13 kl 11:04
Men mät spänningen medan du gör ett startförsök, om spänningen över batteriet då sjunker under ca 9-10 V så är det antingen i dåligt skick eller fortfarande inte tillräckligt laddat.
Ska man ladda ett batteri på plats i ett fordon så bör man räkna med minst ett dygns sammanhängande körning innan det är fulladdat, det är mycket mer effektivt att använda en vanlig batteriladdare.

Jag hade batteriet i traktorn över natten, med en 7 amperes vanlig batteriladdar ansluten. Ca 10h laddning, utöver det jag laddade igår (3-4h?)
Borde ha gett batteriet 70+ Ah?

Testade spänningen under startförsök nyss, och fick mycket riktigt ett spänningsfall ned till 9.10v.

Kollade vattenivån, och cellerna är täckta.
Gissar att batteriet är slut?
Som jag förstod det av säljaren så har traktorn bara stått i ett garage i två år, och kan inte tänka mig att dom underhållsladdat en enda gång under den tiden.

Har hört talas om att man kan chocka gamla batterier till liv, genom att dra ur dem helt, sedan polvända, sedan dra ur helt igen och sedan ladda upp som normalt.
Är detta något jag kan prova på?

Något jag bör tänka på isåfall?
Titel: SV: Traktorn "Majorn"
Skrivet av: Själv är bäste dräng skrivet 18 aug-13 kl 11:28
Gör inget sådant försök, batteriplattorna är byggda för plus och minus. Med en bra modern laddare kan du fräscha upp batteriet, fungerar olika bra beroende på batteriets skick. Här har ungefär vartannat batteri blivit ok igen.

Batteriet är inte slut, men inte i toppskick. Men vill du ha säker start i vinter så byt till ett bra och se till att det aldrig går under 12,3 volt någon längre tid, det är då de försämras. Titta på batteriets CCA (cold crank ampere), så du får ett med klipp i. Jag har ett litet optima i firmabilen, dyrt men otroligt bra.

Fin traktor föresten, som grålleägare blir man lite sugen på att byta upp sig ;D
Titel: SV: Traktorn "Majorn"
Skrivet av: torbjorn skrivet 18 aug-13 kl 19:44
Om en batteriladdare är märkt 7 A så brukar det innebära att den lämnar 7 A då den är ansluten till ett batteri som är i bra skick men totalt urladdat. Under laddningens gång minskar strömmen, och i genomsnitt blir laddströmmen ofta kanske hälften eller en tredjedel av laddarens märkström.

Optimabatterier är mycket känsliga för spänningsregleringen när de används i fordon, och de bör bara användas i moderna fordon där generator, laddningsregulator mm är av pålitlig typ och i perfekt skick. Somliga påstår att de är sämre än vanliga bilbatterier på att tåla att småförbrukare drar en liten ström länge men däremot är de överlägsna på att ge hög ström kortvarigt för att t ex starta en stor och kall dieselmotor.

Något som däremot ofta - men inte alltid - fungerar för att få fart på gamla bilbatterier är att koppla in en s k desulfator, dvs en anordning som drar en svag ström ur batteriet och skickar korta kraftiga strömpulser tillbaks. Men man ska inte ha bråttom, typiskt är att en sådan behandling tar ungefär en månad. Man brukar visst räkna med två dygn per kg batteri. Man måste se till att batteriet varken blir djupurladdat eller fulladdat under desulfateringen, somliga använder en solcellsregulator för detta ändamål, jag använder ett vanligt stabiliserat nätaggregat i serie med en diod. Syftet med dioden är att inte laddaren/nätaggregatet ska "svälja" strömpulserna som är avsedda för batteriet.
Om batteriet är mekaniskt skadat (t ex sönderfruset, polerna lösa, allvarlig kortslutning i någon cell, trasiga mellanväggar mellan cellerna eller så svårt sulfaterat att kortsidorna har svällt upp och känns hårda) så är det dock inget att göra åt det.
Titel: SV: Traktorn "Majorn"
Skrivet av: Själv är bäste dräng skrivet 18 aug-13 kl 20:27
Något som man märker med ett optima-batteri är att man blir lite lurad av dess låga inre motstånd. Eftersom bilen hoppar igång som om den hade dubbla 80 Ah batterier så glömmer jag ibland att det bara är ett litet 45 Ah som sitter i. Låter man något stå på tar det inte lång tid förrän det blir att vifta med startkablarna ;D
Titel: SV: Traktorn "Majorn"
Skrivet av: RaggarBonden skrivet 18 aug-13 kl 22:12
Snygg traktor !! Verkar vara ett fynd  :)

Jag skulle göra som jag gjort på min 35:a

Byt till en bosch generator växelströmmare från tex en gammal Ford V6:a. Vänd sen på polerna så att du har minus till jord.
Fungerar utmärkt ! Likströmsgeneratorerna fungerar som skit.

Boschgeneratorn passar utan modifiering med en lång helgängad bult, en mutter som mothåll och lite improvisation....

RaggarBonden 8)
Titel: SV: Traktorn "Majorn"
Skrivet av: Aqualize skrivet 19 aug-13 kl 09:17
Tractordata.com verkar vara nere nu men jag har direktlänken. Får se om det kommer upp.
http://www.tractordata.com/farm-tractors/000/7/2/729-massey-ferguson-35.html (http://www.tractordata.com/farm-tractors/000/7/2/729-massey-ferguson-35.html)
Där kan det stå om det är plus- eller minusjordat som original. Enligt kopplingsschemat på den här sajten (som inte säger något om original eller inte) så verkar likström vara minusjordat.
http://mf35.se/kopplingsschema/kop.htm (http://mf35.se/kopplingsschema/kop.htm)

Sen 'Majorn', var vaksam på traktorentusiaster förknippar det med Fords Major / Power Major / Super Major. Säger du att du har en Major eller "ska ut och köra med Majorn" så blir det missförstånd.
Om det är en 35X egentligen, den med snabbväxel (Multi Power) så går det inte att bogsera igång den. De utan snabbväxel går att bogsera igång.
Titel: SV: Traktorn "Majorn"
Skrivet av: krikav skrivet 19 aug-13 kl 11:30
Jag har nog multipower. En spak som ger mig hög och låg växel och neutral.
Tack för länken!

Till folk som inte är invigda tror jag vi kommer kalla traktorn "mf35:an", då det inte leder till missförstånd. ;)
Titel: SV: Traktorn "Majorn"
Skrivet av: Själv är bäste dräng skrivet 19 aug-13 kl 11:55
Kan du inte låta den stiga i graderna? Översten har i alla fall jag inte hört någon traktormodell som heter.
Titel: SV: Traktorn "Majorn"
Skrivet av: TiB skrivet 19 aug-13 kl 12:31
Miss Fergie kanske?  ::) Rö å grann..........
Titel: SV: Traktorn "Majorn"
Skrivet av: Aqualize skrivet 19 aug-13 kl 13:43
Jag har nog multipower. En spak som ger mig hög och låg växel och neutral.
Tack för länken!

Till folk som inte är invigda tror jag vi kommer kalla traktorn "mf35:an", då det inte leder till missförstånd. ;)
Nej det är nog inte snabbväxel, din spak sitter till höger om huvudspaken. Det är för hög och låg av vanliga växellådan (och är inte kopplingsfri). På 100-serien (135, 165 etc.) så sitter Multipowerreglaget till vänster om ratten på instrumentbrädan. Vet inte var den är på 35X. Den spaken har ingen neutral.
Titel: SV: Traktorn "Majorn"
Skrivet av: RaggarBonden skrivet 19 aug-13 kl 21:15
Nej det är nog inte snabbväxel, din spak sitter till höger om huvudspaken. Det är för hög och låg av vanliga växellådan (och är inte kopplingsfri). På 100-serien (135, 165 etc.) så sitter Multipowerreglaget till vänster om ratten på instrumentbrädan. Vet inte var den är på 35X. Den spaken har ingen neutral.

Exakt ! Tror (utan att veta) att 35:an inte hade snabbväxel utan den kom med 135:an.

Min 35:a har minusjord och det borde er också ha !!

Ett tips är att byta olja i växellådan och motorn samt att byta oljefilter och bränslefilter så ni vet att allt sådant är juste  :)
Använd tex Agrol kombi classic i både motor och låda..

Raggarbonden 8)
Titel: SV: Traktorn "Majorn"
Skrivet av: krikav skrivet 19 aug-13 kl 22:41
Min 35:a har minusjord och det borde er också ha !!
Snubblar jag över en sån där generator från en ford, så kanske jag tar itu med konverteringen. Annars så skjuter jag på det tillsvidare, det fungerar ju som det gör nu!
Vad är egentligen fördelarna med att konvertera från likström till växelström?

Ett tips är att byta olja i växellådan och motorn samt att byta oljefilter och bränslefilter så ni vet att allt sådant är juste  :)
Använd tex Agrol kombi classic i både motor och låda..
Det låter som en mycket bra idé.
Bra att fixa lite grundläggande underhåll innan man börjar drömma på att totalrenovera. :)

Du bor också i Hälsingland, har du någon koll på var man skaffar olja och filter till denna traktor?
Titel: SV: Traktorn "Majorn"
Skrivet av: Aqualize skrivet 19 aug-13 kl 22:51
Utan att veta hur det är med laddningen (verkar ju framkommit till växelströmsgeneratorns fördel) så ger den mer ström. Chans till snabbare laddning och man kan mäkta med fler strömförbrukare (massa arbetsljus).


Exakt ! Tror (utan att veta) att 35:an inte hade snabbväxel utan den kom med 135:an.

Min 35:a har minusjord och det borde er också ha !!

Ett tips är att byta olja i växellådan och motorn samt att byta oljefilter och bränslefilter så ni vet att allt sådant är juste  :)
Använd tex Agrol kombi classic i både motor och låda..

Raggarbonden 8)

Nja. 35:an fanns inte med MultiPower utan den hette uttryckligen 35X. 100-serien så är det ju samma modellnamn på dem.
http://www.konedata.net/Traktorit/MF35.htm (http://www.konedata.net/Traktorit/MF35.htm)


Håller med om att byta olja och filter överallt.
Däremot är jag konsekvent på att i motorn ska det vara motorolja och i transmissionen ska det vara transmissionsolja. Universaloljor är alltid kompromisser.
krikav; MF35 har kombinerad transmission och hydraulolja, då ska man använda transmissionsolja. En del traktorer har separata system, då kör man lämpligtvis med hydraulolja i hydraulsystemet.
Titel: SV: Traktorn "Majorn"
Skrivet av: RaggarBonden skrivet 19 aug-13 kl 23:02
Olja på Granngården och reservdelar på Staffare som finns i Hudiksvall, Bollnäs och Kungsgården !

Och Agrol kombi är en MOTOR-olja som passar utmärkt till både motor och växellåda/hydrauliken till 35:an.
Den oljan överträffar alla specifikationer som krävs för din traktor och har fördelen att man bara behöver köpa en dunk till hela traktorn  ;)

Agrol har bara mycket bra oljor av modernaste kvalité.

Fördelen med växelströmsgenerator är att den laddar bättre, laddar vid lägre varv och har större effekt om man vill ha lite extra lysen på vintern !!

RaggarBonden  8)
Titel: SV: Traktorn "Majorn"
Skrivet av: RaggarBonden skrivet 19 aug-13 kl 23:07
MF35 har kombinerad transmission och hydraulolja, då ska man använda transmissionsolja. En del traktorer har separata system, då kör man lämpligtvis med hydraulolja i hydraulsystemet.

Njaa  :-[

Rekommendationen numer är att man använder kombiolja 10w30 i transmissionen på 35:an. Speciellt på vintern för att få fart på hydraulen vid kall väderlek !!

RaggarBonden  8)
Titel: SV: Traktorn "Majorn"
Skrivet av: TiB skrivet 19 aug-13 kl 23:23
Citera
"Cowboy med köttraskor som kör Jänkare"

Cowboys har jag sett, och jänkare (ej att förväxla med 60-talare) men vad är en köttraska?
Titel: SV: Traktorn "Majorn"
Skrivet av: torbjorn skrivet 20 aug-13 kl 00:50
Vad är egentligen fördelarna med att konvertera från likström till växelström?
Dels är en växelströmsgenerator enklare till konstruktionen, eftersom arbetslindningen står stilla och det bara är den svaga magnetiseringsströmmen som ska gå via kol och släpringar så är de delarna mycket mindre känsliga än på en likströmsgenerator med stora kolborstar och en kollektor med lameller.
Växelströmsgeneratorn har ett större användbart varvtalsområde än likströmsgeneratorn, på en traktor spelar det ingen större roll men på personbilar var man ofta tvungen att ha så låg utväxling till en likströmsgenerator att den inte laddade alls på tomgång, för att inte riskera att köra sönder generatorn då motorn gick på maxvarvtal.
Dessutom blir en växelströmsgenerator mycket mindre och lättare än en likströmsgenerator på samma effekt.
Eftersom de flesta växelströmsgeneratorer begränsar laddströmmen själva så blir laddningsregulatorn enklare och mindre känslig än för likströmsgeneratorer (en likströms-regulator innehåller inte bara spänningsreglering utan även en strömbegränsningsfunktion och ett s k bakströmsrelä).

Till sist så är ju många likströmsgeneratorer mycket gamla konstruktioner som är gjorda för att få regelbundet underhåll (det är t ex inte ovanligt att det ena lagret är ett glidlager som ska smörjas rätt ofta med oljekanna), och de är inte tänkta att klara mer än några hundra timmar mellan större service/renoveringar (grundlig rengöring från koldamm mm, svarvning av kollektor, ev byte av kol och lagerbussningar). Växelströmsgeneratorer från 70-talet och senare är däremot tänkta att klara åtminstone halva livslängden hos en personbil utan tillsyn.

En nackdel med växelströmsgeneratorer är att det är lätt gjort att förstöra dioderna i likriktarbryggan om man klantar sig (t ex kopplar in batteri med fel polaritet, har dålig kontakt någonstans på vägen mellan generator och batteri, ställer till med kortslutningar medan generatorn laddar, använder annan utrustning som ger spänningsspikar som t ex snabbladdare eller elsvetsar).
Titel: SV: Traktorn "Majorn"
Skrivet av: RaggarBonden skrivet 20 aug-13 kl 10:12
Cowboys har jag sett, och jänkare (ej att förväxla med 60-talare) men vad är en köttraska?
OT i denna tråd  :-[

Men "Köttraskor" är alltså Köttras-kossor   :D
Vad du menar med "(ej att förväxla med 60-talare)" förstår jag inte ?? Alla USA-tillverkade bilar av amerikansk modell är väl att beteckna som "jänkare".
Och Jänkare i detta fall är bland annat en Ford 1979

RaggarBonden  8)
Titel: SV: Traktorn "Majorn"
Skrivet av: krikav skrivet 21 aug-13 kl 10:12
Ringde staffare och har bestält luftfilter, oljefilter och bränslefilter.
Verkar som att denna traktor finns i två utförande, en med dubbla bränslefilter och en med bara ett.
Jag har bara ett filter, trotts att detta verkar vara något som bara äldre modeller har?
Jag trodde denna traktor var årsmodel 1962, men det är svårt att veta då den var i trafik första gången 1978...
Finns det något speciellt man bör tänka på med singel-filter varianten?

Ska ned på stan idag och jaga reda på ett nytt batteri. Haft batteriet på recond-programmet flera dagar nu men det verkar inte hjälpa.

Ska svänga in på granngården och skaffa en dunk av kombi-oljan.
Enligt mf35.se så är det den metoden som gäller på denna traktor. Motorolja överallt!!
http://mf35.se/forum/viewtopic.php?f=17&t=5 (http://mf35.se/forum/viewtopic.php?f=17&t=5)

Titel: SV: Traktorn "Majorn"
Skrivet av: RaggarBonden skrivet 21 aug-13 kl 20:38
Nej då ! Inget speciellt med singelfilter. Som vanligt se till att bara hälla i ren diesel ;)

Om inte Granngården har Kombioljan hemma så är denna på Swedol motsvarande :

"UNIVERSALOLJA Q8 T 1000 SAE 10W-30
Kombinerad motor-, transmissions- och hydraulolja av STOU-typ. Avsedd för diesel- och bensinmotorer. Speciellt anpassad för transmissioner ihopbyggda med våta bromsar. Universalolja för lantbrukare och entreprenörer.
Specifikation: API CF/SF, GL-4, New Holland NH 024C/324B/410B, MF M1127/M1135/M1139/M1141/M1144, GIMA CMS M 1145, Case MS 1118/1207/1209, Caterpillar TO-2, Allison C-4, ZF TE-ML 06B/06C/07B. Ford ESN-M2C 134 C/D."

Kostar 600:- för 20 liter...

RaggarBonden 8)
Titel: SV: Traktorn "Majorn"
Skrivet av: torbjorn skrivet 21 aug-13 kl 21:20

Ska ned på stan idag och jaga reda på ett nytt batteri. Haft batteriet på recond-programmet flera dagar nu men det verkar inte hjälpa.

Några dagars batterirekonditionering är i stort sett lika med ingen alls. Även med de bästa s k desulfatorer får man räkna med att rekonditioneringen måste stå på en månad innan det blir någon tydlig förbättring (tumregeln är ju som sagt två dygn per kg batteri).
Titel: SV: Traktorn "Majorn"
Skrivet av: krikav skrivet 21 aug-13 kl 23:04
Om inte Granngården har Kombioljan hemma så är denna på Swedol motsvarande :
Kostar 600:- för 20 liter...

Jag såg den på unax. (Tror dom är swedel återförsäljare.)
Det var rätt mycket dyrare per liter än granngårdens.
Får inte grejorna från Staffare förän måndag skulle jag tro, och då har granngården fått hem.
Titel: SV: Traktorn "Majorn"
Skrivet av: krikav skrivet 21 aug-13 kl 23:10
Några dagars batterirekonditionering är i stort sett lika med ingen alls. Även med de bästa s k desulfatorer får man räkna med att rekonditioneringen måste stå på en månad innan det blir någon tydlig förbättring (tumregeln är ju som sagt två dygn per kg batteri).


Sådant tålamod har jag inte!
Sedan vet jag inte... Är ctecs "Recondition" verkligen samma sak som en sån där hemmabyggd desulfator?

Jag tror jag ska försöka renovera batteriet med kalialun, Lead-Acid battery converted to Lead-Alum (http://www.youtube.com/watch?v=JXN8qGEC8PQ#).
Eller finns det någon anledning att avråda mig från ett sådant expriment? :)
Titel: SV: (Ämne saknas)
Skrivet av: LeCiffre skrivet 22 aug-13 kl 06:57
Varför hålla på och bråka med ett gammalt batteri?  Köp ett nytt och ha en traktor som startar i vinter. Jag har kört med batterier från Biltema i mina traktorer nu i många år utan problem.
Titel: SV: Traktorn "Majorn"
Skrivet av: torbjorn skrivet 22 aug-13 kl 09:52
Sådant tålamod har jag inte!
Sedan vet jag inte... Är ctecs "Recondition" verkligen samma sak som en sån där hemmabyggd desulfator?

Jag tror jag ska försöka renovera batteriet med kalialun, Lead-Acid battery converted to Lead-Alum ([url]http://www.youtube.com/watch?v=JXN8qGEC8PQ#[/url]).
Eller finns det någon anledning att avråda mig från ett sådant expriment? :)


Det är i princip samma sak, likaså färdigbyggda desulfatorer som säljs i olika webshoppar. Skillnaden är bara att Ctec-laddaren gör samma jobb som en desulfator + ett spänningsaggregat som håller lämplig spänning under hela desulfateringen och ser till att inte desulfatorn råkar djupurladda batteriet. Det är dock viktigt för desulfateringen att man verkligen lyckas få in korta kraftiga strömpulser i batteriet, det är alltså inte så lämpligt med meterlånga sladdar som det brukar bli frågan om på en batteriladdare. Dessutom kommer långa kablar att fungera alldeles för bra som antenner för att sprida störningar omkring sig, så en riktigt kraftig desulfator skulle aldrig kunna bli godkänd för CE-märkning med mer än kanske 20 cm långa kablar.

De här "knepen" med att hälla i olika salter i gamla bilbatterier brukar ge en ganska kortvarig förbättring. Ofta blir självurladdningen hög och batteriet försämras snabbt efteråt. Man får nog se det där med salter som något skumma bilhandlare kan hålla på med för att få liv i ett skräpbatteri som man kan skicka med en 5000-kronorsbil med runthörnetgaranti.
Titel: SV: (Ämne saknas)
Skrivet av: krikav skrivet 22 aug-13 kl 12:02
Varför hålla på och bråka med ett gammalt batteri?  Köp ett nytt och ha en traktor som startar i vinter. Jag har kört med batterier från Biltema i mina traktorer nu i många år utan problem.

Glömde nämna, men jag köpte ett nytt batteri när jag var i stan igår. Så traktorn ska få ett nytt och fint.

Anledningen att jag vill "bråka" med gamla batterier, är att jag ser det som en möjlighet för mig att skapa en batteribank till eventuell egen el produktion.
Alun renoveringen verkar inte vara något som kan göra ett bilbatteri till ett bilbatteri igen, utan snarare något som kan få ett bilbatteri att bli ett lite mindre kraftfullt batteri som kanske kan användas till andra andamål.
Titel: SV: Traktorn "Majorn"
Skrivet av: krikav skrivet 27 aug-13 kl 00:57
Jag har fått fyra filter från staffare nu.

Men jag är lite orolig att jag fått fel!

Ett sånt här vilket känns helt i sin ordning:
http://www.farmingparts.com/en/Massey-Ferguson-Engine-Oil-Filter--1883258M92/m-558.aspx (http://www.farmingparts.com/en/Massey-Ferguson-Engine-Oil-Filter--1883258M92/m-558.aspx)

Men sedan fick jag två stycken:
http://www.farmingparts.com/en/Massey-Ferguson-Fuel-Filter--3405418M2/m-319.aspx (http://www.farmingparts.com/en/Massey-Ferguson-Fuel-Filter--3405418M2/m-319.aspx)
Ska det verkligen vara samma filter på sekundärfilterplatsen och primärfilterplatsen?

Där det blir riktigt knepigt är dock det sista filtret, där jag förväntade mig ett luftfilter så fick jag istället:
http://www.tractorpartsinc.com/massey_ferguson_tractor_parts_hydraulic_pump_strainer_521451m1_4913_prd1.htm (http://www.tractorpartsinc.com/massey_ferguson_tractor_parts_hydraulic_pump_strainer_521451m1_4913_prd1.htm)
Något hydralfilter? Detta kostade skjortan dessutom... :(

Behöver jag hydralfiltret, och saknar jag ett luftfilter? :)
Titel: SV: Traktorn "Majorn"
Skrivet av: torbjorn skrivet 27 aug-13 kl 07:19
Om man får tro på filtertillverkaren Mann, så ska det vara olika huvudfilter och förfilter för bränslet, dessutom kan det förekomma två olika finfilter så man måste kolla i förväg vad som passar innan beställning. Heter motorn A3.152?

https://www.mann-hummel.com/online-catalog/EU/eng/vehicle/MANN-FILTER%20Katalog%20Europa/Vehicles/OFF-HIGHWAY%20APPLICATIONS/MASSEY-FERGUSON%20TRAKTOREN/30-Serie/35%20A3.152%20%28T54336%29 (https://www.mann-hummel.com/online-catalog/EU/eng/vehicle/MANN-FILTER%20Katalog%20Europa/Vehicles/OFF-HIGHWAY%20APPLICATIONS/MASSEY-FERGUSON%20TRAKTOREN/30-Serie/35%20A3.152%20%28T54336%29)

Något utbytbart luftfilter verkar inte finnas, så då har traktorn antagligen en oljebadsluftrenare som ska rengöras och fyllas med fräsch olja regelbundet, se instruktionsbok.

Det där hydraulfiltret verkar vara en sil snarare än ett regelrätt filter, förmodligen är det normalt tänkt att man ska rengöra det och bara byta om silduken verkligen är skadad. Se instruktionsboken där också!
Titel: SV: Traktorn "Majorn"
Skrivet av: Själv är bäste dräng skrivet 27 aug-13 kl 07:27
10 dollar är inte dyrt. Vad fick du ge hos Staffare? Hydraulfiltret kan nog vara bra att byta om det aldrig är gjort.
Titel: SV: Traktorn "Majorn"
Skrivet av: Aqualize skrivet 27 aug-13 kl 10:43
Ska inte svära på det men min MF 175 med perkinsdiesel tror jag har samma filtertyp för båda bränslefiltren som sitter i följd. Har bytt det en gång. Svårt att komma ihåg och jag kan först om 2 veckor. Kan dock inte säga hur det är på din traktor. Tror båda mina bränslefilter var av spinn-on-typ.

Hydraulpumpen har inget filter utan en sil så den ska man alltså kunna rengöra själv. Personligen tycker jag inte om att återanvända saker så mycket så ser det ut som silen inte går att få ren så sätter man i nytt. De med Multi-power har en oljekylare i fronten, på röret till den finns det transmissionoljefilter monterat. Men som sagt bara på MP-modeller.
Titel: SV: Traktorn "Majorn"
Skrivet av: Existens skrivet 27 aug-13 kl 10:52
Jag har också samma bränslefilter i båda 'kopparna'..
Titel: SV: Traktorn "Majorn"
Skrivet av: krikav skrivet 27 aug-13 kl 22:42
10 dollar är inte dyrt. Vad fick du ge hos Staffare? Hydraulfiltret kan nog vara bra att byta om det aldrig är gjort.

460:- kom räkningen på. för hydralfiltret.
Nåja, det blir väl att byta ut det när man ändå håller på.
För mycket bök att skicka tillbaka. :)
Titel: SV: Traktorn "Majorn"
Skrivet av: krikav skrivet 27 aug-13 kl 22:44
Om man får tro på filtertillverkaren Mann, så ska det vara olika huvudfilter och förfilter för bränslet, dessutom kan det förekomma två olika finfilter så man måste kolla i förväg vad som passar innan beställning. Heter motorn A3.152?
https://www.mann-hummel.com/online-catalog/EU/eng/vehicle/MANN-FILTER%20Katalog%20Europa/Vehicles/OFF-HIGHWAY%20APPLICATIONS/MASSEY-FERGUSON%20TRAKTOREN/30-Serie/35%20A3.152%20%28T54336%29 (https://www.mann-hummel.com/online-catalog/EU/eng/vehicle/MANN-FILTER%20Katalog%20Europa/Vehicles/OFF-HIGHWAY%20APPLICATIONS/MASSEY-FERGUSON%20TRAKTOREN/30-Serie/35%20A3.152%20%28T54336%29)
Något utbytbart luftfilter verkar inte finnas, så då har traktorn antagligen en oljebadsluftrenare som ska rengöras och fyllas med fräsch olja regelbundet, se instruktionsbok.
Det där hydraulfiltret verkar vara en sil snarare än ett regelrätt filter, förmodligen är det normalt tänkt att man ska rengöra det och bara byta om silduken verkligen är skadad. Se instruktionsboken där också!

Jag vet inte helt säkert vad motorn heter. Jag har inga fullständiga papper.
Men transportstyrelsen säger att det är en MF35 standard diesel, och det är den trecylindriga varianten, så A3.152 stämmer nog.
Då den varit i det militära så vet man ju aldrig vad för slags modifikationer som Majorn genomgått...

Luftfiltret verkar vara en oljebadsluftrenare, tack för tipset!
Titel: SV: Traktorn "Majorn"
Skrivet av: krikav skrivet 27 aug-13 kl 22:52
Tack också Aqualize och Existens, det ni säger gör mig lite mindre orolig över att jag har fått fel.

Har just fått ny bil som jag bytt alla filter på och monterat motorvärmare, hoppas få lite tid till traktorn framöver nu.
Titel: SV: Traktorn "Majorn"
Skrivet av: blizzard skrivet 27 aug-13 kl 23:33
Vad fick dig att tro att traktorn har ett förflutet hos kronan?
Titel: SV: Traktorn "Majorn"
Skrivet av: krikav skrivet 28 aug-13 kl 00:52
Vad fick dig att tro att traktorn har ett förflutet hos kronan?

I vägvärkets register står det:
"Första gång i trafik 1978".
Förra ägaren sa att den var inköpt på militärt överskott.
Den har konstiga modifikationer här och där.
Klistermärke med försvarsmaktens logotyp på vindrutan som visar när nästa grundinspektion skall ske.
Titel: SV: Traktorn "Majorn"
Skrivet av: blizzard skrivet 28 aug-13 kl 01:08
Jaha  :)
När den togs i trafik har nog ingen större betydelse ang detta.
Inköpt på militärt överskott kan lika gärna innebära privat egendom som säljs på en "millitär överskottsförsälning" /auktion.
Vilken typ av modifikationer?
Klistermärket är helt klart den starkaste inikationen,det stärker historien markant.
Varför jag frågar är bara av ren nyfikenhet,har aldrig sett en MF 35 i kronkläder.
Berätta gärna mer om de modifikationer som finns ;)
Titel: SV: Traktorn "Majorn"
Skrivet av: TiB skrivet 28 aug-13 kl 10:29
Näe krikav, detta går ju inte...... Du kommer att bli idiotförklarad överallt, tänk på nästa storkalas.........

-Vad har du för traktor?
-en Ferguson Major  :D
-  ???
- Vad sa han?   :o
- Eh.......ööööööööööööööh  ::)  jag vet inte
-  :o
-  :o
-  :o
-   ::)
-  En röd militärtraktor........  :-[

Nåja, folk kommer väl igång och babblar igen, som på vilken begravning som helst efter några järn: Från det ena till det andra, är det ingen här som vill köpa smågrisar?  o:)

Men den liknar en traktor som kom bort en gång, bara försvann spårlöst. Det var på den tiden Kronan hyrde traktorer i alla färger när det drog ihop sig till manöver. Lille-Göran var både gjord och född i en traktor, enligt folksägnen, men blev bara andreförare. 1:e-föraren där emot hade aldrig suttit i en sits så Göran (en klurig jäkel) fick ta rodret.
Alla traktorer skulle gömmas, den lede fienden skulle inte ha en aning om styrkans närvaro. Kriget gick bra och alla traktorer kom till rätta, utom Görans röda. Till slut............
-Nej ni får faanimej skaffa fram traktorn, har Nilsson GRÄVT ner den?
Göran pekar ut över ett stort fält. Mitt på står en fjäderharv som bonden lämnat där nån gång när dagen var slut eller gumman vinkat kaffe med köxhandduken. Framför harven står en traktor, en röd.............
Titel: SV: Traktorn "Majorn"
Skrivet av: blizzard skrivet 28 aug-13 kl 19:47
 ;D
Ja den kan ju absolut ha varit inhyrd men jag tycker det verkar konstigt med tillsynsmärket,det borde ju bara finnas på kronans egna maskiner?
Märket kan ju ha satts dit på kul senare visserligen,men det är ju inte omöjligt att den har varit kronans heller ;)
Hela framrutan kan ju vara från någon annan traktor också.
Hoppas att det kommer någon som vet säkert ang MF35 i kronkläder :D

Titel: SV: Traktorn "Majorn"
Skrivet av: torbjorn skrivet 28 aug-13 kl 21:43
I och med att traktorn är röd och inte grön, så är det väl troligt att den aldrig har tillhört något fältförband inom Försvarsmakten utan att den har hört till inventarierna på något regemente.

Saker man kan hålla utkik efter med tanke på det militära ursprunget:
-Typskylt av kronans typ?
-Andra skyltar här och var?
-Omkopplare för avskärmad/släckt belysning? Eventuellt även avskärmningslyktor eller uttag för sådana i närheten av strålkastare och baklysen.
-Släpvagnskontakt av kronans typ?
-Påmålade siffror för lufttryck vid alla hjul?
-Eterspruta "Start Pilote" som kallstarthjälpmedel?
-Uttag för blåslampseldad motorvärmare (slangar med någon form av snabbkopplingar, anslutna till kylsystemet) ?
Titel: SV: Traktorn "Majorn"
Skrivet av: TiB skrivet 29 aug-13 kl 11:20
För Bövfelen, torbjörn! Inget av utsmyckningarna, eller ens alla tillsammans, gör den väl till major?  ;)
Titel: SV: Traktorn "Majorn"
Skrivet av: Edgar skrivet 29 aug-13 kl 18:15
Oavsett allt militärt som finns eller inte finns, så är en major i traktorvärlden Fordson
Titel: SV: Traktorn "Majorn"
Skrivet av: Tjalve skrivet 29 aug-13 kl 18:20
Oavsett allt militärt som finns eller inte finns, så är en major i traktorvärlden Fordson
Eller en zetor men ts kan kalla sin traktor för vad han vill.
Titel: SV: Traktorn "Majorn"
Skrivet av: krikav skrivet 29 aug-13 kl 18:47
I och med att traktorn är röd och inte grön, så är det väl troligt att den aldrig har tillhört något fältförband inom Försvarsmakten utan att den har hört till inventarierna på något regemente.

Saker man kan hålla utkik efter med tanke på det militära ursprunget:
-Typskylt av kronans typ?
-Andra skyltar här och var?
-Omkopplare för avskärmad/släckt belysning? Eventuellt även avskärmningslyktor eller uttag för sådana i närheten av strålkastare och baklysen.
-Släpvagnskontakt av kronans typ?
-Påmålade siffror för lufttryck vid alla hjul?
-Eterspruta "Start Pilote" som kallstarthjälpmedel?
-Uttag för blåslampseldad motorvärmare (slangar med någon form av snabbkopplingar, anslutna till kylsystemet) ?


Sambon har råkat ut för missöde, (inget superallvarligt) och jag åker fram och tillbaka till sjukhuset för jämnan nu känns det som.
Har tyvärr ingen tid åt den kära traktorn, men några bilder kan jag stilla er nyfiken het med i alla fall. :)

Album:
http://imgur.com/a/dXk94 (http://imgur.com/a/dXk94)

Tror vi kan checka av alla torbjörns punkter.
Dessutom verkar traktorn se rätt grön ut, under den flagnande rödfärgen.
Etersprutan och motorvärmarn kanske man kan ha användning av?
Titel: SV: Traktorn "Majorn"
Skrivet av: TiB skrivet 29 aug-13 kl 19:30
D va som Phaen, PENSELRENOVERAD! Å jag som trodde Svenska arme´n körde helsvenskt.

F.ö. var väl Ferguson och Fordson kompanjoner fram till runt 1950? Och en 35:a kan väl inte bli mer än en dryg Dexta?
Titel: SV: Traktorn "Majorn"
Skrivet av: Själv är bäste dräng skrivet 29 aug-13 kl 19:45
D va som Phaen, PENSELRENOVERAD! Å jag som trodde Svenska arme´n körde helsvenskt.

F.ö. var väl Ferguson och Fordson kompanjoner fram till runt 1950? Och en 35:a kan väl inte bli mer än en dryg Dexta?

Icke ens då TiB. Jag har en Zetor som har tjänstgjort i det militära. Fast den har inga militära grader, däremot en hasplåt.
Titel: SV: Traktorn "Majorn"
Skrivet av: torbjorn skrivet 29 aug-13 kl 19:58
Etersprutan och motorvärmarn kanske man kan ha användning av?

Etersprutan ska man nog bara använda i yttersta nödfall, det är inte särskilt nyttigt för en iskall dieselmotor att tvingas igång med eter som starthjälp (det är ungefär som att använda startgas).
Får man tag i en sån där blåslampemotorvärmare att ansluta till snabbkopplingarna så är det däremot utmärkt. Man skulle också kunna ansluta en elektrisk slangvärmare dit, om det inte redan finns elmotorvärmare på traktorn.
Med de där snabbkopplingarna skulle det också (nästan) kunna gå att ansluta den till såna här centralmotorvärmaranläggningar som finns i en del moderna bussgarage :)

Jag tog en titt på bilderna, det ser ut som om traktorn nu har en vanlig "civil" släpvagnskontakt men det har nog suttit en större kontakt av kronans modell på den där monteringsplåten en gång i tiden.
Titel: SV: Traktorn "Majorn"
Skrivet av: krikav skrivet 29 aug-13 kl 20:25
Någon som har någon aning om vad "kofångaren" har använts till? Mysko krokar...
Jättebra att den sitter där i alla fall! Man kanske kan montera på ett snöblad eller någon annan snöplog där?

Ang motorvärmaren så finns det ingen elektrisk motorvärmare monterad, så jag funderar lite på hur man bäst skulle gå tillväga för att montera fast en sådan.
Titel: SV: Traktorn "Majorn"
Skrivet av: torbjorn skrivet 29 aug-13 kl 21:15
Beträffande motorvärmare så är ju det mest energieffektiva om det går att få tag i en s k blockvärmare som passar att montera istället för en kärnplugg (frostplugg) i motorn. Om inte det går, så får man som sagt sikta på en slangvärmare.
Om motorn, som jag misstänker, är en Perkins diesel med våta cylinderfoder, så finns det nog inga kärnpluggar i blocket och i så fall är slangvärmare enda möjligheten. Gärna en med inbyggd pump som t ex http://www.123ignition.se/produkter.php?id=104 (http://www.123ignition.se/produkter.php?id=104) .
Titel: SV: Traktorn "Majorn"
Skrivet av: Edgar skrivet 29 aug-13 kl 21:29
Eller en zetor men ts kan kalla sin traktor för vad han vill.

Zetor Major har jag aldrig hört talas om. Kan du utveckla lite vilken modell det handlar om?
Titel: SV: Traktorn "Majorn"
Skrivet av: Tjalve skrivet 29 aug-13 kl 21:52
Zetor Major har jag aldrig hört talas om. Kan du utveckla lite vilken modell det handlar om?

http://www.nilehnteknik.se/?p=22708 (http://www.nilehnteknik.se/?p=22708)
Ny och prisvärd för de som inte efterfrågar senaste elektroniska finesserna.
Titel: SV: Traktorn "Majorn"
Skrivet av: TiB skrivet 29 aug-13 kl 22:01
Den sir nemmer ut!  ;D
Titel: SV: Traktorn "Majorn"
Skrivet av: Existens skrivet 29 aug-13 kl 23:42
F.ö. var väl Ferguson och Fordson kompanjoner fram till runt 1950? Och en 35:a kan väl inte bli mer än en dryg Dexta?

Skiljer ju inte så mycket....
Titel: SV: Traktorn "Majorn"
Skrivet av: Edgar skrivet 30 aug-13 kl 07:45
[url]http://www.nilehnteknik.se/?p=22708[/url] ([url]http://www.nilehnteknik.se/?p=22708[/url])
Ny och prisvärd för de som inte efterfrågar senaste elektroniska finesserna.


Oj, tack! Min traktorkännedom omfattar uppenbarligen inte något byggt efter 1970 :-[
Titel: SV: Traktorn "Majorn"
Skrivet av: TiB skrivet 30 aug-13 kl 12:14
http://www.livinghistoryfarm.org/farminginthe40s/machines_0204.html (http://www.livinghistoryfarm.org/farminginthe40s/machines_0204.html)

http://www.fordson.se/phpBB2/viewtopic.php?t=4019 (http://www.fordson.se/phpBB2/viewtopic.php?t=4019)

Så Ferguson TEA 20 är väl samma som Fordson 8N då, och Dextan gjordes för att matcha MF 30, 35??  ::)

Existens; Är inte forden på din bild en Major? Borde väl va mer som MF65 isf............ eller nåt.  ???
Titel: SV: Traktorn "Majorn"
Skrivet av: Existens skrivet 31 aug-13 kl 19:42
Jo, det är en Major..
Titel: SV: Traktorn "Majorn"
Skrivet av: blizzard skrivet 03 sep-13 kl 20:37
 :) Tack för bilderna,de bekräftade ju verkligen att det rör sig om en krontraktor.
Tom mörkerbelysningen satt kvar...

Torbjorn: :) Bra beskrivet ang kännetecknena för millitära fordon,allt stämde...

Hoppas att sambon kryar på sig ;)
Titel: SV: Traktorn "Majorn"
Skrivet av: TW skrivet 09 sep-13 kl 02:38
Skiljer ju inte så mycket....

Motorn är den samma i trecylindriga MF 35 och Fordson Dexta och Volvo 320. Perkins P3.152.
Då du köper delar måste du påpeka att det är en trecylindrig Perkins motor i din traktor för äldre MF 35 har en fyrcylindrig diesel från Standard Company i Coventry. En totalt misslyckad motor som enligt utsago av en före detta ägare gick att starta vintertid endast om man gjorde upp en stor vedbrasa under motorn och eldade tills färgen kokade på motorhuven. De fick ett grundmurat dåligt rykte så tillverkaren bytte resolut till en bättre motor som finns i alla nyare 35or. Det kan vara därför det blev krångligt att få rätt filter. Du har den nya modellen.

MF 135 och Fordson Super Dexta och Volvo 400 och Leyland 254 har Perkins P3.154 som är samma motor men med ett annat topplock och litet upptrimmad.

Dessa trecylindriga Perkinsmotorer har torra cylinderfoder.

Motorvärmare skall man om möjligt alltid använda före man startar i minusgrader men etersprutan skulle jag undvika att använda utom i extremt nödfall. Eter och startgas sliter på motorn och om man har fått tag i en sån där toppentraktor skall man inte förstöra den. Förresten gjorde du en bra affär som fick den för det där priset. Här i Finland går de sällan för mindre än 2500 euro.
Titel: SV: Traktorn "Majorn"
Skrivet av: Själv är bäste dräng skrivet 09 sep-13 kl 07:24
en fyrcylindrig diesel från Standard Company i Coventry. En totalt misslyckad motor som enligt utsago av en före detta ägare gick att starta vintertid endast om man gjorde upp en stor vedbrasa under motorn och eldade tills färgen kokade på motorhuven. De fick ett grundmurat dåligt rykte

Jo, snart är det dags att elda ;D En gamling tyckte att jag skulle stoppa ett par sidor från en dagstidning i insuget och tända på när den trilskades, det gjorde han när det begav sig. Har inte testat, däremot har jag eldat under den (dock inte så färgen kokade) och så har den blivit beroende av eter, en riktig sprutnarkoman ;D
Titel: SV: Traktorn "Majorn"
Skrivet av: torbjorn skrivet 10 sep-13 kl 09:31
Ett bättre sätt att få igång en omedgörlig kall dieselmotor är att ta loss någon slang mellan insugningsrör och luftrenare, och elda på med gasollampa eller varmluftpistol in i insugningsröret under starten. Om man inte har medhjälpare till hands kan det vara idé att ordna en extra startknapp som man kan komma åt medan man håller i gasollampan.
Titel: SV: Traktorn "Majorn"
Skrivet av: Existens skrivet 10 sep-13 kl 11:52
Mycket at dom där grejerna finns ju i orginal på Grållen med Standard-motorn.  Det skulle vara kul att veta om den verkligen inte startade när dom tillbehören fungerade en gång i tiden.

Där finns både en knapp att dra ut, till en glödspiral. okänt var den sitter dock, spiralen alltså.
Sen finns det även en pumpknapp till diesel som man skruvar lite på så den lossnar och sen kan man pumpa med den. Min teori är att dom här ska användas tillsammans och förmodligen skapa en liten brasa i insugningsröret.
Sen finns det även en köldstartknapp på insprutningspumpen.
Titel: SV: Traktorn "Majorn"
Skrivet av: Själv är bäste dräng skrivet 10 sep-13 kl 12:06
Jo, de där grejerna sitter på min. Det är en ensam glödare i insugsröret som sprutan träffar, men det har aldrig blivit någon brasa i min. Tror bara det skall bli ånga. Men det kan vara min glödare som är trött.

Men det hänger på dieselkvaliteten också. RME är värdelöst att starta på, sedan kommer dagens miljödiesel med inblandning tätt följt av blankdiesel. Den gamla dieseln (som är slut här sedan några år tillbaks) startade den betydligt bättre på, men de avgaserna smakade mer :P
Titel: SV: Traktorn "Majorn"
Skrivet av: blizzard skrivet 11 sep-13 kl 23:10
Tanken är ju att förvärma insugningsluften,inte att skapa en regelrätt brasa ;D
Titel: SV: Traktorn "Majorn"
Skrivet av: Existens skrivet 12 sep-13 kl 09:43
Njae.. säg inte det du..  Där är ju många traktorer som har en glödspiral i insuget som man trycker in diesel på. Nog måste det väl börja brinna? Vad har annars dieseln för funktion?
Titel: SV: Traktorn "Majorn"
Skrivet av: RaggarBonden skrivet 12 sep-13 kl 10:03
Njae.. säg inte det du..  Där är ju många traktorer som har en glödspiral i insuget som man trycker in diesel på. Nog måste det väl börja brinna? Vad har annars dieseln för funktion?
Exakt !
På min 35:a "poffar" det till rejält i insuget när man använder glödstarten.

Den där "pumpknappen" du nämner är väl till för att kunna pumpa fram bränsle när man tex kört tomt på diesel och måste lufta? Den pumpen har väl inte med kallstarten att göra !?

Startgas i måttliga mängder är inte alls så skadligt för en dieselmotor om det används rätt. Speciellt inte om man har en bra vinterolja som smörjer direkt vid start.

Etersprutan fick oförtjänt dåligt rykte eftersom man kan missbruka den genom att köra i flera patroner efter varandra och sedan köra igång motorn !! Då startar den med en explosionsartad effekt på motorn eller så spränger man kolvarna  :o
Likaså användes etersprutan ibland av militären för att tvångsköra traktorer som krånglade när dom skulle köras ur vägen eller lastas för transport till verkstad. Det mår ju naturligtvis ingen motor bra av !

RaggarBonden  8)
Titel: SV: Traktorn "Majorn"
Skrivet av: Själv är bäste dräng skrivet 12 sep-13 kl 10:18
Inte den pumpen, Raggarbonden. Den här sitter på i instrumentbrädan och låter dieseln träffa det enda glödstiftet  som sitter i grenröret. Men kan det vara tanken att det skall börja brinna där? Verkar lite riskabelt för brand bakåt mot luftfiltret. Jag tror det bara skall bildas dieselånga/dimma som sedan tänder lättare av kompressionen. Men jag tror bara ;D
Titel: SV: Traktorn "Majorn"
Skrivet av: Existens skrivet 12 sep-13 kl 10:54
Nja, man kör ju startmotorn samtidigt så det sugs ju in i cylindrarna.
Sitter som sagt förfinade modeller på flera nyare traktorer. Jag har en modell på min Ford-83.

Och den allmänna meningen är nog att det ska brinna till lite.  Dock ingen valborgsmässoeld.. :)

http://www.maskinisten.net/viewtopic.php?t=19217 (http://www.maskinisten.net/viewtopic.php?t=19217)

När det gäller startgas så är det ju ingen fara om man tar det varligt. Problemet kommer när man inte får igång den ändå, och börjar vräka i gas. Då slår man sönder kolvringarna med tiden. Och sen är den onda cirkeln igång där man behöver mer och mer gas.
 Men en lätt snabb ångsprayning lär inte skada.

John Deere hade ju eterpatroner som standard köldstart ett tag.
Titel: SV: Traktorn "Majorn"
Skrivet av: Själv är bäste dräng skrivet 12 sep-13 kl 13:23
Då kanske det blir lättare. Skall kolla min. Tack för informationen :)
Titel: SV: Traktorn "Majorn"
Skrivet av: andtol skrivet 12 sep-13 kl 13:54
Jag tycker det här är en trevlig tråd och skriver för att inte missa något... ;)
Titel: SV: Traktorn "Majorn"
Skrivet av: krikav skrivet 22 sep-13 kl 21:30
Sambon hade havandeskapsförgifning, slutade med att barnet fick bli levererat lite tidigare än planerat.
Nu är jag inte bara traktorägare, utan även en stolt far. :o)
Dottern vårdas på neonatalavdelningen, men allt verkar gå som på räls, och skulle tro att vi får åka hem innom 2 veckor.
Tack så mycket för fortsatt diskussion om traktorn!

Jag talade som hastigast med en någorlunda mek-kunnig granne, som tyckte att jag skulle jobba på lite med avfettning på alla ytor, för att göra framtida arbete smidigare.
Rengöra glaskopp och montera loss dieseltanken och rengöra den rekommenderades också.

Börjar bli en liten "att göra" lista nu... Någon som har lust att hjälpa till lite med en prioriteringslista som jag kan beta av då jag kommer hem?

Titel: SV: Traktorn "Majorn"
Skrivet av: Själv är bäste dräng skrivet 22 sep-13 kl 21:56
Grattis! Då får du byta annat än oljefilter nu ;D Och om några år så blir traktorn en spännande lekplats, så lyd du din granne som gillar avfettning så blir det inte så oljiga småhänder.
Titel: SV: Traktorn "Majorn"
Skrivet av: RaggarBonden skrivet 22 sep-13 kl 23:02
Jag tycker det här är en trevlig tråd och skriver för att inte missa något... ;)
Annars kan ju "Underrätta" funktionen vara bra för detta :-)
Då får man ett mail när någon skriver något i tråden !!

RaggarBonden 8)
Titel: SV: Traktorn "Majorn"
Skrivet av: RaggarBonden skrivet 22 sep-13 kl 23:04
Grattis till tillökningen !

RaggarBonden 8)
Titel: SV: Traktorn "Majorn"
Skrivet av: krikav skrivet 22 okt-13 kl 10:31
Jag tror jag ska försöka renovera batteriet med kalialun, Lead-Acid battery converted to Lead-Alum ([url]http://www.youtube.com/watch?v=JXN8qGEC8PQ#[/url]).
Eller finns det någon anledning att avråda mig från ett sådant expriment? :)


Jag har provat detta, och fått det att fungera.
Men jag har också lärt mig mer, och kommit fram att det mest bara är strunt.

Kali-alun löst i vatten bildar svavelsyra. Så det blir precis som i ett vanligt bilbatteri.
Om det är något som gör skillnad, så är det isåfall att man rengör batteriet.
Men i sådant fall, så vore det nog mer effektivt att bara hälla på ren och fräsch batterisyra efter rengörningen.
Titel: SV: Traktorn "Majorn"
Skrivet av: krikav skrivet 16 maj-14 kl 12:17
Lilltösen växer på sig, och man har börjat få lite tid för annat. :)
Bytte olja och filter på traktorn förra helgen.

Hydralfilter hade jag inget, så ska se om jag kan få lämna tillbaka det hos staffare.
Av de två bränslefiltrena jag fick, så passade bara det ena. Primärfiltret var av annan typ, men det såg OK ut så vi satte tillbaka det.

Diskade luftfiltret i diesel och det såg ut att bli så rent och fint så.

Transmissions/hydraloljan såg mer ut som oboy än som olja, och det kom ut betydligt färre litrar än vad som skulle in sedan.
Oljesump silfiltret i botten verkar inte ha fått sig någon översyn sedan traktorn målades civil.

Magnetpluggarna var helt täckta i metallspån.

Men nu borde traktorn må fint ett tag framöver! :)
Titel: SV: Traktorn "Majorn"
Skrivet av: andtol skrivet 16 maj-14 kl 13:36
Lilltösen växer på sig, och man har börjat få lite tid för annat. :)

Men nu borde traktorn må fint ett tag framöver! :)

Bra bra! :)

Vad har du traktorn till?
Titel: SV: Traktorn "Majorn"
Skrivet av: krikav skrivet 16 maj-14 kl 14:21
Bra bra! :)
Vad har du traktorn till?

Hitentills har den bara fått dra hem lite stockar från skogen.
Men nästa sommar får vi tillgång till en massa åkrar, och då ska den driva en del vall-redskap.