Alternativ.nu
Bygga & Bo => Vatten och avlopp => Ämnet startat av: MiMaanvandrare skrivet 23 jan-12 kl 23:41
-
Ja... Pumpen protesterar högljutt så snart vi vrider på en kran i huset. Någon i familjen minns att en granne brukade komma och hjälpa min mormor ibland med att 'pumpa pumpen'. Så nu har jag tittat efter vart jag skulle kunna pumpa något som helst. Hjälp? Vart? Hur? Med vad?
Har tagit bilder från alla håll jag kom åt.
Men filerna är förstora, så klart. Ok: blå tub i botten, slangar som går ner i golvet och upp till rören. en tryckklocka och en fyrkantig grej (adapter?) som går till elsladden. ovan på tuben en fläkt. nä, motor är det väl kanske. kommer luft ur den när pumpen kör. inga hål någontans som jag kan se... Vart ska jag leta? Vad ska jag leta efter?
-
Ja... Pumpen protesterar högljutt så snart vi vrider på en kran i huset. Någon i familjen minns att en granne brukade komma och hjälpa min mormor ibland med att 'pumpa pumpen'. Så nu har jag tittat efter vart jag skulle kunna pumpa något som helst. Hjälp? Vart? Hur? Med vad?
Ok: blå tub i botten, slangar som går ner i golvet och upp till rören. en tryckklocka och en fyrkantig grej (adapter?) som går till elsladden. ovan på tuben en fläkt. nä, motor är det väl kanske. kommer luft ur den när pumpen kör. inga hål någontans som jag kan se... Vart ska jag leta? Vad ska jag leta efter?
Vi har fått en ny Stabon på forumet!
Underbart :) ;)
-
jo tack det hjälpte jättemycket...
jag kan en jävla massa saker. säker också en hel del som du inte kan. en vattenpump har jag aldrig haft med att göra förut. jag är trött och sur och kunde inte lägga upp bilder fast jag förberett med såna. jag har googlat, och läst trådar här om vattenpumpar och tryck, och inte blivit klokare.
ha en trevlig kväll, men låt bli att skriva här om du inte har tänkt dig att hjälpa. jag är så trött på folk som känner sig bättre än andra... :(
-
http://www.alternativ.nu/index.php?topic=126130.0 (http://www.alternativ.nu/index.php?topic=126130.0)
Läs här och jämför med dina grejor. En början.
Det är förresten ett lätt åtgärdat problem du har så lugn..
-
Förmodligen är det luftbälgen i trycktanken som pumpades - fylldes med luft.
-
jo tack det hjälpte jättemycket...
jag kan en jävla massa saker. säker också en hel del som du inte kan. en vattenpump har jag aldrig haft med att göra förut. jag är trött och sur och kunde inte lägga upp bilder fast jag förberett med såna. jag har googlat, och läst trådar här om vattenpumpar och tryck, och inte blivit klokare.
ha en trevlig kväll, men låt bli att skriva här om du inte har tänkt dig att hjälpa. jag är så trött på folk som känner sig bättre än andra... :(
inte på skojhumör märker jag...
Börja med att förminska bilderna så du kan lägga in dom här. Det gör du enklast i paint på datorn.
Öppna paint.
Öppna bilden där.
Klicka på 'bild' uppe i listen.
Välj, 'ändra storlek' Ta nåt på 20 % storlek, det blir lagom.
Eller, ta bilder med mobilen om du har möjlighet, då blir storleken rätt från början.
För utan en bild på din anläggning, så blir det helt omöjligt för oss att hjälpa dig. Du kommer bara att få 100 svar som förvirrar dig ännu mer.
Och det var kopplingen till stabon, hon kunde aldrig lägga in bilder, så hennes trådar pågick i 4 sidor innan vi hade ringat in vad som var problemet.
-
inte på skojhumör märker jag...
Börja med att förminska bilderna så du kan lägga in dom här. Det gör du enklast i paint på datorn.
Öppna paint.
Öppna bilden där.
Klicka på 'bild' uppe i listen.
Välj, 'ändra storlek' Ta nåt på 20 % storlek, det blir lagom.
Eller, ta bilder med mobilen om du har möjlighet, då blir storleken rätt från början.
För utan en bild på din anläggning, så blir det helt omöjligt för oss att hjälpa dig. Du kommer bara att få 100 svar som förvirrar dig ännu mer.
Och det var kopplingen till stabon, hon kunde aldrig lägga in bilder, så hennes trådar pågick i 4 sidor innan vi hade ringat in vad som var problemet.
Man får även minska om dom är tagna med mobilen i alla fall får ja det .
-
I det här fallet när det tydligen är en pumpautomat med liggande tryckkärl (hydropress) under, så sitter luftpåfyllningen i den ände av tryckkärlet där det inte finns någon grov vattenslang ansluten. Vanligtvis får man skruva bort en svart plastkåpa och därunder finns en nippel av samma typ som påfyllningsventilen på ett bildäck.
Ska man fylla på luft där, så börjar man med att stänga av pumpen och öppna en vattenkran tills det inte rinner vatten längre. Kolla sedan lufttrycket med en vanlig lufttryckmätare för bildäck, det bör vara strax under det lägsta vattentryck man vill ha i systemet (alltså det tryck där pumpen startar). Typiskt 0,5 - 1,0 bar. Om det är lägre än så, så fyller man på med en vanlig däckpåfyllare. Har man ingen tryckluft i närheten kanske man kan låna en däckpåfyllare med tank från någon mack. Det går såklart också bra att fylla med fotpump eller en sån här liten 12 V-driven nödfallskompressor.
Kolla efteråt att påfyllningsventilen håller tätt (smeta spott över den och kolla att det inte kommer bubblor). Om trycket ändå faller snabbt så är tryckkärlets gummiblåsa trasig och bör bytas.
Om det inte finns någon manometer för att hålla koll på vattentrycket så är det mycket lämpligt att montera en sådan.
Ta också en titt på hur pressostaten (tryckströmbrytaren) är monterad, den bör sitta vertikalt med röranslutningen rakt nedåt. Om den ligger på sidan är det stor risk att partiklar som följer med vattnet kilar fast dess membran så att den börjar krångla.
Beträffande bildproblemet (iofs offtopic för den här tråden) så finns det flera bra lösningar.
1) De flesta digitalkameror och mobiler kan man ställa in för en lägre upplösning (exempelvis 640x480 eller 800x600, lagom för att t ex posta i forum eller skicka som mms). Om det inte är upplösningen utan filstorleken som är problemet så finns det ofta möjlighet att välja att spara bilden i lägre kvalitet (hårdare komprimerad).
2) Man kan använda en kamera (t ex äldre mobil eller webkamera) som helt enkelt inte har högre upplösning än 640x480.
3) Det går att förminska bilden i datorn (i Windows finns det ibland möjligheter att göra det bara genom att högerklicka på den i Utforskaren, har man någon slags officepaket finns det förminskningsfunktioner där, man kan också köra ett särskilt bildbehandlingsprogram för att göra sådant, t ex Irfanview som är gratis).
-
Vi har fått en ny Stabon på forumet!
Underbart :) ;)
Jag förutsätter att Existens uttryckte sig klumpigt. Tror han menade vi fått in en UNDERBAR STADSBO. ;)
ELLER HUR? >:D
Tror f.ö. Torbörn har rätt, det är en pumpautomat. Liten liggande tank, en halv meter lång, inte en stående bytta 1,5-2 meter hög?
I så fall är det bra, för att inte säga tvunget att kolla så manometern (tryckmätaren) visar rätt. Den ska stå på 0 när det inte är något tryck.
Samma sak med kompressorn eller däckpåfyllaren. Många visar rakt åt hälvitte.
-
Utifrån den information vi har fått hittills så skulle jag inte tvärsäkert säga vad det är för anläggning och vad felet är.
Men visst, det lutar åt en pumpautomat.
Ja, det är möjligt att jag uttryckte mig klumpigt, och det får jag väl då be om ursäkt för.
Men jag och många med mig saknar just stabons livfulla trådar med allehanda problem, ofta kryddade med frågor som : *här är en sladd, var fan ska jag sätta den? *
Vi saknar henne med värme och kärlek, så att bli jämförd med henne är absolut inte nedsättande, snarare tvärtom.. Nån som berikar forumet, för att ta till ett just nu frekvent använt ord.
-
Ja, det är möjligt att jag uttryckte mig klumpigt, och det får jag väl då be om ursäkt för.
Men jag och många med mig saknar just stabons livfulla trådar med allehanda problem, ofta kryddade med frågor som : *här är en sladd, var fan ska jag sätta den? *
Vi saknar henne med värme och kärlek, så att bli jämförd med henne är absolut inte nedsättande, snarare tvärtom.. Nån som berikar forumet, för att ta till ett just nu frekvent använt ord.
:-* :-* :'( :'(
-
Kan tyvärr inte hjälpa dig med pumpen.. men har ett tips på hur du kan förminska bilderna enkelt ;)
Högerklicka på bilden och välj "öppna med" - paint. Under fliken "Bild" väljer du "ändra storlek/snedställ" jag brukar välja 15% på både vågrätt och lodrätt, spara bilden igen ;) Lycka till med pump och allt!
-
Kan tyvärr inte hjälpa dig med pumpen.. men har ett tips på hur du kan förminska bilderna enkelt ;)
Högerklicka på bilden och välj "öppna med" - paint. Under fliken "Bild" väljer du "ändra storlek/snedställ" jag brukar välja 15% på både vågrätt och lodrätt, spara bilden igen ;) Lycka till med pump och allt!
På min rullgardinsmeny står det
Öppna
Redigera
å något
något annat
Klicka på Redigera
[Bild]
Ändra storlek (där kör jag 25-30% horisontalt och vertikalt)
Sen beskär jag bilden från höger nedre hörnet.
Under [Bild] finns även rotera/snedställ. Vänder bilden i 180 grader och beskär från högra nedre hörnet igen.
Öppnar rotera/snedställ och vänder bilden rätt.
-
Tack Torbjörn. Har funderat en tid på trycket i bälgen, om jag har rätt tryck?
-
I mitt pumphus måste jag fylla luft så att det är tryck i "bulan"(den stora tanken).
Längst upp på den jag har sitter en typ däckventil dit drar du slangen från kompressorn och fyller
i det antal kilo tryck du ska ha...tror det är runt 5kg. Görs detta inte kommer pumpen att slå på
väldigt ofta vilket gör att tryckrecuceringsventilen ligger och slår hela tiden och bränner så småningen om.
Lycka till
som ensamt fruntimmer på gården under några år fick man lära sig ett och annat....
-
I mitt pumphus måste jag fylla luft så att det är tryck i "bulan"(den stora tanken).
Längst upp på den jag har sitter en typ däckventil dit drar du slangen från kompressorn och fyller
i det antal kilo tryck du ska ha...tror det är runt 5kg. Görs detta inte kommer pumpen att slå på
väldigt ofta vilket gör att tryckrecuceringsventilen ligger och slår hela tiden och bränner så småningen om.
Lycka till
som ensamt fruntimmer på gården under några år fick man lära sig ett och annat....
Är det en (bula) med gummibälg måste man tömma systemet som Torbjörn beskriver för att få rätt tryck. Dessa har fördelen att inte behöver vara så stora som en utan gummiblåsa.
-
Hej allihop.
förlåt att jag sprutade lite eld ett ögonblik. förstår att det inte var ment så.. skitbra. då är jag glad igen :D
'underbar stadsbo' <3
nu ska ni höra; jag blev ju så arg att jag åkte ner på det lokala vvs'hangoutet och vänligt men bestämt tillät mig att vara 'dum' i person, fast det är svårare än skyddad av nätets någonlunda anonymitet ;) och det var inte ett dugg svår att hitta ventilen när bara jag visste att det var på själva vattentanken. bakom ett svart lock minsann som torbjörn skrev.
och jag fick köpt mig en mini-kompressor som gicktill bilens 'tändar-grej', sladden var dock bara en och en halv meter, så jag fick backa ner bilen genom snödrivorna, använda lite brädor för att komma någon vart för hjulen baraslirade, och ställde mig 10 cm från husväggen, drog sladden genom fönstret och nådde med typ 2cm marginal :D
nu är där pumpat till 100kg/cm, då började trycket öka mycket långsamt så jag ville inte chansa. bilbutik killen som sålde kompressorn sa 2kg - det passade inte alls med skalan på min kompressor ialla fall, men om jag pumpat i förmycket och skiten exploderar snart får ni gärna skriva det :D. vvs-killen sa att vattnet skulle kunna rinna ungefär 1,5 minut innan pumpen gick igång. jag räknade till 44 sekunder, sen ville jag inte slösa mer vatten utan är nöjd.
inget skrammel mer. nu får vi se hur länge den håller trycket, då, kan jag förstå...
och nästa gång ska jag komma ihåg att spotta på ventilen också :)
/ rakel-mer-spektakel-än-drake-igen
-
och existens: tack för tipset med bilderna, då vet jag till en annan gång!
-
Hmm. Har just fått förklarat för mig ännu mer om vem Stabon var. Jag är ledsen att jag tog det så fel. Känns tråkigt. Hade jag vetat vem och hur hon var hade jag tagit det som en JÄTTESTOR komplimang. Så är det sagt.
Tror förövrigt att det kanske är hål i den där gummi-grejen, för nu tror jag att pumpen bråkar igen. Inte direkt när jag drar igång vattnet men snabbare än igår. Så fortsättning kanske följer, just nu lever jag fortfarande på succeen från igår!
-
Detta med manometrar (tryckvisare, tryckmätare .....) är lurigt. Jag emellanåt själv tänka djupt, även dubbelkolla i tabell efter 28 år i tryckluftsbranchen! :-[
100kp/cm2 är mycket högt tryck.
1kp/cm2=100kpa (kilopascal) eller knappt 1 bar, eller drygt 14 psi, eller ungefär 1atö atmosfärers övertryck.......
Normaltryck i ett tryckluftsystem är 7 bar (100 psi) eftersom verktyg, ventiler , cylindrar etc är avsedda för max. 6 bar.
Dykartuber är oftast på 200 eller 300 bar.
Hydroforer på max 6 bar.
Gummiblåsor 1-2 bar. Ibland sitter där en liten lapp med rätt tryck.
En tank på 1000 liter med ett övertryck på 7 bar innehåller 8 kubikmeter atmosfärsluft. Så det är farliga grejer och kan bli en djevfla smäll. Betänk att 7000 liter ska ut ur 1000L-tanken på ett ögonblick. :o
Lägg där till att många manometrar är gamla, har konstiga enheter och vissa är skräp från början.
Ville bara göra er uppmärksamma INNAN det går åt hälvitte för någon.
-
Vi har engångsölfat i PET som när de är tomma innehåller cirka 32 liter luft vid 3 bar. Om man glömmer att tömma dem på luft innan man sätter kniven i dem så exploderar det rätt häftigt och tjocka PET-skärvor ligger genom hela rummet.
-
Ah. Jag kollar tryckmaskinen (manometern?) imorgon om jag läst eller fattat fel. För om jag förstod det rätt så har jag med 100 vad-det-nu-var / cm2 mer än tio gånger för högt tryck? :-o
JAg kan inte helt få ihop det dock - för det tog verkligen inte lång tid att pumpa upp trycket så långt och jag läste i nån annan tråd om såna här nödkompressorer att, för att pumpa upp et bildäck kunde det ta 10 minuter. jag körde den inte i en hel minut ens tror jag.
fråga: jag har kollat på själva mini-kompressorsn mätare, kan den skilja sig mycket från mätaren på vattenpumpen (den tänkte jag inte på att kolla på förräns nu). Om de visar olika, vilken skulle ni lita på?
-
När du fyller luftblåsan är det manometern på kompressorn du ska titta på. Kompressorn du har klarar nog inte mer än 4-6 bar. Står det 1 kp/cm2 eller 100 kPa på den så är det ett rimligt tryck i blåsan.
När du sen fyllt tanken med vatten är det manometern på pumpen som gäller. Borde hamna på 4-5 Bar eller kp/cm2 när de stannar.
-
Ah. Jag kollar tryckmaskinen (manometern?) imorgon om jag läst eller fattat fel. För om jag förstod det rätt så har jag med 100 vad-det-nu-var / cm2 mer än tio gånger för högt tryck? :-o
JAg kan inte helt få ihop det dock - för det tog verkligen inte lång tid att pumpa upp trycket så långt och jag läste i nån annan tråd om såna här nödkompressorer att, för att pumpa upp et bildäck kunde det ta 10 minuter. jag körde den inte i en hel minut ens tror jag.
fråga: jag har kollat på själva mini-kompressorsn mätare, kan den skilja sig mycket från mätaren på vattenpumpen (den tänkte jag inte på att kolla på förräns nu). Om de visar olika, vilken skulle ni lita på?
Hej!
Är det en sådan som du har? Då är det troligt att gummi-blåsan är sönder och måste bytas.
Beekeepern.
http://www.beulcoarmatur.se/webcatalog/documents/Gammal%20DOS%2007%20Hydropress.pdf (http://www.beulcoarmatur.se/webcatalog/documents/Gammal%20DOS%2007%20Hydropress.pdf)
-
Kollade upp det hela. Det stor på ca 7bar när jag pumpade - motsvarade 100 kpa tror jag?. Men på tanken står den och slår nu igen mellan 1 och 2 (bar?).
Den drar igång en sekund eller två, mätaren slår upp på två och sjunker igen ner til 1 med det samma.
JAg kollade inte på tanken när jag just hade pumpat den, och det var så scary att försöka placera bilen helt tätt intill husväggen i snölera så jag tror itne jag vill försöka pumpa igen just nu, för att vara säker på hur mycket jag egentligen pumpat i....
Finns det adaptorer till biltändarproppen så jag kan koppla prylen till väggen istf bilen? äh jag får backa ner imorgon igen, antar jag. suck, lovar att jag kommer fastna denna gång :0
-
Kollade upp det hela. Det stor på ca 7bar när jag pumpade - motsvarade 100 kpa tror jag?. Men på tanken står den och slår nu igen mellan 1 och 2 (bar?).
Den drar igång en sekund eller två, mätaren slår upp på två och sjunker igen ner til 1 med det samma.
JAg kollade inte på tanken när jag just hade pumpat den, och det var så scary att försöka placera bilen helt tätt intill husväggen i snölera så jag tror itne jag vill försöka pumpa igen just nu, för att vara säker på hur mycket jag egentligen pumpat i....
Finns det adaptorer till biltändarproppen så jag kan koppla prylen till väggen istf bilen? äh jag får backa ner imorgon igen, antar jag. suck, lovar att jag kommer fastna denna gång :0
STOPP FÖR BÖVFELEN!! :o Koppla inte biltändargrejer till väggen! I ett 1-fas (2 hål) uttag har du 230Volt växelström. Bilens el-system har 12 Volt likström. Kopplar du din kompressor till vägguttaget så kan du bli ett lik men kanske du klarar dig undan med en stöt och en brunnen kompressor.
Möjligen att någon snabbstartslåda för en tusenlapp eller så skulle kunna fungera men jag är inte säker.
Behöver du förlänga något så borde du ha en längre slang till kompressorn. DET är inte livsfarligt. PVC-slang är genomskinlig och inte så dyr. Den blir dock styv som en tjur.................som ett tjurhorn när det är kallt. Gummislang är trevligare men betydligt dyrare.
Abbans att du ska bo så avigt till, någon borde åka och se till att du inte tar livet av dig med dendär vattenpumpen.
-
Du kan la inte bo så långt ifrån ToA... ;)
-
Kollade upp det hela. Det stor på ca 7bar när jag pumpade - motsvarade 100 kpa tror jag?. Men på tanken står den och slår nu igen mellan 1 och 2 (bar?).
7 bar = 700 kPa.
Mät lufttrycket i tanken med en däckpåfyllare eller liknande medan det inte pumpas in luft där, då får du ett säkert värde på lufttrycket. Det som kompressorns display visar medan den pumpar luft blir ett mycket högre värde pga tryckfall i slangen och ventilen.
Och, som sagt, lufttrycket i tanken då den är tom på vatten ska vara något LÄGRE än det tryck där vattenpumpens tryckströmbrytare (pressostat) slår till. Annars får man sådana här fenomen med att tryckströmbrytaren slår till och från, kraftiga tryckstötar osv.
För att köra en 12 V kompressor inomhus är nog den bekvämaste lösningen att skaffa en sån här övergångskabel med batteriklämmor i ena änden och cigguttag i andra änden (finns för några tior på t ex Biltema) och bära in ett bilbatteri att driva den från. Det duger bra med ett kasserat batteri från närmaste miljöstation bara du håller det laddat.
-
Han kanske tänkte en sån här:
http://www.cnfms.com/power_adaptor/AC_DC_adapter.htm (http://www.cnfms.com/power_adaptor/AC_DC_adapter.htm)
(http://www.cnfms.com/power_adaptor/power_adaptor_picture/AC_DC_adapter_1.jpg)
-
Han kanske tänkte en sån här:
[url]http://www.cnfms.com/power_adaptor/AC_DC_adapter.htm[/url] ([url]http://www.cnfms.com/power_adaptor/AC_DC_adapter.htm[/url])
([url]http://www.cnfms.com/power_adaptor/power_adaptor_picture/AC_DC_adapter_1.jpg[/url])
::) Umnjaaaaaaa, men håller den för minikompressorn utan att brinna? Någon som räknar milliampere rätt här? Inte jag. Just nu.
-
Räkna med att en sån där liten kompressor kan dra uppåt 10 A, kanske ännu mer. Det blir alltså inte frågan om en stoppa-i-väggen-adapter utan en burk av typ större laptopladdare, minst.
Det kan möjligen fungera nödtorftigt att driva den med en bilbatteriladdare men det är inget att rekommendera, risken är stor för spänningsspikar som förstör dioderna i batteriladdaren om den inte får ha ett bilbatteri parallellt för att jämna ut spänningen.
Billigaste lösningen, om man ska ha en nätansluten kompressor, är nog ändå att köpa en som är avsedd att matas från elnätet. Då och då kan man se utmärkta sådana för nedåt 600 kr, kanske till och med ännu billigare. Före nyår hade Jula kampanj på en kompressor för 599 kr.
-
Billigaste lösningen, om man ska ha en nätansluten kompressor, är nog ändå att köpa en som är avsedd att matas från elnätet. Då och då kan man se utmärkta sådana för nedåt 600 kr, kanske till och med ännu billigare. Före nyår hade Jula kampanj på en kompressor för 599 kr.
INTE utmärkta! En utmärkt 1-fasare kostar några tusen. Men för 500-1000 får man en som håller till detta om blåsan är hel och inte ska fyllas varje dag. K-Rauta, Jula, Harald Nyborg, närmaste Luna/Järnia men de är INTE utmärkta med mina mått mätt. o:)
Tror en längre slang är enklast eftersom det finns en kompressor redan. Eventuellt ny blåsa i pumpen.
-
INTE utmärkta! En utmärkt 1-fasare kostar några tusen. Men för 500-1000 får man en som håller till detta om blåsan är hel och inte ska fyllas varje dag. K-Rauta, Jula, Harald Nyborg, närmaste Luna/Järnia men de är INTE utmärkta med mina mått mätt. o:)
Min swedolkompressor för 499kr har hållit i 8 år nu och då har den i omgångar gott väldigt mycket och går i alla fall veckovis.
-
Min swedolkompressor för 499kr har hållit i 8 år nu och då har den i omgångar gott väldigt mycket och går i alla fall veckovis.
Det är ofta så med billiga grejer.En del går i evigheter, andra inte alls. Som tex den kombinerade batteriladdaren/kompressorn jag köpte på HN. >:(
För övrigt behöver inte den som har tur något vett. ;D ;) Grattis!
-
Det är ofta så med billiga grejer.En del går i evigheter, andra inte alls. Som tex den kombinerade batteriladdaren/kompressorn jag köpte på HN. >:(
För övrigt behöver inte den som har tur något vett. ;D ;) Grattis!
Ja, vett var det.
Oftast kompletteras dessa billiga grejer med långa garantier och generösa inbytesregler.
-
INTE utmärkta! En utmärkt 1-fasare kostar några tusen. Men för 500-1000 får man en som håller till detta om blåsan är hel och inte ska fyllas varje dag. K-Rauta, Jula, Harald Nyborg, närmaste Luna/Järnia men de är INTE utmärkta med mina mått mätt. o:)
Struntprat!
För att blås i luft i en vattenaläggning, oavsett typ, så duger den allra billigaste kompressorn på Jula, Biltema etc, alldeles utmärkt.
Jag har Julas billigaste.. den står ute i ur och skur, jag har den till spikpistoler, pumpa däck , blåsa rent och fylla i luft i hydroforen.
Jag tycker tvärtom att om man inte vet så mycket så SKA man satsa på de här billiga. Ingen olja som behöver kollas, bara tuta och köra.
Vad som helst är ju bättre än en batteridriven att sätta i ciguttaget.
Ska man driva en mekanisk verkstad, så kan man ju satsa på nåt annat. Men det är det ju inte fråga om här.
Jag blir galen på folk som alltid måste ha grejer för tusentals kronor för minsta lilla grej.
-
Ja, vett var det.
Oftast kompletteras dessa billiga grejer med långa garantier och generösa inbytesregler.
Jo det är sant, jag gör en del garantireparationer också. Mest är det handhavandefel, alltså själva prylen fungerar. Inte mitt fel att det blir dyrt för kunden. Jag kollar allt och konstaterar att allt fungerar samt instruerar om vad man INTE ska göra. Tar en timma och så transporter. Är inget fel får kunden betala själv.
Struntprat!
För att blås i luft i en vattenaläggning, oavsett typ, så duger den allra billigaste kompressorn på Jula, Biltema etc, alldeles utmärkt.
Jo men det var ju det jag skrev i inlägg Kl 12:55 :o Behövs ingen utmärkt kompressor för det jobbet.
Men att man får en utmärkt kompressor för de pengarna.........näe.
Själv blir jag lite galen på folk som tror de ska ha en kompressor för 30-50 tusen på en bilverkstad. Där går sällan en skruvkompressor riktigt eftersom den går för lite. Blir kondens i oljan m.m.
-
Jag har Julas billigaste.. den står ute i ur och skur, jag har den till spikpistoler, pumpa däck , blåsa rent och fylla i luft i hydroforen.
Samma här, fast Biltemas eller nåt.
-
Man ska passa sig för de billiga kompressorer som har en högvarvig motor av typ dammsugar- eller vinkelslipmotor och kuggväxel mellan den och kompressorn, de blir sällan långlivade (och dessutom är de mycket högljudda).
De bättre typerna (däribland den som Jula sålde billigt nyligen) har istället en asynkronmotor och direktdrift av kompressorn.
Enda fördelen med de där kugghjulsdrivna kompressorerna är att de fungerar bättre ihop med små enfaselverk tack vare att den typen av motor kan orka igång även om elverket håller på att knäa pga den höga startströmmen. Att köra en kompressor med asynkronmotor på ström från ett enfaselverk på 2-3 kW brukar inte gå alls. Motorn orkar inte igång utan står bara och brummar, och så löser motorskyddet eller elverkets automatsäkring ut efter några sekunder.
Köper man en ny kompressor bör man vara noga med att byta olja i vevhuset efter några timmars drift. Precis som på bilmotorer och alla andra kolvmaskiner blir det spån och metallpartiklar i oljan under de första timmarna en ny kompressor går, då alla rörliga delar ska köras in. Och om man köper en begagnad kompressor så ska man inte förvänta sig att den förra ägaren någonsin har bytt olja, utan då bör man byta olja det första man gör.
-
Ska man byta olja på sin kompressor??? Det har jag aldrig gjort.
-
I dom små billiga finns ingen olja. Det är ju själva vitsen.
-
I dom små billiga finns ingen olja. Det är ju själva vitsen.
Inte i de här små 12 V-drivna kompressorerna, men jag vågar nog påstå att det finns olja i åtminstone alla 230 V-drivna som har direktdrift från asynkronmotor. Jag har för mig att det är oljesump även på den kugghjulsdrivna billiga kompressor som en släkting köpte till sin sommarstuga för några år sedan, kan kolla upp det till sommaren.
Ett undantag är enstaka dyra s k oljefria kompressorer som är tänkta för användningsområden där det absolut inte får följa med oljedimma i tryckluften.
-
Inte i de här små 12 V-drivna kompressorerna, men jag vågar nog påstå att det finns olja i åtminstone alla 230 V-drivna som har direktdrift från asynkronmotor. Jag har för mig att det är oljesump även på den kugghjulsdrivna billiga kompressor som en släkting köpte till sin sommarstuga för några år sedan, kan kolla upp det till sommaren.
Ett undantag är enstaka dyra s k oljefria kompressorer som är tänkta för användningsområden där det absolut inte får följa med oljedimma i tryckluften.
Det står oljefritt på min nyinköpta billighetskompressor från Biltema, den ska driva mina keykegs.
-
Inte i de här små 12 V-drivna kompressorerna, men jag vågar nog påstå att det finns olja i åtminstone alla 230 V-drivna som har direktdrift från asynkronmotor. Jag har för mig att det är oljesump även på den kugghjulsdrivna billiga kompressor som en släkting köpte till sin sommarstuga för några år sedan, kan kolla upp det till sommaren.
Ett undantag är enstaka dyra s k oljefria kompressorer som är tänkta för användningsområden där det absolut inte får följa med oljedimma i tryckluften.
Jag vet inte riktigt vilka modeller du syftar på. Men i de vanliga små för runt 500 kr, så är drivningen från motorn till veveaxeln en liten gummirem. Sen är den en vevstake och i uppänden sitter det som en liten bälg som pumpar, det är alltså inte ens en kolv i egentlig mening. Mer som en membranpump. Det är en synnerligen avskalad version, och det finns absolut ingen olja nånstans.. Men jag skulle nog inte ge mig på att tillverka den för 200 kr ändå... :)
http://www.jula.se/portabel-kompressor-nd200-8-6-6-l-200057 (http://www.jula.se/portabel-kompressor-nd200-8-6-6-l-200057)
http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Tryckluft/Kompressor/Kompressor-OL-15-6-17637/ (http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Tryckluft/Kompressor/Kompressor-OL-15-6-17637/)
-
Jag vet inte riktigt vilka modeller du syftar på. Men i de vanliga små för runt 500 kr, så är drivningen från motorn till veveaxeln en liten gummirem. Sen är den en vevstake och i uppänden sitter det som en liten bälg som pumpar, det är alltså inte ens en kolv i egentlig mening. Mer som en membranpump. Det är en synnerligen avskalad version, och det finns absolut ingen olja nånstans.. Men jag skulle nog inte ge mig på att tillverka den för 200 kr ändå... :)
[url]http://www.jula.se/portabel-kompressor-nd200-8-6-6-l-200057[/url] ([url]http://www.jula.se/portabel-kompressor-nd200-8-6-6-l-200057[/url])
[url]http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Tryckluft/Kompressor/Kompressor-OL-15-6-17637/[/url] ([url]http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Tryckluft/Kompressor/Kompressor-OL-15-6-17637/[/url])
De jag syftar på som billiga småkompressorer med olja i är t ex http://www.jula.se/kompressor-8-l-200012 (http://www.jula.se/kompressor-8-l-200012) . Om man klickar på den högra av småbilderna så syns det röda oljepåfyllningslocket + mätsticka tydligt. En del av de där har en avtappningsplugg nedtill på vevhusgaveln, på andra får man lossa skruvarna för gaveln och lätta på den för att tappa ur oljan.
-
Köper man en ny kompressor bör man vara noga med att byta olja i vevhuset efter några timmars drift. Precis som på bilmotorer och alla andra kolvmaskiner blir det spån och metallpartiklar i oljan under de första timmarna en ny kompressor går, då alla rörliga delar ska köras in. Och om man köper en begagnad kompressor så ska man inte förvänta sig att den förra ägaren någonsin har bytt olja, utan då bör man byta olja det första man gör
Står kompressorn svalt och sällan körs varm så blir oljan grå. Det är kondens (vatten) och vatten smörjer inte så bra.
Många kompressorer levereras idag med matolja i. Den är inte så bra heller om den inte är skitdyr. Byt ALLTID olja, kolla den i vart fall. Senast idag mejlade en och ville ha grejer efter oljetorka, vilket blir dyrare än en ny liten kompressor.
En membrankompressor är faktiskt inte så dumt om man ska ha absolut oljefritt i liten mängd och intermittent, tex till airbrusch. Fanns förr en sort som gick hur länge som helst och till "riktig" färgspruta. Men det var då det.
Det är inte olja i alla 1-fas kolvkompressorer. På en del ser man rakt upp i hela härligheten underifrån. "välventilerade" typ.......
Det är nästan lögens att hitta en liten kolvkompressor av god kvalite numera. Ärvde en av farsan som han fick för över 25 år sen. Ställer den som lånekompressor ibland och den krånglar aldrig. Men då kostade en 3000-varvare på 1,5 hp 2200 spänn. En 1400-varvare kostade 3 350.
Men de gjordes inte i Kina.