Alternativ.nu
Övriga ämnen => Meka => Ämnet startat av: louise skrivet 10 feb-11 kl 21:08
-
Fan, måste bilar vara så dyra!
Finns det nån vettig pickup som är 4wd och kan dra ett hästsläp (blir ofta med e-kort, jag vet,men då får jag väl ta det då)?
Hur gamla av diversemodeller vågar man satsa på? Hur långt är för långt i mil de har gått? Vad är billigast billiga alternativ om man inte vill att den rasar ihop alldeles när som helst?
-
Sambon och jag köpte en nissan navara för drygt en månad sen. En 01, gått 16000. Helt underbar att köra, dricker inte alltför mycket. Vi vägde mellan många olika bilmodeller men fastnade båda två för denna.
Sen beror det ju på vilken prisklass man vill lägga sig på
-
Var gick navaran på? Jag har tittad efter lite större pickis som får dra 3,5ton men det blir så förbannad jävla dyrt. Man köper ju en hygglig lastbil för betydligt mindre pengar.
-
Ja priser måste vara med i era inlägg, det var liksom det som var dilemmat. Klart man kan sitta och räkna upp en massa bilar som är kul å äga..
En Navara, 01 16000 mil skulle enligt blockets annonser kosta minst 60.000. Det är aaaasmycket pengar.
-
Min uppfattning är att om man köper begagnade fordon av det slaget så får man vara beredd på mekaniska haverier även på exemplar som inte har gått så långt, verkar välskötta och är av märken med gott rykte. Mitt förslag är att du köper något billigt och samtidigt sätter av en rejäl summa till en reparations/förnyelsefond. Det minskar risken för dyra överraskningar.
Några saker att fundera över:
-Bensin eller diesel? Diesel ger ju visserligen lägre bränsleförbrukning men å andra sidan dåliga kallstartegenskaper (i synnerhet när motorn börjar bli sliten) och man får känna sig som en stor miljöbov pga partikel- och kväveoxidutsläpp. Underhållskostnaderna blir något högre för diesel pga tätare oljebyten och att det är mer viktigt än för en bensinare att batteri och startmotor alltid hålls i perfekt skick om man ska ha en hederlig chans att få igång eländet.
-Finns det någon lokal verkstad eller folk i din bekantskapskrets som är vana att meka med något visst märke? I så fall kanske just det märket kan vara att föredra.
-Stel framaxel eller individuell framvagn? Stel framaxel kan vara att föredra för svår terrängkörning men en individuell framhjulsupphängning ger betydligt bättre komfort och trevligare egenskaper på landsväg.
-Med tanke på släpvagnsdragande så får ekipaget mycket olika egenskaper beroende på överhänget (avståndet mellan bakaxel och dragkrok). Man kan säga att ju större överhäng, desto lättare går det att få släpvagnen att gå dit man vill när man backar. Men vid körning framåt på landsväg blir alltsammans stabilare, wobblingsrisken mindre, känslighet för högt kultryck mindre osv, ju kortare överhänget är.
-Hur mycket folk vill du få plats för i hytten? Är dubbelhytt ett krav eller räcker det med att kunna ta en enda passagerare?
-
Känns som att du letar efter en Cheva S10. Sök på blocket. Finns med spännande motoralternativ och 2wd/4wd.
Annars är dagens Santa Fe ganska billiga, blir det mer och mer tydligen. Men fyrhjulsdriften är tyvärr inte så bra.
-
varför en cheva istf King cab?
-
Var gick navaran på? Jag har tittad efter lite större pickis som får dra 3,5ton men det blir så förbannad jävla dyrt. Man köper ju en hygglig lastbil för betydligt mindre pengar.
73000 gick den på.
-
varför en cheva istf King cab?
Varför en Kingcab istället för en S10? Smaken är som baken, betyder alltså delad. Du frågar och jag tipsar. ;D
En S10 är ett bra alternativ bland alla dessa "billigare" val som finns på marknaden men dricker tyvärr ganska mycket.
-
Så de är exakt likadana och kostar lika mycket?
-
Så de är exakt likadana och kostar lika mycket?
Som en Kingcab? Beror på bilmodell och säljare helt klart. Exakt likadana tror jag knappast att man upplever det som.
Vad är du ute efter egentligen? Bilmodeller? Prisklasser?
-
Så de är exakt likadana och kostar lika mycket?
Om du skulle börja med att ta ställning till frågorna i inlägg #5, när vi har bra svar på dem kan det vara mening att diskutera enskilda märken och modeller.
-
dom två bilar vi haft med 4x4 och som varit både pålitlig och driftbillig er toyota landcruiser och taro den ena dyrare i inköp och den andra billigare men båda tar sig fram i alla veder.
tenk på att eger man en 4x4 så er det något företag som skickar ut erbjudande titt som oftast att köpa bilen i vilket skick som helst för 20 k så får du den billigare en så har du tur
-
Fan, måste bilar vara så dyra!
Finns det nån vettig pickup som är 4wd och kan dra ett hästsläp (blir ofta med e-kort, jag vet,men då får jag väl ta det då)?
Hur gamla av diversemodeller vågar man satsa på? Hur långt är för långt i mil de har gått? Vad är billigast billiga alternativ om man inte vill att den rasar ihop alldeles när som helst?
Ska jag ge dig ett tips, så är det Toyota Hilux. Jag hade en som gick 45000 mil utan strul. Tyvärr så var jag lite snål när jag bytade och tog en King Cab istället och det är i jämförelse en traktor och sketbil. Toyotan gick tyst, jämt och fint, King Caben däremot har en stenåldersmotor, som ska förvärmas och som låter allt annat än bra. Sedan har man växlat upp King Caben för att sänka bränsleförbrukningen (vilket förvisso är bra), men man har växlat upp den på alla växlarna, så den är tämligen kraftlös även på 1:an och 2:an hög.
-
Jag tycker man måste kolla vad man har för behov, och hur ofta, innan man väljer en stor bränsleslukande pickup. Ska man köra hästsläp en gång i veckan, fullastat, eller en gång varannan månad, med 500 kilo i?
I det första alternativet väljer man naturligtvis en rejäl bil och lever med att den drar soppa.
I det andra alternativet kollar man vilken som är den minsta, men som ändå får dra ett dylikt släp.
Dessutom tycker jag att de flesta av dom stora pickuperna är riktiga skitbilar vad gäller lastförmågan på själva bilen. De flesta ligger såvitt jag minns runt 500-700 kg, dvs bara lite mer än en liten Caddy, och bara hälften av vad en Mazda 2500 får lasta.
Det ÄR rätt praktiskt att kunna ställa på en hel 1000-kilos pall på flaket.
Sen när det gäller kostnaden så får man ju tänka på att detta är hårt slitna arbetsbilar, hittar man en runt 10 000 så får man räkna med reparationer, om man inte har en osannolik tur.
-
Hur mycket får den kosta?
Hur mycket skall den dra?
Då kan jag nog hjälpa.
-
En röst till på Hilux!
Kolla in Top Gears specialprogram:
http://www.youtube.com/watch?v=xnWKz7Cthkk#ws (http://www.youtube.com/watch?v=xnWKz7Cthkk#ws)
-
Jag är jätte nöjd med min Ford Ranger, den är suverän, köp en sån!
-
http://www.mascus.se/Transportfordon/Begagnade-Skapbilar-Lastbilar/Volvo-FH12/755216EF-2E7C-4A79-98DE-D9D7CE4D5EBF.html (http://www.mascus.se/Transportfordon/Begagnade-Skapbilar-Lastbilar/Volvo-FH12/755216EF-2E7C-4A79-98DE-D9D7CE4D5EBF.html)
funderar jag på, lättare att lasta, billigare i underhåll och helt enkelt mer bil för pengarna än vad man får betala för en pickup med vettigt släp.
-
[url]http://www.mascus.se/Transportfordon/Begagnade-Skapbilar-Lastbilar/Volvo-FH12/755216EF-2E7C-4A79-98DE-D9D7CE4D5EBF.html[/url] ([url]http://www.mascus.se/Transportfordon/Begagnade-Skapbilar-Lastbilar/Volvo-FH12/755216EF-2E7C-4A79-98DE-D9D7CE4D5EBF.html[/url])
funderar jag på, lättare att lasta, billigare i underhåll och helt enkelt mer bil för pengarna än vad man får betala för en pickup med vettigt släp.
Och du är medveten om att skatten på en sådan är ganska kostsam och att den troligen dricker 4-6 liter/mil
-
Skatten är litta hemsk men när jag kört dylika ting så har det gått att komma neråt 2 liter milen på längre sträckor om man är försiktig.
-
Och du är medveten om att skatten på en sådan är ganska kostsam och att den troligen dricker 4-6 liter/mil
Ja, o andra sidan är underhållet betydligt enklare och dessutom färre saker som går sönder.
-
Skatten är litta hemsk men när jag kört dylika ting så har det gått att komma neråt 2 liter milen på längre sträckor om man är försiktig.
Kör du en gammal FH 12 på 2 liter milen, då har du garanterat jobb på vilket åkeri som helst. Jag kör förvisso med tung last och släp, men under 4 liter kommer man sällan
-
Ja, o andra sidan är underhållet betydligt enklare och dessutom färre saker som går sönder.
???? enklare???? och inte går sönder????. Den har gått 130 000 mil. Jag skulle inte satsa några större summor på att den håller så bra
-
Funderar själv på en Navara, men tittare enbart på -(06)/07 eller nyare pga av erkänt många motorhaverier i den äldre mod.
Något att beakta för övriga som går i samma köptankar,,,,
-
Funderar själv på en Navara, men tittare enbart på -(06)/07 eller nyare pga av erkänt många motorhaverier i den äldre mod.
Något att beakta för övriga som går i samma köptankar,,,,
Köp hos en Nissanåterförsäljare, då är de dåliga lagren bytta. (På order av Nissan centralt)
-
Köp hos en Nissanåterförsäljare, då är de dåliga lagren bytta. (På order av Nissan centralt)
Så man åtgärdar alltså felet "per automatik" numera när en gammal Navara byts in hos Nissan?.
Tyvärr så finns det väl indikationer på att motorn rasar rätt tidigt även om lagret är utbytt, och
hur är det egentligen med brustna vevaxlar?.
Finns det inte liknande indikationer på att även dessa är "undermåliga"?
-
???? enklare???? och inte går sönder????. Den har gått 130 000 mil. Jag skulle inte satsa några större summor på att den håller så bra
Ja, det är bara tungt och så behöver man en blåslampa för att få loss bultar, har du mekat Navara nån gång?
-
Kör du en gammal FH 12 på 2 liter milen, då har du garanterat jobb på vilket åkeri som helst. Jag kör förvisso med tung last och släp, men under 4 liter kommer man sällan
Finns ju distr bilar som inte nödvändigtvis har denna storleken men ändå funkar fint att hämta prylar till husbehov..
Med ett inte alltför stort skåp som är fyllt med nåt ton eller så, aldrig över 75-80 km/h, alltid köra med lång planering så man sällan/aldrig behöver använda broms/avgasbroms, och kopplingen nere i varjendaste nerförsbacke/de sista 2-300 meterna innan varje korsning så går det att köra snålt.
En gammal billig distr bil för 15-30K kr som tex FL6 eller större går med denna sortens körning att komma neråt 1,5-1,6 liter per mil. Med löjligt stora bakhjul går det ännu bättre.
-
Så man åtgärdar alltså felet "per automatik" numera när en gammal Navara byts in hos Nissan?.
Tyvärr så finns det väl indikationer på att motorn rasar rätt tidigt även om lagret är utbytt, och
hur är det egentligen med brustna vevaxlar?.
Finns det inte liknande indikationer på att även dessa är "undermåliga"?
Det var väl just vevaxellagren, som strulade och när dessa gick, så for att i motorn på tok och ibland tom genom blocket
-
Finns ju distr bilar som inte nödvändigtvis har denna storleken men ändå funkar fint att hämta prylar till husbehov..
Med ett inte alltför stort skåp som är fyllt med nåt ton eller så, aldrig över 75-80 km/h, alltid köra med lång planering så man sällan/aldrig behöver använda broms/avgasbroms, och kopplingen nere i varjendaste nerförsbacke/de sista 2-300 meterna innan varje korsning så går det att köra snålt.
En gammal billig distr bil för 15-30K kr som tex FL6 eller större går med denna sortens körning att komma neråt 1,5-1,6 liter per mil. Med löjligt stora bakhjul går det ännu bättre.
Kan hålla med dig misse till en viss del.
En mindre distrubutionsbil med en totalvikt under 12 ton med tillkopplat evt släp är ett alternativ.
Man har låg skatt och försäkring. men samtidigt så har man högre bränsleförbrukning och dessutom så behöver man rätt körkortsklass. Men besiktningen kostar mer, har man lift så skall den oxå besiktigas. Gamla bilar har en stor tendens att ställa till det, bromsar som måste renoveras 10K axel är inget konstigt alls.
Dessutom så går det att köra billigt, jag vet då jag är ganska duktig på det oxå även i orginalutförande.
De låga siffror du pratar om är bra mycket bättre än mina erfareheter.
För Stabon som kört en Skodapickis så är en 4x4 pickis vettig..
Jag har precis köpt ytterligare en Daihatsu Rocky Diesel, drar ca 1L/mil och släpet får väga 3000Kg. MEN, det måste säkerligen lagas rost på den. i storleksklassen ½ golvet.
Men som jag skrev innan så är det svårt att peka åt rätt håll om man inte vet vilken budget du har.
Och hur mycket du skall ha på kroken.
-
När jag hämtat skrotbilar så är det ganska sällan pickuper.
Men när det är det så är det nästan alltid King Cab. Och då med felet *avbruten ram strax bakom hytten* eller *rasad motor'
Å andra sidan har de därför förhållandevis lågt andrahandsvärde.
Angående 4WD pickisar så är min erfarenhet att man får ganska lite för pengarna.
Om man tänker sig att man ger runt 10 k kr för en personbil i ett visst skick och med ett visst antal mil så kostar med samma förutsättningar en 4wd pickis runt 20-25 k kr.
Tycker det är dålig respekt Stabon att du inte fyller i de fakta som Torbjorn m.fl frågar efter här i din egen tråd där du ber om hjälp. Rättså omöjligt att svara vettigt annars..
-
Om jag behövde en fyrhjulsdriven pickup som får dra tre ton och dessutom tyckte att jag hade råd skulle jag köpa en Defender, enbart för att de är balla.
-
Svar på torbjörns frågor:
diesel eller bensin kvittar än så länge. Milkostnaden ska vara så låg som möjligt.
Överhäng? Jag förstår inte vad Torbjörn säger.
Endast 2-sits så jag får mer lastningsplats på flaket.
Sen minns jag inte mer vad han frågade för mitt närminne har pajat. Och det blir inte helare för att Misse hetsar mig och tycker att jag ska jobba lika fort som friska människor.
-
Jag menade mera typ att det går att titta uppåt i det som skrivits i tråden ;)
Misseman/ Med bortsniffat och bortstressat närminne :P Samma problematik.
-
Nej det låg för långt tillbaka i tråden för att jag skulle kunna se det samtidigt som jag skrev.
-
Aha.
Jag brukar öppna en ny flik som jag sen skriver svaret i. Jag behöver ofta gå tillbaka och kolla under tiden jag skriver. Både pga f.d närminnet, och att det ibland har gått så lång tid från att jag var inne på någon viss tråd.
-
Varför då inte använda "citera"-funktionen då finns ju allt med på ett och samma ställe.
Måste ju vara ett skämt!! ;D Ingen kan vara så speciell. ::)
-
Land Rover er et bra valg ,jeg vil rkomandere inte for ny model.
men om du skal kører på veg ,er der ingen grund for fyrhjuls drift ,det vil altid koste mere.
misubitshi er och bra ,jeg anvender en strada 200 til mit job ,naturvård ,der kører i skog hver dag och har kørt uden problemer på 3 år.
-
jeep cheroki disel har haft ett par stycken ,alltid funkat ,drar 3500 kg
-
jeep cheroki disel har haft ett par stycken ,alltid funkat ,drar 3500 kg
Motorerna är kända för att krångla på dom. Bland annat topplocken har det varit problem med, dom har någon egen patentlösning med ett separat topplock för varje cylinder
-
Motorerna är kända för att krångla på dom. Bland annat topplocken har det varit problem med, dom har någon egen patentlösning med ett separat topplock för varje cylinder
VM motori Italy säger väll allt. Funkar och funkar men när eländet börjar så e det bara att skicka till skrot
-
Ska man ändå fundera på en Jeep Cherokee så bör man nog försöka hitta en med måttligt stor bensinmotor. De kan vara förvånansvärt bränslesnåla med tanke på hur stor och tung bilen är, i synnerhet exemplar från tidigt 90-tal. Men nu var det ju en pickup och inte en SUV det var frågan om i den här tråden.
-
Ska man ändå fundera på en Jeep Cherokee så bör man nog försöka hitta en med måttligt stor bensinmotor. De kan vara förvånansvärt bränslesnåla med tanke på hur stor och tung bilen är, i synnerhet exemplar från tidigt 90-tal. Men nu var det ju en pickup och inte en SUV det var frågan om i den här tråden.
Jeep Comanche, så har du inte alls fel. ;D 8)
-
En Jeep. RIktigt frän och med ovanlig kaross.
Åldern gör att den lämpar sig för ett motorbyte till en lämplig dieselrova
http://www.fyndbörsen.se/bilar/jeep_cj10/32258/ (http://www.fyndbörsen.se/bilar/jeep_cj10/32258/)
-
En Jeep. RIktigt frän och med ovanlig kaross.
Åldern gör att den lämpar sig för ett motorbyte till en lämplig dieselrova
[url]http://www.fyndb[/url]örsen.se/bilar/jeep_cj10/32258/ ([url]http://www.fyndb[/url]örsen.se/bilar/jeep_cj10/32258/)
Synd att den är "förstörd", men det mesta går väll att återställa hjälpligt
-
Jag lever med en 30+ Series Land Rover Diesel.
Galvad ram, aluminium i karossen och ett elsystem som en moped.
Perfekt till allt; kör till Härjedalen, camping för två, köra ut timmer och ner på byn för veckoshoppingen.
Utmärkt som rullande verktygslåda och värme / raststuga i skogen.
En bra bil skall kunna spolas ur med slang tycker jag...
Oömma vinylsäten som kostar nästa gratis när man råkat riva sönder lite.
Lite på YT om den: Series Land Rover (http://www.youtube.com/user/Landy4Sale)
-
Synd att den är "förstörd", men det mesta går väll att återställa hjälpligt
Menar du lacken då? Faktum är att det är orginal.
Dock kom det inte speciellt många då folk inte gillade fronten.
-
Menar du lacken då? Faktum är att det är orginal.
Dock kom det inte speciellt många då folk inte gillade fronten.
Färgen var väll inget vidare heller, den ser ju nästan garagelackad ut, med sprayburk. Svårt att se på bilderna dock, den kanske ser bättre ut i verkligheten. Kul modell ändå, men som sagt ser fronten lite skum ut med den sluttande huven
-
En pickis är kass i mångt och mycket, massuppfitta mig nu inte, jag älskar pickisar och har ägt en hel hög, både jänkare å japsare... Dom är onödigt dyra, rätt törstiga, har kass lastkapacitet, litet och svårlastat flak. Är man bara ute efter en bra funktion finnas det 4WD Volkswagen Transporter som spar valfri pickis på alla punkter. MEN man går miste om den där mysiga amm err ikat-känslan, den med countrymusik, hunn i helsoffan och en tuffande V8. :)
Numera kör även jag 4WD-folkabuss!
-
Jag är väldigt nöjd med vår Dodge Dakota, den är i och för sig bakhjulsdriven med borde väl finna som 4WD med.
-
Jag är väldigt nöjd med vår Dodge Dakota, den är i och för sig bakhjulsdriven med borde väl finna som 4WD med.
Kul att tanka också?
-
Jag skulle gå för en Hi-lux eller L200.
Vi bodde i west afrika ett tag. Där körde mycket såna Top Gear bilar. De är verkligen oerhört stark. Såväl Toyota som Mitsubishi. Det fanns även mycket Mazda pick-ups där nere. Inte så mycket Nissan men däremot många gamla Datsun. Tror det berode på importören och tillgång till reservdelar och inte direkt på kvalitén.
Toyota hade även en 2,8 liters diesel i sina gamla hi-lux. Väldigt mycket kraft har de.
Själv körde jag Landrover/Rangerover för att ta mig några steg längre in i skogen, men det var altid mycket mek med dem.
När vi kom hem i Holland efter 2,5 år då byte jag Landrover för Mitsubishi (lite billigare än Toyota). Har varit mycket nöjd med våran L200 i många år.
-
Kul att tanka också?
Nah, men inget är kul att tanka med dagens bensinpriser.... Fast den går så gott som aldrig mer än tre mil om dagen, så så himla stor skillnad är det inte mot vad det hade kostat oss att ha en annan bil.
Då har vi räknat med släpvagnshyror och extramil för att hämta det varje gång det ska hämtas hö och sådant, ja, handen på hjärtat, den drar nog sisådär 1,5 liter milen (vill inte erkänna troligen lite till), men den är så himla skön att köra, man kan meka själv, delarna är billiga... Och jag ÄLSKAR Dodgen.... kan inte hjälpa det, men jag älskar soffan fram, jättebarnsligt, men sant
-
Jag köper nog visas argument att man bättre kan plöja ner 150tkr på en pickup än en lastbil. Om jag nu ska ha en ordentligt pickup, typ Dodge Ram med Cummins eller en Ford modell medium, något man ska tänka på, någon modell man ska undvika? Rekommenderade säljare?
-
Dodge Ram med Cummins
Finns en till salu i byn just nu:
http://www.blocket.se/jamtland/Dodge_Ram_Cummin_2500_HD_lb_reg_31736612.htm?ca=3&w=1&last=1 (http://www.blocket.se/jamtland/Dodge_Ram_Cummin_2500_HD_lb_reg_31736612.htm?ca=3&w=1&last=1)
-
Finns en till salu i byn just nu:
[url]http://www.blocket.se/jamtland/Dodge_Ram_Cummin_2500_HD_lb_reg_31736612.htm?ca=3&w=1&last=1[/url] ([url]http://www.blocket.se/jamtland/Dodge_Ram_Cummin_2500_HD_lb_reg_31736612.htm?ca=3&w=1&last=1[/url])
160.000kr för en som gått 35.000 mil. Kostar dom inte ungefär så mycket nya i USA?
-
Huggormen: Reagerade på miltalet och priset jag också. ;D
När man tittar överlag på den typen av extrema bilar som är importerade varför
har i princip alla rullat över 30.000mil egentligen?
Min teori är att först då säljes liken billigt i staterna och kan först då exporteras.
För att vi ska anse att det kanske kan vara lite värt pengarna, bortsett från milen.
-
För den verksamheten jag har måste jag yrkestrafikregga den och då är de som går på B-kort inte intressant. Då klassas de av försäkringsbolaget som taxi och helförsäkring kostar 15000kr, är den C-reggad kostar helförsäkring inkl lastförsäkring 2700:-.
-
Sedan tar det emot att betala 160tkr för en 12 år gammal bil. Att den har gått många mil skiter jag i, cumminsmotorn klarar minst 100000mil utan problem om den servas väl.
-
Min erfarenhet är att allt som kallas pickup rostar som fan. Och sen så avskyr jag automatlådor. Och pajjar en automatlåda på en begagnad bil så lönar det sig oftast inte att laga. Sen så avskyr jag att betala mer än 5000 för en bil. Man blir alltid blåst i bilaffärer, det är bara att acceptera. Hur bra det än verkar så är det nån skit när man fått hem dem på gården, gäller även dyrare bilar. Så då köper jag hellre billigt och lagar.
Men så nytt som möjligt, ingen automat och så lite rost som möjligt. Allt annat går att laga ganska enkelt och för rimliga pengar.
-
Min erfarenhet är att allt som kallas pickup rostar som fan. Och sen så avskyr jag automatlådor. Och pajjar en automatlåda på en begagnad bil så lönar det sig oftast inte att laga. Sen så avskyr jag att betala mer än 5000 för en bil. Man blir alltid blåst i bilaffärer, det är bara att acceptera. Hur bra det än verkar så är det nån skit när man fått hem dem på gården, gäller även dyrare bilar. Så då köper jag hellre billigt och lagar.
Men så nytt som möjligt, ingen automat och så lite rost som möjligt. Allt annat går att laga ganska enkelt och för rimliga pengar.
Jag har alltid också varit negativ till automatlådor, men är det en bra låda i bra skick, och anpassad till den motor den sitter på, så funkar det ändå rätt bra. Men i prisklassen 5000kr skulle nog jag också undvika automat.
-
Grejen med automatlådor att i princip ingen byter olja eller filter innan den börjar krångla och då är det för sent(Jag har många fördomar om vilka som i första hand köper bilar med automatlåda här i landet också). På många moderna bilar sitter det ofta elektronik i automatlådorna. Alla som haft en amerikansk bil vet väl vilken kvalite det är på elektriska saker i dem?
Jag skulle aldrig köpa en bil med automatlåda som gått mer än 15 000 mil oavsett prisklass. Och skulle jag göra det så skulle jag vara beredd på att dan efter lägga 15 000 på att fixa lådan elelr konvertera till manuel.
-
160.000kr för en som gått 35.000 mil. Kostar dom inte ungefär så mycket nya i USA?
Nej, nya kostar cirka 40000 dollar och en dollar är ungefär jämförbart med en rulle dasspapper. Sedan tull 22% och frakt 17000kr.
En 5 år gammal verkar dock ligga mellan 7000 och 1100 dollar och då blir det klart intressant att hämta.
-
Nej, nya kostar cirka 40000 dollar och en dollar är ungefär jämförbart med en rulle dasspapper.
Är en begagnad då värd en ganska stor mängd begagnat dasspapper?
-
Utan tvekan Toyota Hilux eller VW Taro..finns vettiga bilar att hitta mellan 10000-30000...lättmekat o hyfsat billiga delar men framför allt pålitliga.