Alternativ.nu

Övriga ämnen => Meka => Ämnet startat av: Just_me skrivet 22 jan-11 kl 18:05

Titel: Svetsa avgassystem när man är nybörjare?
Skrivet av: Just_me skrivet 22 jan-11 kl 18:05
Undrar om ni med erfarenhet vet hur svårt det är att svettsa avgassystem? Är det bara böjja till plåt och svettsa dit?
Har själv precis börjat träna på att svettsa bilplåt. Har aldrig hållt i en svetts innan det och vet egentligen inget om saken.

Nu visar det sig att volvons avgassystem läcker som ett såll. Och jag har inte råd att byta till nytt innan besiktning nästa månad. Deffenitivt inte råd att låta bilen stå heller.

Så tänkte plocka ner hela systemet imorgon för att se hur illa det är och om det går att svettsa till hålen.

Mina frågor är väl, vilken plåt bör jag använda? Vet jag bara vilken så kan han som äger huset här hjälpa mig hitta det och övervaka mitt svettsande (Är han som lär mig just nu)

Hur stora ytor vågar man laga, byta ut? Det behöver ju inte hålla i all evighet bara till i sommar då jag har råd att byta.

Nått tipps om rostbehandlare man kan rengöra/måla kanterna med? Helst nått billigt från biltema eller liknande.

Alla tipps och knep är välkommna!

Tack på förhand.
/ T
Titel: SV: Svetsa avgassystem när man är nybörjare?
Skrivet av: Huggorm skrivet 22 jan-11 kl 18:10
Problemet är att plåten brukar ha rostat sig väldigt tunn runt där det slutligen gått hål, så man måste göra lagningarna större än man först tror. Jag lappade ihop några avgassystem på det viset för många år sedan, men det är något jag helst undviker. Men använd vanlig stålplåt, det går med nästan vad som helst. Beroende på hur skadorna ser ut kan det vara bättre att köpa en lös rörstump och svetsa dit. Exempelvis är det ofta rost i kröken som går över bakaxeln, och den kan vara bättre att byta ut än att laga. Akta dig för att andas in svetsröken, många avgassystem är galvade.
Titel: SV: Svetsa avgassystem när man är nybörjare?
Skrivet av: Just_me skrivet 22 jan-11 kl 18:16
Problemet är att plåten brukar ha rostat sig väldigt tunn runt där det slutligen gått hål, så man måste göra lagningarna större än man först tror. Jag lappade ihop några avgassystem på det viset för många år sedan, men det är något jag helst undviker. Men använd vanlig stålplåt, det går med nästan vad som helst. Beroende på hur skadorna ser ut kan det vara bättre att köpa en lös rörstump och svetsa dit. Exempelvis är det ofta rost i kröken som går över bakaxeln, och den kan vara bättre att byta ut än att laga. Akta dig för att andas in svetsröken, många avgassystem är galvade.

Okej, tack för tipsen.
Hm, frågan om man ska leta fram en gammal gasmask jag har sen jag målade båtar en sommar.
Har lungskador efter en olycka plus rökning, läkaren säger att det är ett väldigt tidigt stadie på kol. Så jag brukar vara rätt noga med vad jag andas in.. Är bara 24 så vill gärna att de funkar ett tag till :)
Titel: SV: Svetsa avgassystem när man är nybörjare?
Skrivet av: Jorlan skrivet 22 jan-11 kl 18:35
Men har du inte tillgång till lite rör?
När jag bygger eller lagar och skarvar i avgasystem brukar jag först skära bort allt det dåliga.
På plats om det går, eller montera ner det som behövs.
Sen hänger jag tillbaka allt som går, och kapar till och punktar dit rörstumpar som behövs.
Har man inga böjar, så snedkapar man ett par raka rör tills man har en böj.
Sen plockar jag ner allt igen och helsvetsar det.
På många bilar går avgasröret Över bakaxlen. Då får man göra en skarv där så det går att montera igen.

Plåt är väl lite sisådär att laga avgassystem med eftersom det ofta är rostigt runt om där det är rostigt. så att det inte blir så värst bra att lappa.
Fast om inte tiden och jobbet är ett problem, kan du ju rulla lite plåt själv.
Du har kanske nåt runt och bra vedträ i lagom tjocklek att forma runt?
Och då är det ju bra om du inte har tjockare än 0,8 plåt eller kanske 0,6?

Jag brukar använda kallgalv på sprejburk på fogarna (biltemas billiga duger utmärkt här), och har jag någon färgslunt över i någon annan burk också, så sprejar jag det ovanpå. Och det håller länge.

Mig är lättast att avvända, och när du ändå är igång med kapen, så slipa av svetsytorna redigt ordentligt. Det går inte att svetsa i rost. Var också noga med att slipa av en punkt att sätta jordklämman på, så att det jordar ordentligt.

Och. Ta av jordklämman på batteriet om du svetsar när det sitter kvar i bilen.
Titel: SV: Svetsa avgassystem när man är nybörjare?
Skrivet av: Just_me skrivet 22 jan-11 kl 18:41
Men har du inte tillgång till lite rör?
När jag bygger eller lagar och skarvar i avgasystem brukar jag först skära bort allt det dåliga.
På plats om det går, eller montera ner det som behövs.
Sen hänger jag tillbaka allt som går, och kapar till och punktar dit rörstumpar som behövs.
Har man inga böjar, så snedkapar man ett par raka rör tills man har en böj.
Sen plockar jag ner allt igen och helsvetsar det.
På många bilar går avgasröret Över bakaxlen. Då får man göra en skarv där så det går att montera igen.

Plåt är väl lite sisådär att laga avgassystem med eftersom det ofta är rostigt runt om där det är rostigt. så att det inte blir så värst bra att lappa.
Fast om inte tiden och jobbet är ett problem, kan du ju rulla lite plåt själv.
Du har kanske nåt runt och bra vedträ i lagom tjocklek att forma runt?
Och då är det ju bra om du inte har tjockare än 0,8 plåt eller kanske 0,6?

Jag brukar använda kallgalv på sprejburk på fogarna (biltemas billiga duger utmärkt här), och har jag någon färgslunt över i någon annan burk också, så sprejar jag det ovanpå. Och det håller länge.

Mig är lättast att avvända, och när du ändå är igång med kapen, så slipa av svetsytorna redigt ordentligt. Det går inte att svetsa i rost. Var också noga med att slipa av en punkt att sätta jordklämman på, så att det jordar ordentligt.

Och. Ta av jordklämman på batteriet om du svetsar när det sitter kvar i bilen.

Tusen tack för alla bra tipps!
Jag måste dock ta ner allt för att se ordentligt. Har ingen billyft heller så det blir lite tajt att svetsa på plats.
Men ska definitivt se vad som är billigast, rör eller plåt. Kan vara att hern som äger huset här har en del skrot liggandes som han vill bli av med :)

Dock tror jag det är en vanlig gas-svets jag har att låna här om jag inte mins fel.
Är det någon som vet hur tjock plåten är på själva avgassystemet?
Kan ju vara enklast med rör för det blir ju lättast att kapa rätt av istället för kring rosten...

Jag tror inte systemet går över bakaxeln på den här, är en volvo 940, -91 kombi. Har för mig att jag sett att det går rätt rakt.

Sen undrar jag om man hittar hål på katalysatorn eller en ljuddämpare om det går att lappa det med? Bör man ha någon speciell plåt då? Tänker eftersom just katalysatorn blir sjukt varm.
Titel: SV: Svetsa avgassystem när man är nybörjare?
Skrivet av: Huggorm skrivet 22 jan-11 kl 18:49
Tusen tack för alla bra tipps!
Jag måste dock ta ner allt för att se ordentligt. Har ingen billyft heller så det blir lite tajt att svetsa på plats.
Men ska definitivt se vad som är billigast, rör eller plåt. Kan vara att hern som äger huset här har en del skrot liggandes som han vill bli av med :)

Dock tror jag det är en vanlig gas-svets jag har att låna här om jag inte mins fel.
Är det någon som vet hur tjock plåten är på själva avgassystemet?
Kan ju vara enklast med rör för det blir ju lättast att kapa rätt av istället för kring rosten...

Jag tror inte systemet går över bakaxeln på den här, är en volvo 940, -91 kombi. Har för mig att jag sett att det går rätt rakt.

Sen undrar jag om man hittar hål på katalysatorn eller en ljuddämpare om det går att lappa det med? Bör man ha någon speciell plåt då? Tänker eftersom just katalysatorn blir sjukt varm.
Hål i katalysatorn lagar du inte, eftersom den då är skrot och då får du inte bilen genom besiktningen i alla fall.

Gassvets funkar fint till att svetsa avgassystem. Men då kanske du inte vill svetsa på plats under bilen, utan med systemet liggande på golvet så du kommer åt. Se i såna fall till att det inte ändrar form under arbetet, för då blir det jobbigt att sätta tillbaka  ;)
Titel: SV: Svetsa avgassystem när man är nybörjare?
Skrivet av: Just_me skrivet 22 jan-11 kl 18:50
Hål i katalysatorn lagar du inte, eftersom den då är skrot och då får du inte bilen genom besiktningen i alla fall.

Gassvets funkar fint till att svetsa avgassystem. Men då kanske du inte vill svetsa på plats under bilen, utan med systemet liggande på golvet så du kommer åt. Se i såna fall till att det inte ändrar form under arbetet, för då blir det jobbigt att sätta tillbaka  ;)

Fasen också, det där med katalysatorn. Bara hoppas den är hel annars är jag körd :/
Okej, ja det låter vettigt. :)
Titel: SV: Svetsa avgassystem när man är nybörjare?
Skrivet av: Jorlan skrivet 22 jan-11 kl 18:56
Svetsar du med gassvets är det en stor fördel om du kan göra det på marken ja. Lite vanskligt att göra det i bilen särskilt som du inte har en lyft eller höga bockar.

Jag har aldrig tänkt på hur tjockt gods det är i avgasrör. Men runt 1,5mm kanske?

Katalysator och ljuddämpare kan du laga med vanlig plåt. Måla så det inte rostar bara.
Och på katalysatorn får du vara lite försiktig med värmen och svetslågan så att du inte bränner sönder kärnan.
Du kan ju iof. bränna sönder ljuddämpningen i ljuddämparen också vid oförsiktighet, men det är inte så farligt för just besiktningen...
Titel: SV: Svetsa avgassystem när man är nybörjare?
Skrivet av: Jorlan skrivet 22 jan-11 kl 18:57
Hål i katalysatorn lagar du inte, eftersom den då är skrot och då får du inte bilen genom besiktningen i alla fall.


Det är inte alls säkert. Hål som rostat utifrån är inte samma sak som att kärnan skulle vara uttjänt!
Man kan visst laga katalysatorer.
Titel: SV: Svetsa avgassystem när man är nybörjare?
Skrivet av: Huggorm skrivet 22 jan-11 kl 19:07
Katalysator och ljuddämpare kan du laga med vanlig plåt. Måla så det inte rostar bara.
Finns det verkligen färg som klarar en katalysators värme? Är den i såna fall billigare än att köpa en sprillans ny universalkatalysator för 699kr på biltema?
Titel: SV: Svetsa avgassystem när man är nybörjare?
Skrivet av: torbjorn skrivet 22 jan-11 kl 21:08
Man målar aldrig avgassystem efter en eventuell lagning, det är ingen mening med det. Ytbehandlingen från fabrik brukar vara ett tunt aluminiumskikt, inte zink. Aluminiseringen tål värme mycket bättre.

Jag kan tänka mig att godstjockleken är 1,5 mm i rören och ljuddämparnas gavlar, och förmodligen 0,8-1,0 mm i plåtsvepen runt ljuddämparna.

Men ta en funderare extra om det verkligen är någon mening att börja svetsa, är det inte i så fall enklare att göra provisoriska lagningar med avgaspasta, konservburksplåt och ståltråd för att klara besiktningen och köp sedan ett nytt avgassystem på billigast möjliga piratfirma så snart du har råd. Ett komplett avgassystem efter katalysatorn på en 940 borde inte behöva kosta mycket mer än en full tank bränsle.
Har man lappat ihop ett gammalt avgassystem brukar det ändå vara dags att göra om jobbet inom ett halvår.

Om du ska elsvetsa, så var noga med att jorda svetsen i avgassystemet, INTE i karossen eller någon maskindel.
Titel: SV: Svetsa avgassystem när man är nybörjare?
Skrivet av: Just_me skrivet 22 jan-11 kl 21:12
Finns det verkligen färg som klarar en katalysators värme? Är den i såna fall billigare än att köpa en sprillans ny universalkatalysator för 699kr på biltema?

Finns det så billiga :O Jag kollade mekonomens hemsida, låg på 5000 kr för en ny.
Katalysatorn ser hyffsat okej ut, har skruvat ner avgassystemet nu, den böjda delen som blir två-delad upp mot grenrören måste bytas för den har de lappat förr, är så gott som inget kvar av den :(
Men resten tror jag går att laga! Men jag får se mer nogrant imorgon, tog ner det men måste såga isär den för att få bort den, satt som nån sa runt bakaxeln :/

Eftersom jag bor i Norge är det inte bara 200kr det handlar om vid en ombesiktning utan jag måste planera in en dag jag kan ta ledigt, plus soppapengar. Så jag får verkligen försöka få den att gå genom på första.

Hur som, nån som vet hur man enklast får bort de två givarna som sitter före katalysatorn? Sitt två st som det går sladdar från. Vill gärna inte förstöra dem genom att försöka utan att veta hur de sitter :/

Tack återigen för alla tipps!

Titel: SV: Svetsa avgassystem när man är nybörjare?
Skrivet av: Just_me skrivet 22 jan-11 kl 21:15
Man målar aldrig avgassystem efter en eventuell lagning, det är ingen mening med det. Ytbehandlingen från fabrik brukar vara ett tunt aluminiumskikt, inte zink. Aluminiseringen tål värme mycket bättre.

Jag kan tänka mig att godstjockleken är 1,5 mm i rören och ljuddämparnas gavlar, och förmodligen 0,8-1,0 mm i plåtsvepen runt ljuddämparna.

Men ta en funderare extra om det verkligen är någon mening att börja svetsa, är det inte i så fall enklare att göra provisoriska lagningar med avgaspasta, konservburksplåt och ståltråd för att klara besiktningen och köp sedan ett nytt avgassystem på billigast möjliga piratfirma så snart du har råd. Ett komplett avgassystem efter katalysatorn på en 940 borde inte behöva kosta mycket mer än en full tank bränsle.
Har man lappat ihop ett gammalt avgassystem brukar det ändå vara dags att göra om jobbet inom ett halvår.

Om du ska elsvetsa, så var noga med att jorda svetsen i avgassystemet, INTE i karossen eller någon maskindel.

Jo, jag har tänkt på det men är rädd att det ska läcka ändå. Sen ser jag det som träning, svetsar gärna för övnings skull och just avgassystemet behöver inte vara snyggt, bara tätt :)

Just nu är ekonomin ansträngd här hemma, så det jag behöver köpa nu, nya upphäng och nya bultar mm kommer bli med lånade pengar. Så jag får göra det så billigt som möjligt och sen göra om det. Dubbelt upp med jobb men så får det bli helt enkelt!
Titel: SV: Svetsa avgassystem när man är nybörjare?
Skrivet av: Huggorm skrivet 22 jan-11 kl 21:35
Hur som, nån som vet hur man enklast får bort de två givarna som sitter före katalysatorn? Sitt två st som det går sladdar från. Vill gärna inte förstöra dem genom att försöka utan att veta hur de sitter :/
Det är lambdasonderna, och dom brukar sitta sjukt hårt. Värmen gör att dom fastnar på något vis. Det finns speciella verktyg för att få lös dom, men annars går det med en fast nyckel eller i värsta fall en rörtång också. Var försiktig bara, för dom går lätt sönder och funkar dom inte blir det anmärkning på besiktningen
Titel: SV: Svetsa avgassystem när man är nybörjare?
Skrivet av: Huggorm skrivet 22 jan-11 kl 21:38
Ytbehandlingen från fabrik brukar vara ett tunt aluminiumskikt, inte zink. Aluminiseringen tål värme mycket bättre.

Jasså är det aluminium, jag det är ju lite bättre i alla fall. Men jag tror inte den röken är direkt nyttig heller
Titel: SV: Svetsa avgassystem när man är nybörjare?
Skrivet av: Just_me skrivet 22 jan-11 kl 21:39
Det är lambdasonderna, och dom brukar sitta sjukt hårt. Värmen gör att dom fastnar på något vis. Det finns speciella verktyg för att få lös dom, men annars går det med en fast nyckel eller i värsta fall en rörtång också. Var försiktig bara, för dom går lätt sönder och funkar dom inte blir det anmärkning på besiktningen

Aj, aj, har för mig att de är jäkligt dyr också :/
Hm, får kolla på det imorgon, kan kanske vara att biltema har nått specialverktyg. Men det är en del som ser ut att passa för en fastnyckel, så då är det bara skruva av som en vanlig bult? Inget man ska tänka på? Man vet ju inte, ibland ska saker skruvas åt fel håll och så tänkte jag.
Titel: SV: Svetsa avgassystem när man är nybörjare?
Skrivet av: Huggorm skrivet 22 jan-11 kl 21:42
Dom skall bara vara att skruva lös som vanliga skruv. Men som sagt så brukar dom sitta som berget. Kan du sätta fast röret i ett skruvstycke eller liknande så hjälper det.
Titel: SV: Svetsa avgassystem när man är nybörjare?
Skrivet av: Just_me skrivet 22 jan-11 kl 21:48
Dom skall bara vara att skruva lös som vanliga skruv. Men som sagt så brukar dom sitta som berget. Kan du sätta fast röret i ett skruvstycke eller liknande så hjälper det.

Ska nog gå att få fast röret på nått fiffigt sätt. Har ett löst skruvstycke som jag nog kan sätta på en planka och hissa ner däcket på tänker jag, gjort så en gång för att få fast en sak i framvagnen.

Men dåså, då kör jag imorgon så får vi se hur det går!

Härligt med ett forum där man får bra och snabba svar! :)
Titel: SV: Svetsa avgassystem när man är nybörjare?
Skrivet av: torbjorn skrivet 22 jan-11 kl 22:26
Lambdasonder brukar vara omöjliga att få loss om de är inskruvade i en fastsvetsad bussning på främre avgasröret eller katalysatorn. Om de är inskruvade i gjutjärn brukar de däremot släppa ganska snällt.

Lämpligen låter du dem (märkligt att det är två?) sitta kvar på avgassystemet när du tar ner det, lossa kablarna från kontaktdon och klammer i bilen så alltsammans kan följa med.

De uppslitsade hylsor som t ex Biltema säljer som specialverktyg för att lossa lambdasonder fungerar inte om de sitter hårt, men de går bra att använda för att skruva fast en ny lambdasond med. Ska man lossa en gammal fastkärvad lambdasond är det ingen mening att försöka med t ex öppen nyckel, skiftnyckel eller polygrip, det slinter bara. Lossa istället kabeln i andra änden och trä över en ringnyckel.
Om lambdasonden är trasig och ändå ska bytas kan man klippa kablarna nära lambdasonden och sedan lossa den med en vanlig lång hylsa.
Titel: SV: Svetsa avgassystem när man är nybörjare?
Skrivet av: Just_me skrivet 22 jan-11 kl 22:30
Lambdasonder brukar vara omöjliga att få loss om de är inskruvade i en fastsvetsad bussning på främre avgasröret eller katalysatorn. Om de är inskruvade i gjutjärn brukar de däremot släppa ganska snällt.

Lämpligen låter du dem (märkligt att det är två?) sitta kvar på avgassystemet när du tar ner det, lossa kablarna från kontaktdon och klammer i bilen så alltsammans kan följa med.

De uppslitsade hylsor som t ex Biltema säljer som specialverktyg för att lossa lambdasonder fungerar inte om de sitter hårt, men de går bra att använda för att skruva fast en ny lambdasond med. Ska man lossa en gammal fastkärvad lambdasond är det ingen mening att försöka med t ex öppen nyckel, skiftnyckel eller polygrip, det slinter bara. Lossa istället kabeln i andra änden och trä över en ringnyckel.
Om lambdasonden är trasig och ändå ska bytas kan man klippa kablarna nära lambdasonden och sedan lossa den med en vanlig lång hylsa.

Okej, hm då får jag nog se hur de sitter fast i andra änden.
Min svåger sa nu på msn att det nog är en lambdasond och sen en tempmätare eller liknande. Själv tyckte jag de såg exakt likadan ut bägge två.

Men det låter vettigast att låta dem sitta kvar om jag får loss sladen i andra sidan. Just den delen de sitter på är det inge rost på.
Titel: SV: Svetsa avgassystem när man är nybörjare?
Skrivet av: Misse skrivet 22 jan-11 kl 22:45
Den delen av avgas som 940-kat sitter på är i rostfritt så den går det sällan/aldrig hål på.

TVÅ givare på 940 :o :o  Har jag aldrig sett! Intressant.
kontakterna/skarven till lambdasond sitter en bit upp på karossen, följ sladd bortåt så hittar du den.

Original avgassystem brukar sällan/aldrig ha tjockare godstjocklek än 1,25 mm. Därför livslängd är så kort.

Feltemas 700-spänns katalysatorer har ett mycket ''litet'' innehåll, det är därför de är så billiga. Men funkar nån eller några besiktningar där det gasas så otroligt lite, bara 2500 varv en stund.
Går faktiskt att få igenom en bil UTAN kat-innehåll i vissa fall :-[
Men en FelTema-kat skulle aldrig klara en normal körcykel/avgastest.

Själv köper jag alltid en beg kat på skroten, kostar ca 6-700 spänn här på min skrot.

Men din klarar sig nog fint antar jag.

Svetsa och försök, har du en människa som kan hjälpa dig så har du lärt dig att svetsa hjälpligt på någon timme eller 2.  Skaparglädje!! :D :D


Om bakre ljuddämpare är kass på 940 så går det utmärkt att ersätta den med ett rakt rör som är ca 2 tum och 70 cm långt, ljudnivån blir då mera lagom. INTE högljudd. Gjorde det nyss på en väns bil och hon blev jättenöjd. Speciellt yngste sonen hennes som sa: Äntligen hör man motorn någonting, mamma!!  ;D

Titel: SV: Svetsa avgassystem när man är nybörjare?
Skrivet av: Huggorm skrivet 22 jan-11 kl 22:51
Om bakre ljuddämpare är kass på 940 så går det utmärkt att ersätta den med ett rakt rör som är ca 2 tum och 70 cm långt, ljudnivån blir då mera lagom. INTE högljudd. Gjorde det nyss på en väns bil och hon blev jättenöjd. Speciellt yngste sonen hennes som sa: Äntligen hör man motorn någonting, mamma!!  ;D
Men jag tycker nog ljudet blir bättre om man byter de andra ljuddämparna mot raka rör, men behåller den sista. Det ekar så konstigt annars.
Titel: SV: Svetsa avgassystem när man är nybörjare?
Skrivet av: Misse skrivet 22 jan-11 kl 23:53
Jo Huggis, oftast är det så. Men på just 940 så är den sista av ''motståndstyp'' och har dåligt flöde. Och lustigt nog så blir det inte den där trista ekande ''klangen'' som blir så ofta annars när man tar bort den sista burken?
Kanske beror på att deras kat dämpar ljudet ovanligt mycket ???
Titel: SV: Svetsa avgassystem när man är nybörjare?
Skrivet av: torbjorn skrivet 22 jan-11 kl 23:55
Undrar förresten varför den sista ljuddämparen är olika på 940 beroende på om bilen har bensin- eller dieselmotor? Olika nummer, även hos piratfirmor, men vad jag vet så ser de likadana ut och har samma rördimensioner.
Titel: SV: Svetsa avgassystem när man är nybörjare?
Skrivet av: Misse skrivet 23 jan-11 kl 00:01
En gissning: Dieseln behöver mindre motstånd. 
Turbon har också en annan ljuddämparmodell har jag för mig ???


För övrigt är det så gott att sätta väääldigt grovt avgas (3-4 tum..) med lågmotståndsljuddämpare på en turbobil, ända från turbon och bakåt hela vägen. Gäller både diesel och bensindrivna.
Laddtrycket kommer långt långt tidigare (vid ett mycket lägre varvtal) då än annars så det går mums att köra sådär lågvarvsgott liksom :D
Titel: SV: Svetsa avgassystem när man är nybörjare?
Skrivet av: torbjorn skrivet 23 jan-11 kl 00:11
Turbon har väl grövre rör efter katalysatorn?
Titel: SV: Svetsa avgassystem när man är nybörjare?
Skrivet av: Misse skrivet 23 jan-11 kl 00:14
Tror det. De har väl 2,5 ungefär?  Den vanliga har 54-55 mm om jag minns rätt.
Mitt minne är inte att lita på.
Troligen minns jag fel.
Troligen minns jag helt galet.
Får vara glad att jag minns öht.
Glad att jag minns fel ;) :P ;)
Titel: SV: Svetsa avgassystem när man är nybörjare?
Skrivet av: Just_me skrivet 23 jan-11 kl 00:16
Hehe, jag har ingen turbo i min, är en vanlig bensindriven sak med ett väldigt ogrymt ljud ;)

Fick just en tanke dock, kan man få nedslag på besiktningen pga ljud? Att det låter för mycket dvs?
Titel: SV: Svetsa avgassystem när man är nybörjare?
Skrivet av: Misse skrivet 23 jan-11 kl 00:21
Ja, absolut. Hsr hänt mig ett flertal ggr. Speciellt när jag har bes helt utan ljuddämpare, med bara en katalysator..

Men just 940 är rätt tysta med bara den första dämparen och ett rör istället för den sista.
Tänk på att låta röret gå ut bakom bilen  om du gör så. Om röret slutar innanför sista karossläppen så får man resonansljud i kupén, det är kul en stund men jobbigt i längden.
Jag låter röret gå ut minst 3-5 cm utanför bakre karosslinjen eller hur 17 man nu beskriver det..
Titel: SV: Svetsa avgassystem när man är nybörjare?
Skrivet av: Just_me skrivet 23 jan-11 kl 00:23
Ja, absolut. Hsr hänt mig ett flertal ggr. Speciellt när jag har bes helt utan ljuddämpare, med bara en katalysator..

Men just 940 är rätt tysta med bara den första dämparen och ett rör istället för den sista.
Tänk på att låta röret gå ut bakom bilen  om du gör så. Om röret slutar innanför sista karossläppen så får man resonansljud i kupén, det är kul en stund men jobbigt i längden.
Jag låter röret gå ut minst 3-5 cm utanför bakre karosslinjen eller hur 17 man nu beskriver det..

Aha, tack för tippset! Man lär sig mycket nytt idag :)
Titel: SV: Svetsa avgassystem när man är nybörjare?
Skrivet av: Jorlan skrivet 23 jan-11 kl 00:30
Man målar aldrig avgassystem efter en eventuell lagning, det är ingen mening med det. Ytbehandlingen från fabrik brukar vara ett tunt aluminiumskikt, inte zink. Aluminiseringen tål värme mycket bättre.


Jo! Man bör absolut dra lite färg på fogarna och eventuella delar som inte är av "avgasrörsstandard". Obehandlad fog rostar snabbt.
Fast man behöver ju inte typ hellackera avgassytemet s.a.s.
Titel: SV: Svetsa avgassystem när man är nybörjare?
Skrivet av: Misse skrivet 23 jan-11 kl 00:37
Japp.
Färgen bromsar rostfarten en liten aning där den stannar kvar, alltså inte bränns bort.

Flitigt duschad spillolja på de svalare delarna av en slött körd otrimmad bils avgassystem har samma funktion. Eller kanske lite bättre än färg ???
Titel: SV: Svetsa avgassystem när man är nybörjare?
Skrivet av: Jorlan skrivet 23 jan-11 kl 00:50
Japp.
Färgen bromsar rostfarten en liten aning där den stannar kvar, alltså inte bränns bort.

Flitigt duschad spillolja på de svalare delarna av en slött körd otrimmad bils avgassystem har samma funktion. Eller kanske lite bättre än färg ???

Jag brukar dra på kallgalv på fogarna när det fortfarande är varmt så att det redigt bränner in. Det funkar bra. Och då kör jag ofta turbosaabar med glödande förstahalvor  ;D
Titel: SV: Svetsa avgassystem när man är nybörjare?
Skrivet av: brainghost skrivet 29 jan-11 kl 01:31
Har svetsat på gamla avgas i många år ,biltema eller liknande blir billigare att köpa nytt o lägga ner tiden till lönearbete i stället mvh Mats
Titel: SV: Svetsa avgassystem när man är nybörjare?
Skrivet av: Skogsvilde skrivet 31 jan-11 kl 18:26
Jag har roat mig ett flertal gånger med att lappa avgassystem.  Det är inget som gör en speciellt glad.
För det går säkerligen sönder någon annanstans.

Kolla var du kan hitta billiga delar , mekonomen har ett bra kundkort som ger 10% och under vissa kampanjvecjkor ännu mer.
Biltema har även pirat katalystorer till vettoga pengar.
Titel: SV: Svetsa avgassystem när man är nybörjare?
Skrivet av: Just_me skrivet 03 feb-11 kl 17:49
Nu är det helt och tätt i alla fall. Mer jobb än jag trodde men var riktigt kul, haha
Det tycker jag säkert bara för att svetsning är nått helt nytt för mig ;)
Ang de där givarna så VAR det två lambdasonder :S
Den ena var inte isatt någonstans. Gick bara sladdar till motorutrymmet och där hängde de helt lös.
Vette tusan varför men jaja, det ska väl vara så då

Allt funkar som det ska i alla fall!
Titel: SV: Svetsa avgassystem när man är nybörjare?
Skrivet av: Huggorm skrivet 03 feb-11 kl 18:03
Nu är det helt och tätt i alla fall. Mer jobb än jag trodde men var riktigt kul, haha
Det tycker jag säkert bara för att svetsning är nått helt nytt för mig ;)
Ang de där givarna så VAR det två lambdasonder :S
Den ena var inte isatt någonstans. Gick bara sladdar till motorutrymmet och där hängde de helt lös.
Vette tusan varför men jaja, det ska väl vara så då

Allt funkar som det ska i alla fall!
Kanske lambdasonden gick sönder en gång i tiden, och så fick dom inte lös den. Så dom kanske borrade och svetsade dit ett nytt fäste, och monterade den nya sonden i det i stället?
Titel: SV: Svetsa avgassystem när man är nybörjare?
Skrivet av: Just_me skrivet 03 feb-11 kl 18:20
Kanske lambdasonden gick sönder en gång i tiden, och så fick dom inte lös den. Så dom kanske borrade och svetsade dit ett nytt fäste, och monterade den nya sonden i det i stället?

Mycket möjligt med tanke på hur det ser ut men, den som inte sitter ipluggad sitter ju i katalysatorn. Den andra, som funkar sitter bara i avgasröret före katalysatorn.
Hur kan en givare funka lika på så skilda placeringar? :/
Titel: SV: Svetsa avgassystem när man är nybörjare?
Skrivet av: Huggorm skrivet 03 feb-11 kl 18:38
Mycket möjligt med tanke på hur det ser ut men, den som inte sitter ipluggad sitter ju i katalysatorn. Den andra, som funkar sitter bara i avgasröret före katalysatorn.
Hur kan en givare funka lika på så skilda placeringar? :/
Sitter den bara någonstans mellan motorn och katalysatorn fungerar det. Den skall ju mäta syrehalten i avgaserna för att motorn skall kunna justera bränsleblandningen för att ge katalysatorn optimala reningsförhållanden. På nyare bilar sitter det ofta en sond även efter katalysatorn, för att kontrollera att den gjort sitt jobb. Men om den som inte var inkopplad sitter i katalysatorn tyder ju det på att katalysatorn blivit bytt någon gång i tiden, mot en begagnad som råkade ha inbyggd lambdasond
Titel: SV: Svetsa avgassystem när man är nybörjare?
Skrivet av: Just_me skrivet 03 feb-11 kl 18:48
Sitter den bara någonstans mellan motorn och katalysatorn fungerar det. Den skall ju mäta syrehalten i avgaserna för att motorn skall kunna justera bränsleblandningen för att ge katalysatorn optimala reningsförhållanden. På nyare bilar sitter det ofta en sond även efter katalysatorn, för att kontrollera att den gjort sitt jobb. Men om den som inte var inkopplad sitter i katalysatorn tyder ju det på att katalysatorn blivit bytt någon gång i tiden, mot en begagnad som råkade ha inbyggd lambdasond

Aha, okej! Låter som en trolig teori! Katalysatorn och delen före den var i väldigt bra skick, tror det blivit bytt.
Resten var som ett durkslag så det tog ett tag att få till det :/
Blir ett nytt i sommar!
Titel: SV: Svetsa avgassystem när man är nybörjare?
Skrivet av: torbjorn skrivet 03 feb-11 kl 20:53
Beträffande lambdasondens placering så är huvudsaken att den sitter någonstans mellan motorn och katalysatorn. På tidiga Volvo B230F satt den ingängad i grenröret men tydligen flyttades den längre från motorn på senare årsmodeller. Varför är jag osäker på - kanske man fick något lägre avgastemperatur en bit bort så att lambdasonden fick längre livslängd. På tidiga katalysatorbilar (dock ej svensksålda Volvo) som inte hade elektriskt förvärmd lambdasond, var det vanligt att man satte den i grenröret för att den snabbt skulle bli varm efter kallstart, men Volvo har ju, så länge lambdasonder har varit aktuella på svenska marknaden, använt sådana med förvärmning.
Om man flyttar lambdasonden en lång sträcka (låt säga uppåt en halvmeter) så kan det bli reglertekniska problem - svajig tomgång och sånt. Detta för att när motorn går på tomgång och avgasflödet är litet, så kan det ta någon sekund från att bränsleblandningen ändras tills den ändrade blandningen märks på avgaserna vid lambdasonden. Om nu reglersystemet är tänkt för en kortare löptid, så riskerar man att bränsleblandningen hinner ändras alltför mycket innan lambdasonden upptäcker vad som har hänt och ger signal till styrdonet att börja reglera åt andra hållet.
Titel: SV: Svetsa avgassystem när man är nybörjare?
Skrivet av: brainghost skrivet 04 feb-11 kl 22:32
Min vän sonden ska sitta  i närheten av motorn för att göra verkan(2-4dm)sedan svalnar avgas o ingen reglering kan åstakommas av blandning av luft o koldioxid....
Titel: SV: Svetsa avgassystem när man är nybörjare?
Skrivet av: Huggorm skrivet 04 feb-11 kl 22:50
Min vän sonden ska sitta  i närheten av motorn för att göra verkan(2-4dm)sedan svalnar avgas o ingen reglering kan åstakommas av blandning av luft o koldioxid....
Det blir då varmt nog för att katalysatorn skall kunna fungera. Dessutom sitter det även en lambdasond efter katalysatorn på nyare bilar... Sonderna har ju trots allt elektrisk förvärmning som hjälper till
Titel: SV: Svetsa avgassystem när man är nybörjare?
Skrivet av: Just_me skrivet 04 feb-11 kl 23:06
Min vän sonden ska sitta  i närheten av motorn för att göra verkan(2-4dm)sedan svalnar avgas o ingen reglering kan åstakommas av blandning av luft o koldioxid....

Är inte katalysatorn ofta varmare än motorn?
Mins att nån sagt det med tanke på det här med att parkera i högt gräs etc.
Titel: SV: Svetsa avgassystem när man är nybörjare?
Skrivet av: torbjorn skrivet 04 feb-11 kl 23:23
Min vän sonden ska sitta  i närheten av motorn för att göra verkan(2-4dm)sedan svalnar avgas o ingen reglering kan åstakommas av blandning av luft o koldioxid....

Ta en titt på en Opel Omega 2.0i 1987-1990, där är det uppskattningsvis 7-8 dm avgasrör mellan grenröret och lambdasonden! Och det fungerar, tack vare förvärmningen, utmärkt. Oplar av de årsmodellerna med upp till 1,6 l motorer har däremot en icke förvärmd lambdasond monterad direkt i grenröret.
Titel: SV: Svetsa avgassystem när man är nybörjare?
Skrivet av: torbjorn skrivet 04 feb-11 kl 23:26
Är inte katalysatorn ofta varmare än motorn?
Mins att nån sagt det med tanke på det här med att parkera i högt gräs etc.

Jo, katalysatorn blir som regel varmare än de avgaser som tillförs till den, detta för att alla oförbrända ämnen i avgaserna bränns upp färdigt i katalysatorn, och då utvecklas värme. Ju mer effektivt motorn fungerar och mindre CO och HC den lämnar ifrån sig, desto mindre värme blir det i katalysatorn. Om motorn misständer eller inte tänder alls på någon cylinder, så att det kommer ut stora mängder oförbränt bränsle i avgaserna, kan katalysatorn bli glödande och så het att innanmätet smälter ner eller värmen från den sätter eld på golvmattor mm i bilen.