Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur mycket sparar man?  (läst 5758 gånger)

anders 67

  • Inlägg: 500
    • Dalarna
Hur mycket sparar man?
« skrivet: 18 jul-07 kl 20:17 »
Hur mycket tjänar man på att baka o odla allt själv?
Jag har både tid o kunskap.Vi är sju personer i familjen,alla tonåringar eller vuxna.
Fjällkor,rödkullor,telemarkskor,SRB-kor,dölekor,holsteinkor, lantrasfår,höns,grönsaksodling

Rosten

  • Inlägg: 4857
    • Närke
Re:Hur mycket sparar man?
« Svar #1 skrivet: 18 jul-07 kl 23:48 »
Hur mycket tjänar man på att baka o odla allt själv?
Jag har både tid o kunskap.Vi är sju personer i familjen,alla tonåringar eller vuxna.
Svårt att räkna på. Det beror på massor av saker.
Baka själv? skall ni odla säden och göre eget mjöl eller skall ni köpa mjölet? Kan ni få tag på storpack eller säck? Kan ni förvara säck?
Har ni tänkt att odla grönsaker och potatis? Använder ni det idag eller blir det mest pasta och ris? Föda upp djur? höns, kaniner, får, grisar mm?

Tapio

  • Inlägg: 1314
    • Västergötland
Re:Hur mycket sparar man?
« Svar #2 skrivet: 19 jul-07 kl 13:36 »
Hur mycket tjänar man på att baka o odla allt själv?
Jag har både tid o kunskap.Vi är sju personer i familjen,alla tonåringar eller vuxna.

Halaj!

Det där har jag funderat lite på. Jag tycker att man skall jämföra med vad det kostar att köpa t.ex. en brödlimpa och vad det kostar att göra den själv. Båda kostar tid. Enligt SCB ligger en medelbruttolön på 21 250 Kr. Om vi antar att en limpa kostar 15 Kr så tar det medellöntagaren 11 minuter att tjäna ihop till en limpa. Svårslaget. Och då har jag inte ens räknat vad ingredienserna kostar.
Odling är nog lite bättre i det avseendet, men antagligen inte mycket.

Nej, jag tycker att man skall fokusera på glädjen man känner av att framställa sin egen mat.
Det finns ingen godare mat än den man odlat fram själv.
Och dessutom vet jag att den är garanterat ekologiskt odlad och jag har varken använt RoundUp eller blåkorn i rabatterna.
Jag försöker inte rädda världen med mina patetiska potatisodlingar för jag anser inte att dom gör varken till eller från.

//T

Ulric Eriksson

  • Gäst
Re:Hur mycket sparar man?
« Svar #3 skrivet: 19 jul-07 kl 14:44 »
Hm, jag har inte funderat på vad den effektiva arbetstiden för en limpa är. Jag tror det är under 11 minuter.

Smält smör och värm mjölk på spisen. Under tiden plockar jag fram assistenten och smular ner jäst, salt och kryddor i bunken. Två minuter?

Häll i vätskan och sätt på assistenten. Häll i mjöl och låt det knådas. Fem minuter?

Ställ undan bunken med en handduk över och stoppa in assistenten i skåpet. En minut?

Låt jäsa. Noll minuter om man inte sitter och tittar på under tiden.

Ta fram en långpanna och smörj den. En minut?

Stjälp upp degen i långpannan och tryck ut den. En minut?

Sätt på ugnen och ta fram ett ägg. En minut?

Ny jäsning. Noll minuter.

Pensla med ägget och strössla vallmofrön över. Två minuter?

Ställ in i ugnen. En minut?

Gräddning. Noll minuter.

Ta ut det färdiga brödet. En minut.

Låt svalna. Noll minuter.

Skär upp i fyra delar, var och en ungefär motsvarande en limpa. En minut?

Jag får det till sexton minuter totalt eller fyra minuter per limpa. Det är alltså mycket mer lönsamt att baka än att arbeta, förutsatt att mina gissade tider ovan stämmer. För den som har invändningar om diskning hänvisas till filmen Hästmannen.

Sommartorparn

  • Inlägg: 2834
Re:Hur mycket sparar man?
« Svar #4 skrivet: 19 jul-07 kl 15:34 »
Att räkna på alternativkostnaden är bara meningsfullt om man verkligen förlorar inkomst på att stå och baka (t ex avstå från ett översättningsuppdrag). Normalt sett sker bakningen på fritid. Möjligen kan alternativkostnaden vara att "nu hinner jag inte skjutsa lillebror/köpa nya skor/se på fotboll". Fast visst är det smart att baka effektivt, d v s en plåt full för att spara (fri-)tid och energi. Och även att baka mera mättande bröd än luftigt bröd som man äter upp på en gång. (Surdegsbröd t ex. Men där går det åt ett par minuter varje dag att röra i degen. Fast just det i affären dyra surdegsbrödet lönar sig extra mycket att baka.) Dessutom har man bättre koll på vad det är i brödet, såvida man inte kör med brödmix. Sen tycker jag att det är befriande att baka, i alla fall om det inte är ett måste.

Fred

  • Inlägg: 2872
  • Fort Stewart, GA, USA
    • Övriga världen
Re:Hur mycket sparar man?
« Svar #5 skrivet: 19 jul-07 kl 19:17 »
Ja man kan ju räkna på allt och komma fram till olika slutsatser.

Förmodligen kostar surfandet på denna sida mer än en jävla massa limpor.
Men kan betala igen sig om det innebär mindre misstag inom andra sysslor då den genererar mycket goda råd och erfarenheter.

Som jag ser det så är det inte främst av ekonomiska skäl jag strävar mot självförsörjning.
Mina ägg och höns kostar mig betydligt mer än om jag skulle köpa samma produkter på Wal-Mart.
Men det jämnas iofs ut av "bonus" i form av kött och skinn/päls från jakten.

Men grejjen för mig är inte att leva så billigt som möjligt utan att kunna styra min tid själv och känna att jag klarar mig själv.

Känslan av att kunna vara oberoende är värt de extra kostnader det kanske innebär.

/Fred
Fredsivrande knallpåkebärare.
"Freedom isn't free. We all have to give something.
Some give it all."

Tapio

  • Inlägg: 1314
    • Västergötland
Re:Hur mycket sparar man?
« Svar #6 skrivet: 19 jul-07 kl 20:18 »
Ja man kan ju räkna på allt och komma fram till olika slutsatser.

Halaj!

Javisst. Och det finns många andra aspekter som du själv påpekar.

Själv håller jag på och renoverar fönster just nu.
Räknar jag som jag gjorde ovan så skulle det antagligen vara billigare att lämna in dom till ett glasmästeri.
Men jag vill lära mig hur man gör!
Och jag lär mig under resans gång.
När fönstren är färdiga kommer jag att vara sååå nöjd med dom (tror jag, jag är ju inte färdig än ;)) för jag har ju gjort det själv!
Sådant är svårt för att inte säga omöjligt att kvantifiera.

//T

Nypålandet

  • Inlägg: 2632
Re:Hur mycket sparar man?
« Svar #7 skrivet: 21 jul-07 kl 23:21 »
Jag tror att man inte sparar ett skvatt, men man lägger ut lite mindre. Småsaker jag noterat vid hemmabak är att det lönar sig bättre på vintern (överskottsvärmen från ugnen värmer på huset ganska duktigt), på sommaren blir det tvärtemot lite av ett gissel då det blir på tok för hett inomhus (fast det gäller ju inte denna sommaren).
Men ffa är det ju kul som fan att prova fram egna recept eller hitta och modifiera ett annat!

Rosten

  • Inlägg: 4857
    • Närke
Re:Hur mycket sparar man?
« Svar #8 skrivet: 22 jul-07 kl 12:33 »
Det där har jag funderat lite på. Jag tycker att man skall jämföra med vad det kostar att köpa t.ex. en brödlimpa och vad det kostar att göra den själv. Båda kostar tid. Enligt SCB ligger en medelbruttolön på 21 250 Kr. Om vi antar att en limpa kostar 15 Kr så tar det medellöntagaren 11 minuter att tjäna ihop till en limpa. Svårslaget. Och då har jag inte ens räknat vad ingredienserna kostar.
Problemet är att du räknar helt fel. ;)
Man kan inte räkna så.
Vi tar ett exempel på hur du borde räkna enligt mig.

Ta grundlönen 21250kr ta bort skatten.
Ta sedan bort alla fasta avgifter typ hyra, el, lån, telefon, soptömning, slamtömning, tidningar mm. Då har du nettopengarna efter en månads jobb.
För dom nettopengarna skall du sedan gämföra hur länga man måsta jobba för att köpa en limpa mot att baka en själv.

Så räknar jag på allt.
Då blir allt man gör själv lönsamt. ;)

Ulric Eriksson

  • Gäst
Re:Hur mycket sparar man?
« Svar #9 skrivet: 22 jul-07 kl 13:22 »
Varför skall man räkna bort soptömning etc? Det måste man ju betala oavsett om man köper limpan på affären eller om man bakar själv.

Tidsstudiemannen Ulric tog förresten tid på hur lång tid det tog att baka. De tidigare kalkylerna var något optimistiska: det tog i själva verket 18 minuter effektiv tid. Den extra tiden berodde huvudsakligen på att degbunken inte var ren vid bakningens start, utan måste blaskas ur. Per limpa blir det alltså 4 minuter och 30 sekunder, väl under 11 minuter.

Kostnaden för mjölk, smör, mjöl, ägg, salt, kryddor, jäst samt elektricitet uppskattar jag till 20 kronor. Tiden för att tjäna 20 kronor måste alltså läggas till de 18 minuterna för att få en rättvis jämförelse med köpebrödet.

hemmamamman

  • Inlägg: 492
    • Närke
    • http://hemmamammansliv.blogspot.com/
Re:Hur mycket sparar man?
« Svar #10 skrivet: 22 jul-07 kl 22:14 »
Enligt konsumentverket kan en familj på fyra personer spara 3700 kronor per år på att baka allt matbröd själva. Sen luktar det så gott i köket efterår oxå.  :D
Hemmamamma, tre barn, en gubbe, 4 marsvin, extraknäcker som sjuksköterska. Samlar på spartips.

Rosten

  • Inlägg: 4857
    • Närke
Re:Hur mycket sparar man?
« Svar #11 skrivet: 22 jul-07 kl 22:51 »
Varför skall man räkna bort soptömning etc? Det måste man ju betala oavsett om man köper limpan på affären eller om man bakar själv.

Tidsstudiemannen Ulric tog förresten tid på hur lång tid det tog att baka. De tidigare kalkylerna var något optimistiska: det tog i själva verket 18 minuter effektiv tid. Den extra tiden berodde huvudsakligen på att degbunken inte var ren vid bakningens start, utan måste blaskas ur. Per limpa blir det alltså 4 minuter och 30 sekunder, väl under 11 minuter.

Kostnaden för mjölk, smör, mjöl, ägg, salt, kryddor, jäst samt elektricitet uppskattar jag till 20 kronor. Tiden för att tjäna 20 kronor måste alltså läggas till de 18 minuterna för att få en rättvis jämförelse med köpebrödet.
Jag räknar hur många timmar jag måste jobba för att köpa saker som inte är fasta utgifter. Om jag får ut 15 000 kr efter skatt. När alla fasta avgifter är dragna så finns 5000 kr kvar att köpa mat, kläder, bensin mm för.

Jag har då jobbat 172 timmar för 5000 kr kvar i plånboken.
Varje minut är då värd 48 öre. (5000/172/60)
Det är ju endast dom 5000 kr som jag nu kan påverka på ett enkelt sätt.
Genom att exempelvis baka.

Annars så skulle jag ju kunna spara ihop 45000kr på tre månader.
Men i verkligheten så är det ju bara en liten del av dom 5000 kr i plånboken som går att spara varje månad.
« Senast ändrad: 22 jul-07 kl 23:31 av Rosten »

farmarn

  • Inlägg: 61
Re:Hur mycket sparar man?
« Svar #12 skrivet: 24 jul-07 kl 15:37 »
Vi har fyra barn. Skulle ut en dag och fika. En bulle 14:-, en festis 10:-. 96:- för en bulle och saft till fyra ungar. Det bakar jag mer än 100 bullar för. Dessutom vet jag exakt vad jag har i bullarna.
Jag bakar allting själv och det sparar jag pengar på - inget snack om saken. Dessutom är det roligt och barnen får lära sig hur bröd och bullar blir till. När de sedan är uppfödda på hembakta surdegslimpor och "riktigt" bröd vill de inte äta annat "köpebröd" än Lövångerbagarns rågkakor - det är det enda jag köper till nöds.
Lena

Sommartorparn

  • Inlägg: 2834
Re:Hur mycket sparar man?
« Svar #13 skrivet: 24 jul-07 kl 16:42 »
Visst tjänar man massor på att baka eller att avstå från färdiglagad mat ur frysdisken. (Men alla tjänar lika mycket! Vad man sen har för lön på jobbet spelar ingen roll, för jobb är jobb och fritid är fritid.) Dock kan ett restarant/cafébesök ha en annan dimension än att bara få i sig mat (men dit hör inte standardbullar med festis på självbetjäningen, tycker jag). Fast sparar gör man definitivt inte.

Vattendoktorn fd

  • Inlägg: 664
  • Vatten o Avlopp, på godkännt sätt
Re:Hur mycket sparar man?
« Svar #14 skrivet: 26 jul-07 kl 22:59 »
Varför skall man räkna bort soptömning etc? Det måste man ju betala oavsett om man köper limpan på affären eller om man bakar själv.

Tidsstudiemannen Ulric tog förresten tid på hur lång tid det tog att baka. De tidigare kalkylerna var något optimistiska: det tog i själva verket 18 minuter effektiv tid. Den extra tiden berodde huvudsakligen på att degbunken inte var ren vid bakningens start, utan måste blaskas ur. Per limpa blir det alltså 4 minuter och 30 sekunder, väl under 11 minuter.

Kostnaden för mjölk, smör, mjöl, ägg, salt, kryddor, jäst samt elektricitet uppskattar jag till 20 kronor. Tiden för att tjäna 20 kronor måste alltså läggas till de 18 minuterna för att få en rättvis jämförelse med köpebrödet.

Hej, jag är sjukpensionär (eg mot min vilja ) faktum kvarstår, jag har efter bostadsbidrag, och efter kronofogden indrag c:a 8899:-, och jag gnäller inte. Men har inte längre bil, bor i en fantastisk lägenhet, i stan, i närheten till sjukhus. Jag är mätt varje dag, och jag kan hålla min katt vid gott humör.

Jag har bott på landet, i stor del av mitt liv, så jag förstår vad det handlar om, vad gnäller ni på?

Leif

Ulric Eriksson

  • Gäst
Re:Hur mycket sparar man?
« Svar #15 skrivet: 26 jul-07 kl 23:07 »
Här är det ingen som gnäller. Det gör vi i en annan tråd.

Vattendoktorn fd

  • Inlägg: 664
  • Vatten o Avlopp, på godkännt sätt
Re:Hur mycket sparar man?
« Svar #16 skrivet: 26 jul-07 kl 23:25 »
Här är det ingen som gnäller. Det gör vi i en annan tråd.

 Jag förstår vad du menar Ulric/jag ville bara ge ett förtydlingande, ang kaninfarming bla.

Det är ju inte vad alla har förstått, men jag blev lite inspirerad av "tidstudiemannen" Ulrick och baktidestudien som du så utförligt beskrivet.

Jag gnäller inte, jag har det bra, kanske lite bättre än många andra. Jag kan se, höra, och gå, vad mer kan man begära.

Hälsn Leif, till Ulric bla

tänk_positivt

  • Gäst
Re:Hur mycket sparar man?
« Svar #17 skrivet: 17 sep-07 kl 15:55 »
åh nu blev jag sugen på att baka.

idag blir det frallor

vatten (från kranen)
olja (10kr för en liter och jag använder 1msk)
jäst 1.10kr/st och jag använder en halv dvs 55 öre.
salt


Brutalblå

  • Inlägg: 55
    • Bohuslän
Re:Hur mycket sparar man?
« Svar #18 skrivet: 17 sep-07 kl 16:20 »
åh nu blev jag sugen på att baka.

idag blir det frallor

vatten (från kranen)
olja (10kr för en liter och jag använder 1msk)
jäst 1.10kr/st och jag använder en halv dvs 55 öre.
salt



Mjöl?
 ;)
"Varför köper du ekologiskt kaffe när det är dyrare?"
"Det drabbar ingen fattig."

tänk_positivt

  • Gäst
Re:Hur mycket sparar man?
« Svar #19 skrivet: 17 sep-07 kl 17:32 »


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

469 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Fantastisk tidning, börjat prenumerera nu xoxo
/Robbin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser