Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Fårnät - avstånd mellan trådar?  (läst 1713 gånger)

Styggfaxe

  • Inlägg: 14
    • Värmland
Fårnät - avstånd mellan trådar?
« skrivet: 27 okt-21 kl 12:52 »
Hej!

Planerar att skaffa en liten hobbybesättning värmlandsfår och vill helst stängsla med fårnät. När jag tittar runt så verkar det finnas nät med antingen 15 eller 30 cm avstånd mellan de horisontella trådarna. Prisskillnaden är ganska stor och jag undrar därför om man klarar sig på 30 cm avstånd mellan trådarna eller om det, för eventuella framtida lamm, blir för lättrymt?

Exempel på ett nät jag tittat på https://www.lgprodukter.se/product.html/farnat-tornado-torus-90/8/30-light-100-meter-2

Tiomilaskogen

  • Inlägg: 279
    • Dalarna
SV: Fårnät - avstånd mellan trådar?
« Svar #1 skrivet: 27 okt-21 kl 13:52 »
30 cm verkar glest. Om det är fårnät brukar maskorna vara mindre nertill. Får brukar alltid försöka äta genom maskorna om det inte är ett elektriskt fårnät.
Jag skulle rekommendera att du tittar på elnät. Då kan man också enkelt flytta fållan. Lamm som nosat på elnätet går aldrig mera i närheten. Dessutom håller det hundar och eventuella vargar ute också.

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Fårnät - avstånd mellan trådar?
« Svar #2 skrivet: 27 okt-21 kl 15:56 »
En tumregel är att om de får igenom huvudet och skulderbladen så kan de krypa igenom.
Tänk också på att de kan fastna med huvudet eller frambenen om nätet är trasig eller felaktigt konstruerat.
Om de fastnar med frambenen och blir hängande kan de inte ta sig loss själva, blir de hängande en hel dag så dör de.

Så länge man inte tummar på säkerheten kring detta duger dock vilket nät som helst som uppfyller kraven, undvik dock nät av plastsnöre, mjuk tråd och liknande de kan vara farliga.

Begagnat vägnät fungerar bra, eventuellt får man sätta dubbel höjd om det är fråga om lätta raser som hoppar bra.
Har man stora problem med sträckor där de kryper under brukar jag dela ett nät på mitten och fläta fast det så att remsan ligger efter backen på insidan och lägga på stenar, murkna stockar eller vad man nu hittar som tynger ned det.
Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

skogaliten

  • Inlägg: 1288
    • -
SV: Fårnät - avstånd mellan trådar?
« Svar #3 skrivet: 27 okt-21 kl 23:56 »
Att bygga bra fårstängsel, är en konst som man inte lär sig sådär på direkten.

Det är dessutom betydligt svårare att bygga ett hållbart nätstängsel, än ett flertrådigt elstängsel.

Nätstängslet kräver att man sätter relativt många stolpar som behöver vara relativt grova och väl nerslagna, och att man tar hjälp av maskiner/redskap för att spänna nätet. På naturbetesmarker (kuperad mark) är det extremt svårt att sätta upp ett väl fungerande nätstängsel.
Har man dessutom fåren där det finns vargrevir, eller där det är vanligt mad vandringsvargar, så behöver man dessutom komplettera stängslet med eltråd. Ofta en eltråd ovanför nätet, samt en eltråd nertill, som man sätter med distansisolator. Man får då alla nackdelarna med både nätstängsel och elstängsel...

Att försöka snåla på materialet, t.ex. tro att det går att spänna nätet för hand, eller att köpa ett nät med större maskor, eller ett nät med vridknut, innebär att man får göra om bygget inom ca fem år, när stängslet börjat sagga, och djuren fastnar eller smiter ut, eller rovdjuren tar sig in.

Tornado Torus, och Tornado Titan, är riktigt bra stängselnät med "låsta" knutar, och om jag skulle bygga stängsel på åkermark i form av nätstängsel, så skulle jag gärna välja ett av dessa, men INTE någon variant med stora (30 cm) avstånd mellan trådarna. Dels så kan får/lamm fastna, och så kan mindre djur ta sig ut eller in.

Om anledningen till att välja fårnät, är att det är besvärligt att nå fram till stängslet med 230 V el, så finns det dels  bra (kraftfulla) batteri/solcellsaggregat numera att få tag i (något dyra dock), men det finns också bra matarkabel, som det går att mata ström åtminstone 300 meter med utan nämnvärda strömförluster.

Vad är det för sorts mark som ska stängslas?

Hur stora ytor/hur många meter stängsel?

Kommer ni att söka bidrag för rovdjursavvisande stängsel?

 

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Fårnät - avstånd mellan trådar?
« Svar #4 skrivet: 28 okt-21 kl 00:46 »
Ett tips om man vill göra fasta nät är att hägna in hela området som är aktuellt och göra detta permanent och riktigt med nedborrade stolpar som slås fast med slägga, använda spännbjörnar (kräver även ett särskilt redskap som håller grepp om översta och understa ståltrådarna när man spänner annars går nätet sönder när man börjar spänna det då fårnät kräver såpass hård uppspänning med en riktig björn med hävarn.), osv och sedan dela av detta invändigt med elstängsel. Tyvärr finns inga bra genvägar, det är ett tungt jobb att bygga ett fungerande fårstängsel och materialet är ganska dyrt. Tar man genvägar riskerar man som sagt tidigare att djuren skadar sig på nätet om de fastnar i dåligt gjorda delar av nätet. Tyvärr är får bland de svåraste djuren att hägna in bra, jag tror det bara är grisar som är ännu värre, fåren bryter i allafall inte sönder det fullt lika enkelt...

Jag brukar röja av och märka upp först samt markera alla stolpar som bildar hörn på raka sträckor (dessa kan eventuellt (troligen)  behöva förstärkas med snedsträvor (gör detta innan nätet dras) för att tåla belastningen av de spända trådarna i nätets över och underkant, den största belastningen blir i nätets överkant), enklast är att spänna upp ett snöre mellan pinnar på sträckorna så att man ser linjen och sedan märka upp med tex en stör man täljt till rätt längd (nätet måste kunna stå stadigt och stabilt även om djuren lutar sig mot det så stolparna måste stå hyggligt tätt i allafall några meter emellan.).  Jag brukar helt enkelt lägga ut stolparna först där de skall sitta innan man börjar borra så att allt är väl förberett, man måste slå ned stolpen direkt efter att man borrat annars får man inte ner den om de trasat in jord i borrhålet. Det underlättar om man kan låna en riktig traktorborr, eller i allafall någonting som underlättar arbetet då stolparna måste ned minst en halvmeter det går för hand men det är ett riktigt slitgöra att spetta sig ned mellan sten och skit, ger nog bra träning dock... Ibland måste man det ändå där det inte går att borra, se till att ha ett bra, långt och tungt stålspett så går jobbet smidigare. Det är även bra om man kan stå på någonting när man slår ned stolparna så att man kommer upp i vettigare arbetshöjd man blir fort trött annars även om de första känns ok.


Har nog satt upp åtskilliga kilometer på kuperad skogsbetesmark vid dethär laget och, ja, det går men det är ett bitvis ett rent h--e...
Jag skulle inte heller rekommendera det som nybörjarjobb om man inte har någon tidigare vana men det går om man bara är införstådd med mängden arbete det kräver och att man klarar det fysiskt.
Det underlättar kraftigt om man kan ta hjälp av någon, men ofta kan man ju inte göra det.


« Senast ändrad: 28 okt-21 kl 00:51 av Vargtand »
Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

olivia.k

  • Inlägg: 1455
    • Jämtland
SV: Fårnät - avstånd mellan trådar?
« Svar #5 skrivet: 29 okt-21 kl 18:56 »
Du har ju missuppfattat och ingen reagerar på det verkar det som.
Det är 30cm mellan de vertikala trådarna i den du länkade och det har jag även på de nät jag har som heter tornado titan.
Det står ju att det är 8 trådar på höjden och det är 90cm högt. Det betyder att det är typ 12 cm mellan trådarna på höjden.
Jag har inga lamm som rymmer när det är 30cm mellan trådarna åt sidorna.

Teknisk data:
Höjd: 90 cm.
Horisontella trådar 8 st.
Avstånd vertikala trådarna: 30 cm.

Styggfaxe

  • Inlägg: 14
    • Värmland
SV: Fårnät - avstånd mellan trådar?
« Svar #6 skrivet: 09 nov-21 kl 19:47 »
Du har ju missuppfattat och ingen reagerar på det verkar det som.
Det är 30cm mellan de vertikala trådarna i den du länkade och det har jag även på de nät jag har som heter tornado titan.
Det står ju att det är 8 trådar på höjden och det är 90cm högt. Det betyder att det är typ 12 cm mellan trådarna på höjden.
Jag har inga lamm som rymmer när det är 30cm mellan trådarna åt sidorna.

Teknisk data:
Höjd: 90 cm.
Horisontella trådar 8 st.
Avstånd vertikala trådarna: 30 cm.

Ja, jag hade skrivit fel. 30 cm mellan de vertikala trådarna ska det såklart vara. Tack för att du uppmärksammade det.

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Fårnät - avstånd mellan trådar?
« Svar #7 skrivet: 10 nov-21 kl 19:11 »
30 har jag aldrig provat, men 20 vet jag i allafall fungerar bra till samtliga förekommande raser.
Har svårt att tänka mig att de tar sig genom 30 men jag vet inte med klövarna om de löper större risk att fastna med frambenen om de hoppar mot nätet, eller om det är likvärdigt med 200mm maskor.
Får klättrar ju dock inte på själva nätet med frambenen som getter ofta gör, däremot kan de hoppa upp mot nätet för att kunna se bättre ibland.

Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

326 gäster, 3 användare
xaelanar, kickan1971, l.l@bahnhof.se

* Forum

* Om tidningen Åter



- Fantastiskt inspirerande
/Catarina L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser