Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Mullbär och Valnöt  (läst 11042 gånger)

borsdorfer

  • Inlägg: 337
    • Skåne
Mullbär och Valnöt
« skrivet: 16 okt-21 kl 15:31 »

Tre frågor om mullbär och valnöt.
Behöver dessa korspollinering ?
Hur lång tid tar det innan träden ger frukt ?
Odlingsvärda sorter i Sverige ?

Jacobski

  • Inlägg: 25
    • Södermanland
SV: Mullbär och Valnöt
« Svar #1 skrivet: 17 okt-21 kl 02:45 »
Mina svarta mullbär från frö började ge frukt efter 6 år från att de grodde, och då blev de lite misshandlade i krukor de första åren med brist på näring och uppmärksamhet.. hade säkert kunnat få frukt efter åtminstone 4-5 år annars. Jag tror de olika arterna svart/rött/vitt mullbär brukar ge frukt efter 3-5 år under hyfsade förutsättningar. Svart mullbär är väl åtminstone härdigt upp till zon 3 och vitt mullbär ungefär detsamma, vill du ha extra härdiga mullbär så ska du istället ha röda mullbär(Morus rubra). Oftast så sitter han och honblommorna på samma planta, men har hört att vissa plantor kan ha enbart han- eller honblommor och då behöver man ju mer än ett träd. Då kan det ju vara värt med att hitta en bra namnsort eller dra upp det från sticklingar från något bra exemplar(mullbär är väldigt lätta att odla från stickling).

Vanlig valnöt(Juglans regia) funkar hyfsat bra i zon 1-2, finns också en vitrysk sort med namnet Leiko som tydligen växer så långt upp som Örnsköldsvik.

Grå och svart valnöt och hjärtnöt är härdiga åtminstone upp till zon 3-4 och grå/hjärtnöt kan ge skörd så tidigt som efter 2-3 år, medans vanlig valnöt behöver minst 4-5 år om du har tur och svart valnöt ofta ännu fler år än så. Finns också manchurisk valnöt som hör till de härdigaste och kan odlas uppemot zon 5 men den sägs vara svårknäckt och att när man väl lyckas knäcka den så blir det lätt att skalbitarna blandas med kärnorna, svarta valnötter är också kända för att vara väldigt svårknäckta. Från vad jag har läst så verkar hjärtnöt vara den näst mest odlingsvärda sorten efter vanlig valnöt då den sägs höra till bland de absolut godaste valnötterna och är både härdig och ger skörd tidigt och verkar hyfsat lätta att knäcka. Trädet verkar heller inte bli lika stort som vanlig/svart/grå valnöt.

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Mullbär och Valnöt
« Svar #2 skrivet: 17 okt-21 kl 08:28 »
Korspollinering - Mullbäret "Mulle" som är det vanligaste i Sverige skall inte behöva korspollinering. Mina grannar har bara ett träd och det hade massiva mängder frukt i somras. Valnöt - jag vet inte hur det är med "Loiko" men de Manchuriska verkar klara sig ensamma. Åtminstone grannen får en hel del nötter på sitt, jag får nästan inga på mitt men det är ganska ungt och har bara blommat några år. Och vi bor såpass långt ifrån varandra att våra träd inte kan befrukta varandra.

Odlingsvärda sorter i Sverige - Mullbäret "Mulle" som sagt. Mullbär är ju lite tveksamt härdiga i Sverige men Mulle är bland de härdigaste. Fryser tillbaka lite vissa vintrar i zon 3 men borde vara fullständigt härdigt i Skåne zon 1. När det gäller äkta valnöt kan "Loiko" säkert överleva i Övik, men fryser säkert tillbaka de flesta vintrar. Den skulle säkert funka perfekt hos dig i Skåne utan tillbakafrysning. För det är ju skillnad på att nätt och jämnt överleva, och att frodas.

Små

  • Inlägg: 922
    • Skåne
SV: Mullbär och Valnöt
« Svar #3 skrivet: 17 okt-21 kl 11:16 »
vanlig valnöt behöver minst 4-5 år om du har tur

Ja, allra minst. Jag skulle säga räkna med 10 år om allt stämmer. Bra jord, vatten, sol och någorlunda vindskyddat. Större skördar 15 år.

javill

  • Inlägg: 11357
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Mullbär och Valnöt
« Svar #4 skrivet: 17 okt-21 kl 13:27 »
Har ett valnötsträd, Juglans regia som ger nötter och mig veterligt finns inga valnötsträd inom en halvmil i alla fall.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Ygdrasil

  • Inlägg: 61
    • Uppland
SV: Mullbär och Valnöt
« Svar #5 skrivet: 23 okt-21 kl 01:23 »
För walnöt. Det finns valnötter i kaukasus som klarar betydligt kärvare klimat än vad som är fallet för valnötssorter från centraleuropa. När man tar fram nya sorter korsar man ibland in sorterna från Kaukasus. Sorten Lake funkar utan problem i zon 4. Sorten Broadview är nästan lika härdig. Centraleuropeiska sorter funkar sådär, om man tycker att det är OK att de fryser tillbaka efter varje vinter. Valnöt har separata han och honblommor. Ibland blommar de samtidigt ibland blommar de vid olika tider. Det är detta som avgör om sorten är självfertil eller ej. Både Lake och Broadview är självfertila. Att tänka på är också att nötterna inte skall mogna för sent, så om man i centraleuropa har en tid då nötterna brukar mogna får man lägga till minst en månad för sverige. Ympning ger tidigare fruktsättning, så efter 1- 3 år har man frukt

För mullbär. Köp inte mulle. De blir ynkligt små. Vanliga svarta mullbär (Morus Nigra) funkar hyfsat i zon 4 men fryser tillbaka. Sorten wellington är något härdigare. Det som är riktigt härdigt är korsningar mellan vita och röda mullbär som t.ex. Illinois everbearing. Har bär under nästan hela sommaren som är vackert svarta och bra förhållande mellan syra och sötma. Både wellington och Illinois everbearing är självfertila. Då båda är ympade brukar de börja att ge skörd under andra året efter plantering. De flesta mullber är självfertila. Dock inte röda (morus rubra)

Plantskolor i tyskland har bättre utbud både på valnötter och mullbär än vad som finns i Sverige. Prova t.ex Pflanzmich.de En polsk plantskola som har några bra varianter på Mullbär är https://kornelkirsche.eu/, men de startar varje års försäljning den första augusti och är slutsålda strax därefter, men Ägaren Sven Maksimuk brukar kunna skicka prislistan relativt snabbt

Znibban

  • Inlägg: 1407
    • Skåne
SV: Mullbär och Valnöt
« Svar #6 skrivet: 24 okt-21 kl 10:06 »
sätter ett litet tassavtryck

 

Jacobski

  • Inlägg: 25
    • Södermanland
SV: Mullbär och Valnöt
« Svar #7 skrivet: 27 okt-21 kl 22:32 »
För walnöt. Det finns valnötter i kaukasus som klarar betydligt kärvare klimat än vad som är fallet för valnötssorter från centraleuropa. När man tar fram nya sorter korsar man ibland in sorterna från Kaukasus. Sorten Lake funkar utan problem i zon 4. Sorten Broadview är nästan lika härdig. Centraleuropeiska sorter funkar sådär, om man tycker att det är OK att de fryser tillbaka efter varje vinter. Valnöt har separata han och honblommor. Ibland blommar de samtidigt ibland blommar de vid olika tider. Det är detta som avgör om sorten är självfertil eller ej. Både Lake och Broadview är självfertila. Att tänka på är också att nötterna inte skall mogna för sent, så om man i centraleuropa har en tid då nötterna brukar mogna får man lägga till minst en månad för sverige. Ympning ger tidigare fruktsättning, så efter 1- 3 år har man frukt

För mullbär. Köp inte mulle. De blir ynkligt små. Vanliga svarta mullbär (Morus Nigra) funkar hyfsat i zon 4 men fryser tillbaka. Sorten wellington är något härdigare. Det som är riktigt härdigt är korsningar mellan vita och röda mullbär som t.ex. Illinois everbearing. Har bär under nästan hela sommaren som är vackert svarta och bra förhållande mellan syra och sötma. Både wellington och Illinois everbearing är självfertila. Då båda är ympade brukar de börja att ge skörd under andra året efter plantering. De flesta mullber är självfertila. Dock inte röda (morus rubra)

Plantskolor i tyskland har bättre utbud både på valnötter och mullbär än vad som finns i Sverige. Prova t.ex Pflanzmich.de En polsk plantskola som har några bra varianter på Mullbär är https://kornelkirsche.eu/, men de startar varje års försäljning den första augusti och är slutsålda strax därefter, men Ägaren Sven Maksimuk brukar kunna skicka prislistan relativt snabbt
Bra inlägg. Har du själv erfarenhet av Lake/Broadview i zon 4 eller liknande? Hur mycket bär ger Illinois Everbearing, är det konstant lite grann som månadssmultron och aldrig mycket på en gång? Eller ger de extra mycket bär vid en viss tidpunkt på sommaren och sedan konstant lite grann då och då? Kanske inte den bästa sorten för att göra större mängder sylt eller vin i så fall..?

Vill lägga till i tråden att nu när jag har vart nere i Skåne precis så har jag lagt märke till att valnöt växer överallt och till och med som ett ogräs i vägkanter, staket osv. De är definitivt förvildade och reproducerande i de södraste delarna av Sverige! Det är bara att ta en spade och gräva upp om man behöver ett nytt valnötsträd. ;D

Små

  • Inlägg: 922
    • Skåne
SV: Mullbär och Valnöt
« Svar #8 skrivet: 28 okt-21 kl 15:48 »
valnöt växer överallt ...........! Det är bara att ta en spade och gräva upp om man behöver ett nytt valnötsträd. ;D

Nej, och nej.

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Mullbär och Valnöt
« Svar #9 skrivet: 28 okt-21 kl 16:24 »
Är det verkligen valnöt som växer överallt på det viset? Tex. Ask kan misstas för valnöt om man inte är van.

Jacobski

  • Inlägg: 25
    • Södermanland
SV: Mullbär och Valnöt
« Svar #10 skrivet: 29 okt-21 kl 00:55 »
Nej, och nej.
Växer i alla fall på många ställen längs kusten och i södra Skåne i Lund, Malmö etc. I städerna växer det som ogräs på många ställen vad jag har sett i alla fall och längs staket, vägkanter. Finns massor av fröplantor under en hel del av träden, och fåglar och ekorrar springer och gömmer nötterna överallt vad det verkar som.

Är det verkligen valnöt som växer överallt på det viset? Tex. Ask kan misstas för valnöt om man inte är van.
Ok, jag överdrev nog en del så kanske inte överallt men så länge det finns ett större moderträd i närheten så verkar det ligga fröplantor här och där i en ganska stor radie från moderträdet. Blir lätt som ett ogräs som blir väldigt jobbigt att dra upp pga den långa roten så det klipps istället ner och efter åren blir det många plantor på en stor yta. Pratade med en lokalbo som sa att det är väldigt vanligt med valnötsträd överallt där han bor i Skåne just pga att nötterna som ingen plockar göms överallt av djur, t ex längs staket verkar fåglarna tycka är en bra gömplats. Och ja, det är definitivt valnöt och inte ask jag pratar om.

Små

  • Inlägg: 922
    • Skåne
SV: Mullbär och Valnöt
« Svar #11 skrivet: 29 okt-21 kl 10:57 »
Valnöt har helt klart förutsättningar att bli ett vanligt träd i södra Sverige, det blir varmare enligt politiska strutsbeslut och som du säger så blir det med åren fröplantor i närheten av ett stort träd. Men jag har aldrig sett ett valnötsträd i naturen, och grenverket, barken eller bladen går inte att missa.  I städer och i närheten av trädgårdar är en annan sak.

anne-li

  • Inlägg: 2191
  • Vegan (en etisk fråga) ekologi-klimatsmarta val!
    • -
SV: Mullbär och Valnöt
« Svar #12 skrivet: 29 okt-21 kl 11:01 »
Det är faktisk sant att där finns gott om valnötsträd i och omkring Skåne och alla nötter som fåglar ekorre andre djur lämnar kvar/gömmer
blir jo små nya valnötsträd som Jacobski skriver!
Och fåglarna lämnar även valnötter/nötter på vägen för att ett motorfordon skal knäcka deras nötter (ett väldigt enkelt sätt att få knäckt en nöt)!
A free spirit-independent straight female som älskar livet!
Sko-storlek 42!

Ygdrasil

  • Inlägg: 61
    • Uppland
SV: Mullbär och Valnöt
« Svar #13 skrivet: 31 okt-21 kl 17:45 »
Illinois everbearing ger bra under lång tid. Totalskörden är betydligt högre än hos andra sorter som ger allt under en kort period. Sedan är kvantiteten på ett mullbärsträd lägre än för andra fruktträd, som äpple och päron. Det tar ca 5 år innan det blir tillräckligt mycket för att det skall vara värt att torka eller frysa in, men att äta färska mullbär från trädet är också en njutning. Enda nackdelen är att mullbär färgar rejält, så sätt inget under trädet som man är rädd om

George Donets

  • Inlägg: 7
SV: Mullbär och Valnöt
« Svar #14 skrivet: 31 okt-21 kl 21:37 »
En zon I med sandblandad jord och icke blåsigt är ett utmärkt läge för de flesta träd och inte bara våra inhemska svenska träd utan också för andra värmekrävande träd. I ovanstående trådar finns lite förslag men jag skulle kunna förslå ytterliggare:

Vitt mullbär, Morus alba. Ett träd som får en väldigt vacker och sammanhållen krona i varma och skyddade lägen. Bladverket är vackert grönt och skirt. Den klarar lättare jord och perioder av torka mycket bra.

Äkta valnöt, Juglans regia. Förutsatt att det inte för trångt om utrymme klarar valnöt många ståndorter på lätta jordar och blir framför allt mycket bra i varma lägen.

Ginkgo eller kinesiskt tempeltreäd, Gingko biloba är också ett träd som trivs bra i lättare jordar och varma lägen, men klarar också lite svalare klimat även om frostskador ibland uppkommer. Ofta väl sammanhållen och smal krona och kan bli upp mot 15 meter i Sverige och ibland högre i stadsklimat.

Nu är ovanstående förslag inga traditionella vårdträd, men eftersom ni har så bra läge som ni har tål de att funderas på. Andra förslag som är lite annorlunda än våra svenska men ändå har vissa likheter med dessa är, i korthet: Fraxinus angustifolia 'Raywood' (Fantastiska höstfärger), Silverlind- Tilia tomentosa (Alternativ till vanlig parklindar i varmare lägen), Betula utilis var jacqumontii- Himalayabjörk (alternativ till vanlig björk som inte blir så stor men med fantastisk vit bark).

Det man också bör tänka på är att inte snåla och välja små trädstorlekar från början. Tillväxten blir betydligt mindre och det kan har ta många extra år innan du får upp ett träd i storlek. Välj därför större storlekar från början, det vinner ni nästan alltid på. Om ni ska välja något inhemskt eller mer välkänt trädslag så välja lltid E-plantor. Lycka till!
« Senast ändrad: 01 nov-21 kl 13:10 av George Donets »

Jacobski

  • Inlägg: 25
    • Södermanland
SV: Mullbär och Valnöt
« Svar #15 skrivet: 09 dec-21 kl 23:42 »
Finns tydligen en del sorter i Ryssland bland annat med namnen "Ideal" och "Giant" som tål ned till -30 till -35 C utan att skadas. Giant verkar ha väldigt stora nötter dessutom, dock är det nog väldigt svårt att få in träd från utanför EU men nötter via post är mer möjligt. Finns tydligen en del namnsorter som tagits fram från frösådder av bland annat "Ideal" som kanske är ännu härdigare. Träden är också lågväxande och kompakta. De hade en del intressanta förädlingsprogram och köldtåliga sorter av olika slags växter i Sovjet, har för mig att de kanske även hade extra härdiga mullbär av något slag. Jag vet att i Ryssland t ex så har de en del härdiga aprikossorter från Sovjet med som tål -40 C utan att skadas som inte överhuvudtaget verkar finnas på marknaden i Europa.

Läste på också lite om Lake och Broadview och vad jag har förstått är det troligare att de är av Karpatiskt eller Centraleuropeiskt ursprung och inte från Kaukasus; Karpaterna är en stor bergskedja genom delar av Centrala och östra Europa. Många tyska invandrare till Nordamerika tog med sig valnötter att plantera och ur dessa sorter har en del extra köldtåliga sorter tagits fram, kanske att en del av dessa tyskar var invandrare från just dessa områden. Det har även pågått ytterligare förädlingar av valnötter i Kanada/USA från ursprungligt genetiskt frömaterial som skickats från just Karpaterna där det finns extra härdiga exemplar av valnötsträd. Många av dessa träd tål också temperaturer under minus 30 grader Celcius utan att skadas!

Det borde uppmuntras till mer valnötsodling i Sverige. Jag har en planta nu som jag nyligen uppbringade av frömaterial från ett valnötsträd i Stockholm som är stort, gammalt och självfertilt och som skapar väldigt mycket nötter, undrar hur det mäter sig i härdighet med de härdigare sorterna av valnöt? Känns som om de skulle kunna experimentera med frösådder av dessa exemplar som finns där. I Örebro t ex finns det ett exemplar av Grå valnöt som de odlar fram fröplantor av och säljer. Jag har också fått några sticklingar av valnöt från Skåne att börja slå rot, men kanske rotsystemet på ett sådant träd skulle bli lite väl svagt? Ett sticklingträd kan aldrig växa fram en ny pålrot som hos frösådda träd så det blir mycket känsligare för blåst och torka. Valnötsträd från Skåne/Stockholm kanske inte kan mäta sig i härdighet med Karpatiska träd och extra härdiga namnsorter men de är väl säkert bättre och mer härdiga än de sorter de odlar i Frankrike, runt Medelhavet och i Kalifornien.

anne-li

  • Inlägg: 2191
  • Vegan (en etisk fråga) ekologi-klimatsmarta val!
    • -
SV: Mullbär och Valnöt
« Svar #16 skrivet: 10 dec-21 kl 13:04 »

Mullbärsträd (med svarta bär) var egentligen tänkt som blad-foder till silkesmaskar
och först senare kom man på att de vita Mullbärsträd blad var tunnare och därför delikate för silkesmaskar!
Det är träd med gamla anor!
De första kom troligen till exempelvis Lund på 1700-tallet!
Svart Morus accidosa också kallad "Mulle" är det vanligaste mullbärsträd som trivas i växt zon 1-2!
Och det samma är gällande för det vita mullbärsträd Morus alba (dessa bär smakar som svagt sött kola)!
Båda passar bra som spajlè träd i ett varmt läge och går att frö odla i krukor!

A free spirit-independent straight female som älskar livet!
Sko-storlek 42!

Jacobski

  • Inlägg: 25
    • Södermanland
SV: Mullbär och Valnöt
« Svar #17 skrivet: 13 mar-22 kl 12:11 »
Sist jag var i Skåne nu för några veckor sen så såg jag till att dra upp flera fröplantor av valnöt och ta med mig hem för att plantera på prov. Hittar man ett mellanstort eller större valnötsträd där så är det nästan garanterat att det ligger en massa fröplantor intill det. :P


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

399 gäster, 8 användare (3 dolda)
xaelanar, javill, Be, Lucas Axman, Jon.b

* Forum

* Om tidningen Åter



- Genuin och läsvärd! Bra tips och idéer för att stå på egna ben.
/Camilla W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser