Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Slånbärsgele  (läst 2145 gånger)

frulila

  • Inlägg: 33
    • Blekinge
Slånbärsgele
« skrivet: 04 okt-21 kl 20:37 »
Har fått för mig att jag ska göra slånbärsgele. Man vet inte om jag ska plocka bären innan det fryser och stoppa bären i frysen eller vänta och hoppas bären sitter kvar tills det fryser. Vad är bäst?

Någon som sitter på nåt bra recept på slånbärsgele?

Erik

  • Inlägg: 3
    • Östergötland
SV: Slånbärsgele
« Svar #1 skrivet: 27 okt-21 kl 07:53 »
Ja det tycker jag du ska göra! Slånbär är fina bär och det är alldeles för få som tar vara på dem. Jag vet inte med gelé men jag gjorde saft på dem, blev oerhört gott. Och jag stoppade dem i frysen först för att simulera en frostnatt och de blir bättre av det. Man gör det för att få ur garvsyran och göra bären sötare. Så ja, jag skulle säga kör dem en sväng i frysen innan du gör gelé. Mvh/E
Gör något och lär dig något, gör ingenting och lär dig ingenting.

 

anne-li

  • Inlägg: 2191
  • Vegan (en etisk fråga) ekologi-klimatsmarta val!
    • -
SV: Slånbärsgele
« Svar #2 skrivet: 27 okt-21 kl 13:36 »
A free spirit-independent straight female som älskar livet!
Sko-storlek 42!

frulila

  • Inlägg: 33
    • Blekinge
SV: Slånbärsgele
« Svar #3 skrivet: 30 okt-21 kl 21:28 »
Det hann frysa innan jag plockade bären men slängde ändå in dem i frysen. Receptet ska jag testa.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

364 gäster, 3 användare
xaelanar, tangloppen, Stengrim

* Forum

* Om tidningen Åter



- Tycker det verkar vara en mycket innehållsrik tidskrift. Användbara tips och råd för den nyfikne och för de som vill utveckla sitt bruk med hand och hjärta. Tack!!
/Märit Newberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser