Jag hade miljoner krolliljor på gräsmattan i våras, det mesta verkar ha överlevt, tror nästan alla är spontanförökade, fast de är inte i närheten av att ha gått i blom ännu här oppe...
Införskaffade en daglilja igår, skall bli spännande att se om den tar sig, de verkar inte ha samma rotsystem som krolliljor?
(Ser i allafall inte ut som en lök, mer som sådana tjocka rötter, vad de nu kallas med korrekt botaniskt ord, så jag tror inte att de tillhör samma artfamilj?)
Krolliljor skall inte ha lika blött som daglilja, de vill ha det något torrare (normalfuktigt) och de vill gärna ha halvskugga (liksom dagliljan) , men fungerar också i solljus, fast de trivs allra bäst i halvskuggan.
Här är det ganska blöt och tung lerjord.
Sådana växter alla säger att det inte går att misslyckas med är som så enligt min erfarenhet, att antingen fungerar de, eller så får man verkligen kämpa med att få dem att ta sig, trots att alla man känner och läser om säger att det skulle vara busenkelt... Men till slut brukar man hitta nyckeln till varför det aldrig gick förut.
(är de fel på inköpta plantor brukar det dock ha att göra med fel på rotsystemet och liknande som uppstått i samband med uppodlingen).
krollilja skall gå ganska lätt att fröföröka i väl rensad rabattjord, eller i kruka om man inte lyckas få fröna att ta sig på plats vad jag minns.-
Men kom ihåg att fröna bör vara väl utmogna för bäst chans till grobarhet.