Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  HJÄLP! Hur får jag bort hällen på en Husqvarna 3026 vedspis??  (läst 10506 gånger)

Rolkenridge

• Västergötland
Hej,
Jag har en gammal Husqvarna 3026 som tjänstgör i köket. Nu går det plötsligt inte att vrida på rökgasspjället. Det sitter bom fast i stängt läge.
Spisen är "inmurad" mellan två tegelväggar. Är det kört för gott eller går det att få loss hällen och se spjället eller måste hela spisen spättas loss?
Jag ser 2 skruvar i bakkant av hällen men antar att det finns fler. Om någon har skruvat isär en sådan här så snälla svara.
MVH Magnus

Broberg

• Gäst
En bit ner finns bruksanvisning och sprängskiss, om det hjälper dig något... Hade en nerplockad sådan innan. Annars kunde jag glott på den.

http://www.ved-pellets.se/butik/Arkiv.shtml

torbjorn

• Medelpad
Det finns även två skruvar framifrån, som man kommer åt efter att ha tagit bort täckplåtarna på framsidan av spisen. Om du lyfter av hällen, så tänk på att tätningen runt hällens kant är gjord med ett asbestsnöre, ta hand om resterna av det på ordnat sätt och låt bli att andas in asbestdamm. Ersätt det med ett glasfibersnöre (finns numera t o m på Biltema) när du sätter ihop spisen.

Men man kommer inte åt mycket av spjällmekanismen för att man lyfter av hällen, jag vill minnas att det går en axel från vredet rakt ner till i jämnhöjd med rökstosen, där sitter en hävarm på axeln och en länk till spjället. Länken sitter utanpå spisens baksida, alltså in mot skorstenen. Så det blir nog till att baxa ut spisen på ett eller annat sätt om man ska få ordning på spjället.

Gottfrid

• -
Testa att köra ett armerings järn igenom lilla sotluckan.

Winnie

STOPP!

Vad du än gör så försök inte skruva löss hällen!

Den är skruvad med genomgående bult (80 cm långa) och dessa håller ihop HELA spisen!
Även om du skulle få av hällen så kommer du inte åt spjället utan att plocka isär ännu mer.

Testa som föregående sa att gå in via sotluckan, lys in och lokalisera spjället-rikta ett litet spett eller armeringsjärn möt högra sidan på spjället och stöt eller slå lätt med hammare.

Ylven

• Ena foten i jorden och andra i datarymden!
    • Småland
    • Min blogg
På min förra husqvarna-spis satt hävarmar för att reglera spjället på baksidan av spisen. Om det är lika dant på din så kan det ha varit bruk som ramlat ner och blockerar.

Edit, ser nu att min spis var av samma modell som din.
« Senast ändrad: 23 jan-13 kl 06:53 av Ylven »
Om får, biodling, småbruk, husrenovering och tankar om världen omkring:

http://ylven.blogspot.com/

Gottfrid

• -
Tipps nr 2.Gör ett hack i armerings järnet med vinkelslipen å rucka lite försiktigt först fram å tillbaka.Tänk på att spjället kan öppnas mot dig,så du inte får det att fastna ännu värre.

torparn82

• Hälsingland
Hej!
Har problem med den vänstra skyddsplåten i eldstaden. Den är sönderbränd och jag får inte ut den genom luckan. Är det inte möjligt att lyfta bort hällen pga genomgående skruvar som det skrivs om ovan? Tycker det verkar märkligt?
« Senast ändrad: 13 sep-24 kl 21:50 av torparn82 »

Claude.K

• -
Jo det går att lyfta av hällen efter borttag av skruvarna. Sätt ett spännband runt hela spisen först eftersom hällen håller ihop konstruktionen också. Brännjärnen brukar dock inte va nå problem att ta lös efter man tagit bort spisplattorna och hällfyllnadsjärnet

torbjorn

• Medelpad
Om brännjärnet har blivit riktigt skevt och buckligt så kan det hända att man måste slå sönder det för att få ut det.

Dela detta:

* Inloggade just nu

389 gäster, 2 användare (1 dolda)
Kengus89

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidningen. Köper ingen annan än denna.
/Christina K

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser