Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  lera halm och andra naturmaterial, erfarna människors råd sökes.  (läst 840 gånger)

Cees

• Närke
Det är så att jag håller på att bygga ett nytt hönshus och har lite svårt att bestämma vilka material jag ska använda till isolering men även panel m.m

Vill enbart använda naturliga material av självklara skäl.

Stommen är så gott som klar, regelstomme.
Tänkte lägga trossbotten av vanlig råspont eller liknande sen tänkte jag smeta på lera eller vindtät duk. (Råd tack) sen fylla med spån, vindtät duk över o sen ca5-6 cm trägolv.

Ungefär samma princip i taket fast skiva (masonit eller plywood) innåt och ett snetak på det (troligen plåt med lite drivbänkar på:)

Väggarna däremot, fick en idè att jag skulle sätta vindtät duk och skivor innåt och sen fylla utifrån med en ler och halm blandning, både mellan och även över reglarna.(12cm reglar)
sen lägga en finare puts utanpå och på så sätt skapa isolering och fasad allt i ett, billigt och naturligt!

Är det en bra eller dålig idè?
Går det att resa väggen (2x3m) om man gör det liggande?
Eller om man gör det stående ska man lägga lite åt gången och låta det stelna till? Armering?
Första gången jag använder en sån metod så jag är tacksam för råd, synpunkter och idèer!:)

Dela detta:

* Inloggade just nu

407 gäster, 4 användare (1 dolda)
Claude.K, Karlsdotter, Kengus89

* Forum

* Om tidningen Åter

- Dessa välarbetade tidningar ger stor inspiration till att klara sig själv.!
/Inspiration

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser