Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Värme element i hönshus !  (läst 4593 gånger)

Archibald

Värme element i hönshus !
« skrivet: 24 jan-06 kl 08:51 »
har en 300w radiator som redan stått i ett hönshus (hos dem jag fick hönsen av) och nu tänkte jag sätta fast den i hönshuset.

skall man montera den innanför luckan, så att värmen stiger och ny luft fylls på underifrån, eller skall man montera det under de nya hönsredana i ena inre hörnet av hönshuset.
det är de två falen jag har.
placering nummer två ger en ganska central placering.
kan iofs dra dit en planka och montera det direkt på gallerväggen mot ingången, och få det mitt i hönshuset.

Kicki

• Den som ser framtiden i motvind går åt fel håll.
    • Dalarna
    • Ensgårdens hemsida
Re:var montera radiator i hönshus
« Svar #1 skrivet: 24 jan-06 kl 09:46 »
Under fönstret är den bästa och naturligaste placeringen. Det tar bort det kallras som finns under alla fönster och du slipper dessutom imma på rutorna.
Att placera elementetvid luckan är nog det sämsta alterantivet, sdet blir jättedyrt för kallluftten kommer att kyla ner elementet som då kommer att gå för fullt hela tiden. Under redena verkar också lite oekonomiskt eftersom du den varma luften hindras från att röra sig i rummet. Om du inte har mäjlighet att sätta det under fönstret tycker jag den centrala placeringen verkar vettigast.
Ensgården, 1 mil norr om Rättvik: Foundernära genbanksbesättning av Hedemorahöns   

Har kursverksamhet!

Archibald

« Svar #2 skrivet: 24 jan-06 kl 11:29 »
under fönstret kan bli svårt, dels pga av platsbrist. de stackars vaktlarna har nog tufft ändå.
men de har en värmelampa som lyser upp och värmer nästan hela deras yta.
jag skall nog försöka mig på den centrala placeringen, då är vi samtidigt nära vattnet.

upptäckte att fästena till elementet är på vift, måste improvisera lite. men det kan inte göra så mycket då den får hänga fritt mot gallret.

egentligen fantastiskt vad 3 stycken 60w lampor kan värma upp i det lilla hönshuset.

jag har två stycken värmelampor. de är på dygnet runt och då kan det ibland vara strax under noll på morgnarna, med 3*60w så blir det mellan 6-9 grader.
iofs så ger ju varje höna lite värme också.

Kicki

• Den som ser framtiden i motvind går åt fel håll.
    • Dalarna
    • Ensgårdens hemsida
« Svar #3 skrivet: 24 jan-06 kl 13:20 »
då kan det ibland vara strax under noll på morgnarna, med 3*60w så blir det mellan 6-9 grader.iofs så ger ju varje höna lite värme också.
Hahaha, ja här ser vi det jag skrev om förut - skillnaden i tankesätt beroende på vart man bor. Det är nog därför diskussionerna kan bli så heta och hetska då vi debatterat detta med extra värme elelr ej i hönshusen - strax under noll, kära nån, då är det ju nästan vår här hos mig i Gästrikland, och vad t.ex. Susanne lååångt däruppe i Laxforsen säjer om detta kan vi ju bara speklulera om...  ;)
I helgen var jag nere i Ängelholm på duvutställning - väldigt skoj bilkörning ner dit i full snöstorm på fredagen.... ::)
 Där nere ojade sig alla över hur fasansfullt kallt det var, att det var köldrekord m.m. fastän det bara låg runt -14 grader och jag tyckte det var en ganska normal januaritemperatur
Hehe, vad säjer du Susanne om detta  ;D

Förstår ni alla skillnaderna på förutsättningarna och att vi alla bör vara försiktiga då vi dömer ut varandras åsikter angående extra värme, ljus, feta fodersorter, lämpligt datum för första kycklingkullen för året  o.s.v.: För den ena är det normalt med + 5 grader utomhus vintertid medan en annan tycker -5 är mer normalt, en tredje har -15 och en annan har - 25. En har 10 timmars fullt dagsljus, en annan har 8 timmar medan en tredje knappt har någon timme med fullt dagsljus alls.
Ensgården, 1 mil norr om Rättvik: Foundernära genbanksbesättning av Hedemorahöns   

Har kursverksamhet!

Susanne

« Svar #4 skrivet: 24 jan-06 kl 14:17 »
Oj oj, -14 grader!!! Det är ju rena sommarvärmen ju!!  8)
Alltid lika kul att se på tv-nyheterna varje år när sörlänningarna får snö, kommer det tre flingor så blir det kaos...   ;D ;)

He he, skämt å sido, Sverige är lååångt, och det leder till ett kontrasternas land. Charmigt tycker jag! Vore trist om hela Sverige bestod av det skånska lapptäckeslandskapet, eller norra Sveriges karga fjällnatur. Hur som helst så innebär det helt olika förutsättningar för djurhållning beroende på var man bor, precis som Kicki säger.

Dela detta:

* Inloggade just nu

334 gäster, 3 användare
sayerbýr, Tomas Skogstjärn, torbjorn

* Forum

* Om tidningen Åter

- Kvartalets höjdpunkt för mig, när det nye Åter kommer!
/Ann-Louise L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser