Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Duva fel växt  (läst 2636 gånger)

Fredrikslund

• Södermanland
Duva fel växt
« skrivet: 10 jun-09 kl 22:12 »
När jag var mindre tog jag ett ringduvsägg, vet att man inte ska göra det men jag visste inte bättre då!
Så in i maskinen och efter några dagar kläcktes det. jag matade min lilla Bobo och han blev allt större. MEN, han växte endast på bredden. Benen blev jätte konstiga, dom stog rakt ut på varsin sida av kroppen. han låg på magen om ni förstår och benen bara kraffsade brevid. gud vad elak jag var!
Jag mjölk från bonden och insekter och sånt. läste inte ens på och jag borde ha vetat bättre. tillslut fick min pappa ta bort honom trots att han såg pigg ut, men så ska ju inte en fågel växa  :'(
jag antar att jag inte gav honom rätt mat (vad ska en duvunge äta?), eller var det något annat?

gernsö

• Skåne
SV: Duva fel växt
« Svar #1 skrivet: 11 jun-09 kl 17:59 »
En duva ser ganska knasig ut den första månaden. De ser lite ut som du beskrev,  att som en tunna med benen på sidorna, kolla min andra tråd om duvungen flax, han såg förfärlig ut men ser bra ut nu och är en jävel på att vara irriterande.
Kör hårt, livet är så jävla kort.
Här finns många djur men avel på sussex stor vit col, dv cochin,  korsningsgäss, myskankor i udda färger och sumatra.
Har ko, häst, hund,får, katt och sambo...

Fredrikslund

• Södermanland
« Svar #2 skrivet: 11 jun-09 kl 18:17 »
kollade på din duvunge, min hade dock inte ens fått sina vita fjädrar på halsen ännu. Men den du har hade ju ialla fall sina ben under magen även fast dom såg lite snea ut, men den jag hade dom stog bokstavligen RAKT UT. han kunde inte ens stå på dom, jag försökte hjälpa han med det gick inte. tror inte jag har någon bild men kan leta. men tänk dig att du har satt fast två pinnar på hans mage, en åt vänster och en åt höger. skulle det se ut så? och skulle han inte kunna gå den förrsta månaden? fast vore ju rimligt så att han inte kommer ur boet, gud om det skulle vara så blir jag arg på mig själv   :-X

gernsö

• Skåne
« Svar #3 skrivet: 11 jun-09 kl 19:15 »
Tror du har rätt att det var inte menat att han skulle leva. Men en duvunge nästan släpar sig fram de första 2 veckorna, de kan inte stå på benen. Tyvärr får vi aldrig veta varför det var så, men tycker inte att du ska tänka på det, det var då , det är gjort och vad vi änn gör så  får vi inte veta vad det var.
sätter in ny bild i andra tråden snart på min duva som han ser ut nu.
Kör hårt, livet är så jävla kort.
Här finns många djur men avel på sussex stor vit col, dv cochin,  korsningsgäss, myskankor i udda färger och sumatra.
Har ko, häst, hund,får, katt och sambo...

Fredrikslund

• Södermanland
« Svar #4 skrivet: 11 jun-09 kl 19:25 »
Du har helt rätt!! slut på denna tråd ;)
Oh, ska kolla när bilden kommer ;D

Lars på Solbacken

• Västergötland
« Svar #5 skrivet: 18 jun-09 kl 19:59 »
När en duvunge växer upp ska den ha ett fast underlag när den ligger i sitt bo, skulle den inte ha det så sträcker den ut benen åt varsitt håll och i.o.m att ungars ben är mjuka den första tiden så stelnar dom till i det utsträckta läget som du beskriver.

/Lars
Jobbar för mångfald har Vadsbohöns, duvor,  hund "springer spaniel/wachtel" och bin, Trädgård, odling, blommor, fågelskådning, husbehov mm.
www.hovabrevduveklubb.n.nu     https://www.facebook.com/LarsiSolbacken/

Fredrikslund

• Södermanland
« Svar #6 skrivet: 18 jun-09 kl 20:07 »
du har nog rätt!! den låg i en kartong har jag för mig, och det är ju rätt halt. fast tror jag hade en handuk under, kommer inte ihåg. men jag tror nog du har rätt. skulle ha läst på lite mer...
Men tycker du maten jag gav var okey?

8zw

• Södermanland
« Svar #7 skrivet: 25 jul-09 kl 18:41 »
Maten var helt fel. Duvor matar inte sina ungar med insekter utan de matar med en sorts gegga som föräldrarna skapar. Kallas ibland för 'duvmjölk'. Det går inte att ersätta den maten själv men finns geggor att köpa i djuraffär/vetrinär som man kan mata med.
Dock är de geggorna mycket sämre än den som föräldrarna gör och ska självklart inte användas annat än om föräldrarna inte tar hand om ungen själva.
Påfågelduvor.

Fredrikslund

• Södermanland
« Svar #8 skrivet: 25 jul-09 kl 19:45 »
Känndes som att det var mer maten som var fel. Då visste jag inte vad dom fick för mat, och inte var jag tillräckligt smart så att jag kunde räkna ut att jag kunde hitta det på internet. Men idag vet jag att dom får någon speciell mjölk från modern. Någon jag känner brukar ge något som heter must eller liknande. Kommer inte ihåg, men då vet jag till nästa gång :D

welcomehome

« Svar #9 skrivet: 30 jul-09 kl 19:11 »
Kan det inte vara så att det där med benen är en naturlig grej, men att det förblev så och var lite långsamt utvecklad var pga maten?

Lars på Solbacken

• Västergötland
« Svar #10 skrivet: 05 aug-09 kl 00:03 »
Det här med att benen ställer sej rakt ut är pga. att den inte får fäste i boet med benen, utan då ligger ungen hela tiden utsträckt med endera det ena eller båda benen och dom växer då fast på det sättet.

Maten "komjölk och insekter" funkade ju och den växte och då är väl allt ok. fast det är svårt att dra upp en nykläckt unge. Helst bör han vara runt en vecka då går det lättare att föda upp dom.
Dom får duvmjölk från föräldrarna dom första dagarna sedan går det över till halvsmält foder och vid tio-fjorton dagar får dom rent foder från föräldrarna.

Det är annars som 8zw skriver om geggor.

/Lars
Jobbar för mångfald har Vadsbohöns, duvor,  hund "springer spaniel/wachtel" och bin, Trädgård, odling, blommor, fågelskådning, husbehov mm.
www.hovabrevduveklubb.n.nu     https://www.facebook.com/LarsiSolbacken/

Dela detta:

* Inloggade just nu

654 gäster, 3 användare
skepparn, kretslopp, Anna Witt

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidningen!
/Gabriella S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser