Hej.
Min granne har en vatten/vattenvärmepump, som är djupborrad. Den hörs inte alls, och den syns inte alls. Inne i deras hus står den i ett litet tekniskt utrymme stort som ungefär två normalstora garderober. Den hörs inte alls, vare sig från oss eller för grannen.
Det negativa som de har upplevt däremot, är att den inte alls givit den energibesparing, som de hoppats på.
I mina ögon är det självklart varför. Deras hus är utustat med vattenburen golvvärme, och byggföretaget som gjorde detta, isolerade bara med 20 cm frigolit neråt, mot marken på betongplattan. Jag vet från flera håll att man rekommenderat MINST 40 cm, för att det ska fungera bra.
Lägg därtill stora fönster som inte är av bästa typ, och golvbeklädnad som inte är bäst för golvvärme heller.
De har inte heller någon värmenermatning i borrhålet under sommaren, som man bör ha, för att inte långsiktigt kyla ur hålet. Så ska djupborrade jordvärmeanläggningar fungera riktigt bra, så bör man nog kombinera det med solfångare, som dels värmer huset så länge det går med sol, och matar ner överskottsvärme i borrhålet, under den varmaste och soligaste delen av året.
XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX
Personligen har jag tittat lite grann på en luft/luftvärmepump till gäststugan. Det skulle säkert innebära en bra energibesparing, eftersom den har en extremt öppen planlösning, och inte är på mer än 25 kvm.
Men då skulle jag nog undvika att köpa en anläggning som kan fungera dubbelt, både som kylanläggning under sommaren, och som värmepump under vintern.
De som kan detta mycket bättre än jag, påstår att alla kombinerade anläggningar kyla/värmepump, har sämre egenskaper än de som ENBART är värmepumpar. Jag tror på dem.
Vad jag också har hört, är att utomhusdelen väsnas olika mycket. För det som väsnas är ju fläkten och kompressorn i utomhusdelen, och där finns det väldigt stora skillnader på hur väl ljudisolerad delarna är, om fläkten har proportionerlig styrning av varvtalet, och hur fläktbladen är utformade. Så där kan det finnas en anledning att jämföra olika fabrikat.
Vad det gäller inomhusdelen så låter den ju också, som en datorfläkt, om enheten är bra, och det inte går för fullt. Precis som i utomhusdelen så är det ju bra då med fläktar som går med justerbar hastighet, och som är tysta i sig.
Har man en gäststuga, elelr hus där man är borta stora delar av dygnet, ja då betydre väl inte inomhusljudet så himla mycket. Man stänger av och börjar elda då man kommer hem, för det är bra mycket bättre och billigare.
Mikael Perman.