Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  solfångare av element  (läst 4223 gånger)

Mullvaden

solfångare av element
« skrivet: 26 jul-05 kl 12:56 »
har vid mina nattliga räder funnit enormt många vattenelement.
de är av den här gamla typen,liksom spjälor.
jag tänkte ta rätt på ett av den minsta sorten och prova bygga en solfångare av den. det är mest i studiesyfte,så därför gör jag en lite en.
jag vet att folk brukar bygga såna här anläggningar så finns här någon som kan ge lite tips?

Wolverine

• Gäst
Re:solfångare av element
« Svar #1 skrivet: 26 jul-05 kl 18:01 »
En enkel solfångare bygger du av gammalt fönster som sätts i en låda. I lådans botten lägger du vattenslang i slingor och täcker över med takpapp alt. lägger du slangen ovanpå. Lådan blir som ett drivhus med en varm botten.

Elementen blir svåra att använda direkt i själva fångaren, de tar inte upp solenergin så värst bra, dessutom tar de plats och väger gör de. Omöjligt är det dock inte, svartmåla elementet, lägg det i en låda med en botten av samma slag som ovan d.v.s. takpapp och prova!
Att man kapslar in i en låda görs för att undvika avkylande luft utifrån.

En fråga: är det gamla "bulliga" element med mellanrum?

Mullvaden

« Svar #2 skrivet: 28 jul-05 kl 12:00 »
jo just såna

Mikael Perman

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 28 jul-05 kl 20:04 »

Hej.
Jag har hört historier om liknande byggen, och vad jag minns så skulle det fungera hyfsat bra. Men då använde de den mer platta typen av vattenradiatorer.

Men det är så länge sedan, att jag inte minns exakt.

Mikael Perman.

skravlinge

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 13 sep-05 kl 17:07 »
Känn på allt som är svart när solen skiner, visst går det att ta vara på värme. Har du elementen gratis och gillar att testa, så ge dig på det. En lång svart slang går fint också. Bry dig inte om dem som snackar om effektivitet per kvadratmeter. Solen skiner över stora ytor, finns dom, så räkna kilowatt per krona istället.
Jag förmodar att det är varmvatten sommartid du är ute efter.
Lycka till!

Dela detta:

* Inloggade just nu

342 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastisk!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser