Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  värme i nytt hus  (läst 6637 gånger)

manna

• -
värme i nytt hus
« skrivet: 22 nov-04 kl 18:20 »
Jag har funderingar på att bygga helt nytt på tomten. Har tänkt mig ett litet hus för åretruntboende med en boyta om ca 50 kvm och en öppen planlösning.

Vad jag skulle vilja ha tips på är allt kring uppvärmningen. Hur fixar jag ett system som är enkelt att sköta, gärna billigt i drift och som ger en behaglig värme?

Tanken är att en äldre - och frusen - person ska kunna leva och bo i huset utan att få (fler) gråa hår av ett dyrt och krångligt uppvärmningssystem.

Har ni några kloka förslag och idéer?
Tycker du att det är upprörande? Jag tycker att det är roligt. Det är därför jag är gladare än du är.

http://hemmaljunga.blogspot.se/

OliK

• Dead-ends tend to get you dead, in the end.
    • Uppland
Re:värme i nytt hus
« Svar #1 skrivet: 23 nov-04 kl 09:13 »
Hej,
skulle jag bygger nytt, så skulle det blir vattenburen golvvärme uppvärmt med en kombination av pellets-kamin och solvärme (+ akk-tank).
Solvärmen borde nere i skåne under lång tid räkar för uppvärmningen och hjälper till med varmvattenberedningen. Blir det för mörkt, slår man på pelletskaminen, som också är rätt lätt att sköta och nästan lika mysigt som kakelungn eller brasa.

lycka till med bygget
/droliver

manna

• -
« Svar #2 skrivet: 23 nov-04 kl 09:19 »
Hur stor yta bör jag räkna för att få plats med tank och annat (t ex pelletssäckar)? Kan man "bygga in" detta i huset på något vis?
Tycker du att det är upprörande? Jag tycker att det är roligt. Det är därför jag är gladare än du är.

sprithitler

• Swedish survivalist.
« Svar #3 skrivet: 23 nov-04 kl 14:34 »
Se till att ha huset väl isolerat och med en genomtänkt ventilation.
Ett välisolerat hus i södra sverige med solvärme och ett ved/pellets system kräver väldigt lite abete att hålla varmt.
Vad skulle du göra?
Om du inte var rädd.
 I touch the fire and it freezes me, I look into it and its black. Why cant i feel, my skin should crack and peel, I want the fire back.  vapenlobbyn.egetforum.se sprithitler.blogg.se

Camilla

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 23 nov-04 kl 16:38 »
Kunde inte värmepump vara ett alternativ? Det är väl visserligen inte så värst "självhushållande" och inget man petar ihop själv, vad jag förstått...

Men jag har själv börjar tröttna på det eviga vedsläpandet och att kliva upp i ett svinkallt hus varje morgon, och har därför kikat lite på luft-luft-värmepumpar.
Har ingen egen erfarenhet av dem men tycker det verkar ganska arbets- och underhållsfritt och funkar även i hus utan "vattenburet värmesystem". Enda (?) nackdelen är väl att pumpen visst måste kombineras med någon annan värmekälla då den inte fungerar om det är kallare än -10 grader ute.

I ett hus med öppen planlösning borde en luftvärmepump fungera, problemet här hos oss är att vårt hus är en s.k skånelänga = långt och smalt som en tågvagn och att värmen därför inte kommer ut i ändarna (har jag fått förklarat för mig...).

På Svenska Värmepumpföreningens hemsida http://www.svepinfo.se finns massor av info.
« Senast ändrad: 23 nov-04 kl 16:40 av Camilla »

Anders

• -
    • felicia.se
« Svar #5 skrivet: 23 nov-04 kl 17:29 »
Luftvärmepump liksom jord- och berg-värme-pumpar går på el. Har man mark nära till hands som innehåller mycket vatten, dvs inte sandjordar, så är jordvärmepumpen att föredra. Man lägger ner ett antal meter slang, beroende på klimatzon och hur stor yta som skall värmas upp, i backen. Sedan fungerar det som ett kylskåp där man kyler jorden och värmen kommer in i stugan. Jordens temperatur förändras knappt mätbart.
Klokt är att komplettera med en ved eller pelletskamin när det blir väldigt kallt. Man bygger systemet för en basnivå, det blir mest ekonomiskt så, sedan kompletterar man med tillskottsvärme de dagar det behövs. Billigast på detta vis.

Du gjuter en platta och lägger in vattenburen golvvärme.  Ju mera saker du kompletterar med desto dyrare investering och mera underhåll.  Men du måste ha en komplettering. Det kan vara en ganska billig "myskamin". Det räcker.  Väldigt många här har lagt ner jordvärme. Folk härhar i princip obegränsad tillgång till ved, men det är arbetsamt och man sparar ganska mycket pengar genom att ha jordvärme. Vi har dessutom garanterat 6 månaders vinter med temperaturen som kryper låpngt under minus 30 så sysstemet fungerar även i kalla trakter. Har man inte lämplig mark så kan man ju borra ner i backen istället. Ner i berget. Dyrare.

Pellets är kanske billigare om man kan ersätta detta med flis om så behövs.

manna

• -
« Svar #6 skrivet: 23 nov-04 kl 19:01 »
Men jag har själv börjar tröttna på det eviga vedsläpandet och att kliva upp i ett svinkallt hus varje morgon, och har därför kikat lite på luft-luft-värmepumpar.

I ett hus med öppen planlösning borde en luftvärmepump fungera, problemet här hos oss är att vårt hus är en s.k skånelänga = långt och smalt som en tågvagn och att värmen därför inte kommer ut i ändarna (har jag fått förklarat för mig...).

Det där har jag oxå funderat på, men mitt hus är ju konstruerat på ungefär samma sätt som ditt. Möjligen är min "tågvagn" något bredare. Jag får ju plats med två kupéer bredvid varandra!  ;D Det känns dock inte jättelönt att bara värma huset på mitten, så funderingarna fortsätter...

I det planerade lilla huset kommer planlösningen vara öppen (rullatorvänligt!), så där skulle en värmepump funka. Men en pelletskamin går väl oxå igång av sig själv? Dvs man slipper hacka sönder plomberna innan man har fått eld i kaminen på vintermorgnarna?

Jordvärme går bort; här är sandjord. Men vattenburen golvvärme är en bra tanke. Frågan är ju bara vad jag ska koppla  den till.

sprithitler

• Swedish survivalist.
« Svar #7 skrivet: 24 nov-04 kl 17:35 »
En pelletsbrännare ska gå igång av sig själv. Om man kompletterar den med el så är man säker även om brännaren skulle strejka någon dag, eller så kompletterar man med ved så är man säker om elen till brännaren skulle strejka någon dag.

Det viktiga måste ändå vara att ha en riktigt bra isolering. Vill minnas att det fanns en skrift i ämnet ifrån Nutek för några år sedan med namnet "20 grader, men hur"¨

En bra isolering (fyrglas isolerrutor) måste givetvis kompletteras med en bra ventilation, något som kräver planering om man inte vill bygga en artonhundratalsstuga med drag från alla håll. Men å andra sidan kan en välplanerad ventilation reducera dammet i inomhusluften samtidigt som den ventilerar bort fukt, allergener och annat och på så vis göra huset mer lättstädat.
Ännu fler fördelar med god isolering, ett hus utan kallras från fönstren och golvdrag från otäta dörrar kan hållas på en lägre temperatur med samma eller högre upplevda värmekomfort, det håller sig även svalt bättre på sommaren.

Golvvärmen kopplas givetvis till en ackumulatortank som är kopplad till pelletskamin och vattenburen solfångare.
« Senast ändrad: 24 nov-04 kl 17:36 av sprithitler »
Vad skulle du göra?
Om du inte var rädd.
 I touch the fire and it freezes me, I look into it and its black. Why cant i feel, my skin should crack and peel, I want the fire back.  vapenlobbyn.egetforum.se sprithitler.blogg.se

manna

• -
« Svar #8 skrivet: 05 dec-04 kl 17:14 »
Vad tror ni om vattenmantlad kakelugn, tank, golvvärme plus elpatron om den boende ger sig ut på långtur mitt i smällkalla vintern? Ska man dra till med solfångare oxå, när man ändå är igång? Krävs det extra utrymmen för några "tekniska prylar"?

Jag har även funderat på kökspanna istället för kakelugnen. Åsikter?

Vilka material funkar ihop med vattenburen golvvärme? Det blir ju för tradigt med keramiska plattor överallt. Plastmatta går jättebort! Linoleum? Plank? Parkett?

Anders

• -
    • felicia.se
« Svar #9 skrivet: 05 dec-04 kl 17:55 »
Vad tror ni om vattenmantlad kakelugn, tank, golvvärme plus elpatron  Ska man dra till med solfångare oxå,.Vilka material funkar ihop med vattenburen golvvärme? Det blir ju för tradigt med keramiska plattor överallt. Plastmatta går jättebort! Linoleum? Plank? Parkett?
Har aldrig hört talas om konstruktionen med en vattenmantlad kakelugn. Jag tror inte på idén. Kakelugnen är ju konstruerad för att ta ut så mycket värme som möjligt från veden. Den är också konstruerad för att fungera som ett värmemagasin (teglet) och släpper ifrån sig värme succesivt. Vatten som värms upp sparas i tanken.
Till klinker måste man ha vattenburen värme på. Fötterna upplever klinker som kall och man fryser om man inte har värme under.

De flesta material fungerar bra ovanpå vattenburen golvvärme. Snarare är det en fråga om ekonomi och smak. De flesta laminatgolv är som skridskobanor och livsfarliga att gå på. Det finns dock flera typer som är räfflade mer eller mindre så man slipper halka och bryta något ben här och där. En annan stor nackdel med laminatgolv är att dom inte tål vatten. De skall damsugas och i princip torrtorkas med torr trasa. (Pressa en ärlig försäljare så man det svaret). Trä är väldigt levande under en herans massor med år. Det rör sig. Man ligger in trägolv när det som torrast, dvs nu och ett par månader framåt. När träet är torrt är springorna minst. Sedan svälller träet under sommaren och hösten och springorna dyker upp. (Lägger man in golv under sommaren så får man springer på vintern). Träet måste därför att möjlighet att röra sig. Ett köksgolv vidgar sig cirka 3-5 mm åt alla håll. Så det utrymmet måste man ha i beräkning. När man lägger golvvärme så torkar träet ännu lättare.  Parkett är väl också bra men det kanske man inte skall lägga i ett kök. Plastmatta blir ful och sliten efter nåtra år. Spelar ingen roll hur ofta hur mycket man bonar. Där får man lägga ny. Trägolv kan slipas av om de blir för slitna. Är de av plank så kan man i princip slipa hur många gånger som helst under några generationer, medan de tunnare "varianterna" kan man bara slipa några gånger under sin egen livstid.  En del tillverkara ger garantier om man har golvärme - andra inte. Var uppmärksam.

manna

• -
« Svar #10 skrivet: 05 dec-04 kl 20:25 »
Självklart blir det varma klinkerplattor i badrummet! Gamla fötter ska absolut inte frysa!!! Kan oxå tänka mig klinkers vid ytterdörren; praktiskt att torka rent och blöta skor torkar snabbt. I resten av huset bör det vara samma sorts golv. Laminat är inte något alternativ. Det lutar nog åt att det blir ett rejält plankgolv; bra pris, skönt att gå på, trevligt att se och möjligt att fräscha upp.

Bonnatösen

• Småland
« Svar #11 skrivet: 23 dec-04 kl 12:37 »
Jag kan ju berätta om hur vi har gjort. Vi har ett hus som är ca 200 år gammalt. Förra året beslutade vi oss för att göra en stor renovering.

Husets tidigare värmekälla var direktel och det vi ju alla idag att det kostar! Huset har även kakelugnar, vedspisar och öppen spis. Efter ha frysit i de två år vi bott i huset så blev beslutet vattenburen värme via vedpanna.

Det har varit en dyr investering. Men vi står båda hellre i vedhögen än att betalar stora summor till elbolagen. På övervåningen har det blivit vattenburna element. Nedervåningen har det blivit vattenburen golvvärme dock inte i det rum där trägolvet var i mkt bra skick där fick det bli element.

Så summa av kardemumma. Det blev en svanmärkt vedpanna + 2 ackumulatortankar. Det ska även bli solpaneler då tankarna är förberedda för detta så vi ska klara oss med varmvatten på sommaren utan att behöva elda!

thomas82

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 08 jul-05 kl 15:58 »
En bekant har pelletskamin, med automatik gällande matning av pellets, som dessutom är styrd via termostat..... Ett ganska smidigt val

Målle

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 17 sep-05 kl 16:42 »
Om jag skulle bygga ett nytt hus skulle den optimala värmeanläggningen se ut så här: Golvvärme i hela huset. Solpaneler på taket. I pannrummet en BioSolpanna (har inbyggd ackumulatortank på drygt 600 liter) kopplad till solpanelerna och en pelletsbrännare som matas från ett sexkubiks förråd (bulkleverans alltså) samt elpatron som backup eller om man ska resa bort nån längre tid. I köket en vedkamin som backup för elavbrott.

Dela detta:

* Inloggade just nu

355 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har tidigare prenumererat. Var så nöjd att jag gav bort en prenumeration. Nu gör jag det igen. En jättebra present tycker jag!
/Margareta Mattsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser