Småvesslan tar mest sork och fågelungar, och mjo, den kan ta små kycklingbarn, men jag tror inte den vågar ta sig så nära.
(vesslor är grymt skygga djur)
Det låter bra att vesslan bara tar smådjur! Och du... tanken att inte låta vesslan vara har liksom inte fallit mig in.
Klart den ska vara här - hönsen får faktiskt lära sig att akta sig för den, precis som de lär sig att akta sig för höken, räven och andra faror då de går fritt. Så är det.
Mitt största bekymmer angående vesslan är om den möjligen tar sig in i hönshuset nattetid (fast det framgick nog inte av min fråga ser jag nu
). Då är kanske ruvhönor och hönor med små kycklingar som sover på golvet ett väldigt lätt byte. Och inomhus tycker jag allt att hönsen ska få vara ifred och inte behöva akta sig...
Den varma delen av året har jag nämligen bara hönsgården (utegården av nät) stängd nattetid som skydd mot räv och andra större djur. Luckan in till själva hönshuset är öppen så hönsen kan gå ut i hönsgården när de vill på morgonen och inte behöver vänta på att jag ska pallra mig ur sängen framåt åttatiden...
En slank liten vessla promenerar ju rakt igenom nätet om den så vill, och därifrån kanske vidare in genom luckan...
Så vad tror du; finns det någon risk att den vågar sig in i hönshuset, klarar att ta sig förbi två
stora ankhanar, deras 4-5 smågriniga damer, manövrera bort hönsmammorna och knipa en kyckling eller fler? Ska jag alltså stänga luckan nattetid och sätta väckarklockan på fem? *hemska tanke*