Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  djur dör hastigt  (läst 894 gånger)

lottalotta72

• Bohuslän
djur dör hastigt
« skrivet: 11 aug-24 kl 14:53 »
Hej

Under många år har vi sett till andras får i hagar invid vårt hus. Förra året dog flera får utan några andra tecken i förväg än att de verkade trötta. I år samma sak. I år kom inte fåren förrän för tre veckor sedan. Redan efter några dagar dog en tacka. Senaste veckan har tre djur till dött, varav två lamm. Från början var de tolv djur och nu har alltså fyra dött (och resterande flyttats till andra marker). Ett av lammen märkte vi i förväg att hon var hängig och höll ögonen på henne men plötsligt låg hon flämtande under ett träd och våra försök till räddningsinsatser var förgäves. Vad kan detta bero på? Att leverflundra skulle få så här snabba och dramatiska effekter vid så sent betespåsläpp som i år verkar inte troligt tycker jag. Vi lutar åt någon typ av förgiftning men vad? Inte mycket smörblommor i hagen och det är inte ekollonår i år. Någon som har några tankar om vad detta kan bero på?

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: djur dör hastigt
« Svar #1 skrivet: 11 aug-24 kl 15:38 »
Jag skulle ringa länsstyrelsen så dom får dra igång ett djurskydds ärende.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Karlsdotter

• Ångermanland
« Svar #2 skrivet: 11 aug-24 kl 22:14 »
Det har varit regnigt i år och då frodas bakterierna som listeria. Det är förmodligen det som har hänt dessa får. De dör på några timmar utan att de visar att de är sjuka. Man hinner inte med att ringa veterinär eller starta behandling.
Prata med djurägaren först innan ni ringer länsstyrelsen och börjar skrika om djurskydd och vanvård.
Vet fler fårägare där djur dött från en dag till en annan pga just listeria. Kan även vara giftiga växter om djur dör snabbt utan att visa sjukdom som odört eller sprängört tex

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #3 skrivet: 11 aug-24 kl 22:20 »
Vad säger djurägaren? Kom de från magert bete, och det hos er är riktigt fett? Eller har de varit inomhus till nu? Veterinärundersökning eller amatörobduktion?

Leverflundran tror jag inte växer till så fort, och det krävs ju den stora för att dräpa får om de inte får ett riktigt stort angrepp. Mer troligt någon växt.

Jag skulle inte ringa länsstyrelsen, om inte djurägaren är uppenbart dum och ointresserad av djuren.

Bakterier som Karlsdotter föreslår kan ju också vara en förklaring.

Skogsvilde

• -
« Svar #4 skrivet: 12 aug-24 kl 07:56 »
Det har varit regnigt i år och då frodas bakterierna som listeria. Det är förmodligen det som har hänt dessa får. De dör på några timmar utan att de visar att de är sjuka. Man hinner inte med att ringa veterinär eller starta behandling.
Prata med djurägaren först innan ni ringer länsstyrelsen och börjar skrika om djurskydd och vanvård.
Vet fler fårägare där djur dött från en dag till en annan pga just listeria. Kan även vara giftiga växter om djur dör snabbt utan att visa sjukdom som odört eller sprängört tex

Är allt ok så är det ingen fara att länsstyrelsen vet.
Fattar inte varför det ska vara så farligt att ringa dom.
Men inte nödvändigtvis.

Tiomilaskogen

• Dalarna
« Svar #5 skrivet: 12 aug-24 kl 08:26 »
Låter som ett fall för distriktsveterinären och inte Länsstyrelsen.
De kanske kan lista ut orsak utifrån symtomen.
Lutar åt att de finns någon växt som orsakar problemet. De var ju tydligen friska och pigga när de anlände till hagen.

Skogsvilde

• -
« Svar #6 skrivet: 12 aug-24 kl 11:18 »
Låter som ett fall för distriktsveterinären och inte Länsstyrelsen.
De kanske kan lista ut orsak utifrån symtomen.
Lutar åt att de finns någon växt som orsakar problemet. De var ju tydligen friska och pigga när de anlände till hagen.

Länsstyrelsen tar inte betalt om allt är ok.
Men inte nödvändigtvis.

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #7 skrivet: 12 aug-24 kl 15:29 »
Länsstyrelsen kostar pengar ändå, och systemet tuggar i sig en hel del resurser.

Ser man det från djurhållarens sida så innebär det folk som lägger sig i, kräver uppmärksamhet vid tider som passar dem, och tar betalt för återbesök som de i stort kan bestämma själva om de tycker det behövs. Har man otur så kräver de åtgärder som inte behövs, eller som skulle vara ett gott råd om det kom från någon annan.

Så varför dra igång en sådan cirkus om man kan prata direkt med de som vet något?

Skogsvilde

• -
« Svar #8 skrivet: 12 aug-24 kl 16:00 »
Länsstyrelsen kostar pengar ändå, och systemet tuggar i sig en hel del resurser.

Ser man det från djurhållarens sida så innebär det folk som lägger sig i, kräver uppmärksamhet vid tider som passar dem, och tar betalt för återbesök som de i stort kan bestämma själva om de tycker det behövs. Har man otur så kräver de åtgärder som inte behövs, eller som skulle vara ett gott råd om det kom från någon annan.

Så varför dra igång en sådan cirkus om man kan prata direkt med de som vet något?

För att djurägarens kan vara en arg jävel som uppträder obehagligt.
Då är det bättre att länsstyrelsen får dra i det.
Men inte nödvändigtvis.

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #9 skrivet: 12 aug-24 kl 23:04 »
Jo, men de flesta djurägare är inte farliga att prata med.

Men jag skulle bli väldigt trött på den som drog igång cirkusen istället för att fråga mig om varför mina får dör helt plötsligt. Att få krångel som kanske kostar en hel del, och det uppå eländet att djuren dör.

Tiomilaskogen

• Dalarna
« Svar #10 skrivet: 12 aug-24 kl 23:41 »
För att återgå till frågan.
Be någon botaniker att ta en promenad i hagen och se om det finns någon giftig växt. Känner du ingen så kontakta Naturskyddsföreningen på orten. De brukar ha duktiga växtkännare bland sina medlemmar. De värnar också om den biologiska mångfalden som en beteshage levererar.
Sprängört leder till dödsfall på en halvtimma. Stånds och idegran ger sällan symtom i förväg. Lupiner är också giftiga så det finns en hel del välja på.
Sen finns ju alltid diverse smittsamma sjukdomar. Listeria kallas också kringsjuka då bakterien påverkar hjärnan så djuret börjar gå i cirklar.
Om ingen farlig växt hittas så kan man lägga hagen i karantän en sommar och antingen slå gräset eller låta en annan djurart (häst eller nöt) beta. Det kan räcka för att bli av med fårens parasiter.
För övrigt är Lst tacksamma om de slipper hantera ytterligare en magsur rättshaverist. Vid senaste rutinkontrollen för EU-stöden beklagade sig inspektören över alla okynnesanmälningar som tog tid från allvarliga ärenden.
Det var tydligen populärt att anmäla ej existerande brister i djurhållning för att hämnas för andra konflikter.

Skogsvilde

• -
« Svar #11 skrivet: 13 aug-24 kl 06:26 »
Jo, men de flesta djurägare är inte farliga att prata med.

Men jag skulle bli väldigt trött på den som drog igång cirkusen istället för att fråga mig om varför mina får dör helt plötsligt. Att få krångel som kanske kostar en hel del, och det uppå eländet att djuren dör.

Jupp...  Visst blir man trött.
Nu är det andra året i rad.  Så nått fel e det.

Jag skulle anmäla.
Men inte nödvändigtvis.

lottalotta72

• Bohuslän
« Svar #12 skrivet: 13 aug-24 kl 10:04 »
tack för alla svar! Symtomen överensstämmer inte med listeria, vad jag kan se. Jag har inte sett blommor som liknar odört eller sprängört i hagen men ska gå runt och kika mer ordentligt. Stånds och idegran har vi inte i hagen.
Fåren var inte speciellt magra när de kom så jag tror inte att det beror på att de gått från magert till fett bete (och i så fall borde det väl inte ta tre veckor innan de dör av det?).
Jag tänker inte anmäla fårägaren eftersom jag inte tror att det är hen som är problemet utan markerna fåren går på. Det var en annan fårägare förra året och vi hade alltså problem då med.

Anders Flix

• Lever för att leva!
    • -
« Svar #13 skrivet: 13 aug-24 kl 11:28 »
ska gå runt och kika mer ordentligt.

Gör det. Själv är jag inte så duktig på växter/gräs så jag skulle be om hjälp, både för att täcka större yta och hitta rätt växter, speciellt om det inte finns några blommor kvar.

Livet suger

Skogsvilde

• -
« Svar #14 skrivet: 13 aug-24 kl 14:03 »
tack för alla svar! Symtomen överensstämmer inte med listeria, vad jag kan se. Jag har inte sett blommor som liknar odört eller sprängört i hagen men ska gå runt och kika mer ordentligt. Stånds och idegran har vi inte i hagen.
Fåren var inte speciellt magra när de kom så jag tror inte att det beror på att de gått från magert till fett bete (och i så fall borde det väl inte ta tre veckor innan de dör av det?).
Jag tänker inte anmäla fårägaren eftersom jag inte tror att det är hen som är problemet utan markerna fåren går på. Det var en annan fårägare förra året och vi hade alltså problem då med.

Länstyrelsen utreder även om det finns anledning att förbjuda förhållning pga växtlighet.
Dom har massor av kompetenser.
Men inte nödvändigtvis.

Tiomilaskogen

• Dalarna
« Svar #15 skrivet: 13 aug-24 kl 23:01 »
Det kan även vara "hjälpsamma" människor som "tycker synd" om djuren och matar med olämpliga saker.
Vi hade en häst som plötsligt gick från att vara pigg och frisk till att få återkommande kolik som ibland krävde veterinärbesök.
Varken vi eller veterinären hittade något fel på fodret men så en dag löstes gåtan.
Ett närliggande dagis hade tagit för vana att gå förbi och mata vår häst med överblivet mögligt bröd!
Dagisfröknarna blev mycket arga när vi förbjöd dem att mata. Barnen skulle bli ledsna för de tyckte det var så trevligt att mata vår häst.

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #16 skrivet: 14 aug-24 kl 10:35 »
Ja, nu vet vi att det alltså gått att ha får i hagen tidigare utan problem, och att problemet uppstod förra året med en annan fårhållare, och fortsatte med denna detta år. Och med synbart friska djur det här året.

Vi har aldrig haft några allvarliga parasiter eller sjukdomar hos våra får, så jag är inte så påläst, men det låter som att smittan kom med den förra besättningen (eller att någon som matar djur som flyttat in i närheten).

Karlsdotter

• Ångermanland
« Svar #17 skrivet: 14 aug-24 kl 20:11 »
Listeria kan ge väldigt snabbt förlopp och då hinner inte symtomen komma fram innan djuret dör så jag skulle kolla det ändå.

Höskallra är en ganska okänd växt som kan leda till dödsfall även ekollon kan vara dödliga om de hunnit bli mögliga, samt vanliga smörblommor om de finns i för stora mängder och "tar över" så djuren inte har så mycket att välja på. Om det finns bra med gräs så ratas smörblomman men om gräset har ätits upp och fåren är hungriga så

Dela detta:

* Inloggade just nu

476 gäster, 1 användare
Ljunghonung

* Forum

* Om tidningen Åter

- Otroligt mycket läsvärda artiklar. Jag väntar alltid med spänning på nästa nummer, en otroligt bra tidning!
/ Pia Elldalen

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser