Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  bockar och bråk  (läst 1996 gånger)

ludvig_nilss

• Västerbotten
bockar och bråk
« skrivet: 04 dec-14 kl 20:40 »
Våra två brockar(Hektor 2 år och Muskot 1 år) bråkade och jag var med hästarna och då hörde jag ett skrik som var så hjärtskärande, jag trodde han höll på dö ungefär. Muskot hade fastnat med benet mellan hornen på hektor och släpades efter så jag tog loss benet och nu haltar muskot  och är rädd för alla ljud, ska jag sära på dom eller? Finns det änns något jag kan göra?

skräptanten

• Jane of all trades
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: bockar och bråk
« Svar #1 skrivet: 05 dec-14 kl 07:47 »
Åh, stackars Muskot! Sånt här kan hända, men det är ovanligt.
Kan du känna vad det är för typ av skada på benet? Ingenting brutet, hoppas jag (isf får du ringa veterinär direkt)? Dela på dem under tiden Muskots ben läker!
Vet du vad som kan ha orsakat bråket? Ingen brunstig get i närheten? Går de inne eller ute?
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

ludvig_nilss

• Västerbotten
« Svar #2 skrivet: 05 dec-14 kl 08:30 »
Kan inte känna vars han har ont för han är öm överallt på benet, nej vi har bara 2 bockar.. tidigare har dom varit särade på och det gick inte alls bra. Funderar på om det vore vättigt att ta in muskot i stallet?

SussiloII

• Småland
« Svar #3 skrivet: 05 dec-14 kl 09:18 »
Benet som Muskot fastnade med kan du känna igenom för ev. benbrott även om han är öm i hela benet. Kan Muskot stödja på benet är det antagligen inte brutet. Låt Muskot vila ett par dagar i eget utrymme och se om det blir bättre. Är du tveksam så ring en veterinär, det kostar inget. Går bockarna ute med ett vindskydd skulle jag göra en mindre avbalkning/bås med ett par grindar i vindskyddet till Muskot, så bockarna kan se, höra och lukta varandra. Även om de slåss ibland trivs de inte alls ensamma. Vattenhink, hö och gärna grenar/ris ska bocken ha i sitt bås. Enl min uppfattning är detta ett ganska vanligt sätt för getter att skadas.

ludvig_nilss

• Västerbotten
« Svar #4 skrivet: 05 dec-14 kl 12:08 »
Vi har en barack som vinddkydd åt dem men det blir problematiskt att göra om så muskot har ett helt eget bås, det borde väll funka att bygga ett vindskydd provisoriskt utanför hagen och hängna in en mindre bit så dom kan gå själva? Han håller benet böjt men han stödjer på dett då han går och ibland då han står still.

SussiloII

• Småland
« Svar #5 skrivet: 05 dec-14 kl 18:49 »
Visst kan du göra ett tillfälligt vindskydd med liten inhängnad men det är bara Muskot som ska vara där. Han behöver få vila benet ifred från Hektor några dagar och ska inte ha stort utrymme att röra sig på. Håll koll på Muskot så du ser om han blir bättre.

ludvig_nilss

• Västerbotten
« Svar #6 skrivet: 07 dec-14 kl 19:01 »
Vi avvaktade med att bygga en liten "läkes hage" och nu är han bra i benet, inget ont eller något haltade. Men däremot är hans ben lite inåtvridet :o vi gjorde ett spring test och benet som är vridet springer i lite otakt, något farligt?

SussiloII

• Småland
« Svar #7 skrivet: 07 dec-14 kl 22:48 »
Det är ju helt omöjligt att säga när man inte ser bocken, men kanske någon skada som inte läkt färdigt eller rätt. Jag hade kollat med en veterinär.

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #8 skrivet: 06 mar-15 kl 21:04 »
Och hur har det här gått, då?  Får vi möjligen se en film liknande den här?

http://www.alternativ.nu/index.php?topic=168668.msg1625889#msg1625889
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Dela detta:

* Inloggade just nu

343 gäster, 3 användare
Skogstrollets, Tiomilaskogen, johber

* Forum

* Om tidningen Åter

- Kan bara varmt rekommendera denna tidning!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser