Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Brevduvor  (läst 2511 gånger)

beekeepern

• Biodling honung. Säljer bin och avläggare.
    • Värmland
Brevduvor
« skrivet: 18 jun-12 kl 21:26 »
Hej!
Jag fick ett telefonsamtal från en kompis i Storfors, hon berättade att de har besök av 2 st brevduvor varje dag.
Hon tycker det är trevligt med deras besök då hon även ger dem lite frön också.

Nu till min fråga som jag tog upp med henne, det måste vara någon som äger dessa och kan de ha flugit fel vid någon tävling  för någon tid sedan.
Vart kan hon söka för att hitta en eventuell ägare till dessa duvor?

Beekeepern.
Man måste sätta sig ner ibland, så att själen hinner i fatt.
Sökare...
Eller så kan det vara bättre att resa sig från datorn och göra något praktiskt ett tag, för att rensa skallen.

Daniel Sörensen

• Människan är naturens enda misstag.
    • Södermanland
    • Fotoalbum
SV: Brevduvor
« Svar #1 skrivet: 19 jun-12 kl 13:14 »
Om de kommer dit varje dag och sedan flyger iväg så kan dom ju bo i närheten och när de släpps ut på morgonen flyger de hem till henne och käkar lite gott?
Tidigare bott på gård i Småland och på Gotland där jag ägnade mycket tid åt fjäderfäuppfödning och självhushållning.
Bor nu i lägenhet i Södermanland och spenderar dagarna med balkongodling, fågelskådning och fotografering.
Mina bilder finns på: www.flickr.com/danielmsorensen

beekeepern

• Biodling honung. Säljer bin och avläggare.
    • Värmland
« Svar #2 skrivet: 20 jun-12 kl 08:08 »
Hej!
Jag var dit igår, de sitter under takutsprånget och har "gödslat" en hel del ner på väggen, så de verkar bo där nu.
De kom ner direkt när jag lade lite hampfrön på marken.

De saknar ringmärkning runt fötterna, men var väldigt tama och jag kom ca 0,5 meter nära dem.

Beekeepern.
Man måste sätta sig ner ibland, så att själen hinner i fatt.
Sökare...
Eller så kan det vara bättre att resa sig från datorn och göra något praktiskt ett tag, för att rensa skallen.

Alba

• Södermanland
« Svar #3 skrivet: 21 jun-12 kl 00:40 »
De saknar ringmärkning runt fötterna, men var väldigt tama och jag kom ca 0,5 meter nära dem.

Beekeepern.

Hmm, saknar de märkning kan du inte spåra dem. Annars skulle jag tipsat om Brevduveförbundets hemsida: http://www.brevduvesport.net/empty_10.html

Det verkar vara ganska vanligt att både märkta och omärkta duvor flyger bort. När vi drev viltrehabilitering under 8 år i Stockholm fick vi in många brevduvor och rasduvor som kommit på villovägar. En del var märkta, men bara ett fåtal av dessa gick att spåra.

Kanske finns det någon lokalförening du kan fråga?
Trädgårdsmästare, viltrehabiliterare, mångsysslare som bor med sambo, finaste dottern och två sällskapskaniner i ett litet torp vid vägs ände

Dela detta:

* Inloggade just nu

660 gäster, 2 användare
kretslopp, Anna Witt

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidningen. Köper ingen annan än denna.
/Christina K

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser