Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  svensk duv-sort?  (läst 4108 gånger)

Csilla75

• Skåne
    • mina husdjur
svensk duv-sort?
« skrivet: 22 jan-11 kl 22:39 »
undrar om det finns/ har funnits någon duv-sort/ras som kan kallas svensk? t.ex. finns det engelsk modena, indisk påfågelduva, budapester (=Ungern) men finns det någon ras som är framodlad i Sverige och kan kallas svensk? vet t.ex att i marsvin är lunkarya en svensk ras...
jättetacksam för tips!
/Csilla
ägare till ett par vita påfågelduvor med spetssvans. har även ett par indiska påfågelduvor, häckpar.

min hemsida med bilder på duvorna: http://www.zoonen.com/perzoonen/galleri.asp?oid=120018&gid=2191944

Anette

• Bor på landet i Skåne
    • Skåne
    • Solgläntan, livet på en gård
SV: svensk duv-sort?
« Svar #1 skrivet: 22 jan-11 kl 22:55 »
Svensk tumlett och Svensk kråsduva.
...when the last individual of a race of living things breathes no more, another heaven and another earth must pass before such a one can be again.

William Beebe

Lars på Solbacken

• Västergötland
« Svar #2 skrivet: 27 jan-11 kl 10:59 »
Det finns även Göteborgs tumlare också, In ganska stor duva med ståtlig hållning, har inte varit i kontakt med denna ras.

Sv. kråsduva är en vacker duva med krås på bröstet och en tofs, tar bra hand om sina ungar. Vit kropp och färgad vingsköld.

Sv. tumlett är också en fin rasduva som om man har den friflygande går den ganska högt upp i luften och sedan tumlar den neråt och går upp igen för att tumla neråt osv. Vet inte om det här beteéndet har avlats bort mycket i dagsläget. Vita vingpennor, vit stjärt och vit under hakan, resten är färgad t.ex. gul, svart, blå mm
/Lars
Jobbar för mångfald har Vadsbohöns, duvor,  hund "springer spaniel/wachtel" och bin, Trädgård, odling, blommor, fågelskådning, husbehov mm.
www.hovabrevduveklubb.n.nu     https://www.facebook.com/LarsiSolbacken/

Csilla75

• Skåne
    • mina husdjur
« Svar #3 skrivet: 28 jan-11 kl 09:19 »
hoppas jag kan ta några fina bilder på de svenska raserna, duvfantasterna i Ungern är intresserade av att lära känna de så att säga...  :)
ägare till ett par vita påfågelduvor med spetssvans. har även ett par indiska påfågelduvor, häckpar.

min hemsida med bilder på duvorna: http://www.zoonen.com/perzoonen/galleri.asp?oid=120018&gid=2191944

Dela detta:

* Inloggade just nu

412 gäster, 3 användare (1 dolda)
Claude.K, Karlsdotter

* Forum

* Om tidningen Åter

- Förvånansvärt väl sammansatt och innehållsrik tidning! Kanske är det just för att den är skriven av entusiaster, inte professionella skribenter, som den andas så mycket glädje och inspiration.
/Jeuce

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser