Hej!
Köpte en begagnad batteribank på ca. 900Ah förra sommaren som jag monterade igår, testade att köra en för mig normal last med min bärbara dator plus några lampor (totalt ca. 300W) och tyckte spänningen sjönk ungefär lika mycket som med mitt gamla upplägg (ett batteri på 226AH). Gick från 12,8V till 12,37V under last.
Spänningen i vila gick från 12,8V (igår, innan påkoppling) till 12,73V (idag, dagen efter) efter ca. 40 min på den lasten igår - vilket känns mycket.
Är lite orolig att batteribanken tagit stryk över vintern eller att den var dålig redan innan, finns det något bra sätt att testa kapaciteten i banken?
Jag har en batteritestare från Biltema men den verkar bara kunna testa system upp till 220Ah.
Edit: Lägger till lite information:
- Jag kollade spänningen löpande under vintern och batterierna verkade hålla laddningen, 12,7-12,8V
- Batterierna har legat i ett drygt år i minusgrader under vintern
- Tre av de fyra batterierna låg på 12,8V i vila vid påkoppling igår, ett av de fyra låg på 12,7
- Jag laddade batterierna fullt efter parallellkoppling och innan första lasten kopplades på, vilket tog ca. 30 min med en 100A laddare
- Jag kör inverter om 1500W, men har testat last om ca. 300W som sagt
Tips emottages med varm famn
Mvh!