Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Testa kapacitet batteribank  (läst 1783 gånger)

Schnurrbart

• Gästrikland
Testa kapacitet batteribank
« skrivet: 14 okt-24 kl 08:38 »
Hej!

Köpte en begagnad batteribank på ca. 900Ah förra sommaren som jag monterade igår, testade att köra en för mig normal last med min bärbara dator plus några lampor (totalt ca. 300W) och tyckte spänningen sjönk ungefär lika mycket som med mitt gamla upplägg (ett batteri på 226AH). Gick från 12,8V till 12,37V under last.

Spänningen i vila gick från 12,8V (igår, innan påkoppling) till 12,73V (idag, dagen efter) efter ca. 40 min på den lasten igår - vilket känns mycket.

Är lite orolig att batteribanken tagit stryk över vintern eller att den var dålig redan innan, finns det något bra sätt att testa kapaciteten i banken?

Jag har en batteritestare från Biltema men den verkar bara kunna testa system upp till 220Ah.

Edit: Lägger till lite information:
- Jag kollade spänningen löpande under vintern och batterierna verkade hålla laddningen, 12,7-12,8V
- Batterierna har legat i ett drygt år i minusgrader under vintern
- Tre av de fyra batterierna låg på 12,8V i vila vid påkoppling igår, ett av de fyra låg på 12,7
- Jag laddade batterierna fullt efter parallellkoppling och innan första lasten kopplades på, vilket tog ca. 30 min med en 100A laddare
- Jag kör inverter om 1500W, men har testat last om ca. 300W som sagt

Tips emottages med varm famn :)

Mvh!
« Senast ändrad: 14 okt-24 kl 08:49 av Schnurrbart »

borsdorfer

• Skåne
SV: Testa kapacitet batteribank
« Svar #1 skrivet: 14 okt-24 kl 11:53 »
Vad är det för batterier ?  Bly eller Litium. Bly tar ofta skada av att lagras utan laddning
Man testar batterier genom att ladda ur dem med en viss ström.
kapaciteten kan vara beroende av strömmen.
Prova att ladda ur dem med en ström = en tiondedel av ampertimtalet.

torbjorn

• Medelpad
« Svar #2 skrivet: 14 okt-24 kl 12:23 »
Om det rör sig om blybatterier så brukar kapaciteten vara angiven vid C/20, dvs vid urladdning med en ström som är 1/20 av kapaciteten i Ah. En batteribank som är skyltad 900 Ah bör alltså laddas ur med 45 A för att man ska få ett realistiskt värde.  Helst bör man ordna en konstantströmlast men det kan ju bli lite omständligt för så hög effekt som det här blir frågan om, så det kanske är enklare att ladda ur med motstånd och antingen mäta både spänning och ström, eller mäta och logga spänningen och beräkna motsvarande ström för att hålla koll på hur många Ah man verkligen fick ut.
En multimeter med möjlighet att koppla in en dator för dataloggning är mycket bra att ha i sådana sammanhang.

Det finns ju en stor tråd om bilbatterier här på forumet, en sak som jag nog har nämnt i den är att ett enkelt - men något tidskrävande - sätt att bedöma skicket på ett blybatteri är att ladda det fullt och sedan låta det stå orört några veckor och se hur spänningen sjunker. Har man en batteribank med flera parallellkopplade batterier bör de stå isärkopplade under väntetiden.  Ligger spänningen över 12,7 V i ett 12 V-batteri efter några veckor utan laddning eller urladdning, så är det nog i rätt skapligt skick.

Kan det vara så att de batterier du har i banken visserligen är i bra skick, men att de är av en typ som har högt inre motstånd? Batterier från reservkraftanläggningar till telestationer mm är ofta gjorda på det sättet.

Schnurrbart

• Gästrikland
« Svar #3 skrivet: 14 okt-24 kl 19:45 »
Tack för tipsen! Det är vanliga AGM-underhållsfria batterier.

Jag kommer föra en logg nu över drift så får jag se hur länge det räcker. Borde ligga runt 20-25A under last så då borde jag kunnat köra typ 20 timmar utan laddning om batterierna vore i perfekt skick.

Tycker det fungerar bättre idag så det kanske var lite flytladdning som försvann i början - ska koppla på en regulator också strax, som ger mig lite data på förbrukning m.m.

Dela detta:

* Inloggade just nu

882 gäster, 1 användare
Tur-Johan

* Forum

* Om tidningen Åter

- Förvånansvärt väl sammansatt och innehållsrik tidning! Kanske är det just för att den är skriven av entusiaster, inte professionella skribenter, som den andas så mycket glädje och inspiration.
/Jeuce

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser