Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Har du jordgolv i hönshuset?  (läst 4774 gånger)

gotthard

Har du jordgolv i hönshuset?
« skrivet: 13 sep-08 kl 23:33 »
Hej!

I en av våra hönsböcker står att om hönsen själva fick bestämma så skulle de säkert välja jordgolv. Men ingenstans har vi hittat några beskrivningar på hur det skulle funka, har man jord eller sand överst, hur blir det med värme och fukt osv....

Någon som har erfarenhet?? Fördelar/nackdelar?

Förstår att man behöver "inbrottssäkra" golvet för ev. grävare...

Tack på förhand!

Doris och Börje

• Västergötland
    • Hagalyckans Gröna
SV: Har du jordgolv i hönshuset?
« Svar #1 skrivet: 13 sep-08 kl 23:41 »
Hade jordgolv en vinter då vi renoverade i ladugården och gjorde en del omflyttningar.
Hönsen fick bo iföredetta vedboden där det var jordgolv.
Helt kass!
Så svårt att hålla rent!
Gjöt ett nytt betonggolv så fort det bara gick(sommaren efter) och nu är det lättstädat och betydligt ljusare och fräschare där inne!
Det var ännu lättare för objudna gratisätare att komma in och glufsa i sig och fuktigt och kyligt blev det!
Satsa på ett betonggolv så fort du kan, det är bäst!
Bor på min lilla gård med min stora familj!

ior74

« Svar #2 skrivet: 14 sep-08 kl 08:32 »
Hej. Jag håller med föregående talare. Det är mycket smidigare med betonggolv. Mvh Åsa

Vildrosen.

« Svar #3 skrivet: 16 sep-08 kl 18:29 »
Jag har en jordgolv variant i mitt hönshus. Jag gjorde som så att jag: fräste marken med jordfräs, plattade till, byggde huset och sedan har jag lagt plast men inte helt tätt bara nästan. Ovan på det har jag en blandning av jord och sand. På detta har jag sedan "strö" - jag snor lite från fåren  ;) så det blir lite allt möjligt ... grova strån från "snöbollarnar" med ensilage, halm, "grovt" gräs som vi slår som fåren inte äter osv. Brukar oxå slänga in lite ormbunkar och andra mjuka växter, lägger även lite sågspån som jag får gratis av en granne.
Jag rensar ut "ströt" och "vispar" runt lite i jord/sanden + strör på lite (vad det nu heter) ett pulver som ska hämma parasiter i stall osv.

Det har fungerat jättebra, hönorna letar lite i ströt, de bygger egna reden och det ser ut som om de "möblerar om" då och då - jag jämnar alltid till ströt när jag lägger in det men efter ett väldigt kort tag har de "möblerat om". Det ser ut som om de vid vissa platser vill ha lite mer/tjockare med strö och på andra platser lite mindre, några platser blir till egna gjorda reden osv. Och som oftast så  är det alltid på samma platser som de fixar/bygger/möblerar på.

Jag tror att de trivs bra  med golvet - ingen har klagat  ;) ingen har blivit sjuk eller dött. Inte har det blivit fuktigt från marken i heller.
Inget eller ingen kan få mig att ramla - jag bara vinglar till innan jag återfår balansen, igen.

tuva-li

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 06 okt-08 kl 17:13 »
Vi byggde om vedboden till hönshus och där fanns stampat jordgolv i botten. På jordgolvet har jag hävt på drygt 1 dm träflis, pudrat på med stalosan och sedan ytterligare knappt 1 dm spån. (Har liknande bädd i ligghallen till hästarna, så det blev så i rena farten...)

Fjäderpluttarna verkar uppskatta detta, och som Vildrosen skriver så möblerar de om friskt. Ser aldrig likadant ut på kvällen som när jag kommer för att släppa ut dem på morgonen. Full aktivitet, de verkar ha fullt upp, och det uppskattar ju jag med att de har kul i huset  ;D

Har inte märkt av några nackdelar alls ännu, torrt och bra. Bädden vänds ju runt hela tiden och luftas.
Gödsel som hamnar någon annanstans än under pinnarna "försvinner" ner i bädden gissar jag. Någon enstaka gång har jag plockat sånt jag hittat, men annars ser jag nästan aldrig något. Ingen lukt heller.

Men visst storstädar jag annorlunda på "golvnivån", jag har än så länge inte plockat ut hela bädden och bytt den. Blir kanske nödvändigt någon gång i framtiden, men än så länge är upplever jag den som ren och torr.

Lycka

• Ångermanland
« Svar #5 skrivet: 07 okt-08 kl 09:16 »
Kanske fungerar i södra Sverige.
Men man vet aldrig.
Titta bara på grisarna som får vara ute och ha grishyddor.
Det fungerar bättre än att ha dem inne.
Hedemorahöns

mulph

• Östergötland
« Svar #6 skrivet: 11 jan-25 kl 10:16 »
Hade jordgolv en vinter då vi renoverade i ladugården och gjorde en del omflyttningar.
Hönsen fick bo iföredetta vedboden där det var jordgolv.
Helt kass!
Så svårt att hålla rent!
Gjöt ett nytt betonggolv så fort det bara gick(sommaren efter) och nu är det lättstädat och betydligt ljusare och fräschare där inne!
Det var ännu lättare för objudna gratisätare att komma in och glufsa i sig och fuktigt och kyligt blev det!
Satsa på ett betonggolv så fort du kan, det är bäst!
Svårt att hålla rent är det ju inte. dom krafsar runt, vi fyller på med halm
Såg en mus igår förtrösta gången. (har en helt öppen "hönslucka") ett hål i väggen.
Kyligt blir det inte här halmen är ett torrt å varmt underlag. Att ha golv i hönshus är bedrövligt ju. Man måste sopa på med andningsmask, å sedan slänga skiten. Vi fyller på med halm till våren är golvet en stor fin kompost. Och hönsen trivs bäst med detta varma golv som ger underhållning. Jag har aldrig haft golv i hönshus. Det är ju korkat. Vi har grävt ner nät runtom och lagt stenplattor runt.

Dela detta:

* Inloggade just nu

605 gäster, 2 användare
Allt i allo, Berberis

* Forum

* Om tidningen Åter

- En kanontidning på alla vis!
/Michael Andreasson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser