Jag har en jordgolv variant i mitt hönshus. Jag gjorde som så att jag: fräste marken med jordfräs, plattade till, byggde huset och sedan har jag lagt plast men inte helt tätt bara nästan. Ovan på det har jag en blandning av jord och sand. På detta har jag sedan "strö" - jag snor lite från fåren
så det blir lite allt möjligt ... grova strån från "snöbollarnar" med ensilage, halm, "grovt" gräs som vi slår som fåren inte äter osv. Brukar oxå slänga in lite ormbunkar och andra mjuka växter, lägger även lite sågspån som jag får gratis av en granne.
Jag rensar ut "ströt" och "vispar" runt lite i jord/sanden + strör på lite (vad det nu heter) ett pulver som ska hämma parasiter i stall osv.
Det har fungerat jättebra, hönorna letar lite i ströt, de bygger egna reden och det ser ut som om de "möblerar om" då och då - jag jämnar alltid till ströt när jag lägger in det men efter ett väldigt kort tag har de "möblerat om". Det ser ut som om de vid vissa platser vill ha lite mer/tjockare med strö och på andra platser lite mindre, några platser blir till egna gjorda reden osv. Och som oftast så är det alltid på samma platser som de fixar/bygger/möblerar på.
Jag tror att de trivs bra med golvet - ingen har klagat
ingen har blivit sjuk eller dött. Inte har det blivit fuktigt från marken i heller.