Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hönshusbygge: Hur tätar jag springor och målar miljövänligt?  (läst 1422 gånger)

kleo_bart

• Östergötland
Hej alla byggkunniga och hösnexperter! Söker svar på några specifika frågor när det gäller innerväggar i hönshus. Se bifogade bilder!

Bakgrund:
Vi håller på att bygga ett hönshus. Vi bygger det inne i ett gammalt stort hundstall som är murat och putsat, med gjutet betonggolv. Så det är bra förutsättningar att bli lätt att rengöra och hyffsat gnagarfritt. Vi har haft höns tidigare men det hönshuset var fullt av springor och utrymmen som både råttor och ohyra trivdes i. Så nu är vi väldigt måna om att bygga ordentligt från början. Tre av väggarna är alltså murade och putsade, men en av väggarna och innertaket är byggt av reglar och olika typer av skivor.

Några viktiga punkter:
1. Budgeten är väldigt liten och vi har byggt med återvunna material i stor utsträckning. Detta har resulterat i en blandning av olika skivmaterial på innerväggarna och innertaket som vi lappat ihop, med en hel del springor som följd. Springorna är mellan 2-7 mm. Finns även springor mellan skivor och dörrkarm etc.
2. Det är väldigt viktigt för mig att inte använda giftiga färger och material, eller material som lämnar mikroplaster eller giftiga ämnen när det lossnar eller flagar. Så vill inte ha tips om att måla alltihop med våtrumsspackel eller att använda starkdoftande fasadfärger med massa lösningsmedel eller dylikt.

Frågor:

Tätning av springor?
Hur ska jag nu ta mig an tätningen av innerväggarna och innertaket, för att få enhetliga lättstädade ytor utan en massa springor? Bara spackla med vanligt spackel och remsor? Funkar det där skivan av trämaterial möter den putsade väggen? Och över de bredare springorna? Tror materialet kommer röra på sig en hel del då spånskivorna kommer suga lite fukt, så risk för sprickor? Jag vill helst inte använda typ byggfog om inte någon har tips på miljövänlig sådan? Kan jag använda linoljekitt för att täta de större springorna innan jag spacklar? Och/Eller behöver jag sätta lister över de större springorna? Läste att om man limmar alla lister ordentligt så blir det mindre risk för kryp-in till ohyra.
Finns det någon typ vindtejp/byggtept som passar att täta springor med?

Målning av ytor: Vill såklart att det ska vara lättstädat men vill som sagt inte ha naturfientliga färger. Jag skulle nog vilja köra på kalkade väggar, men har hört att det inte fäster så bra på trä. Läste i Ronny Olssons bok att man kan blanda krita, tapetklister och vatten för en färg som fäster bättre. Någon som testat detta? De putsade väggarna är tidigare målade med silikatfärg (av föregående ägare), men den har ett konstigt beteende: På vintern så bildas ett vitt ludd på väggarna (inte mögel utan färgen som fälls ut). När man stryker med handen så blir det ett vitt dammigt pulver som faller ner på golvet. Jag misstänker att de inte har använt färgen rätt, det kanske skulle varit någon primer underst som de som målade missat. Jag är rädd att det där dammiga pulvret ska vara skadligt för hönsen. Men vet inte hur jag ska göra för att bli av med det. Kan jag måla över med något annat som binder färgen bättre till putsen?

Tusen tack om någon vill ta sig tid att svara på detta! Söker alltså miljövänliga tips på tätning av springor på innerväggar och innertak, samt vad jag kan måla väggarna med, både de av träskivor och de putsade.

torbjorn

• Medelpad
Det som dammar av silikatfärgen är förmodligen följd av kemisk reaktion mellan färgen och något i underliggande puts, i kombination med fukt. En möjlighet är om det finns salt i putsen eller murbruket bakom, t ex om man har använt salthaltigt vatten när man blandade bruket. Man ser ofta sånt där på betongkonstruktioner som utsätts för t ex havsvatten eller vägsalt. Det är inget att göra åt, och inte mycket att bry sig om heller.

För att få det lättstädat bör man nog sikta på någon form av härdande oljefärg, spelar ingen större roll om den är linolje- eller alkydoljebaserad.  Undvik allt som liknar vattenbaserade färger som dessutom innehåller organiskt material i form av cellulosa, stärkelse eller proteiner, det är rena näringslösningen för alla möjliga bakterier och ohyra som man inte vill ha i ett hönshus. Alla färgrecept som t ex baseras på tapetklister eller innehåller någon form av mjöl eller äggprodukter bör alltså bannlysas. Moderna fabrikstillverkade vattenbaserade färger innehåller ofta en massa mer eller mindre giftiga konserveringsmedel mm för att inte mögla redan i burken, de bör absolut undvikas. Ur miljö- och hälsosynpunkt är faktiskt organiska lösningsmedel att föredra, om man bara ser till att människor och djur inte behöver vistas i rummet förrän färgen är fullständigt torkad och ångorna utvädrade.

Tänk på att oljefärger torkar i två steg. Först ska lösningsmedlet avdunsta, när det är klart så är färgen fortfarande mjuk och förmodligen även klibbig. Därefter ska oljan härda (dvs oxideras av luftens syre). Och det där andra torknings/härdningssteget är beroende av låg luftfuktighet. Om luften eller den målade ytan är fuktig, kan det hända att färgen "aldrig" slutar klibba.  Jag har varit med om ett fall där ett källargolv målades med alkydoljefärg och var klibbigt i över 10 år, inte förrän det hade dränerats om runt huset så att klimatet i källaren blev torrare året om, hårdnade färgen ordentligt.

Vi hade förut en medlem på forumet som kallade sig malarmaster, han har skrivit en hel del kloka inlägg om färger och målning, som bör studeras.

kleo_bart

• Östergötland
Tack för dina insiktsfulla svar torbjorn!

Dela detta:

* Inloggade just nu

624 gäster, 1 användare
Voxomigreeror

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidningen. Köper ingen annan än denna.
/Christina K

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser