Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Få igång gammal mobil.  (läst 275 gånger)

carlie2

• Stadsbo
    • Halland
Få igång gammal mobil.
« skrivet: 11 jan-25 kl 15:18 »
Jag har ett par gamla hantverkarmobiler, stöttåliga och vattentåliga på riktigt.
Den ena vill inte hitta SIM-kortet, någon som vet vad jag kan göra åt det?
Den andra tar vi sen, en sak i taget. Yess
Ja alltså en plätt som känns rätt.

torbjorn

• Medelpad
SV: Få igång gammal mobil.
« Svar #1 skrivet: 11 jan-25 kl 15:50 »
SIM-kortsstandarderna har ändrat sig några gånger under årens lopp och det är inte självklart att operatörernas moderna SIM-kort fungerar i alla äldre mobiler. Bl a har ju matningsspänningen ändrats - de första GSM-telefonerna skickade ut 5 V som matning till SIM-kortet och spänningen har senare sänkts till 3,3 eller 2,7 V.  För 10-15 år sedan var det vanligt att SIM-korten klarade alla olika spänningar, men dagens SIM-kort fungerar ofta bara på 2,7 V.

Tänk också på att om telefonerna är så gamla att de inte har stöd för 4G, så är det ingen större mening att försöka få igång dem eftersom de äldre näten ändå är på väg att läggas ner. 3G är väl redan nästan helt skrotat, och 2G är på väg bort, det är väl bara Telia som kommer att hålla 2G igång i begränsad omfattning något år till så att de kunder som har inbyggda system, IoT-prylar mm som bara klarar 2G, hinner uppgradera.

Kan vara idé att googla på telefonernas typbeteckningar och se om det går att hitta några specar för vilka nät de klarar av, hur gamla de är osv.

fri

• Fråga om du vill veta
    • Östergötland
« Svar #2 skrivet: 11 jan-25 kl 20:05 »
Om du har en hantverkarmobil som fungerar och kan använda den i nästan 3 år till om nu Telia håller i gång nätet till slutet 2027 tänker jag att det är utmärkt.

Apparaten som inte fungerar kan du nog skicka till elektronikåtervinningen
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"

Karl P

• Halland
« Svar #3 skrivet: 12 jan-25 kl 17:41 »
Kan vara så enkelt som att det blivit en beläggning vid kontaktytan, prova att rengöra ordentligt! Varit med om det förr!

Dela detta:

* Inloggade just nu

333 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Det här är tidningar som jag kommer hålla reda på och spara på samma ställe, de fungerar som en uppslagsbok!
/Lovisa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser