Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vad ska man tänka på innan man ger sig på att bygga en eka?  (läst 3127 gånger)

Allt i allo

• Norrbotten
Jag har tänkt bygga en liten eka som jag kan använda för att komma åt de mer otillgängliga delarna av sjön i byn. Finns det något särskilt att tänka på när man ska bygga en båt? Ska virket vara kruttorrt eller går det bra som man köper det?

Bör man tjära hela båten? Övrigt tänkte jag fråga de som tillhandahåller ritning, men är det någon som har insyn i detta område så uppskattas alltid goda råd. Jag ska självklart läsa på mer innan jag kastar mig in.

Tänkte följa denna ritning:

https://batritningar.se/sv/batritningar/flateka/39-flateka-insjoeka
Kärleken till pengar är en rot till allt ont

torbjorn

• Medelpad
SV: Vad ska man tänka på innan man ger sig på att bygga en eka?
« Svar #1 skrivet: 07 jan-25 kl 10:30 »
Virket i en träbåt kommer ju alltid att vara rätt fuktigt då båten ligger i vattnet, så det är ingen mening att utgå från "snickartorrt" virke vid bygget. Det är nog en lagom kompromiss att utgå från "brädgårdstorrt" läge.

Åtminstone vid västerbottenskusten har det vanliga varit att små ekor och jullar är tjärade överallt, både utvändigt och invändigt. Bara sittbänkarna och ev lösa durkar är målade.

Allt i allo

• Norrbotten
« Svar #2 skrivet: 07 jan-25 kl 10:37 »
Virket i en träbåt kommer ju alltid att vara rätt fuktigt då båten ligger i vattnet, så det är ingen mening att utgå från "snickartorrt" virke vid bygget. Det är nog en lagom kompromiss att utgå från "brädgårdstorrt" läge.

Åtminstone vid västerbottenskusten har det vanliga varit att små ekor och jullar är tjärade överallt, både utvändigt och invändigt. Bara sittbänkarna och ev lösa durkar är målade.

Tack för snabbt svar. Kanske är det ett mycket stort projekt att ge sig in på som gymnasieelev, men jag söker ett tidsfördriv och tid lär det ta. Det stod i ritningen att båten inte håller särskilt länge, så detta kanske är en båt man får bygga ny vart 4e eller 5e år?

Nu är mitt enda bekymmer att få tag i nog långt virke, båten skall ju vara 4 meter lång och det är nog nästan prick 4 meter de längsta granbräderna är på byggvaruhandeln i närheten. Innan jag köper ritningen undrar jag också om det är nödvändigt att skruva istället för att spika, eller kanske man till och med nitar? Tänker att spikarna vandrar som träet sväller och krymper.

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
« Svar #3 skrivet: 07 jan-25 kl 10:52 »
Tack för snabbt svar. Kanske är det ett mycket stort projekt att ge sig in på som gymnasieelev, men jag söker ett tidsfördriv och tid lär det ta. Det stod i ritningen att båten inte håller särskilt länge, så detta kanske är en båt man får bygga ny vart 4e eller 5e år?

Nu är mitt enda bekymmer att få tag i nog långt virke, båten skall ju vara 4 meter lång och det är nog nästan prick 4 meter de längsta granbräderna är på byggvaruhandeln i närheten. Innan jag köper ritningen undrar jag också om det är nödvändigt att skruva istället för att spika, eller kanske man till och med nitar? Tänker att spikarna vandrar som träet sväller och krymper.

Skruva eller nita är en förutsättning då båten utsätts för inneboende spänningar och yttre påverkan över året.
Vill du ha en båt som överlever många år så gäller det att välja rätt träslag.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

torbjorn

• Medelpad
« Svar #4 skrivet: 07 jan-25 kl 11:31 »
Om du ska köpa bräder på en byggvaruhandel, kolla några andra affärskedjor eller någon bondsåg också. Vissa kedjor säljer ju virket justerkapat till fasta längder, andra har det i lager i de längder det blev så man får välja och vraka tills man hittar brädor med den längd man vill ha.  Vissa dimensioner har jag sett säljas justerkapade upp till 5,40 längd här i Sundsvall.

Beträffande livslängd hos båten, så beror ju den mycket på hur mycket båten används och om den ska ligga ute hela året eller om man kan få in den under tak på vintern.  Det lönar sig också att tjära den flera gånger de första åren, tjärningen bör göras när båten är riktigt torr (alltså lämpligen på vårkanten innan första sjösättningen).

Allt i allo

• Norrbotten
« Svar #5 skrivet: 07 jan-25 kl 11:57 »
Skruva eller nita är en förutsättning då båten utsätts för inneboende spänningar och yttre påverkan över året.
Vill du ha en båt som överlever många år så gäller det att välja rätt träslag.

Jo självklart, en båt i björk är ju inget att ha, men i ritningen anges gran som lämpligt byggmaterial, men furu är kanske att överväga? Ek finns ju inte så mycket i Norrbotten.

von tratt

• Skåne
« Svar #6 skrivet: 07 jan-25 kl 11:59 »
Kanske är det ett mycket stort projekt att ge sig in på som gymnasieelev, men jag söker ett tidsfördriv och tid lär det ta.

Normalt är ett båtbygge inget litet projekt. Men just den där ser ju rätt realistisk ut :-)
Jag bor i lägenhet så jag är inte trovärdig.

Allt i allo

• Norrbotten
« Svar #7 skrivet: 07 jan-25 kl 12:04 »
Om du ska köpa bräder på en byggvaruhandel, kolla några andra affärskedjor eller någon bondsåg också. Vissa kedjor säljer ju virket justerkapat till fasta längder, andra har det i lager i de längder det blev så man får välja och vraka tills man hittar brädor med den längd man vill ha.  Vissa dimensioner har jag sett säljas justerkapade upp till 5,40 längd här i Sundsvall.

Beträffande livslängd hos båten, så beror ju den mycket på hur mycket båten används och om den ska ligga ute hela året eller om man kan få in den under tak på vintern.  Det lönar sig också att tjära den flera gånger de första åren, tjärningen bör göras när båten är riktigt torr (alltså lämpligen på vårkanten innan första sjösättningen).

Det finns en såg i grannbyn, men jag skulle troligen behöva hålla med stockar. Men det kanske är värt det. Jag såg att den gran de sålde på byggmax är 4200 och jag ska ha som max 4000 (mm) så det ska nog gå bra, men det är på håret. Jag undrar om dimensionerna stämmer alls. Men tjocklek lär väl inte spela sådär extremt stor roll. Den gran som säljs är ju ämnad till huspanel vilket lär vara ungefär rätt.

Om jag bygger med virke från bygghandeln kanske det ändå är lämpligt att låta det torka några månader så det inte spricker alldeles för mycket när båten är färdig. Då lär det ju dessutom gå mindre tjära och annat tätningsmaterial.

Allt i allo

• Norrbotten
« Svar #8 skrivet: 07 jan-25 kl 12:07 »
Normalt är ett båtbygge inget litet projekt. Men just den där ser ju rätt realistisk ut :-)

Jo precis. Däremot sade min farfar att får man bara till kölen är det rätt enkelt (vad det nu betyder för honom) att bygga resten. Men denna båt utan köl lär väl då vara rätt enkel i jämförelse. Jag tänkte försöka involvera en av mina vänner i detta bygge, fyra händer är bättre än två.

torbjorn

• Medelpad
« Svar #9 skrivet: 07 jan-25 kl 12:45 »
Virket från Byggmax är nog lagom torrt som det är.  Ju torrare virket är när båten är klar och ska tjäras, desto bättre, tjäran kan ju inte tränga in i porer i virket som redan är upptagna av fukt.

Tiomilaskogen

• Dalarna
« Svar #10 skrivet: 08 jan-25 kl 07:09 »
Virke och underhåll är viktigast.
Jag har haft ekor som stoppat i 20 år. Mycket tjära har gått åt genom åren och den finns också i tvivelaktiga kvalitéer.
Den senaste är en Hälleforseka. Mycket välgjord och väl värd sitt pris.
Tillverkaren berättade att hans största bekymmer var just att hitta virke av bra kvalité.
Frodvuxet och kvistigt finns det i överflöd i bygghandeln tack vare att skogsbruket satsat på metoder för snabb tillväxt och inte god kvalité.
Jag skulle satsa på bysågen och försöka köpa stockar. Vindfälllen brukar inte vara så dyra om de ligger illa till.

Allt i allo

• Norrbotten
« Svar #11 skrivet: 09 jan-25 kl 12:45 »
Virke och underhåll är viktigast.
Jag har haft ekor som stoppat i 20 år. Mycket tjära har gått åt genom åren och den finns också i tvivelaktiga kvalitéer.
Den senaste är en Hälleforseka. Mycket välgjord och väl värd sitt pris.
Tillverkaren berättade att hans största bekymmer var just att hitta virke av bra kvalité.
Frodvuxet och kvistigt finns det i överflöd i bygghandeln tack vare att skogsbruket satsat på metoder för snabb tillväxt och inte god kvalité.
Jag skulle satsa på bysågen och försöka köpa stockar. Vindfälllen brukar inte vara så dyra om de ligger illa till.

Frodvuxet kvistigt, visst är det mest ett bekymmer där träet skall utsättas för stor påfrestning exempelvis böjas? Denna båt har knappt någon böj. Angående tätning sade han som tillhandahåller mallen att man kan blanda rå linolja och krita och täta. Botten tjäras, men jag funderar på att även tjära sidorna när båten torkat lite mer.

Vad rekommenderar du för tjära och hur mycket går det åt tror du om jag vill tjära botten ca. 4000x1200 mm och sidorna kanske lika mycket.

Tiomilaskogen

• Dalarna
« Svar #12 skrivet: 11 jan-25 kl 09:12 »
Du ska täta med tjärdrev. Det är tjära och lin. Lin finns på rullar som används av rörmokare. Linolja och krita tycker jag låter som receptet på fönsterkitt.
Åtgången på tjära beror på hur mycket virket tar upp. Köp inte det billigaste på marknaden. Du kanske till och med kan testa att bränna själv om du har tillgång till feta tallstubbar.
Frodvuxet virke är aldrig bra till snickarjobb. Det har lösare fibrer. Det rör sig och spricker. Täta stående årsringar ska det vara. Undvik kvistar och ta absolut inte bräder med märgsträng.

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #13 skrivet: 12 jan-25 kl 12:28 »
Riktigt snabbvuxen gran (fast utan kvist) är dock bra om man skall bygga båt som man tätar med epoxy och glasfiberväv. då får man en stark, lätt båt som fungerar bra att bära omkring på.

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
« Svar #14 skrivet: 12 jan-25 kl 17:53 »
Riktigt snabbvuxen gran (fast utan kvist) är dock bra om man skall bygga båt som man tätar med epoxy och glasfiberväv. då får man en stark, lätt båt som fungerar bra att bära omkring på.

Det är en mycket god tanke.
Det finns ju många träbåtar som man klätt med glasfiber och epoxi för längre hållbarhet.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Tiomilaskogen

• Dalarna
« Svar #15 skrivet: 13 jan-25 kl 06:57 »
Varför ens bygga i trä. Skaffa plastbåt och lämna ett bidrag till det gigantiska berget av plastavfall.
En tjärad eka av trä bryts ned naturligt så småningom. Hur snabbt beror på material och underhåll.

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #16 skrivet: 14 jan-25 kl 00:44 »
Eller så bygger man i aluminium. Då kan barnbarnen låta sina barnbarn använda den. Och när de tröttnat på den så kan de sälja den som aluminiumskrot så den får bli något annat.

Skall man bygga en komposterbar eka så skall man nog fundera över hur man fäster plankorna.

Tiomilaskogen

• Dalarna
« Svar #17 skrivet: 14 jan-25 kl 07:46 »
En näve kopparnitar ryms i byxfickan.
Det gör tyvärr inte den läckande och kasserade plastbåten som min granne fritidshusägaren lämnat kvar. (På min mark - inte på den egna tomten)
Till råge på eländet så påstår sig fd båtägaren vara miljökämpe och stod längst fram på Miljöpartiets torgmöten vid sista valet.
Av mina förfäders båtar kan man hitta någon hemsmidd årtull och spikar på väg att rosta bort. Om man vet var man ska leta.

Ljunghonung

• Västergötland
« Svar #18 skrivet: 14 jan-25 kl 14:24 »
Jag har tänkt bygga en liten eka som jag kan använda för att komma åt de mer otillgängliga delarna av sjön i byn. Finns det något särskilt att tänka på när man ska bygga en båt? Ska virket vara kruttorrt eller går det bra som man köper det?

Bör man tjära hela båten? Övrigt tänkte jag fråga de som tillhandahåller ritning, men är det någon som har insyn i detta område så uppskattas alltid goda råd. Jag ska självklart läsa på mer innan jag kastar mig in.

Tänkte följa denna ritning:

https://batritningar.se/sv/batritningar/flateka/39-flateka-insjoeka

Tycker att ni är väldigt långt ifrån trådstartarens fråga när ni pratar om plast/komposit mm.

Mitt tips är att leta i någon lokal brädgård, har du lite tur finns bra virke även i den "billiga butiken". (Framförallt i Norrland vill jag ju tro).
Men finns det bara virke av sämre kvalitet köp det o bygg ändå o lär dig massa på kuppen.
Håller båten bara 5 år lär du märka det rätt fort och du har flera år på dig att hitta bättre virke tills eventuellt nästa båt (kanske vill bygga en "svårare" båt-typ om du tycker det är kul).

Trätjära utvändigt o roslagsmahogny eller olja invändigt så tror jag har du förlängt livet på båten oavsett virke.

Min erfarenhet genom livet är att om man väntar på det perfekta tillfället blir inte mycket gjort. Jag har tillverkat och byggt massa saker genom åren som inte blivit så snygga, men de fyller en funktion och jag lär mig saker varje gång. (Och ibland får jag till och med till det estetiska............)

Allt i allo

• Norrbotten
« Svar #19 skrivet: 14 jan-25 kl 19:01 »
Tycker att ni är väldigt långt ifrån trådstartarens fråga när ni pratar om plast/komposit mm.

Mitt tips är att leta i någon lokal brädgård, har du lite tur finns bra virke även i den "billiga butiken". (Framförallt i Norrland vill jag ju tro).
Men finns det bara virke av sämre kvalitet köp det o bygg ändå o lär dig massa på kuppen.
Håller båten bara 5 år lär du märka det rätt fort och du har flera år på dig att hitta bättre virke tills eventuellt nästa båt (kanske vill bygga en "svårare" båt-typ om du tycker det är kul).

Trätjära utvändigt o roslagsmahogny eller olja invändigt så tror jag har du förlängt livet på båten oavsett virke.

Min erfarenhet genom livet är att om man väntar på det perfekta tillfället blir inte mycket gjort. Jag har tillverkat och byggt massa saker genom åren som inte blivit så snygga, men de fyller en funktion och jag lär mig saker varje gång. (Och ibland får jag till och med till det estetiska............)

Tack för svaret, varför jag alls skrev i detta forum och inte på facebook var för att slippa alla "åå vad dåligt med träbåt" och gnäll på hur mycket bättre plast är.
Ja varför ska man vänta, sitta och stirra i taket tills det blir för sent. Definitionen av frodvuxet virke är nog annan här i Norrbotten än för dem söderöver.

Hur väljer jag ut det bästa virket? Ska det vara rakt och kvistfritt eller finns det andra kriterier också?

Dela detta:

* Inloggade just nu

328 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har tappat räkning på alla år vi läst denna. En av FÅ vettiga skrifter/guider till ett roligare o uthålligare liv. Aldrig tråkig. En idealisk present till alla som "vill själv" Tack Petter. (Behåll tian :-) )
/Allan o Kajsa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser