Supertack för era rader!! Jag har nu satt upp extra gardiner, draperier för fönstren som jag drar ihop när kvällen kommer. Det verkar hjälpa! 👍
Mycket intressant det här med upplevd kyla inomhus. Har lärt mig massor sedan jag flyttade ut till torpet. Läste en väldigt bra tanke för en tid sedan, att varje hus har sin egen själ. Vad som funkar på ena stället kan funka sämre på ett annat. Och det man tyckte var självklart visade sig vara tvärtom..
Ett par saker som fått mig att handla annorlunda:
Golvdrag är ibland inte golvdrag utan kallras från fönster/spis eller annat. Kall luft är tyngre än varm. Innanför ex fönstret blir luften kall och faller till golvet i en ström, trycker då undan den något varmare luft som hunnit bli där. Det blir en luftström som far ut över golvet och det upplevs som drag. Det är därför element sitter just under fönstren för att minska detta fall. Förr hängde man tjockt tyg för fönstren så den kalla luften inte kom in och kunde orsaka så mycket ”golvdrag”.
Kallt möter varmt. Då är det som att det kalla pressar undan det varma. Det riktigt ”blåser” ibland, som exempelvis under diskbänken. Jag tätade under bänkskåpet och då blev det ännu kallare där! Nu får det vara lite öppet vid listen inunder, det funkar bättre. Det blir inte blås/drag på samma sätt när jag öppnat lite mer, istället för att försöka täta med blåsiga småspringor till följd. (Jag märker inte att det går åt mer värme. )
Håller på att bygga badrum och där var 15 grader samtidigt som det drog genom den stängda dörrens springor, ut i hallen där det var 20 grader. Jag låter dörren stå lite öppen istället, nu är det 18 grader i badrummet och inget drag.
Hemligheten kan kanske vara lägre temperaturskillnad.
I mitt fall verkar det bli bättre om jag låter det kalla och varma blanda sig för att minska luftströmmar som i sin tur upplevs som kallt drag. Det handlar nog om att finna ut hur det är just i sin egen stuga. Ibland är det faktiskt kallt drag och ibland något annat som ställer till det.
När det gäller luft-luften får vi lära oss att värmen ska riktas nedåt. Sedan stiger den. Men på grund av kallras hos mig så blir det ännu mer ” drag”, dvs luftströmmar som virvlar runt när mer varm luft skickas ner mot gilvet. Och drag upplevs kallt. Många med mig har upplevt detsamma och har därför fläktens luftflöde riktat rakt fram. Hos mig upplevs detta mer behagligt och varmare.
Det blev ett långt inlägg, det är med nyfikenhet man upptäcker mer och mer.
Tack för era tankar och God fortsättning på nya året!🎇