Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Miele tvättmaskin tar inte in vatten  (läst 779 gånger)

lauralisa

• -
Miele tvättmaskin tar inte in vatten
« skrivet: 17 dec-24 kl 08:44 »
Vi har en Miele novotronic W921. Installerades av förrförra ägaren av huset, av bruksanvisningen att döma är den från tidigt 90-tal.

Ett bra tag nu har den blinkat på lampan för vattenintag (kran), som att tilloppet skulle varit igensatt. Men den har tvättat som den ska. Sen började den läcka vatten vid centrifugering. Den läcker som jag uppfattar det, från nedre vänstra hörnet, där luddfiltret sitter (där sitter även pumpen för inkommande vatten har jag förstått)

Idag tömde jag luddfiltret (det är dock inget filter som på de flesta maskiner, men jag skruvade ut den delen och rensade ut en del bös). När jag skruvat tillbaka "filtret" och stängt luckan startade jag maskinen, MEN nu rinner inget vatten in i maskinen längre. Det rinner direkt ut på golvet från den slangen som sitter bakom "rensluckan". Så står den och pumpar ut vatten på golvet tills den stannar med lampan om vattenintag lysande.

Fattar ingenting, jag har ju inte gjort några ingrepp i maskinen och nu verkar pumpen ha lagt av helt, eller hur ska jag tolka det här beteendet?

Är det lönt att byta pump på en 30+ år gammal maskin? Kan tilläggas att jag nog inte fixar det själv pga klena nypor och mannen är helt värdelös på tekniska saker.

Funderar också på om kolborstarna kan vara slut? Det är liksom en fin svart sand som spolas ut från under maskinen. (När det hänt på andra maskiner jag haft har den dock låtit konstigt och det blev en svart sot, det har jag inte sett på denna)

Hjälp?! Såklart händer det precis innan jul, samtidigt som jag ska betala en faktura för en renovering också... God jul, Miele!
Om man anar vart man vill, kan man färdas dit man ska.

lauralisa

• -
SV: Miele tvättmaskin tar inte in vatten
« Svar #1 skrivet: 17 dec-24 kl 09:40 »
Uppdatering: fick den att ta in vatten igen genom att ta ut "sikten" på nytt och skruva tillbaka den rätt. Hade något sätt felgängat den så att den inte gick hela vägen in.
Men intagslampan binkar alltjämt.

Hur vet man om det är packningar, kullager eller kolborstar som pajar? Ifall de gjort det. Jag kanske inbillar mig, men den här finkorniga svarta "sanden" tror jag kommer från tvättmaskinens undersida. Vad skulle det kunna vara?

von tratt

• Skåne
« Svar #2 skrivet: 17 dec-24 kl 10:34 »
Vattenintag borde gå genom vattentrycket i ledningen och inte med pump.
Så gissningsvis är det glapp efter magnetventilen.
Men jag vet nästan inget.
Jag bor i lägenhet så jag är inte trovärdig.

lauralisa

• -
« Svar #3 skrivet: 17 dec-24 kl 11:12 »
Aha, var sitter magnetventilen? I maskinen?

Kontaktade en firma som lagar vitvaror, men de hävdade att det inte är lönt att laga då det knappast finns reservdelar. Jag har dock hittat reservdelar, bl.a. pump, på nätet. Men ok, eventuellt är det inte värt kostnaden att ta hit någon för att laga den.

Men ändå: om jag kan få den att hålla 5 år till genom en lagning för 2500 kr så tycker jag det är värt det. Mitt nästa alternativ är att köpa en ny Miele för 12-17000. Köper inte ohållbart skräp som Electrolux så det är inget att jämföra med.

torbjorn

• Medelpad
« Svar #4 skrivet: 17 dec-24 kl 11:28 »
Lagerskador hör man tydligt på oljud när maskinen går, framför allt vid centrifugering. Om det är riktigt illa kan det börja läcka vatten vid trummans axel också, och/eller man kan känna att trumman glappar om man försöker lyfta eller vicka på den.

Kolborstar finns bara i huvudmotorn som driver trumman (om nu maskinen överhuvudtaget har en sådan motor som det finns kol i). Lämpligen tittar man till dem då och då, och byter dem innan de har blivit för korta. Vid omkolning passar man också på och gör rent kring kolhållare och kollektor, och byter lager i motorn om det verkar behövas.  Kör man maskinen tills kolen är helt slut så finns det risk för följdskador som slutar med (dyrt) motorbyte.  Detta är inte unikt för just tvättmaskiner utan gäller för alla elmotorer med kolborstar (elverktyg, dammsugare, startmotor i bil, äldre ellok mm).

Men, beträffande att den inte tar in vatten ordentligt, kan det vara frågan om att magnetventilen eller något på vägen från magnetventil via tvättmedelsfack till trumman är igenkalkat? I så fall är det bara att plocka isär den igenkalkade prylen och lägga delarna i lämplig sur häxbrygd med förmågan att lösa kalk (t ex litegrann Hessa Kalkbort eller något annat fosforsyrehaltigt, blandat i hetvatten). Har man tillgång till ultraljudstvätt är det en stor fördel.
Jag har en tvättmaskin (Cylinda från tidigt 00-tal), där vattnet släpps in i tvättmedelsfacket via en "stril" som brukar kalka igen. Den kräver lång blötläggning i avkalkningsmedel vart femte år eller så.

Pumpen i en någorlunda normal tvättmaskin används bara för att pumpa ut avloppsvattnet, ingenting annat. En del udda maskiner som inte har värmeelementet i trumman utan i en separat burk, kan ha en extra pump för att pumpa runt vattnet mellan trumma och värmeelement.

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #5 skrivet: 17 dec-24 kl 11:51 »
Det svarta kan ju vara från motorn, och då blir det dyrt. Kan ju vara från drivremmen, och då är det billigare, men knappast gratis om man skall ha någon firma-gubbe att byta den.

30+ år är mycket för en tvättmaskin, även för en kvalitetsmaskin som Miele. Jag skulle inte satsa pengar, i alla fall inte mer än en tusenlapp på den.

Jag har haft lite olika maskiner genom åren, men aldrig en Miele. Här har maskinerna gått hårt och de har drabbats av en del slitagefel och även fabrikationsfel (alltid efter garantitid), men nära hälften har nog åskan tagit.

Intaget kan vara delvis igensatt även om du inte ser det, det är så små hål där. Jag fick fart på en som bråkade fastän jag tyckte det var rent i intaget med hjälp av liten tandborste, blomspruta och att suga baklänges i intagsslangen. Den maskinen blev bra igen och gick fint till åskan tog den ett par år senare.

lauralisa

• -
« Svar #6 skrivet: 17 dec-24 kl 12:49 »
Den körde precis klart en tvätt med bra resultat. Som vanligt läckage från vänster sida.
Den har absolut kolborstar, hittar det som reservdel. Vet ej om de bytts någon gång under dess livstid. Men tveksamt om jag skulle reda ut det själv, då det är elektronik inblandat.
Den får nog halta på ett tag till, medan jag sparar ihop till en ny.

Kollade nu på olika modeller, hur fanken kan man ta 20-30 000 kr för en Asko-maskin om de bara har 5 års garanti??? För det priset bör de kunna lämna längre garanti, eller? Upprörande.

Berberis

• Närke
« Svar #7 skrivet: 17 dec-24 kl 13:30 »
Skulle felmeddelande kunna försvinna om du
stänger av maskinen med knappen I.TillOFrån
och vrider programväljaren till Stopp
?

Kan det svarta under maskinen vara smuts?
Det var väl 2 ägare före dig
och min Miele W143
är jättesvår att städa under.
(Håller på med alls slags flaskborstar och konstiga redskap högst en gång om året, men det blir aldrig riktigt rent.)

torbjorn

• Medelpad
« Svar #8 skrivet: 17 dec-24 kl 13:37 »
Ska man städa under en tvättmaskin, så drar man fram den och tippar den på sidan.

Tycker man att Miele och Asko är för dyra men ändå vill ha något bättre än Electroluxkoncernens flora av olika märken, så kan man titta på t ex Bosch, Siemens och Whirlpool.
Eller också köper man vilken som helst begagnad maskin, 1-2 år gamla tvättmaskiner går ju ofta för någon enstaka tusenlapp. I all synnerhet kan det bli billigt om någon har haft maskinen i en hyreslägenhet, måste ta bort den därifrån i samband med flytt men det finns redan tvättmaskin på nya stället.

lauralisa

• -
« Svar #9 skrivet: 17 dec-24 kl 14:14 »
Nja, att starta om den har jag gjort åtskilliga gånger vid det här laget, men inte hjälper det.

Den måste ju väga över 80 kg, jag väger 53, inte en chans att jag kan tippa maskinen åt ettdera hållet. Lite samma problem med att köpa en begagnad maskin, astungt, ingen bärhjälp och varken släp eller dragkrok har vi. Återstår att gneta ihop till en ny inkl installation och bortforsling.

ärt

• Halland
    • www.lillanabben.se
« Svar #10 skrivet: 17 dec-24 kl 17:25 »
Uppdatering: fick den att ta in vatten igen genom att ta ut "sikten" på nytt och skruva tillbaka den rätt. Hade något sätt felgängat den så att den inte gick hela vägen in.
Men intagslampan binkar alltjämt.

Hur vet man om det är packningar, kullager eller kolborstar som pajar? Ifall de gjort det. Jag kanske inbillar mig, men den här finkorniga svarta "sanden" tror jag kommer från tvättmaskinens undersida. Vad skulle det kunna vara?

Det är mycket engagemang i din tvättmaskin. 30+ Behålla  eller ej. Tror bättre kvalite i den än en ny. Men kvaliten är kanske förbrukad.
 Det där med att inta ta in vatten har jag haft här med gamla järnrör. Filtret mellan kran och maskin var satt med rostparticklar. Varje gång jag tvättar lyserlampan att där är för mycket i. Ska prova med en st. ankelsock och se vad den säger om det.
Lämna nuet. Gå till nyet. Rösta blankt.
 Nuet: där du är nu med kropp och sinne. Nyet: där du vill vara med kropp och sinne. Vägen dit?

torbjorn

• Medelpad
« Svar #11 skrivet: 17 dec-24 kl 18:16 »
En del erfarenheter av att hålla en gammal Miele igång kan man hitta i en tråd på ett annat forum (dock på tyska). https://www.radiomuseum.org/forum/miele_w761_erfahrungsbericht_nach_40_jahren_nutzung.html

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #12 skrivet: 17 dec-24 kl 18:41 »
Det där med att inta ta in vatten har jag haft här med gamla järnrör. Filtret mellan kran och maskin var satt med rostparticklar. Varje gång jag tvättar lyserlampan att där är för mycket i.

Jag har haft järnrör i systemet (och då blir det mer skit i filtren) men nu är det bara PEM-slang. Det finns dock mycket skit som kan komma in ändå. När det varit strömavbrott så rör sig slangar lite av tryckförlusten, och när så strömmen kommer tillbaks så släpper det lite som kommer med in. För att slippa problem så satte jag ett patronfilter på 100µ så inget stort skulle följa med in i huset och täppa till. Satte utkastet till trädgården innan filtret och missade givetvis att det var på det röret jag kopplat tvättmaskinen... Nåja, man lär av sina misstag, och blir jag riktigt gammal så kommer jag var rätt lärd ;D

von tratt

• Skåne
« Svar #13 skrivet: 18 dec-24 kl 02:51 »
Jag är inte övertygad om att Bosch/Siemens har kvar mycket av sin forna glans. Men Torbjörn är ofta välinformerad.
Jag bor i lägenhet så jag är inte trovärdig.

torbjorn

• Medelpad
« Svar #14 skrivet: 18 dec-24 kl 09:59 »
De nyaste Bosch/Siemens -maskiner som finns någorlunda i min närhet och som jag har koll på, är två diskmaskiner och en tvättmaskin från omkring 2020, alla dessa går än så länge felfritt.
Själv har jag en Siemens tvättmaskin från ungefär 1999-00 som än så länge aldrig har behövt repareras men nu de senaste månaderna har det börjat låta om ett trumlager och den läcker lite vatten.
En liten bänkdiskmaskin från ungefär 1997 hemma, i den fick jag byta pumphjulet nu i höstas, plasten tålde tydligen inte maskindiskmedel hur länge som helst och det pumphjul jag köpte som reservdel för ett par hundralappar visade sig vara av en annan konstruktion och förmodligen med bättre plastkvalitet.
I stugan finns en fullstor Bosch diskmaskin från tidigt 90-tal, troligen 1993. Härom året fick jag byta en formgjuten gummislang som hade börjat lösa upp sig. men annars har den gått oklanderligt under de 9 år jag har haft koll på den. Det finns dock tecken på att den har lagats någon gång tidigare, cirkulationspumpen har varit borttagen och är möjligen bytt.

En sak jag gillar med Bosch/Siemens är hur enkelt och billigt det är att köpa originalreservdelar på nätet, och det är imponerande att det mesta finns i lager även till 30 år gamla maskiner.

Neon Knight

• -
« Svar #15 skrivet: 21 dec-24 kl 17:36 »
Men ändå: om jag kan få den att hålla 5 år till genom en lagning för 2500 kr så tycker jag det är värt det. Mitt nästa alternativ är att köpa en ny Miele för 12-17000. Köper inte ohållbart skräp som Electrolux så det är inget att jämföra med.

Vi köpte en ny Miele för några år sedan efter att ha gått på reklamen om att den skulle hålla i 25 år. Det gjorde den inte. Under den tid vi hade den gjorde den inte annat än att krångla och klaga på allt. Man fick stå bredvid och vakta för att den skulle tvätta. Nu har vi en Bosch.

Bosch/Siemens är för övrigt ett pålitligt alternativ när det gäller vitvaror. Den enda av deras vitvaror vi blivit besvikna på är spisen, som har manöverpanel i glashällen vilket är otroligt opraktiskt. Nästa gång blir det en spis med riktiga vred.

Dela detta:

* Inloggade just nu

336 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har tidigare prenumererat. Var så nöjd att jag gav bort en prenumeration. Nu gör jag det igen. En jättebra present tycker jag!
/Margareta Mattsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser