Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kan fönsterkitt bli för gammalt?  (läst 5659 gånger)

Fixasjälvkille

• Gäst
Kan fönsterkitt bli för gammalt?
« skrivet: 20 okt-18 kl 19:23 »
Jag hittade några burkar fönsterkitt ,Linoljekitt i källaren som gått ut för länge sedan. Men de är oöppnade.
Jag skrev till Dana lim i Danmark ock frågade efter bäst före datum. Efter 2 år är de för gamla fick jag till svar.

Men det har jag struntat i. Jag provar ändå. För vad är det som blir för gammalt? kan man ju undra. Jag har inte märkt att det är nåt fel på kittet. Burken jag använt nu är står det 3/2014 på. Jag ser det som ett expriment.

Finns det någon expert på kitt här som har en åsikt?

torbjorn

• Medelpad
SV: Kan fönsterkitt bli för gammalt?
« Svar #1 skrivet: 20 okt-18 kl 21:05 »
Om det fungerar som det ska, så är det inte för gammalt.
Ev bästföredatum är väl satt för att en återförsäljare inte ska råka sälja gamla burkar som kan ha råkat torka ihop (och min erfarenhet när det gäller bästföredatum på kem-tekniska produkter är att de brukar vara satta helt och hållet på måfå, ofta av någon som saknar djupare tekniska erfarenheter och kunskaper om sin arbetsgivares produkter).  Hur länge kittet verkligen håller sig beror ju mycket på hur tät burken har varit och under vilka förhållanden den har lagrats.

Landet

• Västerbotten
« Svar #2 skrivet: 20 okt-18 kl 21:40 »
håller med den ovan, extra linolja och inknådning av det brukar göra lite torrt gammalt kitt medgörligt igen. är det dock så hårt att det är stelt är det inte värt besväret om du ens skulle gå. heller inget kul att jobba med om det innehåller torra "smulor".

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk

torbjorn

• Medelpad
« Svar #3 skrivet: 19 dec-24 kl 10:29 »
Har fått tillfälle att prova "gammalt" fönsterkitt nu.  En tub för fogspruta, Beckers art.nr 040530, påstås vara baserat på vegetabiliska oljor och av lukten att döma kan det mycket väl vara linolja. Tuben har legat i minst 9 år och om jag vågar mig på att försöka tolka batchnumret som tillverkningsdatum så skulle den kanske kunna vara tillverkad 2010 och är i så fall 14 år gammal.

Nåväl, det visade sig att det första kitt som kom ut när jag började använda tuben, och som alltså låg närmast pipen, fungerade utmärkt. Lite tendens till att det kanske hade separerat, det låg fri linolja utanpå den färdiga kittsträngen. Men när 1/3 av tuben hade gått åt, började kittet bli hårdare och hårdare. Det verkar som om all linoljan hade lagt sig närmast pipen och kritan hade anrikats i botten. Kanske en naturlig följd om tuben har stått med pipen uppåt i många år.

När kittningsarbetet fortsätter efter julhelgen så blir det med en nyköpt tub, Biltema 37-847. Påstås vara akrylbaserat, det blir spännande att se hur det kittet uppför sig.

fri

• Fråga om du vill veta
    • Östergötland
« Svar #4 skrivet: 19 dec-24 kl 11:04 »
Påstås vara akrylbaserat, det blir spännande att se hur det kittet uppför sig.
Varför väljer du inte linoljebaserat kitt?
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"

ärt

• Halland
    • www.lillanabben.se
« Svar #5 skrivet: 19 dec-24 kl 11:18 »

När kittningsarbetet fortsätter efter julhelgen så blir det med en nyköpt tub, Biltema 37-847. Påstås vara akrylbaserat, det blir spännande att se hur det kittet uppför sig.
[/quote]
 När jag behöver kitt så går jag till glasmästaren och handlar det där. Vet då att jag får bra vara. Förvarar i sval och jämntemperatur, medlock och folie av nått slag som ligger helt mot kittet gärna med lite linolja ovanpå.
Lämna nuet. Gå till nyet. Rösta blankt.
 Nuet: där du är nu med kropp och sinne. Nyet: där du vill vara med kropp och sinne. Vägen dit?

torbjorn

• Medelpad
« Svar #6 skrivet: 19 dec-24 kl 11:33 »
Varför väljer du inte linoljebaserat kitt?

För att få skaffa mig egna erfarenheter av andra sorter.

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #7 skrivet: 19 dec-24 kl 18:39 »
Inte fel med egna lärdomar, men med kitt som skall vara på träbågar kan man se analogin med färg på träfasad. Linolja och trä går väldigt bra ihop eftersom oljan tränger in i trät och skyddar mot angrepp, medan material som håller inne fukt brukar vara rötsvampens vän.

Det är nog bättre att ta ett antal kortbitar från snickeriavdelningen och behandla med de olika kitten, och lägga dem i olika vädersträck och studera förfallet. Tråkigt att göra det på sina fönster.

Att kitt i tub (alltså 3 dl patron) är hårdare längre in kan förutom sedimentation bero på att oljan oxideras fortare där kolven skall täta.

torbjorn

• Medelpad
« Svar #8 skrivet: 07 jan-25 kl 10:35 »
Jag lade Biltema-tuben åt sidan och köpte istället en ny burk Beckers fönsterkitt, tillverkad augusti 2024. Den var bra mycket sämre än den gamla tuben, hårdare och mindre "klibbig".

Biltemakittet ska jag göra av med på ett väl skyddat ställe - innerbågarna i några tvåglasfönster som numera sitter under ett verandatak och alltså är mycket väl skyddade mot väder och vind. Dock har originalkittet av någon anledning ramlat loss nästan helt och hållet från ett par av innerbågarna, så det finns behov av omkittning.
Ytterbågarna kommer att kittas om med linoljekitt ändå.

Karl P

• Halland
« Svar #9 skrivet: 12 jan-25 kl 18:11 »
Illbruck använder farsan, typ denna: https://www.bygghemma.se/hus-och-bygg/kemikalier/tatningsmedel-och-fog/fonsterkitt/glasmastarkitt-illbruck-dana-linolja-683-5kg/p-1227519

Håller ju inte för alltid, efter några år (beroende på väder och vind, samt om fönsterna är utsatta för solljus) är det dags att göra om det igen. Detta är för övrigt standard.

Dela detta:

* Inloggade just nu

622 gäster, 2 användare
Berberis, trinity

* Forum

* Om tidningen Åter

- Enormt intressant tidning. Vill köpa tidningar från 2012 men dom är slut, så hur får man tag på dom?
/Tina

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser