Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Samodling sparris och vitlök?  (läst 4794 gånger)

Kanin-Eva

• Dalarna
Samodling sparris och vitlök?
« skrivet: 11 aug-14 kl 16:22 »
Vad tror ni om det? Ska just till att gräva nytt land till sparrisen och undrar om det skulle fungera att stoppa ner vitlöksklyftor mellan sparrisplantorna.

Jag gjorde det i år då jag fick några klyftor över som inte fick plats i den ordinarie vitlöksodlingen (en pallkrage). Vitlökarna i sparrislandet blev större än de i odlingslådan men det kan bero på andra saker. Hur som helst såg jag inga uppenbara nackdelar. Men de (nackdelarna, alltså) kanske finns, antingen för vitlöken eller för sparrisen.
Lever min dröm på världens vackraste plats med min man, kaniner, hundar, höns och odlingar.

Eldjarn

• Västergötland
SV: Samodling sparris och vitlök?
« Svar #1 skrivet: 11 aug-14 kl 17:56 »
Jag tycker det låter som ett bra sätt att utnyttja utrymmet. Sparris har ett djupt rotsystem och vitlök ett grunt och bägge vill ha en näringsrik jord. Man borde få plats med två rader vitlök mellan sparrisraderna. Kanske också en vitlök mellan varje planta. Möjligen kan det bli lite bökigt att skörda vitlöken i juli-augusti när “sparrisblasten” är meterhög och ganska skrymmande. Nu finns det ju växter som inte mår bra av att växa tillsammans och jag vet inte hur det är med sparris och vitlök i det fallet. Jag odlar både vitlök och sparris men tänker inte pröva det för jag lägger på gödsel och ett tjockt lager täckmaterial när jag klippt ner sparrisen på hösten.

Kanin-Eva

• Dalarna
« Svar #2 skrivet: 12 aug-14 kl 12:01 »
Ja, för oss är det en rad sparris som är aktuell så jag tänkte sätta en klyfta mellan varje sparrisplanta i så fall.

Lök/vitlök tas inte upp varken i handboken eller på Runåbergs sida som något som sparrisen trivs med men heller inte att det skulle vara direkt olämpligt. Jag testar helt enkelt. Det är ju sparrisplantorna jag är mest rädd om men vitlöken ska ju helst också må bra av samplanteringen.

Är det någon som har info så tar jag tacksamt emot.
Lever min dröm på världens vackraste plats med min man, kaniner, hundar, höns och odlingar.

Nilla Johansson

« Svar #3 skrivet: 03 jan-25 kl 08:36 »
Hoppas att samodlingen gett gott resultat hos dig. Det låter som en förträffligt bra idé att samodla sparris med lök. Jag har (tyvärr😅) satt sparris i nästan alla mina pallkragar och odlade både lök och purjolök på båda sidorna om sparrisarna förra året. Tyvärr blev inte löken alls lika fin som -23 som var mitt första år. Jag jag har dock hört av flera att -24 inte var ett bra lökår så jag tänkte prova igen. Men sedan läste jag på något ställe att sparris inte gillar Allium. Jag har försökt hitta tillbaka men inte lyckats hitta mycket information om att den kombinationen inte skulle fungera bra. Berätta gärna hur det gått för er om ni odlat sparris och lök tillsammans.

Tångräkan

• Åland
« Svar #4 skrivet: 04 jan-25 kl 07:19 »
Hej Nilla!

Du har svarat i en 10 år gammal tråd, det blir lätt så när man snurrar runt och letar information. I varje fall förtjänar du ett svar på dina funderingar. I Meta Strandbergs bok Odla utan gifter står det att sparris avskyr lök och vitlök. Eftersom sparris är perenn skulle jag normalt inte störa den med lökväxter men jag grävde ändå ner några purjoplantor i min sparrisbädd förra sommaren när jag inte hittade någon annan plats för dem. Det verkar inte ha stört purjon att växa bland sparrisen och jag har inte sett att sparrisen skulle ha reagerat negativt heller men då är det frågan om några små purjoplantor i en större sparrisbädd.
Var dig själv, alla andra är redan upptagna.

MickeMård

• Allt åt alla.
    • Östergötland
« Svar #5 skrivet: 04 jan-25 kl 22:58 »
En aspekt är att sparris är väldigt känslig för rotkonkurrens. Den vill inte ha det alls om den ska må bra i längden. Enligt mig så växer ändå grönsaker relativt dåligt nära sparris då sparrisen har ett så stort rotsystem. Jag hade låtit sparrisen växa själv för att vara säker på att den håller i längden.
Utan landsbygden finns ingen stad. Utan staden finns bara landsbygd.

Nilla Johansson

« Svar #6 skrivet: 05 jan-25 kl 17:35 »
Tack för era svar🥰 Då fick jag bekräftat det jag befarade. Ingen lök i sparrisen alltså.
Det är lätt att bli osäker på hur det blir bäst. I planeringsstadiet har jag tid att fundera och nörda in mig. När våren kommet och jag sedan står där på lotten brukar det ändå inte bli enligt planerna. Att sätta perenna sparris på så stor yta var väl kanske inte det smartaste. Men det är mer värt att ha fin sparris. Jag får välja bort löken helt enkelt.

Dela detta:

* Inloggade just nu

599 gäster, 5 användare (1 dolda)
trinity, LimJans, Tur-Johan, Karlsdotter

* Forum

* Om tidningen Åter

- Som alltid mycket nöjd. Stycket med "Att ta vara på en gris" var kanon på alla sätt! Gillar nybörjarbreven mycket.
/Marie Mårtensson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser