Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  mina bin Buckfast sätter sig ofta i små klungor på landningsbanan  (läst 1183 gånger)

Lailamaria

  • Inlägg: 5
    • Västergötland
Hej
Flera dagar och kvällar sätter sig mina bin ofta på landningsbanan - vad gör dom egentligen? Idag är det varmt, 28 g i Säffletrakten så - kan de sitta där för att svalka sig?Eller är det ungbin som söker lära känna omgivningen utanför kupan.
Vid andra tillfällen har de missat flustret så grovt att de landat under kupan som står på 2 lecablocks höjd. Där de satt sig i gräset har de inte kunnat ta sig upp ,  de klamrar sig bara fast vid stråna. Jag har ibland försökt få dem att ta sig upp på blad och så har jag fått dem till flustret.
Det ser ut som om bin inte kan flyga upp från markläget.
Ikväll den 30 juni  fanns det två små klungor med kanske 20 -30 bin i vardera klungan.
Vad är det fråga om.
Hoppas de sitter och svalkar sig.

Efter en annan sådan kväll  har de emellertid försvunnit på morgonen och jag har antagit att de krånglat sig in.
Känner någon till detta beteende.
Jag tror inte det är fråga om förberedelse för värmning, de är ju såpass få ändå.

Den som känner till den här saken , var snäll och svara på detta.
Tack å hej
Lailamaria

Skogsvilde

  • Inlägg: 16854
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
Det blir inflygningsförbud när det är för varmt i kupan.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Lailamaria

  • Inlägg: 5
    • Västergötland
Hej Skogsvilde

Tack för det svaret. Ja det kan ju hända att det är för varmt
och då vill man svalka sig och vänta.

Laila
Det blir inflygningsförbud när det är för varmt i kupan.


Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
Vid andra tillfällen har de missat flustret så grovt att de landat under kupan som står på 2 lecablocks höjd. Där de satt sig i gräset har de inte kunnat ta sig upp ,  de klamrar sig bara fast vid stråna. Jag har ibland försökt få dem att ta sig upp på blad och så har jag fått dem till flustret.
Det ser ut som om bin inte kan flyga upp från markläget.

Du beskriver här typiska tecken på maj-sjuka hos honungsbin.
Beror på vattenbrist och en kombination av för mycket pollen som föda i förhållande till honung och vätska.
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

 

orginallinus

  • Inlägg: 12
Majsjuka kan det kanske vara. Men jag tror mer på dragstopp - vilket inte är helt ovanligt så här års - speciellt om det är varmt. Dragbin som inte har något att dra på sätter sig gärna på flustret eller kupan då de inte har något att göra.

De som landar i gräset, mina brukar ta sig upp efter ett tag (om det inte är drönare som blivit utkörda), och att de missar landningsbanan beror kanske mera på att de har tung last (nektar) eller att det blåser ordentligt


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

352 gäster, 7 användare (1 dolda)
xaelanar, Gröfre Slissing, skräptanten, Valpen001, MagdaMaggan, Banelinjen

* Forum

* Om tidningen Åter



- Kvartalets höjdpunkt för mig, när det nye Åter kommer!
/Ann-Louise L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser