Trevligt att se dig här Ursus!
Ja, jag instämmer med föregående talare, de vanligaste sädesslagen kan du köpa i bulk av någon bonde, det blir absolut billigast och har längst hållbarhet, kan du förvara dem fryst håller de i princip för evigt men de håller i många år annars också, det är mjöl och ångbehandlat som blir dåligt relativt fort, levande frö håller väldigt mycket längre, ett jädra otyg att ångbehandla frön tycker jag! Men jag vet inte om man är tvingad att göra det i länder som Tyskland har jag för mig om det skall få säljas som livsmedel. Men köper du det som spannmål direkt så finns inga sådana krav.
Förvara det torrt, tex i en jutesäck eller gammaldags linnesäck så att det håller sig torrt och frecht, inte i täta plastkärl (i allafall inte läge), det kan mögla i botten då.
Som du kanske redan vet så behöver du också någon typ av sikt för att få bort skalet efter att du grovmalt, man behöver nog blåsa bort det med en flöäkt, eller göra som man gör tex i indien där man helt enkelt kastar upp det i luften på sikten så att agnarna kan blåsa bort mad vinden, kräver nog litet mer övning, men är fullt möjligt alla årstider, en gammal bredsikt kan du säkerligen hitta på auktion i någon fyndlåda.
Bönor kan du också beställa hem säckvis från någon bonde, eller direkt från grosist om du inte har tillgång till någon som odlar bönor där.
Bönor har något sämre hållbarhet, men de håller också flera år med rätt lagring.