Funkar det?
Jag har testat med bra resultat att odla förodla i februari tomater och grönt och det har funkat. Men funkar det redan nu eller är det för mörkt.
Utan växtbelysning skulle inte jag sätta igång några förodlingar redan nu.
Om jag inte hade tillgång till lämplig belysning skulle jag inte så något förrän tidigast i mitten på mars. Orsaken är just bristen på ljus, som gör att växterna sträcker på sig i försöken att hitta det ljus de behöver. Resultatet blir tunna och gängliga växter.
När det gäller just tomater brukar det rekommenderas att så frön 6 - 10 veckor före utplantering. I mina trakter anser jag att månadsskiftet maj/juni är lämplig att sätta ut dem på den inglasade altanen. Det ska väl vara växtzon 6/7 här.
Gurka kan man vänta med tills sista halvan av april. Chili och paprika sår vi runt månadsskiftet januari/februari.
Men
all förodling av liknande växter sker under växtbelysning från att de börjar sticka upp ur jorden.
Vi brukar också förodla lite av t.ex. majrovor och kålrötter som sedan planteras ut i landen. Det är för att kunna få lite tidig skörd. Det sår vi i småkrukor eller liknande på altanen i början/mitten av maj och sätter ut andra veckan i juni. I samma veva sår vi på friland.