Jo, det krävdes lite tålamod för att få dem tama:-)) och det tog ca 2 månader att gå från vild till tam. Låste in mig tillsammans med getterna, 2 st gravida 1 åringar, i en mindre box, och lyfte dem upp i knät. Så satt jag 30 min varje dag samt besökte dem var annan timme. Den ena var enklare, den andra svårare. Nu är båda tama och vill gärna gosa och umgås. Dom pratar hela tiden när jag är ute i trädgården. Säger jag bäää så svarar båda samtidigt. Om någon annan i familjen säger bäää, är det tyst.;-))
Men nu börjar arbetet med att vänja dem vid mjölkning. Den tycker jag är svårare, vet inte varför.Min tanke är att mjölka en gång om dagen, på morgonen, fram tills det är dags för brunst oktober/november. Köpte en ¨hobble¨ för att sätta runt benen när jag mjölkar. Helt värdelös, för stor. Har funnit ut att ett tjockare rep är mycket bättre. Underlättar betydligt men tar det lugnt. Vill inte att dom skall tycka det är en jobbig stund på mjölkbordet. Stannar ofta och bara håller min hand på juver och fortsätter när hon lugnat sig. När hon äter mat är allt ok. Det är när maten tar slut som hon börjar sparka. Det skulle vara intressant att höra lite tips här hur man kan göra. Du får snart prova på när killingarna kommer. Skall bli spännande att hör hur det går .
Mjölkar för hand, vill lära mig det ordentligt men tanken är sedan att börja använda en mjölkmaskin, framför allt om det nästa år är 4 getter och inte 2;-)).
Matar dem 3 ggr om dagen just nu med 4 tim mellanrum, ca 1,5-2 cup per gång samt hö och lite grankvist nu när allt fortfarande är kalt. Men börjar alltid med hö först på morgonen innan jag ger kraftfoder, så att magen får starta upp;-)) Sedan skall de ut på bete. Får se om min skog räcker eller om jag behöver ge dem lite extra kraft foder. Just havre och korn som du skriver använder jag. Men det är blandat med pellets Rosa Klöver Eko. Har gjort en blandning som ger ca 19% protein. Höet innehåller inte alfalfa.
Jag har märkt att killingarna som nu är 2,5 vecka gamla börjat smaka på korn och havre. Bare ett eller två korn som de tar från mammans matskål. Och de växer fort...