Hej!
Jag kan trösta dig med att det förmodligen ser värre ut än vad det är, speciellt om han är vit.
Är hornet helt av, och isf hur nära huvudet? Är horntappen avbruten också, så att det bokstavligt talat är hål i huvudet på honom?
Första gången det hände en av mina bockar blev jag fullständigt panikslagen och väntade otåligt och slängde mig på telefonen när det ääääntligen blev veterinärens telefontid. Jag tänkte att veterinären skulle komma farande det fortaste hon kunde, bedöva och söva bocken och göra ett bandage enligt alla konstens regler
. Men icke, hon konstaterade lugnt att det där var ganska vanligt på den tiden korna fick ha hornen kvar...och så instruerade hon mig hur
jag själv skulle bandagera hornbrottet. Såhär skulle jag göra:
Om det fortfarande blödde skulle jag ta balsnöre eller motsvarande och linda i 8:or runt båda hornen för att stoppa blödningen.
Först en "bakterieätande" Sorbact-kompress (finns på apotek) över själva såret/brottytan.
Sedan en bit bebisblöja eller dambinda för att suga upp blodet.
Till sist en bra tejp för att tejpa fast bandaget vid det kvarvarande hornet; silvertejp, pakettejp eller tejpens Rolls Royce ångspärrstejp (typ T-flex).
Jag gjorde efter ett par försök bandaget färdigt direkt och tejpade ihop det, som en "hylsa" att trä över hornbrottet. Sedan tejpade jag fast det vid det andra hornet. Förstås behövs en person till hjälp som håller bocken still under tiden. Byt bandage ett par gånger i veckan till att börja med. Det är en bra årstid just nu, eftersom det inte blir en massa fluglarver i såret, som det skulle blivit när det är varmare.
Risken, om horntappen är av och det är hål i huvudet på bocken, är att han får bihåleinflammation, och det är dödligt hos getter till skillnad från hos människor. Det märks på att han får feber och verkar ha våldsam huvudvärk. Då finns inget att göra, antibiotika hjälper sällan.
Men om det läker som det ska, kommer han kunna leva ett helt normalt liv!
Se nu till att skilja av honom från trätobrodern som orsakat hornbrottet, för annars kommer läkningen bli mycket svårare!