Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Sticktak isolera inifrån  (läst 1207 gånger)

palledansk

• Värmland
Sticktak isolera inifrån
« skrivet: 17 feb-25 kl 11:09 »
Funderar på att inreda rum i ett uthus.
Plåttak med sticktak inunder.
Tips och ideer?
Samma med ytterväggarna, är ju bara plan, så hur vindtäta/isolerar man bäst inifrån?
Verus Amiqus est tamquam alter idem!

fri

• Fråga om du vill veta
    • Östergötland
SV: Sticktak isolera inifrån
« Svar #1 skrivet: 17 feb-25 kl 14:54 »
Skapa en luftspalt mot yttertaket innan du isolerar, jag hade nog valt entumsläkt och masonit, med dyckert/klammerpicka går arbetet fort och lätt även om det är över huvudhöjd.

Ytterväggarna: vindtäta, jag hade nog valt 'Örnpapp' med häftpistol, regla upp, isolera, montera önskad panel eller skivmtrl.
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"

sayerbýr

• sayerbýr - woodcutter settlement
    • -
    • Sayerbýr - Woodcutter Settlement
SV: Sticktak isolera inifrån
« Svar #2 skrivet: 17 feb-25 kl 16:26 »
Jag kommer ta Hunton träfiberskivor och mecka dit inifrån. Säkert inte lika lätt som att göra det utifrån i den ordning som det är tänkt. Men jag gör ju inte som alla andra.

Till väggen tänker jag ta Hunton vindskiva. Den är tunnare men med en ytan som ska hindra vind, men samtidigt kunna lufta.

De har flera olika lösningar beroende på hur du ska bygga. Gillar dem eftersom jag vill att mitt hus ska kunna andas och inte binda fukt.
- Min tråd här på alternativ: https://www.alternativ.nu/index.php?topic=191016.0 - En stuga utan el, vatten & avlopp inkopplat. 1.5 mil in i skogen från närmaste tätort, 1.5km till närmaste hus. En dåres vardag mer eller mindre. Novis på många sätt med ett öppet sinne för nya lärdomar.

Dela detta:

* Inloggade just nu

618 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Som vanligt ett mångfacetterat och informativt nummer om mycket som hör självhushållningen till.
/Håkan

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser