Har fått tillfälle att prova "gammalt" fönsterkitt nu. En tub för fogspruta, Beckers art.nr 040530, påstås vara baserat på vegetabiliska oljor och av lukten att döma kan det mycket väl vara linolja. Tuben har legat i minst 9 år och om jag vågar mig på att försöka tolka batchnumret som tillverkningsdatum så skulle den kanske kunna vara tillverkad 2010 och är i så fall 14 år gammal.
Nåväl, det visade sig att det första kitt som kom ut när jag började använda tuben, och som alltså låg närmast pipen, fungerade utmärkt. Lite tendens till att det kanske hade separerat, det låg fri linolja utanpå den färdiga kittsträngen. Men när 1/3 av tuben hade gått åt, började kittet bli hårdare och hårdare. Det verkar som om all linoljan hade lagt sig närmast pipen och kritan hade anrikats i botten. Kanske en naturlig följd om tuben har stått med pipen uppåt i många år.
När kittningsarbetet fortsätter efter julhelgen så blir det med en nyköpt tub, Biltema 37-847. Påstås vara akrylbaserat, det blir spännande att se hur det kittet uppför sig.